قدردانی از خانواده 2 میلیون نفری داوطلبان

آیین گرامیداشت روز جهانی داوطلب با حضور مدیران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برگزار شد

مراسم گرامیداشت روز جهانی داوطلب با حضور شخصیت‌های کشوری و لشگری و نماینده فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. این مراسم بهانه‌ای برای دور هم ‌جمع‌شدن مسئولان عالی‌رتبه جمعیت هلال‌احمر و همچنین جمع کوچکی از خانواده دو میلیون نفری داوطلبان در کشور بود که در آن رئیس جمعیت، رئیس سازمان داوطلبان، نماینده دفتر ولی‌فقیه در جمعیت و دیگر مسئولان لشگری و کشوری به سخنرانی پرداختند. تجلیل از اقدامات داوطلبانه و بشردوستانه، محور این صحبت‌ها بود. در پایان مراسم، جمعی از داوطلبان مورد تقدیر قرار گرفتند و از تمبر روز جهانی داوطلب رونمایی شد. مختصری از آنچه در روز جهانی داوطلب در برج میلاد گذشت، پیش روی شماست.

شهروند آنلاین؛ رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر در شروع مراسم گرامیداشت روز جهانی داوطلب گفت: «جمعیت هلال‌احمر در ماه‌های اخیر وظایف سنگینی برعهده داشته و اقدامات موثری در حوزه تسکین آلام‌بشری انجام داده که تحقق آنها با کمک داوطلبان میسر شد و این عزیزان در عرصه‌های مختلف خوش درخشیدند.»

وحید سلیمی با اشاره به فعالیت‌های گسترده سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در یک سال گذشته، درباره مشارکت نهادها و موسسات خیریه در حوادث و بلایای کشور گفت: «با بهره‌گیری‌ از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه و بنگا‌ه‌های اقتصادی قدم‌های مثبتی در جهت تسکین آلام‌بشری برداشته شد.»

این مقام مسئول در جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «افرادی که قصد دارند به صورت داوطلبانه با این سازمان در ارتباط باشند، می‌توانند از طریق سامانه جامع ‌داوطلبی عضو‌ خانواده بزرگ ‌داوطلبان شوند تا همگی در کنار یکدیگر به یاری متاثرین از حوادث مختلف بشتابیم. همانگونه که داوطلبان تاکنون نیز پای کار بوده و خوش درخشیده‌اند.»

سلیمی‌ صحبت‌های خود را اینگونه به پایان رساند: «داوطلبان  سرمایه‌های اصلی این سازمان هستند و تمام ‌تلاش ما این است که بتوانیم با هم‌افزایی و ‌همدلی در راستای اقدامات بشردوستانه به همنوعان خود خدمات شایسته‌ای ارائه کنیم.»

 

توسعه عدالت اجتماعی با مشارکت 2 میلیون داوطلب

حضور 2 میلیونی داوطلبان در جمعیت هلال‌احمر، موضوع مورد اشاره رئیس این جمعیت در شروع سخنانش در مراسم روزجهانی داوطلب بود.

دکتر کولیوند در این مراسم گفت: «در حوزه توانمندسازی جامعه فعال شده‌ایم تا با مشارکت داوطلبان، گامی موثر در عرصه عدالت اجتماعی برداریم. واژه داوطلبی ارزشمند و والا و هم‌ردیف احسان و نیکوکاری است که بارها از آنها در قرآن یاد شده است و هم‌ردیف اقدامات حسنه و مهم در دین مبین اسلام است. قرآن تاکید زیادی بر انجام کار خیر به صورت آشکار و پنهان دارد و آیات و روایات در این خصوص بسیار زیاد است. انجام اقدامات داوطلبانه بر همین اساس ریشه در سیره اسلام دارد.»

