بیمارستان اختصاصی نمایندگان/ جنجال پیشنهاد مسدودی حساب بدحجاب ها/ داستان یک عشق قدیمی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي پيامک وقوع عنقريب زلزله ، بیمه‌های تکمیلی جداگانه نمایندگان مجلس ، بولتن‌نويس خودي كه حالا مطرود شده است، صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ، جنایت هولناک لاهیجان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ سخنان رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه تهران در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي پيامک وقوع عنقريب زلزله ، بیمه‌های تکمیلی جداگانه نمایندگان مجلس ، بولتن‌نويس خودي كه حالا مطرود شده است، صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ، جنایت هولناک لاهیجان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

زلزله پیامکی در «روز دانشجو»

روزنامه آرمان امروز: ظهر ديروز به يکباره خبري در فضاي مجازي منتشر شد که در آن ادعا شده بود پيامکي براي گروهي از شهروندان ارسال شده است که در آن از وقوع عنقريب زلزله اي شديد خبر داده  و از شهروندان خواسته شده بود تا براي حفظ جان خود به پناهگاه بروند. خبري که به يکباره مانند بمبي خبري و موجي از شايعات و اخبار ضد و نقيضي در رسانه ها و فضاي  مجازي منتشر شد و در عرض کمتر از نيم ساعت تمام مسولان ارشد مرتبط کشوري را وادار به واکنش کند.پيامک يا هک؟انتشار اين خبر اما مصادف بود با موجي از اخبار ضد و نقيضي که از سوي مسولان مختلف کشوري منتشر مي شدند.شبکه خبر ، در زير نويسي ابتدا ارسال اين پيامک ها را نتيجه «هک» شدن همراه اول عنوان کرد و پس از آن از قول مسولان هک شدن را تکذيب و اعلام کرد که اين پيامک جعلي است. با اين حال بازار شايعات آنچنان داغ شده بود که هر چند دقيقه يکبار اظهار نظر جديدي  از سوي مسولان مرتبط منتشر مي‌شد. به خصوص آنکه يکي از گروه‌هاي معروف هکري اعلام کرده بود که اتفاق رخ داده کار آنها بوده است.

 

بیمارستان اختصاصی نمایندگان

روزنامه آرمان ملی: آمده بودند تا با جوانگرایی و انقلابی‌گری درکنار مردم مستضعف قرارگیرند. مردمی که شانه‌هایشان به اعتقاد آن‌ها زیر سیاست‌های توسعه اقتصادی خم شده بود. آنها معتقد بودند پیرمردها و ژنرال‌ها باید از گردونه مدیریتی کنارگذاشته شوند تا جوانان سکان مدیریت کشور را در دست گیرند و مدیریت میدانی را جایگزین مدیریت پشت میزنشینی و پروازی کنند. پس از روی کار آمدن مجلس انقلابی دو سال و نیم از حضور آنها در پارلمان می‌گذرد اما خروجی کارشان طرحی است در مورد پرونده هسته‌ای. خروجی دیگر این مجلس طرحی در مورد جوانی و جمعیت است که اگر چه دستاوردهای مثبتی در حوزه بیمه کردن زنان داشته اما از سوی برخی طرحی در جهت دخالت در زندگی خصوصی مردم بود و به اعتقاد برخی ممکن است در آینده موجب به دنیا آمدن کودکان فاقد سلامت جسمانی را فراهم آورد. طرح دیگری هم در مورد ورود خودرو‌های خارجی به ایران داشتند که البته گویا قرار است در آینده شاهد ورود این خودروها به داخل باشیم و این طرح برای کاهش قیمت خودرو به نگارش درآمد اما کاهش قیمت‌ خودرو ملموس نیست. کلیپی از مسعود پزشکیان در فضای مجازی منتشر شده است. خبر آنلاین در مورد این کلیپ می‌نویسد: فیلمی از مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس در فضای مجازی پخش شده که در آن وی می‌گوید: «دولت برای نمایندگان مجلس بیمارستان اختصاصی احداث کرده است. اگر نماینده مجلس مریض شود. او را به بهترین بیمارستان می‌برند» وی در بخشی دیگر از این کلیپ چنین اعلام می‌کند: «نمایندگان مجلس بیمه‌های تکمیلی جداگانه دارند و پول‌های کلانی برای سلامت خودشان خرج می‌کنند. نمایندگان مجلس فقط به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کنند و برای یک جراحی ساده ۶۰ میلیون تومان می‌پردازند! اینکه می‌گویند ما انقلابی هستیم من که نمی‌فهمم این انقلابی یعنی چه؟ خودشان می‌روند خصوصی خدمت می‌گیرند، بعد می‌گویند به فکر مردم هستیم. مردم بدبخت می‌روند بیمارستان، اول می‌گویند، برو زندگی‌ات را بفروش، بیار بده تا بعد عمل‌ات کنیم ولی این آدمایی که اینجا هستند، همگی، بچه‌های شان، خودشان خانواده‌شان، بورس هم گرفته‌اند، پول هم دارند، زندگی هم می‌کنند.»

