کاش این جام جهانی تمام نشود!

لحظه‌های تلخ و شیرین مرحله یک‌هشتم‌ نهایی؛ تا می‌توانید لذت ببرید

مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی با اتفاقاتی کم‌نظیر به پایان رسید؛ آنقدر این بازی‌ها جذاب است که آرزو می‌کنیم تورنمنت قطر تمام نشود!

یگانه عصاری| مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022 نیز با تمام شگفتی‌ها، شکست‌ها و لبخندها تمام شد و حالا تیم‌های باقیمانده برای مرحله بعد می‌جنگند. این مرحله شگفتی و اتفاق‌های عجیب کم نداشت؛ از نیمکت‌نشینی رونالدو تا باخت سنگین سوییس تا حذف اسپانیا که یکی از شگفتی‌های جام در این مرحله بود و انریکه را تا فروپاشی عصبی جلو برد و البته برد مراکش که نماینده آفریقا را در جام نگه داشت. حذف‌شدن تیم‌های آسیایی یکی دیگر از این اتفاق‌های مهم بود. اما با تمام این اتفاقات آنچه در پیش است حتما شگفتی‌های بزرگ‌تر، جذابیت‌های بیشتر و رنگ و لعاب بهتری دارد. تیم‌ها در مرحله یک‌چهارم می‌جنگند و باز این اشک‌ها و لبخندها تکرار می‌شود. چه کسی جام را بالا می‌برد؟ هنوز کسی نمی‌داند. شاید آنچه ما دوست داریم با آنچه رخ می‌دهد، یکی نباشد!

حذف‌شدن آسیایی‌ها

با حذف ایران، قطر و عربستان در مرحله گروهی جام جهانی 2022 سه تیم استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نمایندگان آسیا در مرحله یک‌هشتم نهایی شدند. استرالیا پس از دومی در گروه D در یک‌هشتم نهایی توسط آرژانتین حذف شد. ژاپن با نمایش درخشانی که برابر آلمان و اسپانیا داشت، پس از صدرنشینی در گروه E علیرغم شایستگی بسیار، در ضربات پنالتی برابر کرواسی شکست خورد و موفق به صعود نشد. آخرین نماینده آسیا هم کره جنوبی بود که در پی شکست سنگینش برابر برزیل، آخرین نماینده آسیا هم از این مسابقات کنار رفت.

لحظه‌های منزجرکننده برای رونالدو

احتمالا شما هم آن عکس عجیب را دیده‌اید. عکس هجوم و تجمع صدها عکاس مقابل نیمکت پرتغال برای ثبت نیمکت‌نشینی رونالدو برابر سوییس! پرتغال و سوییس در مرحله یک‌هشتم نهایی در شرایطی به مصاف هم رفتند که رونالدو در ترکیب اصلی پرتغال حضور نداشت و این، تبدیل به یکی از مهم‌ترین سوژه‌ها برای عکاسان و خبرنگاران شد. البته این بازی شگفتی دیگری هم داشت و سوییس با 6 گل مغلوب پرتغال شد تا یکی دیگر از سنگین‌ترین شکست‌های سوییس و البته بازی‌های جام جهانی رقم بخورد و البته پرتغالی‌ها حسابی برای دیگر رقبا خط و نشان بکشند. شاید اگر در ابتدای جام به کسی می‌گفتیم که سوییس قرار است با 6 گل بدرقه شود، هیچ‌کس آن را نمی‌پذیرفت اما این اتفاق افتاد و سوییس هم حذف شد. در این دیدار، نخستین هت‌تریک جام جهانی 2022 هم ثبت شد.

