رقصنده با توپ/ روایت‌غم‌انگیز از گمشدگان‌ابدی/ برادران! در کدام سیاره زندگی می‌کنید

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تدوین بودجه سال آینده بر اساس طرح جدید مجلس بر اساس تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه طی دو مرحله ، آمار تراکنش‌های بانکی، در آبان امسال ، سیاست‌های پر چالش و هزینه بر وزارت ورزش در چند ماه اخیر ، سهم مردم از تسهیلات بانکی ، وضعیت نامناسب شهرها برای افراد دارای معلولیت و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبنی بر لزوم شناخت دقيق ضعف‌هاي فرهنگي و تلاش براي يافتن راه‌حل و ترويج گزاره‌هاي صحيح در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تدوین بودجه سال آینده بر اساس طرح جدید مجلس بر اساس تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه طی دو مرحله ، آمار تراکنش‌های بانکی، در آبان امسال ، سیاست‌های پر چالش و هزینه بر وزارت ورزش در چند ماه اخیر ، سهم مردم از تسهیلات بانکی ، وضعیت نامناسب شهرها برای افراد دارای معلولیت و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

دستور رهبرمعظم انقلاب برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور

روزنامه آرمان امروز: رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي لزوم شناخت دقيق ضعف‌هاي فرهنگي، تلاش براي يافتن راه‌حل و ترويج گزاره‌هاي صحيح را مطرح کردند .حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز گذشته (سه‌شنبه) در ديدار اعضاي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، هدايت فرهنگي کشور را، شأن و نقش اصلي اين شورا خواندند و با اشاره به ضرورت بازسازي انقلابي ساختار فرهنگي کشور گفتند: شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي بايد با رصد و شناخت دقيق ضعف‌ها و گزاره‌هاي غلط فرهنگي در عرصه‌هاي مختلف، راه‌حل‌هاي عالمانه‌اي براي رواج گزاره‌هاي صحيح و پيش‌بَرنده، ‌ارائه کند.رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود نکته‌اي را در مورد شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي بيان کردند و با اشاره به حضور افراد برجسته و نخبه و صاحب‌نظر در اين شورا گفتند: با وجود غنا و تراز بالاي افراد حاضر در اين شورا، اما هويت جمعي شوراي‌عالي به تناسب اعضاي آن، بروز لازم را ندارد و لازم است تأثيرگذاري شورا در مسائل فرهنگي کشور تقويت شود، البته اعضاء شورا اشتغالات ديگري نيز دارند و اين توقع وجود ندارد که اعضا از کارهاي اصلي خود باز بمانند اما انتظار اين است که براي امور مربوط به شورا وقت مناسب و کافي گذاشته شود.ايشان با طرح اين سؤال که شأن و وظيفه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي چيست، گفتند: مهمترين نقش و وظيفه اين شورا، هدايت فرهنگي کشور و جامعه است.

 

پشت پرده دومرحله‌ای شدن بودجه

روزنامه آرمان ملی: تدوین بودجه سال آینده بر اساس طرح جدید مجلس بر اساس تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه طی دو مرحله صورت می‌گیرد و بر این اساس لایحه احکام در آذرماه و لایحه جداول در به‌همن ماه مورد بررسی نمایندگان قرار خواهد گرفت مخالفان این طرح اعمال نظر برخی از نمایندگان برای حوزه انتخابیه خود همزمان با ارائه جداول سالانه از سوی دولت به مجلس را از جمله ایرادات این طرح می‌دانند. ازسوی دیگر کارشناسان اقتصادی براین باورند که استمرار سالانه عدم تحقق بودجه با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و پارامترهای تاثیرگذار بر محقق نشدن بودجه همیشگی نیاز به سروصدا کردن و یا تغییرات تک یا دو مرحله‌ای شدن بودجه ندارد و نتیجه همان کسری بودجه همیشگی است. آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: پیش از پرداختن به دو مرحله‌ای شدن بودجه سال آینده باید به این امر توجه کرد که بودجه باید براساس هدف برنامه‌ریزی در حیطه اقتصاد برنامه‌ریزی شود و درگیر کشمکش‌های سیاسی نشود و در این بین آنچه که به عملیاتی شدن بودجه طی سال کمک کند از اهمیت زیادی برخوردار است. او افزود: دو مرحله‌ای شدن بودجه و ارائه جداول بودجه از سوی دولت در مرحله دوم و جهت بررسی آن این گزینه را محتمل می‌کند که به اِعمال نظر برخی نمایندگان جهت تغییراتی در بودجه تدوین شده به نفع حوزه انتخابیه خود بینجامد، همچنین با خطر دیگری نظیر طولانی شدن بررسی بودجه و ایجاد لابی در این حوزه منتهی می‌شود. این کارشناس ادامه داد: هرچند شفاف‌سازی بودجه، پرداختن به جزئیات و نحوه تحقق بودجه در مجموع رویکردی مطلوب است اما توجه به شرایط حاکم بر جامعه بسیار تاثیر‌گذار در مسیر عملیاتی شدن آن است لذا دو مرحله‌ای شدن بودجه را باید فرآیندی تاثیرگذار در تحقق بودجه و مواجه نشدن دولت با پدیده کسر بودجه دانست.