 

بولتن‌نويس خودي كه حالا مطرود شده است

روزنامه اعتماد:عباس درويش توانگر؛ فردي كه نام او در اين مدت زياد شنيده شده است. از مديران ارشد و به روايت‌هاي خبرهاي به‌جا مانده در فضاي اينترنت، قائم‌مقام خبرگزاري فارس است. خبرگزاري‌اي كه سال‌هاست درباره آن «نزديك به برخي نهادها» هم پس از قيد منبع خبر، مي‌آيد. نام توانگر با هك شدن خبرگزاري فارس از سوي گروه هكري «بلك‌ريوارد» و انتشار اطلاعات هك‌شده بر سر زبان‌ها افتاد. در جريان انتشار اطلاعات هك‌شده، نام او به عنوان نويسنده بولتن‌هايي براي سردار حسين سلامي، فرمانده كل سپاه پاسداران ذكر شده است. «فارس» در بيانيه‌اي وجود اين بولتن‌ها را تاييد كرد و گفت كه «جزوه مربوط به رصد شنيده‌هاي محافل رسانه‌اي، شايعات فضاي مجازي و ادعاهاي رسانه‌هاي بيگانه كه امكان صحت‌سنجي آن براي خبرنگاران فارس ميسر نبود، جهت بهره‌برداري رسانه‌اي و خنثي‌سازي شايعات آرشيو شده يا براي آگاهي برخي مسوولان و موثرين ارسال مي‌شد.» اما موضوع مهم‌تر اين است كه عباس توانگر كيست؟ او برادر بزرگ‌تر مجتبي توانگر نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي است. عباس توانگر از سوي رسانه‌هاي اصولگرا، از جمله افراد ارشد اين رسانه‌ها توصيف شده بود؛ البته سال‌هاي قبل و پيش از اين ماجراها! او فعاليت رسانه‌اي خود را از دهه 60 و با حضور در روزنامه محافظه‌كار «رسالت» آغاز كرد و ازجمله نخستين نسل روزنامه‌نگاران اين روزنامه اصولگراي سنتي است. او همچنين سابقه حضور در جبهه‌هاي جنگ تحميلي 8 ساله را دارد و جانباز هم هست.

 

