عوامل روانی افزایش خطر سکته قلبی چیست؟

متخصص قلب و عروق گفت: در حال حاضر رگ‌های قلبی افراد بالای ۳۰ سال، ۴۰ الی ۵۰ درصد تنگ است که با یک استرس یا خبر بد و ناراحتی، رگ‌ها اسپاسم می‌کنند و متاسفانه منجر به سکته قلبی می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین؛ منوچهر قارونی در گفت‌وگویی با بیان اینکه بعد از تصادفات، بیشترین عامل مرگ و میر در کشور ما، سکته قلبی است، افزود: سن سکته قلبی که در گذشته ۶۰ و ۷۰ بود در حال حاضر به ۳۰ الی۴۰ رسیده و این نشان می‌دهد که ما باید مراقب این بیماری و خودمان به طور ویژه، در وزن و تغذیه، باشیم.

او اظهارداشت: کودکان، امروزه ۷ الی ۱۰ کیلو از کودکان پنجاه سال پیش، چاق‌تر هستند، کمتر فعالیت دارند و وقت کمتری برای بازی و فعالیت‌های بدنی دارند و بیشتر پای کامپیوتر و گوشی‌ها بوده و درکنار آن تنقلات مصرف می‌کنند.

قارونی ادامه داد: والدین هم از دوران کودکی فکر می‌کنند، کودک سنگ هم بخورد آب می‌کند که این یک باور غلط است؛ چون تمامی رگ‌های قلب، از بدو تولد، شروع به تحلیل رفتن می‌کند و هر چه ما چربی مصرف کنیم بعدا باعث مشکلات می‌شود، از این رو، والدین باید حواسشان باشد که کم‌ کم رگ‌ها تنگ می شود و وقتی به ۳۰ الی ۴۰ سال رسید دچار بیماری خواهد شد.

او با بیان اینکه استرس، هیجان و افکار بد خوب نیست، اظهار داشت: بهتر است در حین غذا خوردن اخبار بد را گوش ندهیم و نبینیم، در حال حاضر رگ‌های قلبی بالای ۳۰ ساله‌ها ۴۰ الی ۵۰ درصد تنگ است و با یک استرس یا یک خبر بد و ناراحتی، رگ‌ها اسپاسم می‌کنند و متاسفانه منجر به سکته قلبی می‌شود. آنژیو که انجام می‌شود، می‌فهمیم رگ فقط ۴۰ درصد گرفته بوده است؛ ولی قسمت زیادی از قلب از بین رفته بنابراین، در حین غذا خوردن از اخبار بد دوری کنیم و حرف‌های شیرین بزنیم.

قارونی در ادامه با بیان اینکه،در کنار خبرهای بد،اخبار خوب هم وجود دارد و باید از آنها هم صحبت شود، تصریح کرد: نباید حتی به همدیگر خبرهای بد منتقل و ناراحت کنیم. حسادت و خودخواهی را از هم دور کنیم و بابت نعمت‌هایی که داریم قانع باشیم. امید به زندگی داشته باشیم؛ چرا که روحیه خوب در بیماری‌ها خیلی مهم است. سیگار نکشیدن و پرهیز از خوردن چربی، هم جزء مساله‌هایی است که به سلامت قلب کمک می‌کند.

او در خصوص تاثیر ژنتیک در بروز سکته قلبی گفت: ژنتیک در بروز سکته قلبی تاثیر دارد، اگر کسی پدرش زیر ۵۰ سال سکته کرده، سه برابر نسبت به همسالانش بیشتر در معرض سکته است، یا اگر مادرش زیر سن ۶۵ سالگی سکته کرده باشد باز هم سه برابر بیشتر از همسالانش در معرض خطر بوده، اگر هر دو با هم در همین حدود سن، سکته کرده باشند پس برای فرد می‌شود ۹ برابر، پس ژن خیلی مهم است. باید برای هر کودکی که به دنیا می‌آید شناسنامه بهداشتی درست کنیم؛ یعنی بگویم افراد خانواده دچار چه پیش‌سابقه بیماری بودند و هستند، از نظر سلامتی بررسی کنیم و بدانیم چه تغذیه‌ای باید داشته باشیم و در آینده چه کارهایی برایش باید انجام دهیم.

این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این پرسش که اگر کسی ناگهانی دچار سکته قلبی شد اولین اقدامی که در این مواقع باید کرد چیست؟، بیان کرد: اگر واقعا چنین اتفاقی رخ داد نقش بستگان خیلی مهم است چون بیمار ضمن اینکه درد دارد، بستگان را هم می‌بیند حتی پزشکان، نباید قیافه آن‌ها، نشان‌دهنده اوضاع خراب بیمار باشد. باید همیشه با یک لبخند عادی به بیمار روحیه بدهید؛ چون روح و روان خیلی مهم است. بارها اتفاق افتاده که بیمارسکته کرده و درد داشته اما با روحیه، بیمار را به آرامش دعوت کردیم، نفس عمیق بکش، بده بیرون و تلقین بهتر شدن می‌کنیم، بستگان مواظب باشند بیمار را هول نکنند.

او در پایان اظهار داشت: در وهله اول با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند. نخستین کاری که اورژانس می‌گوید این است که آسپرین بجود تا منتقلش کنند. پس هیچ وقت نباید بیمار را هول کرد چون اگر بیمار اضطراب داشته باشد در ساعات اولیه سکته قلبی از دست رفتنش زیاد است. باید به بیمار روحیه داد و این مساله خیلی مهم است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.