تاکید فواد حسین بر جلوگیری از اقدامات خصمانه علیه همسایگان

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد، اجازه حمله به کشور‌های همسایه را از خاک عراق نخواهیم داد.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، فواد حسین در نشست خبری مشترک با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر و ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن در امان گفت: در این نشست درباره مسائل مورد علاقه سه کشور گفت‌وگو کردیم. سازوکار اقدام مشترک، سازوکاری است که به زمان دولت عادل عبدالمهدی برمی‌گردد و در دولت مصطفی الکاظمی نیز دنبال شد و درحال حاضر در دولت محمد شیاع السودانی پیگیری می‌شود بنابراین سازوکاری است که در عراق، سه دولت را پشت سر گذاشته است و برپایه اقدام مشترک در زمینه‌های مختلف شامل اقتصادی، هماهنگی سیاسی و اقدام مشترک در زمینه بین‌المللی است.

در این نشست درباره برخی مسائل از جمله طرح‌های اقتصادی و نشست سران در بغداد که دومین دور آن بیستم این ماه در امان برگزار می‌شود، گفت‌وگو شد. در نشست‌های امروز ما همچنین به نشست سران عربی و چین که در ریاض برگزار می‌شود اشاره شد. این سازوکار مهمی برای ادامه همکاری به شمار می‌آید که برپایه سیاست خارجی عراق و ایجاد توازن در روابط به ویژه در روابط با کشور‌های همسایه است. همانطور که گفته شد چالش‌هایی در این روابط وجود دارد از جمله چالش‌هایی که به امنیت غذایی و دارویی و انرژی مربوط می‌شود چرا که اینها چالش‌های بزرگی است و از مرز‌های ملی فراتر رفته است و ما برای حل آن به روابط منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز داریم. این مسائل را بررسی کردیم و در آینده نیز نشست‌هایی چه در بغداد یا مناطق دیگر برگزار می‌کنیم و به نشست سه جانبه در قاهره چشم دوخته‌ایم.

فواد حسین در پاسخ به سوالی درباره نشست بغداد گفت: این دومین دور نشست‌های اقتصادی و سیاسی به شمار می‌آید و در دور نخست آن ترکیه و ایران نیز شرکت کردند. پیش‌بینی می‌کنیم در نشست آتی نیز این کشورها شرکت کنند و درباره دخالت‌های خارجی در عراق و راه‌های حمایت از عراق گفت‌وگو خواهد شد. ما به گفت‌وگو با این کشور‌ها برای حل این مشکلات ادامه می‌دهیم. برخی از این مشکلات مربوط به گذشته است و مشکلاتی درباره حضور برخی سازمان‌های سیاسی این کشور‌ها در عراق وجود دارد. ما تعهداتی داریم و این تعهدات بر اساس قانون اساسی عراق است مبنی بر اینکه به هیچ سازمانی اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق برای حمله به کشور‌های همسایه استفاده کند، اما همزمان نمی‌توانیم بپذیریم که به خاک عراق حمله شود؛ بنابراین این مشکلات باید از طریق گفت‌وگو حل شود و ما با این دو پایتخت تماس مستمر داریم تا به راه حلی در حفاظت از حاکمیت عراق و همچنین جلوگیری از اقدامات خصمانه این سازمان‌ها علیه کشور‌های همسایه دست پیدا کنیم./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.