دانشجویان دشمن را ناکام گذاشتند

روزنامه ایران: رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه تهران برگزار شد، تأکید کرد: جامعه دانشجویی نشان داد صدای واقعی دانشجوی ایرانی صدای ضد استکباری است. آیت‌الله رئیسی در این مراسم که نمادی از پویایی نهاد علم و پیوند دولت و دانشگاه بود، علت خصومت دشمنان با دانشگاه و تلاش برای تعطیلی این نهاد را جایگاه دانشگاه در حل مسائل کشور و تولید علم دانست. رئیس جمهور درعین حال، با تفکیک قائل شدن میان اعتراض و اغتشاش، به ریشه‌یابی علت آشوب‌های اخیر پرداخت و آن را تلاشی ناکام برای بی ثبات‌سازی و توقف پیشرفت کشور برشمرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این مراسم، روز دانشجو را نماد دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی، بصیرت و احساس مسئولیت جامعه دانشجویی کشور عنوان کرد و افزود: حقیقتاً شانزدهم آذر باید به عنوان نماد و نمود بالندگی و شناخت شرایط و وضعیت کشور از سوی دانشگاه‌ها همواره گرامی داشته شود.رئیس جمهور با اشاره به ارتباط مستمر دولت با جامعه دانشجویی کشور در همه  روزهای سال گفت: من ارتباط دولت با دانشگاه را یک ضرورت می‌دانم و حقیقتاً باور دارم دانشگاه به عنوان اتاق فکر دولت می‌تواند در مسأله‌شناسی و حل مسائل کشور یاریگر دولت باشد و به دولتمردان نیز تأکید کرده‌ام ارتباط با جامعه نخبگانی توأمان با حضور در میان مردم مورد توجه باشد.

 

پای بذرپاش به دولت باز شد

روزنامه تجارت: مهرداد بذرپاش با اکثریت آرای نمایندگان مجلس توانست رای اعتماد بگیرد و به عنوان دومین وزیر راه و شهرسازی دولت ابراهیم رئیسی وارد کابینه شود. نمایندگان مجلس روز گذشته و در جلسه علنی روز چهارشنبه، صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی را بررسی کرده و در نهایت سکان وزارت را به دست مهرداد بذرپاش سپردند. یکشنبه هفته جاری بود که نامه معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد. مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس نهم بوده و در مرداد سال ۱۳۹۹ با رای نمایندگان مجلس به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شد. در نهایت نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته خود، صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی را بررسی کرده و در نهایت با ۱۸۷ رای موافق،‌ ۶۴ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع ۲۶۳ رای مآخوذه، سکان وزارت را به دست مهرداد بذرپاش سپردند.مهرداد بذرپاش در جلسه رای اعتماد خود در مجلس، اظهار کرد: پنج صنعت بزرگ که وزارت راه و شهرسازی مدیریت آن را برعهده دارد با بحران فرسودگی دست به گریبان است. در بخش ریلی و هوایی مشکل داریم؛ در صنایع حمل و نقل و ماشین‌های تجاری و سنگین با فرسودگی بزرگی مواجه هستیم.

 

حنای اعتصاب ۳ روزه رنگ نداشت!

روزنامه جوان:تمام شد؛ ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ آذر تمام شد. سه روزی که روز‌های متعدد برای اعتصاب و اردوکشی خیابانی و آشوب در آن برنامه‌ریزی و تبلیغ کرده بودند و می‌گفتند دیگر تیر خلاص بر پیکر نظام است، تمام شد و هیچ اتفاقی که قابل اعتنا باشد، نیفتاد؛ چه رسد که تیر، آن هم از نوع تیر خلاص بر نظام باشد.سه روز را انتخاب کردند برای اینکه پیروزی آنچه را که انقلاب می‌نامند، نهایی کنند و به انحای مختلف آن را تبلیغ کردند، اما در نهایت جز برخی ناآرامی‌ها (بخوانید سطل آشغال آتش زدن و شعار دادن) اتفاق دیگری نیفتاد. نهایت ماجرا، بوق زدن، بستن برخی کافه‌های معدود و پایین کشیدن کرکره برخی مغازه‌ها بود که آن هم در میان خیل عظیمی که کسب‌شان به راه بود و اعتصابی نداشته بودند، گم بود. طبعاً اویی که بوق می‌زند، صدایش شنیده می‌شود، ولی اویی که ساکت است و به این کارزار آشوب نپیوسته، حتی دیده هم نمی‌شود.در باب آنچه در این یکی دو هفته برای تبلیغ اعتصاب و آشوب و تجمع در ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ آذر گذشت و در باب آنچه در خود این سه روز گذشت، چند نکته قابل تأمل است.اول انتخاب نیمه آذر برای مقابله با جمهوری اسلامی. نیمه آذر و مشخصاً ۱۶ آذر در ایران پس از انقلاب، روز دانشجو لقب گرفته است و دلیل آن هم کشته شدن سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به دست نیرو‌های رژیم پهلوی است. دلیل اعتراض دانشجویان حضور معاون رئیس‌جمهور امریکا در این دانشگاه، چهار ماه پس از کودتای امریکایی ۲۸ مرداد و سقوط دولت قانونی مصدق بود.