 

انقلاب در توییتر، آرامش در کف خیابان
زوزنامه ایران: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر در رسانه‌ها برجسته می‌شود، صدور و انتشار فراخوان‌هایی با محوریت دعوت به تجمع و اعتراض در مکان‌های خاص یا اعتصاب است. بر این اساس، فراخوان‌هایی در مناسبت‌های مختلف سال صادر می‌شود که در آن از اقشار و گروه‌های معینی خواسته می‌شود تا در روز یا روزهای معینی اقدام مشخصی را انجام دهند یا ندهند؛ برای مثال از افراد خواسته می‌شود که از کسب‌و‌‌کار، درس و دانشگاه یا رشته حرفه‌ای خود دست کشیده و اعتصاب کنند. در این میان پرسش قابل طرح آن است که این دست فراخوان‌ها اولاً از کجا صادر می‌شوند و ثانیاً چرا معمولاً نتیجه پررنگ و برجسته‌ای در میدان ندارند. آشنایی با روال صدور فراخوان‌ها برای تجمع و اعتصاب، می‌تواند به ما درک دقیق‌تری از ماهیت آنها بدهد. در این میان پرداختن به چند پرسش قابل توجه است؛ چه کسانی پشت طراحی این فراخوان‌ها قرار دارند؟ چرا ایام معینی از سال برای اعتصاب انتخاب می‌شوند و این انتخاب برچه اساسی صورت می‌گیرد؟ چرا بسیاری از آگهی‌هایی که به عنوان فراخوان منتشر می‌شوند در عمل، نتیجه قابل توجهی ندارند و هیچگاه براساس آنها اقدام جدی در میدان صورت نمی‌گیرد؟معمولاً انتشار آگهی‌های فراخوان برای تجمع یا اعتصاب، با این هدف صورت می‌گیرد که القا ‌کند وضعیت کشور غیرعادی است یا قرار است بحران‌های بزرگی در پیش باشد. عمده کسانی که خواسته یا ناخواسته این دست آگهی‌ها و فراخوان‌ها را تبلیغ می‌کنند با الهام از انقلاب اسلامی و مبارزات منتهی به پیروزی آن دست به چنین کاری می‌زنند.اختناق و خفقان حاکم بر فضای سیاسی کشور در دوره حکومت پهلوی بویژه پس از قیام 15 خرداد 1342 موجب شد که جامعه تا حد انفجار پیش برود. فضای سیاسی دوره پهلوی دوم و سرکوب مستمر و زندانی کردن فعالان و کنشگران سیاسی موجب ایجاد تکاپوی گسترده و بروز اعتصابات پراکنده با رنگ و بوی صنفی – رفاهی در کشور شد. با آغاز مخالفت‌ها و مبارزات آشکار بر ضد رژیم از نیمه دوم سال 1356 و کشته شدن عده‌ای از مردم در این مبارزات، مبارزه رودررو با ارتش کاملاً مسلح، امیدوارکننده به نظر نمی‌رسید. از این‌رو مبارزان به فکر افتادند برای شمول بیشتر مبارزه و ناکارآمد کردن دستگاه سرکوب رژیم، اعتصاب‌های صنفی – رفاهی را به خواسته‌های سیاسی گسترش دهند. بدین ترتیب اعتصاب‌های رفاهی رفته‌رفته جای خود را به اعتصاب‌های سیاسی داد و موجب شد تا تمام تلاش‌های رژیم برای ایجاد آرامش و بازگرداندن اعتصابیون به سر کار با شکست مواجه شود.