پیرحسین کولیوند ادامه داد: «داوطلبان همچون شعار جمعیت هلال‌احمر بی‌منت به مردم خدمت‌رسانی و هرچه دارند مخلصانه تقدیم جامعه می‌کنند. هلال‌احمر ایران علاوه بر عرصه‌های داوطلبانه در حوزه‌های مختلف دیگر نیز نقش‌آفرینی می‌کند. به همین دلیل عالی‌ترین جایزه جهانی جمعیت‌های ملی را گرفت و سه کرسی جهانی‌ را به خود اختصاص داد.»

خدمات‌رسانی در مراسم اربعین، روزهای اوج کرونا و … هم از دیگر اقدامات داوطلبانه‌ای بود که رئیس جمعیت به آن اشاره کرد.

کولیوند گفت: «همگان شاهد بودند که هلال‌احمر در ایام اربعین نیز خوش درخشید و چند برابر سال‌های گذشته به زائران خدمت‌رسانی کرد. خوشبختانه این خدمات بی‌بدیل سبب شده تا میزان رضایت از فعالیت‌ها و اقدامات هلال‌احمر بالا باشد. داوطلبان نیز در کنار هلال‌احمر در مراسم اربعین حاضر بودند و در مراکز بهداشتی و درمانی، زائران را پذیرش کردند. این اقدامات در حج نیز انجام شد و هلال‌احمر نقشی اساسی در برگزاری حج تمتع امسال ایفا کرد.»

 

حضور هلال‌احمر در صدها محله کم‌برخوردار

حالا که صحبت از اقدامات جمعیت هلال‌احمر ایران در عرصه‌های مختلف به میان آمده است، رئیس این جمعیت از مهم‌ترین فعالیت‌های داوطلبانه در کشور یاد کرده و گفت: «هلال‌احمر در حوزه توانمندسازی جامعه نیز فعال شده و در صدها محله کم‌برخوردار کشور با بکارگیری ظرفیت‌های موجود به کمک مردم کم‌بضاعت شتافته است تا بهترین خدمات را به شهروندان ارائه دهد و گامی موثر در عرصه عدالت اجتماعی بردارد.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ویژگی‌های اقدامات داوطلبانه گفت: «امروز هلال‌احمر ۲ میلیون عضو داوطلب دارد که ۶۰۰ هزار نفر از آنان جوانان هستند. این عزیزان در طرح‌های مختلف ازجمله کمک به نیازمندان بسیار فعال بوده‌اند و بدون چشمداشت در خط‌مقدم یاری‌رسانی به مردم بودند. امروز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راه ماست و بر همین اساس تلاش خواهیم کرد تا جوانان و داوطلبان را آموزش داده و سازماندهی کنیم. خدمات داوطلبی هلال‌احمر مرز ندارد و هلال‌احمر در تمامی‌ شهرهای ایران و در نقاط مختلف جهان خدمت‌رسانی خواهد کرد و دست نیازمندان را خواهد گرفت. بر همین اساس در زلزله افغانستان و سیل پاکستان، هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اولین کمک‌کننده وارد عرصه شد. این در حالی است که کشور خودمان نیز متاثر از حوادث مختلف است و در داخل کشور نیز بی‌وقفه به مردم یاری‌رسانی می‌کنیم.»

 

روحیه جمعی هلال‌احمری‌ها برای خدمت

کولیوند درباره اهمیت فعالیت‌های گروهی و مشارکت‌های جمعی در هلال‌احمر گفت: «روحیه اقدام‌جمعی در هلال‌احمر وجود دارد و هر خدمت‌رسانی که انجام می‌شود همه در آن سهیم هستند. امروز هلال‌احمر با اتکا به همین جمع و نیروی‌انسانی در عرصه جهانی درخشیده است و نقشی اساسی در جمعیت‌های ملی پیدا کرده است. هلال‌احمر بر اساس شعار سال نیز توانسته تولیدات بسیار مطلوبی داشته باشد و شاهد هستیم که فدراسیون جهانی برای کمک‌رسانی به سایر کشورها از محصولات تولیدشده هلال‌احمر خریداری می‌کند و برای آسیب‌دیدگان می‌فرستد. امری که موجب اشتغالزایی و خلق ثروت در کشور می‌شود.»