 

جنجال پیشنهاد مسدودی حساب بدحجاب ها

روزنامه خراسان:اظهارات چند روز قبل یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مسدودشدن حساب بانکی افراد بدون حجاب با واکنش هایی همراه شده است. همزمان با انتشار زمزمه هایی درباره تعیین تکلیف مسئله حجاب تا چندروز آینده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از طرحی خبر داد که با اجرای آن برخورد با افراد بدون حجاب شامل چند مرحله می شود که آخرین مرحله آن به محرومیت افراد بدون حجاب از خدمات بانکی ختم می شود. اظهارنظری که از چندروز پیش خبرساز شده و واکنش های زیادی داشته است. دو روز پیش حسین جلالی، نماینده رفسنجان و عضو کمیسیون فرهنگی در پاسخ به این که دادستان کل اعلام کرد گشت ارشاد تعطیل شده است، گفته بود: «حتماً نباید گشت ارشاد باشد؛ ۲۰ سال است که گشت ارشاد نداریم بلکه پلیس امنیت اخلاقی داشتیم. در مجموع حجاب وجود دارد اما روش و شیوه دعوت به آن تغییر کرده است. منظور از تغییر روش این است که امکان دارد در قالب تذکری از طریق پیامک به افراد بی‌حجاب اعلام شود که شما حجاب را رعایت نکردید و سعی کنید به قانون احترام بگذارید. بعد از تذکر، وارد مرحله اخطار می‌شویم و بعد هشدار و در مرحله سوم ممکن است حساب بانکی فرد بی‌حجاب مسدود شود.» این اظهارات در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته  وجود چنین برنامه ای از سوی بانک مرکزی  را تکذیب کرده و برخی از کارشناسان از آثار اقتصادی چنین طرحی برای سیستم بانکی کشورمان گفته اند.

 

جنایت هولناک لاهیجان را چه کسانی و چگونه رقم زدند؟

روزنامه کیهان:آشوب‌های زورکی و مصنوعی، عمر طولانی ندارند، اگرچه شروعی پُرسروصدا داشته باشند. در این میان اگر با استفاده از «جادوی رسانه» و «حقه‌های شیطانی» و صدالبته «جنایت‌های قرون وسطایی» چنین آشوب‌هایی را «گسترده و بزرگ» و «جدی» جا بزنند هم، طول عمرشان مفتضحانه تمام می‌شود که دیدیم تمام شد. دیروز آشوب‌سازان لندن و تل‌آویو‌نشین و آن اقلیت کم‌هوش داخلی‌شان سیلی سختی از مردم باهوش ایران خوردند و مفتضح شدند!حالا شاید بشود در چنین فضایی این تاریخ دوونیم ماهه را تورقی زد و به دور از هیاهوهای سیاسی، به تحلیل برخی تحولات آن نشست. می‌خواهیم، قطعه‌ای از این تاریخ کوتاه را برداشته، با استفاده از نظریات و ایده‌هایی در مبحث «جامعه‌شناسی خشونت» و «جرم»، آن را- نه خیلی عمیق- که در حد یک مقاله ژورنالیستی، تبیین کنیم: 12 آبان 1401 جنایت تکان‌دهنده در شهرستان لاهیجان! جامعه هدف‌مان از کل این تکه از تاریخ، 17 نوجوان است!17 یا 18 نفر که غالبا نوجوانان 16 و 17 ساله‌اند، به همراه یک خانم معلم .وارد خانه یک مامور پلیس شده، او را جلوی زن و فرزندنش، به شکل وحشیانه‌ای سلاخی می‌کنند. خواندن جزئیات این جنایت آن‌قدر تکان‌دهنده است که دود از کله آدم بلند می‌کند. در بین قاتلان، چند دختر و پسر هستند که وقتی در حال توضیح حادثه‌اند، به اقتضای سن کمی که دارند، به خوبی نشان می‌دهند، نه تحلیلی از سیاست دارند، نه از اقتصاد و فرهنگ چیز زیادی می‌فهمند و در عمر کوتاه‌شان چه‌بسا حتی یک مرغ را هم نکشته باشند. در و دیوار خانه آن شهید امنیت اما چنان مملو از خون شده که یادآور جنایات داعش است و بیش از هر چیز میزان بالای قساوت را نشان می‌دهد. سؤال این است: چطور ناگهان 17 نوجوان که به احتمال زیاد هیچ سابقه جنایی ندارند، در اولین تجربه خود این‌طور وحشی می‌شوند؟ این 17 یا 18 نفر که گفته می‌شود اصلا یکدیگر را نمی‌شناختند، چگونه یکدیگر را پیدا کرده و در راهِ هم قرار می‌گیرند و به‌طور دسته‌جمعی به سمت قربانگاه حرکت می‌کنند؟