 

رقصنده با توپ

روزنامه اعتماد:اشك‌هاي داويد لوئيز، بهت و حيرت فوتبال‌دوستان در سراسر دنيا و تصويري از هوادار برزيل در خلسه تك‌نفري خودش، يكي از تلخ‌ترين قاب‌هايي است كه در جام جهاني از برزيل به ثبت رسيده؛ تيمي كه هميشه سايه‌اش بر سر جام سنگيني مي‌كند و مدعي سنتي اين رقابت‌هاست.در سال 2014، تيمي كه با هزاران اميد و آرزو، جام جهاني فوتبال را در كشور خودش ميزباني مي‌كرد، روياي قهرماني در سرزمين خود در مقابل چشم ميليون‌ها هوادار خودي را مي‌پروراند. اما نتيجه 7بر1 در برابر آلمان در نيمه‌نهايي، با تحقير زردپوشان همراه بود و روياي آنها را پرپر كرد تا آنها مقابل چشم هزاران هم‌وطن و ميليون‌ها بيننده در سراسر جهان، سرخورده از مسابقات حذف شوند. تا روزنامه‌ها تيتر بزنند: فوتبال مرد! پس از آن برزيل در جام جهاني 2018 سعي كرد خودش را به جام برساند اما باز هم نتوانست. آنجا بلژيك بود كه سلسائو را حذف كرد و حالا به نظر مي‌رسد اين اتفاق پس از 20 سال، در حال تحقق در قطر است.تيم ملي فوتبال برزيل در حالي به جام جهاني قطر آمده كه از آخرين قهرماني آنها، 20 سال مي‌گذرد؛ جايي كه در سال 2002 با رونالدو و رونالدينيو و ريوالدو توانستند يك بار ديگر جام را به خانه ببرند؛ پس از آن سلسائو ديگر طعم قهرماني را نچشيد تا اينكه حالا و در قطر، نيمار و رفقا به دنبال آن هستند تا پس از دو دهه دوباره جام را به سرزمين قهوه ببرند، همان سرزميني كه خيلي‌ها آن را خانه جام قهرماني مي‌دانند و صاحب اصلي آن.

 

پادویی در پروژه موساد و ناراحتی از پلمب گالری کذایی

روزنامه کيهان:همزمان با اقدام رسوای یک فوتبالیست سابق در بستن گالری جواهرفروشی خود در شمال شهر تهران که به تقلید از پروژه ناکام ضد انقلاب خارج‌نشین صورت گرفت، روزنامه زنجیره‌ای اعتماد از اقدام مذکور حمایت کرد.اخیراً رسانه‌های بدنام وابسته به انگلیس و آمریکا و رژیم صهیونیستی دعوت به اعتصاب کرده بودند که با بی‌محلی مطلق کسبه و بازاریان و اقشار مختلف مردم مواجه شد. اما در روز اول فراخوان مذکور، گالری جواهرفروشی وابسته به یک فوتبالیست سابق با فراخوان مذکور همراهی نشان داده و اعلام کرد که در ایام فراخوان مذکور تعطیل است. البته در پی این اقدام، مراجع قضایی هم اقدام به پلمب جواهرفروشی و رستوران متعلق به ورزشکار مذکور کردند.در پی این اتفاق، روزنامه اعتماد از فرد همکار با پروژه اعتصاب زورکی که از سوی سرویس‌های جاسوسی موساد سیا و ام‌آی‌سیکس طراحی شده بود، جانبداری کرد و تیتر زد «جرم‌انگاری بستن مغازه» و ذیل آن نوشت: «پلمب یک مغازه با دستور قضائی هیچ مستند قانونی ندارد. بجز ماده 114 قانون آئین دادرسی کیفری؛ تنها اگر فعالیت مغازه، منجر به نتایج خاصی شود، حق جلوگیری از فعالیت وجود دارد. اظهارنظر صاحب مغازه یا اعتصاب، نمی‌تواند مجوزی برای این پلمب باشد.