حذف اسپانیا و شگفتی‌سازی مراکش

یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های جام جهانی قطر و البته اتفاقی عجیب که لوییس انریکه را روی نیمکت اسپانیا قفل کرده بود، رخ داد! پس از تساوی دو تیم اسپانیا و مراکش در 90 دقیقه بازی و همچنین وقت‌های تلف‌شده، کار به پنالتی کشید و ضربات پنالتی تعیین‌کننده برنده بازی شد. هیچ‌کس انتظار نداشت که اسپانیا نتواند هیچ یک از توپ‌های خود را تبدیل به گل کند. برای تیم ملی اسپانیا هیچ بازیکنی نتوانست گلزنی کند و پابلو سارابیا، کارلس سولر و بوسکتس پنالتی‌های خود را از دست دادند تا اشرف حکیمی در آخرین ضربه، تیر خلاصی بر پیکر اسپانیا وارد و مراکش را راهی دور بعد جام جهانی کند. بونو، دروازه‌بان مراکش توانست دو پنالتی را برابر بازیکنان اسپانیا مهار کند. تیم آفریقایی برای نخستین‌بار در تاریخ فوتبال خود در ضربات پنالتی پیروز شد. همچنین برای اولین‌بار به یک‌چهارم نهایی جام جهانی صعود کرد. صحبت‌های بوسکتس پس از حذف اسپانیا نیز جالب بود: «شبی دشوار، پیچیده و بی‌رحمانه را در جام جهانی سپری کردیم. باید از سر جای خود بلند شده، به خانه برگردیم و به اتفاقاتی که در آینده رخ می‌دهد، فکر کنیم. در ضربات پنالتی به ظالمانه‌ترین شکل تکلیف بازی معلوم شد. ما خوش‌شانس نبودیم. حالا مهم تیم است نه من. شب سختی است و حقیقتا کلافه‌ام. ای کاش یک نفر آن بالا در ضربات پنالتی به ما کمک می‌کرد!»

به استقبال شگفتی‌های بیشتر

انگلیس-فرانسه، مراکش-پرتغال، هلند-آرژانتین، کرواسی-برزیل؛ حالا 8 تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی حضور دارند و باید از سد حریفان قدرتمند بگذرند. این روزها برای عاشقان فوتبال بهشت است؛ بهشتی که می‌توان از لحظه‌لحظه آن لذت برد و شاید کمتر کسی دوست داشته باشد این لحظات به تندی سپری شود. هر یک از آنها در یک‌چهارم، نیمه‌نهایی و در نهایت فینال طرفدار تیمی هستند که دل به قهرمانی‌اش بسته‌اند. چه کسی قرار است جام را بالای سر ببرد؟ هنوز برای این سوال زود است، مرحله یک‌چهارم شگفتی‌های بیشتری دارد که باید همراه‌شان بود و از آنها لذت برد. انگار که جام جهانی تازه شروع شده باشد!

***

عددبازی با مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی

1+2

یک گل و دو پاس گل به نام دومفریس در دیدار هلند و آمریکا به ثبت رسید. او نخستین مدافع تاریخ جام جهانی است که در مرحله حذفی چنین رکوردی ثبت می‌کند. در این بازی همچنین یک آمار جالب به ثبت رسید. بلیند دومین گل هلند را به ثمر رساند. او در به ثمر رسیدن گل سوم تیمش تاثیرگذار بود و به دومفریس پاس گل داد. در تاریخ جام جهانی پیش از این دیده نشده بود که دو مدافع به هم پاس گل بدهند.

3

سه گل را گونسالو راموس در دیدار پرتغال و سوییس به ثمر رساند تا نخستین هت‌تریک جام جهانی 2022 به ثبت برسد. او که به جای رونالدو در ترکیب اصلی پرتغال قرار گرفت، سومین بازیکن جوانی لقب گرفت که در جام‌ جهانی هت‌تریک می‌کند. پیش از او، پله برزیلی در 17 سالگی و ادموند کونن آلمانی در 19 سالگی در جام جهانی هت‌تریک کردند.

9

لئو مسی با حضور هزارمین بازی دوران فوتبال خود و با گلزنی مقابل استرالیا دو رکورد برای خودش را جابه‌جا کرد. او به ۹ گل زده در ۲۳ مسابقه‌ جام‌جهانی رسید (رکورد مارادونا ۸ گل در ۲۱ مسابقه بود) و برای اولین‌بار توانست در مرحله حذفی برای آرژانتین گلزنی کند.

26

بیست‌وشش بازیکن برزیل در این تورنمنت بازی کردند. تیته در دیدار برابر کره جنوبی به دروازه‌بان سوم تیم هم فرصت بازی داد تا تمام شاگردانش حداقل چند دقیقه در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بازی کرده باشند.

28

در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی قطر، 28 گل به ثمر رسید. این بیشترین تعداد گل در این مرحله در یک دوره از مسابقات است.

39

سی‌ونه سال و ۲۸۳ روز از سن پپه می‌گذشت که مدافع پرتغالی گلزنی کرد. او دروازه سوییس را باز کرد تا مسن‌ترین گلزن مرحله حذفی جام جهانی لقب بگیرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.