 

کنایه خطیب به مکرون

روزنامه وطن امروز: حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات در گفت‌وگویی به دیدار مصی علی‌نژاد، از سرکردگان جریان ضدایرانی خارج از کشور با مکرون اشاره کرد و گفت: اخیراً رئیس‌جمهور لوده یکی از کشورهای سابقاً تراز اول اروپایی با یک زن ملاقات کرد و سخنانی که آن زن لوده سیاسی در دهانش گذاشت را تکرار کرد. وی ادامه داد: شما شخصیت و سوابق آن زن را مرور کنید، کسی که بر اساس مدارک فاش شده آشکار و اسناد پنهان مزدور و متکدی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکاست، امروز بـا بالاترین مقام رسمی یک کشور سابقاً تراز اول اروپایی ملاقات می‌کند و سخنان سخیف خود را در دهان آن مقام می‌گذارد؛ یا صدراعظم یک کشور دیگر سابقاً تراز اول اروپایی را می‌بینید که چقدر خام و به دور از واقعیت‌های کشور ما دهان باز می‌کند و هر آنچه را دیگران القا کرده‌اند بیرون می‌ریزد یا نخست‌وزیر ناپخته کانادا را می‌بینید که در توئیتی عین ادعای بی‌پایه ضدانقلاب فراری را تکرار می‌کند. آیا این رفتار در تراز رهبری یک کشور بزرگ  است؟ وی با اشاره دوباره به دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با علی‌نژاد گفت: واقعاً قابل مطالعه و تأمل است که بر آن دولت چه گذشته که از میزبانی افتخارآمیز و تاریخی رهبران بزرگ عدالت‌طلب و آزادی خواه و تاریخ‌ساز جهان همچون حضرت امام خمینی(ره) به پایگاه اراذل و اوباش آلوده تبدیل شده است؟ * رئیس‌جمهور فرانسه توسط یک منبع آلوده و دست‌چندم سازمان سیا هدایت می‌شود خطیب در ادامه اظهارات خود با اشاره به تبعیت اروپایی‌ها از آمریکا گفت: شما در گذشته می‌بینید برخی رهبران کشورهای اروپایی نسبت به استقلال کشورشان از ایالات متحده و حتی استقلال اروپا از آمریکا نظریه‌پردازی می‌کردند و تعصب داشتند. حالا مقایسه کنید مثلاً با رئیس‌جمهور فعلی فرانسه که دیگر لازم نیست رئیس‌جمهور آمریکا به او خط کاری دهد، بلکه یک منبع آلوده دست چندم اطلاعاتی سازمان سیا به او دیکته می‌کند که چه بگوید و چه موضعی بگیرد! وزیر اطلاعات تصریح کرد: اینها دیگر آن رهبران مستقل و مقتدر کشورهای درجه اول اروپایی نیستند.