 

بهار تراکنش‌ها در پاییز

روزنامه وطن امروز: بر اساس آمار تراکنش‌های بانکی، در آبان امسال بیش از ۹۲ درصد کل تراکنش‌های شاپرک از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده و مبلغ تراکنش‌ها در این ماه نسبت به مهرماه 9.31 درصد افزایش یافته است. نکته جالب این آمار این است که آبان فراخوان‌های پوشالی متعددی جهت اعتصاب بازاریان، کسبه و فروشگاه‌ها صادر می‌شد اما آمارهای شاپرک حکایت از همراهی نکردن بازاریان و عموم مردم با اعتصاب اجباری از سوی اغتشاشگران دارد.آبان ۱۴۰۱ طبق اعلام شرکت شاپرک بیش از ۳ میلیارد و ۷۳۲ میلیون تراکنش انجام شده که نسبت به مهرماه 0.59 درصد رشد داشته است. این در حالی است که این رقم نسبت به آبان سال گذشته بیش از ۱۳ درصد بیشتر شده است.در این میان، تغییرات مبلغی تراکنش‌ها نیز بیانگر افزایش 9.31 درصدی نسبت به ماه قبل و رسیدن به رقم ۷۷۰ هزار میلیارد ریال است. این در شرایطی است که رقم مذکور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ (آبان) بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است. سهم ابزارهای پذیرش از تراکنش‌ها چند درصد است؟از سوی دیگر آبان امسال بیش از ۹۲ درصد کل تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده است؛ به گونه‌ای که بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد کارتخوان فروشگاهی با 92.46 درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با 4.80 درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با 2.74 درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در آبان‌ ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی با رشد 3.66 درصدی همراه بوده؛ به گونه‌ای که تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در آبان امسال با رشد 8.03 درصدی نسبت به مهر به رقم ۶۰۳,۴۰۲ رسیده است؛ بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در دومین ماه پاییز به رقم 9.887.896 رسیده که نسبت به ماه قبل بیش از ۳ درصد بیشتر شده است.

 

ورزشکاران در شمال، فدراسیون در جنوب!

روزنامه اطلاعات:یکی از سیاست‌های پر چالش و هزینه بر وزارت ورزش در چند ماه اخیر، راه اندازی فدراسیون‌های جدید و جابجایی رشته‌های ورزشی از یک فدراسیون یا انجمن به فدراسیون یا انجمن دیگر است که در روزهای آتی مفصل به آن خواهیم پرداخت.در بین این تغییر و تحولات، راه اندازی فدراسیون جدید ورزش‌های دریایی و ساحلی بی برنامه تر از همه به نظر می‌رسد.فدراسیونی که رشته‌های آن در گذشته زیر نظر چند انجمن و فدراسیون مختلف بوده که با تجمیع آنها، فدراسیونی به نام فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی راه اندازی شده است.۱ – اسکی روی آب( انتزاع از فدراسیون انجمن های ورزشی)۲ – جت اسکی و جت بت(انتزاع از فدراسیون انجمن های ورزشی)۳ – موج سواری(انتزاع از فدراسیون انجمن های ورزشی)۴ – رشته های قایق‌های تند رو۵ – ماهیگیری ورزشی(انتزاع از فدراسیون ورزشهای همگانی)نکته عجیب در مورد فدراسیون ورزش‌های ساحلی و دریایی مقر این فدراسیون است که بر خلاف سایر رشته‌های ورزشی قرار است در جزیره کیش باشد و کسی که به عنوان سرپرست این فدراسیون حکم گرفته رضا شجیع مدیرکل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش است که نام وی برای اهالی ورزش نا آشنا نیست و در گذشته در حوزه فرهنگی ورزش فعالیت داشته و مدتی است از حوزه ورزش خارج شده است.

 