او افزود: «در روزهای سرد سال قرار گرفته‌ایم و امدادگران در سخت‌ترین شرایط در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند، ما نیز پشتیبان آنها هستیم و هرچه داریم در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا با تجهیزات کامل به شهروندان کمک کنند.»

ما در حوزه کمک به معیشت امدادگران نیز فعال شده‌ایم و تلاش می‌شود تا نگرانی‌ها و دغدغه‌های امدادگران و نجاتگران را نیز برطرف کنیم.

دکتر کولیوند تاکید کرد: «اقدامات هلال‌احمر محدود به امدادرسانی و امور بهداشتی و درمانی ‌نیست و در هر جایی کاری بر زمین مانده باشد، هلال‌احمر آماده است تا گره‌گشایی کند.»

 

رفتار خیرخواهانه بهترین مروج کار داوطلبانه است

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، در مراسم بزرگداشت روز جهانی داوطلب، روحیه کار داوطلبانه در ایران اسلامی را برخاسته از فرهنگ غنی ملی و اسلامی در کشور دانست و بر ضرورت ترویج ارزش‌‌های انسانی در عصر کنونی تاکید کرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در آغاز سخنان خود با تبریک این روز به خانواده بزرگ جمعیت هلال‌احمر از زحمات و تلاش‌های صورت‌گرفته در عرصه داوطلبی در کشور تقدیر کرد.

او موضوع داوطلبی را یک مسأله پراهمیت دانست که علاوه بر زمینه‌سازی توسعه پایدار در جامعه در حل چالش‌های اجتماعی و اقتصادی نیز بسیار حائزاهمیت است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در این‌باره تصریح کرد: «هلال‌احمر بزرگ‌ترین تشکل مردمی خدمت در کشور محسوب می‌شود که داوطلب‌محور است و اساس شکل‌گیری آن بر پایه فعالیت‌های داوطلبی است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در ادامه با بیان اینکه اعضای جمعیت هلال‌احمر بر اساس فطرت‌پاک و سرشت الهی خدمتگزاری می‌کنند، اضافه کرد: «داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بدون چشمداشت و با حفظ کرامت‌انسانی در سوانح طبیعی و غیرطبیعی به ارائه خدمت می‌‌پردازند و این خدمات داوطلبانه در جمعیت در پیشرفت و  توسعه جامعه بسیار نقش اساسی دارد.»

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در ادامه به برخی از مصادیق کار داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر همچون حضور در زلزله‌ها و سیل‌های گذشته، مشارکت در طرح نذرآب و کمک به محرومان در عرصه‌های پزشکی و رفاهی اشاره کرد و افزود: «تنها با گفتن و نوشتن این موضوع‌ها محقق نمی‌شود بلکه باید با عمل داوطلبانه به چنین نتایجی رسید.»

اهمیت موضوع انفاق، ضرورت سازماندهی داوطلبان و اهمیت گسترش فرهنگ داوطلبی از موضوعات دیگری بود که در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین به آن اشاره کرد.

او در پایان بار دیگر ضمن گرامیداشت یادوخاطره شهدای امدادگر هشت سال جنگ تحمیلی از همه همکاران در این نهاد مردمی اعم از داوطلبان، امدادگران و جوانان که صادقانه، خالصانه، ایثارگرانه و جان برکف در حوادث مختلف به مردم خدمت کرده‌اند، تقدیر کرد و این خدمت را که در مسیر رضای خداوند است بسیار ارزشمند دانست.

 

اعلام آمادگی کمیسیون بودجه مجلس برای حمایت از هلال‌احمر در بودجه ۱۴۰۲

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از آمادگی کمیسیون متبوع خود برای تقویت هلال‌احمر و حمایت از اقدامات بشردوستانه این نهاد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد.

حمیدرضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در آیین گرامیداشت «روز جهانی داوطلب» که در برج میلاد برگزار شد، ضمن تبریک روز جهانی داوطلب گفت: «این گردهمایی‌ها فرصت بسیار بزرگی برای کشور، هلال‌احمر و مسئولان آن است. باید از این فرصت استفاده کرد و نسبت به آنچه که باید در آینده انجام شود و آنچه که تاکنون انجام شده، اطلاع‌رسانی شود.»