 

شکست کودتای «شاهزاده هاینریش سیزدهم» در آلمان

روزنامه جمهوری اسلامی: به گزارش رسانه‌های آلمان گروهی 25 نفره متشکل از عناصر راست‌افراطی و نظامیان سابق با تشکیل سازمانی قصد حمله به ساختمان مجلس آلمان و سرنگونی دولت را داشتند.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حدود 3000 نیروی پلیس آلمان به صورت همزمان در چندین ایالت این کشور در این عملیات مشارکت داشتند که تا کنون به بازداشت 25 عضو یا حامی یک گروه تروریست راستگرا منجر شده است، گروهی که با جنبش «شهروندان رایش» مرتبط است.جنبش رایش‌بورگر یا «شهروندان رایش» تحت رهبری فردی 71 ساله با نام «شاهزاده هاینریش سیزدهم»، یک جنبش افراطی کوچک است که وجاهت قانونی آلمان مدرن پس از جنگ جهانی دوم را باور ندارد.هاینریش سیزدهم شاهزاده رویس یک نجیب زاده آلمانی و از اعضای خاندان شاهزاده رویس است. او به عنوان یک کارآفرین املاک و مستغلات در فرانکفورت زندگی می‌کند.دادستان فدرال آلمان اعلام کرد: این گروه قصد داشتند یک دولت نظامی موقت تشکیل داده و با مذاکره با قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم، یک نظم جدید در آلمان پدید آورند. به گزارش روزنامه اشپیگل آلمان، افراط گرایان باور داشتند که برخی از نیروهای امنیتی با آن‌ها اعلام همبستگی کرده و کودتا خواهند کرد.همچنین براساس اطلاعات به دست آمده، اعضای این گروه قصد داشتند با کمک یک گروه مسلح کوچک، به ساختمان بوندستاگ (مجلس آلمان) حمله کنند. بسیاری از بازداشت‌شدگان کارکنان ارتش آلمان هستند.در میان 22 عضو و سه حامی بازداشت‌شده این گروه تروریستی، یک شهروند زن روس هم وجود دارد. همچنین دو شهروند دیگر نیز در اتریش و ایتالیا بازداشت شدند.

 

«سایه» در متن

روزنامه شرق: روز گذشته سیدابراهیم رئیسی در پاسخ به سؤال یک دانشجو درباره استفاده از سعید جلیلی در دولت سیزدهم گفت: «من برای پذیرش مسئولیت رسمی‌ هم چند بار پیشنهاد کردم اما نپذیرفتند، ولی همین الان هم که در سایه هستند، به دولت کمک‌ می‌کنند». همین تک‌جمله رئیس‌جمهور اگرچه پذیرش رسمی به تداوم حیات «دولت در سایه» با محوریت سعید جلیلی است، اما از نگاه علوم سیاسی و عمدتا در نظام‌های پارلمانی منبعث از سیستم دموکراتیک، اساسا دولت در سایه  (Shadow Government) زمانی معنا پیدا می‌کند که پس از قدرت‌گیری یک جریان و حزب، اپوزیسیون در یک حرکت مدنی سیاسی برای کنترل و نظارت بر دولت مستقر اقدام به تشکیل دولت در سایه می‌کند که این مسئله برای تبیین وضعیت دولت سیزدهم و سعید جلیلی به‌هیچ‌وجه صدق نمی‌کند. البته مفهوم دولت در سایه همواره دو رویکرد معنایی را در فضای سیاسی ایران با خود به همراه دارد؛ از این‌رو طیفی آن را در تعریف منفی سیاسی و تئوری توطئه برای توصیف گروهی صاحب نفوذ و پشت پرده به کار می‌برند که با تشکیل «دولت مخفی»، با مقدم‌دانستن منافع حزبی و جناحی بر منافع عمومی، در تلاش برای ناکارآمدکردن دولت مستقر هستند و در مقابل دولت در سایه به‌عنوان یک پدیده رایج در نظام سیاسی برخی کشورهای جهان و جایگاهی برای مخالفان دولت، رسمیت پیدا کرده است؛ همچنان که در استرالیا، کانادا، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لیتوانی، مالزی، نیوزیلند، لهستان، صربستان، سریلانکا، اسلوونی، آفریقای جنوبی، تایلند، اوکراین، اسکاتلند، انگلیس، ولز و… شکل‌گیری دولت در سایه تکمله گفتمان دموکراسی‌خواهی است تا جایی که در کشورهای نام‌برده برای عضو کابینه در سایه از اصطلاح «وزیر در سایه» استفاده می‌شود.