برادران! در کدام سیاره زندگی می‌کنید

روزنامه فرهیختگان:یک‌کاسه دانستن همه منتقدان، معترضان و احیانا مغتششان غلط‌ترین جوابی است که می‌شود در مواجهه با چالش اجتماعی چند وقت اخیر ارائه داد. همان‌طور که تلاش براندازان برای سوءاستفاده از هر کنش اعتراضی باعث رادیکال شدن فضا و جلوگیری از اعمال اصلاحات ساختاری می‌شود رفتار افرادی که در طیف مقابل نشسته و کلیدواژه اغتشاش را با هدف نادیده گرفتن اعتراض در سخیف‌ترین حد استعمال می‌کنند نیز در فرآیند اصلاح خلل ایجاد کرده و اساسا امید به تحقق آن را از بین می‌برد. چنین رفتاری باعث می‌شود گروه‌های متکثر اجتماعی به مرور نسبت به همزیستی سازنده با یکدیگر بی‌رغبت شده و خود را در قطب‌های کاملا مخالف با یکدیگر دسته‌بندی کنند. در شرایطی که گروهک برانداز رسما نسبت به تلاش برای قطب‌بندی و تجزیه ایران اعتراف کرده و برای رسیدن به این هدف نه‌تنها نمادهای دینی بلکه نمادهای ملی را نیز هدف قرار داده و پیروزی تیم ملی را نیز نمی‌تواند تحمل کند بهترین راهبرد تلطیف فضای تنش و جلوگیری از رسیدن تیزی این تیغ به بدنه جامعه است. اما برخی افراد تمایل دارند به جای ایفای چنین نقشی خود به لبه دیگر قیچی تبدیل شده و با برش پیوستگی جامعه مقدمات ورود به مرحله تکه‌تکه کردن نقشه جغرافیایی ایران را تکمیل کنند. افرادی که بدون هیچ هزینه‌ای  تریبون در اختیار خود را روشن کرده و از زبان حاکمیت بیانیه تجزیه قرائت می‌کنند. حسن عباسی پروژه هجمه علیه تیم ملی را تکمیل می‌کند و عضو کمیسیون فرهنگی هم هجمه علیه ملت را. اخیرا حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی درمورد اجرایی شدن طرحی خبر داده است که اگر برای رفع مشکل حجاب کارآیی نداشته باشد برای تشدید دوقطبی جامعه بسیار کاراست.

 

تغییر مسیر وام‌ها به سمت مردم

روزنامه همشهری:بانک مرکزی می‌گوید سهم مردم از تسهیلات بانکی، از 30.4درصد در 7ماه نخست پارسال به 32درصد در 7ماه نخست امسال رسیده است بانک‌ها وام می‌دهند اما به ‌نظر می‌رسد این وام‌ها کافی نیست و همچنان بخش زیادی از متقاضیان دریافت وام، در صف انتظار هستند. بانک مرکزی می‌گوید سهم مردم از تسهیلات بانکی از 30.4درصد در 7ماه نخست پارسال به 32درصد در 7ماه نخست امسال رسیده است که از تغییر مسیر وام‌دهی بانک‌ها حکایت دارد. این در حالی است که 68درصد از کل تسهیلات پرداختی در این مدت، سهم بنگاه‌های اقتصادی و اشخاص حقوقی بوده که نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته 1.6واحد درصد از تسهیلات این بخش کاسته شده است.به‌گزارش همشهری، بانک مرکزی با اعلام رشد 47.2درصدی حجم وام‌دهی بانک‌ها در 7ماه نخست امسال اعلام کرده تسهیلات پرداختی به اشخاص حقیقی 55درصد و اشخاص حقوقی 43.8درصد رشد کرده است.  طبق این گزارش کل تسهیلات پرداختی به‌ صورت خرد کمتر از 200میلیون تومانی در این مدت 39.4درصد و تسهیلات غیرخرد در قالب کارت‌های اعتباری به اشخاص حقیقی 116.8درصد قد کشیده است. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 7ماه نخست سال1401 معادل 2331هزار میلیارد تومان بوده و بانک‌ها نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل 748هزار میلیارد تومان معادل 47.2درصد بیشتر وام پرداخت کرده‌اند که این میزان 1.4واحد درصد پایین‌تر از نرخ تورم نقطه به نقطه مهرماه امسال بوده است.

 

روایت‌غم‌انگیز از گمشدگان‌ابدی!