او در ادامه بیان کرد: «امیدواریم جمعیت هلال‌احمر بتواند جمع‌بندی‌های کارشناسی خوبی انجام دهد تا در آستانه برنامه هفتم توسعه کمک‌های خوبی را به هلال‌احمر داشته باشیم.»

به گفته این مقام مسئول، جایگاه هلال‌احمر در کشور ما یک جایگاه رفیع و در نزد مردم ما یک سازمان خدمات‌رسان با هفت ویژگی مخصوص به خودش است.

حاجی‌بابایی افزود: «فعالیت هلال‌احمر با اهداف خودش هماهنگی زیادی دارد. حرکت‌های انسانی، بی‌غرض، داوطلبانه، عاشقانه و نوع‌دوستانه در هر جایی که هلال‌احمر فعالیت داشته، بروز و ظهور پیدا کرده است و به همین دلیل ما وقتی بودجه سال ۱۴۰۲ را بررسی می‌کردیم باوجود اینکه بودجه دولت ۱۳۷ هزار میلیارد تومان کسری داشت، اما کمک‌های خوبی به هلال‌احمر شد که شاید در هیچ سالی به این میزان ما کمک به هلال‌احمر را در مجلس نداشتیم.»

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «هلال‌احمر صادقانه در سیل و زلزله و دیگر حوادث و مواقع در کنار مردم حضور داشته است.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «همه ایثارگری‌ها در کشور ما همچون ایثارگری شهید سلیمانی عاشقانه است، داوطلبانی که عاشقانه در حال خدمت به مردم هستند را تمام مردم دوست دارند زیرا هر کسی که داوطلبانه فعالیت کند، خداوند او را دوست دارد و محبتش به همین دلیل در دل مردم جای می‌گیرد، به یمن وجود این افراد است که بنده آینده درخشانی برای این کشور می‌بینم.»

حاجی‌بابایی افزود: «داوطلبان صادقانه خدمت می‌کنند و دست همه آنها را می‌بوسیم. هزینه‌ای که کشورهای خارجی برای ما صرف می‌کنند، برای هیچ کشوری نمی‌شود و این مسأله به دلیل وزن بالای ایران در مجامع بین‌المللی است.»

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: «در بودجه ۱۴۰۲ کار سختی داریم زیرا باید برنامه هفتم توسعه را هم همزمان تدوین کنیم. مقرر است در برنامه هفتم توسعه تحولی عظیم صورت بگیرد تا قله‌های بلندی را فتح و دغدغه‌های مردم را به این وسیله برطرف کنیم.»

 

تقدیر از داوطلبان برتر

سالن همایش‌های برج میلاد در روز جهانی داوطلب، میزبان داوطلبانی بود که از گوشه‌وکنار کشور خودشان را به اینجا رسانده بودند؛ از خیران و داوطلبان تخصصی مثل پزشکان داوطلب گرفته تا نمایندگانی از خیریه‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد که در یک سال گذشته همراه جمعیت هلال‌احمر بودند. سازمان داوطلبان در این مراسم از جمعی از این داوطلبان و خیریه‌ها، به نمایندگی از تمام اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر تقدیر کرد. داوطلب فداکار، داوطلب ایثارگر، داوطلب خیر، داوطلب امدادگر و … عناوینی بود که به بهانه آن جمعی از داوطلبان مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم همچنین از تمبر یادبود روز جهانی داوطلب ۱۴۰۱ رونمایی شد. این تمبر مزین به امضای علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر و علی اصغر باقرزاده رئیس فراکسیون هلال‌احمر مجلس شورای اسلامی‌ شد.

// انتهای پیام

همه داوطلبان قهرمانند/مدال آور مسابقات تکواندوی ترکیه از خانواده‌ای هلال‌احمری می‌آید

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.