 

حرمت حیوانات

روزنامه اطلاعات: هر سال، ۱۰ دسامبر برابر با ۱۹ آذر، با نام «روز جهانی حقوق جانوران»(IARD) در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. هدف نام‌گذاری این روز، یادآوری قربانی شدن بی‌رحمانه جانوران، افزایش شناخت حقوق آن‌ها و کوشش برای رعایت حقوق جانوران در همه کشورهای جهان است.آدم‌هایی که دغدغه‌ی صلح کلّی و زیست مسالمت‌آمیز دارند، بی‌رحمی بر حیوانات را نیز برنتافتند و حتی خوردن حلال‌گوشت‌ها را بر خود حرام کردند؛ نه بدان روی که رژیم تغذیه‌شان خالی از چربی و اوره شود، بل بدان سبب که حتی یک خون در دامن طبیعت، کمتر ریخته شود.نزاع‌های بین آدمیان، چه ساده و چه تأسف‌بار به خون می‌نشیند!؛ این پرحرمت‌ترین داشته‌ی انسانی، که از خالق او بر او ارزانی شده‌است.گران‌قیمت‌ترین آورده‌ی جنبندگان در عرصه‌ی زمین، خون است، و خون که جاری می‌شود، حرمت برترین هدیه‌ی الهی شکسته می‌شود. آیا این آیه‌ی قرآن، مبالغه‌ی رمانتیک است یا بیان فکتی فراگیر؟ : «هرکه راه نفَسی را، به ناحق و از سر فساد ببندد، گویی همه‌ی جان‌ها را ستانده است». (مائده:۵)تشخیص این «حق» چقدر سخت است!خون، مایه‌ی زندگی است، و زندگی، تجربه‌ای است تکرارناپذیر، و این حق، میراث الهی بر بندگان است؛ و بندگان، اهل و عیال صغیر خداوندگارند؛ و نزدیک‌شدن به مال صغیر، گناهی‌است کبیره.در همه‌ی سنت‌ها و‌ مرام‌های انسانی، حقوقی اخلاقی و ترحم‌خیز بر حیوانات مترتب است؛ حتی هنگام گرفتنِ جانِ آن‌ها برای خوراک بشری؛ که زجرکش نشوند و از آخرین حق خود در لحظه‌ی جان‌دادن محروم نگردند؛ یا سیراب شوند، یا در یک لحظه جان‌ستانده گردند و درد مرگ را طولانی نچشند و ….؛ این‌ها حقوقِ لحظه‌ی جان‌دادن آن‌هاست؛ حقوق دوران زنده‌بودنشان که جای خود دارد.کاش ما آدمیان در چهارسوی نزاع‌های بشریمان، دو سو را نیک می‌نگریستیم:یک سو حق حیات را، که داده‌ی خداوندی است و بر کسی اجازتِ آن نیست، که به «ناحق» آن را بستانَد؛- و تشخیص حق و ناحق نه چنان آسان است، که به آسانی به خون بنشیند-؛دودیگر سو، تولید چرخه‌ی خشونت و استمرار نزاع است، که در دایره‌ی معیوب خون‌ریزی و خون‌خواهی درخواهیم افتاد.

 