روزنامه جام جم:سال‌ها از مفقودشدن‌شان می‌گذرد. دختران و پسران و کودکانی ‌که معمای عجیب ناپدیدشدن‌شان هنوز هم سربه‌مهر باقی مانده است. خانواده‌ها هنوز هم با بی‌قراری چشم‌انتظار بازگشت آنها هستند. خانه‌های‌شان همچنان سوت‌وکور است. هنوز هم مادرها بر بالین فرزند گمشده‌شان لالایی شبانه می‌خوانند و در رویای خود او را در آغوش می‌گیرند. پدرها هم دست‌کمی از مادران ندارند و در خاموشی ویرانگر خود منتظر رسیدن خبری از فرزند ناپدیدشده‌شان هستند. عکس‌های گمشدگان پس از گذشت سال‌ها هنوز هم دست‌به‌دست می‌چرخد اما بی‌خبری و چشم‌انتظاری، همچنان حرف اول را می‌زند.یکی از گمشده‌ها که نام او را هنوز بسیاری از مردم به خاطر دارند، پارسا‌قندی است. ۱۱ تیر۹۶، خانواده قندی در حال بازگشت از شمال بودند که در تفریحگاهی به نام «نقش‌شاه» توقف‌کردند. همه به اتفاق پارسای هشت‌ساله مشغول جمع‌آوری چوب شدند اما بعد از مدتی ناگهان پارسا ناپدید شد. هرچه دنبالش‌ گشتند، پیدایش نکردند. پدر به آگاهی آمل رفت و شکایتش را ثبت کرد. غواصان اطراف رودخانه را جست‌وجو کردند اما هیچ ردی از پارسا نیافتند. با گذشت پنج سال از مفقودشدن پارسا، عموی او به جام‌جم می‌گوید: «برخی افراد که دعانویس بودند، می‌گفتند پارسا همان سال ۹۶ به مقصد یکی از کشورهای خارجی از ایران خارج شد که ما باور نکردیم. چندبار هم از طریق پلیس‌آگاهی از یکی دو جسد بازدید کردیم که هیچ‌کدام پارسا نبود. سال گذشته هم خانمی ادعا کرد پارسا را در عقب خودرویی دیده است اما بعد از پیگیری متوجه شدیم پلاک سرقتی بوده است و به نتیجه‌ای نرسیدیم. هنوز هم امید داریم تا شاید پارسا را پیدا کنیم.»

 

تهران نامهربان

روزنامه شرق: ‌حضورشان از گذشته کمتر در شهر احساس می‌شود. تردد در این شهر پر از مانع و زاویه آسان نیست. براساس آمارهای رسمی تنها 3/2درصد از معابر شهر تهران برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده است. روز گذشته صحن شورای شهر تهران میزبان تعدادی از شهروندان تهرانی دارای معلولیت بود. زمان اندکی برای بیان مشکلات‌شان داشتند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران چند باری تذکر داد که صحبت‌های‌شان را کوتاه کنند. به اعتقاد او صحن شورای شهر تهران برای قانون‌گذاری است و تکرار اینکه فرصت کم است، برای این است که به قانون‌گذاری برسند.مهم‌ترین درخواست آنها ایجاد فرصت‌های برابر برای استفاده از فضاهای شهری بود. گلایه‌شان از جزیره‌ای برخورد‌کردن نهادهای مرتبط با موضوع افراد دارای معلولیت بود. اینکه در هر منطقه فضای بازی و تفریح استاندارد برای کودکان و نوجوانان دارای معلولیت داشته باشد و دست‌کم یک خانه فرهنگ برای استفاده زنان و کودکان دارای معلولیت مناسب‌سازی شده باشد. اینکه در فضاهای موجود در مترو بتوانند به‌عنوان فضای کسب‌وکار استفاده کنند و افرادی که در شهرداری مشغول به فعالیت هستند، امنیت شغلی داشته باشند.در ادامه سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، هم در نطق پیش از دستور خود که به مناسبت روز جهانی معلولان بود، آماری از وضعیت نامناسب شهرها برای افراد دارای معلولیت ارائه داد و گفت ‌در ایران نیز حدود یک‌میلیون‌و 467‌هزار‌و 8۰۵ معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که بر‌اساس آخرین آمارها و سرشماری‌ها، جمعیت معلولان در تهران بین 9۰۰ هزار تا یک میلیون نفر است. یکی از بدیهی‌ترین حقوق معلولان که منطبق بر حقوق شهروندی است و باید بر‌اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان انجام شود، مناسب‌سازی معابر شهری است. با توجه به حدود 9۰۰ هزار نفر معلول در شهر تهران باید 12 هزار کیلومتر پیاده‌رو مناسب‌سازی شود؛ اما بر‌اساس گزارشی که از ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری دریافت کرده‌ام، تنها 2/۳ درصد از معابر شهر تهران یعنی 228 کیلومتر معبر اصلی و فرعی برای معلولان مناسب‌سازی شده است و 1۴/۵ درصد معابر شهر تهران که تقریبا هزارو 437 کیلومتر معبر فرعی و اصلی است، مناسب‌سازی نشده‌اند.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.