داستان یک عشق قدیمی

روزنامه فرهیختگان:این روزها اسم مراکش خیلی شنیده می‌شود، آن هم به‌خاطر موفقیت‌هایی که تیم فوتبالش در جام‌جهانی به‌دست آورده است. لازم نیست حتما از تماشاگران حرفه‌ای فوتبال باشید تا متوجه شوید که مراکش تبدیل به یکی از شگفتی‌های این دوره از جام‌جهانی شده است. ما قرار نیست در این صفحه از فوتبال حرف بزنیم، می‌خواهیم از مراکش و فرهنگش بیشتر بگوییم. از مردمی که شاید خیلی از آنها شناخت نداریم و وقتی می‌بینیم که در پایان بازی و شکست دادن اسپانیا با پرچم فلسطین خوشحالی می‌کنند، تعجب می‌کنیم که چطور می‌شود هنوز آرمان آزادی‌خواهی برای مردم فلسطین همچنان زنده باشد. کشور مراکش در فرآیند تاریخی خود همواره از فرهنگی نسبتا غنی و متنوع برخوردار بوده و هر نقطه آن نیز ضمن وابستگی به این میراث فرهنگی، ویژگی‌های خاص خود را دارا بوده ‌است. جمعیت این کشور از ۲ قوم سامی‌عرب و بربرآمازیغ تشکیل شده که علاوه‌بر نقاط مشترک ازجمله دین اسلام، میراث‌بر فرهنگ خاص خود هستند. بربرهای مراکش در تشکیل و تداوم فرهنگ و تمدن‌سازی کشور خود به میزان اعراب شریک بوده‌اند. از لحاظ تاریخی، مراکش در زمان هارون‌الرشید از سلطه بغداد خارج شده و تحت تسلط ترکان عثمانی نیز درنیامد. از این‌رو با حفظ عنصر اسلامی‌-‌ملی، بر فرهنگ مراکشی خود تاکید ورزیده ‌است.مراکش تنها کشور در جهان‌عرب است که از سوی امپراتوری عثمانی مورد هجوم و تسخیر قرار نگرفت. به‌طور‌کلی می‌توان اذعان داشت که مراکش در مسیر تاریخی خود، از تبادلات فرهنگی با بیگانگان جز آنچه را که خودشان خواسته‌اند، سرباز زده‌اند و هویت فرهنگی خویش را در اولویت اول قرار داده‌اند. به گفته کسانی که در‌مورد مردم و این کشور پژوهش‌های زیادی انجام داده‌اند، مردم مراکش همواره تلاش کرده‌اند در گذر زمان به سنت‌های مذهبی‌ـ ملی خود حتی در پوشیدن لباس سنتی خود، پایبند باشند. مطابق اصل ششم قانون اساسی مراکش، دین رسمی این کشور اسلام است.

 

سانسور آزادی به‌سبک قرون‌وسطی

روزنامه جام جم:در شرایطی که اتحادیه اروپا در اقدامی متناقض با اصل آزادی‌ بیان، شبکه پرس‌تی‌وی را تحریم کرده است، به نظر می‌رسد این تحریم، دامنه خود را به سمت‌وسوی جدی‌تری کشانده است. روز گذشته یوتل‌ست، شبکه خبری انگلیسی‌زبان ایران(پرس‌تی‌وی) را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا از فهرست این ماهواره حذف و پخش برنامه‌های آن را قطع کرده است. هرچند این اقدام شرکت یوتل‌ست برخلاف مقررات بین‌المللی و آزادی رسانه‌هاست. البته این نخستین‌بار نیست که رسانه‌های ایران مورد حملات کشورهای غربی قرار می‌گیرند. گفته می‌شود میشل دروزن، مدیر اسرائیلی ــ فرانسوی یوتل‌ست در ماه‌های اخیر با اعمال فشار بر شرکت‌های خدمات ماهواره‌ای اروپا و آسیا برای قطع‌کردن صدای رسانه‌های ایرانی، تلاش‌های خود را افزایش داده است. همچنین پرس‌تی‌وی در حالی تحریم شده که در یک عرصه نابرابر با رسانه‌های قدرتمندی که از لحاظ امکانات سخت‌افزاری و حمایت‌های مالی، قویا پشتیبانی می‌شوند، رقابت می‌کند اما دولت‌های اروپایی و صاحبان رسانه‌های غربی، تاب شنیدن صدایی مخالف جریان‌سازی‌های خود را ندارند. البته واقعیت این است که تجربه چنین رویکردهایی آن‌قدر تکراری شده که دیگر هیچ‌کس را شوکه نمی‌کند. به بهانه حذف پرس‌تی‌وی از ماهواره یوتل‌ست با مدیران و کارشناسان رسانه صحبت کرده‌ایم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.