ژاپن به دنبال جنگنده‌ای بالاتر از اف – 35 ویوروفایتر

ژاپن، انگلیس و ایتالیا روز جمعه اعلام کردند برای توسعه نسل بعدی هواپیمای جنگی تا سال ۲۰۳۵ همکاری خواهد کردند.

به گزارش شهروند آنلاین؛ از توکیو، مجمع الجزایر ژاپن به دنبال تقویت استراتژی دفاعی خود در شرایط ژئوپلیتیک پر تنش کنونی است.

توکیو، لندن و رم تلاش بلندپروازانه‌ای را برای توسعه نسل جدید هواپیمای جنگی به عنوان بخشی از برنامه‌ای موسوم به GCAP (برنامه جهانی رزمی هوایی) آغاز خواهند کرد.

این همکاری که به منظور بهره گیری از تحقیقاتی است که قبلاً توسط سه شریک در زمینه فن آوری‌های پیشرفته جنگ هوایی مانند هواپیما‌های بدون سرنشین آغاز شده است، اولین همکاری ژاپن با شرکای اروپایی برای طراحی یک هواپیمای جنگی است.

یکی از مقامات وزارت دفاع ژاپن گفت: تولید باید در حدود سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۱ آغاز شود تا نمونه اولیه آن تا سال ۲۰۳۵ به کار گرفته شود، هنوز جزئیات مربوط به هزینه این پروژه نهایی نشده است.

این منبع افزود: وقتی به کشور‌های دیگر نگاه می‌کنید، آمریکا داری جنگنده اف ۳۵ و اروپا دارای یوروفایتر هستند. ما البته قصد خواهیم داشت هواپیما‌های جنگی بسازیم که فراتر از توانایی‌های این مدل‌ها باشد.

بر اساس اطلاعات روزنامه اقتصادی نیکی ژاپن، صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن، سیستم‌های بی‌ ای ای انگلیس و لئوناردو ایتالیایی قرار است در مرکز این پروژه باشند.

این سه کشور در مطبوعاتی گفتند: «ما مصمم هستیم از نظم بین‌المللی آزاد، باز و مبتنی بر قوانین دفاع کنیم، نظمی که در زمانی که این اصول به چالش کشیده می‌شوند و تهدید‌ها و حملات در حال افزایش هستند، مهم‌تر از همیشه است.»

آنها افزودند: «از آنجایی که دفاع از دموکراسی، اقتصاد و امنیت و حفاظت از ثبات منطقه‌ای حیاتی است، ما به مشارکت‌های دفاعی و امنیتی قوی نیاز داریم که توسط یک نیروی بازدارنده معتبر پشتیبانی و تقویت شود».

ژاپن که راهبرد دفاعی آن به شدت به متحد آمریکایی خود وابسته است، به دنبال افزایش چشمگیر توانایی‌های خود در این زمینه برای مقابله با تهدید‌های فزاینده‌ای است که در مرز‌های خود احساس می‌کند.

توکیو این هفته اعلام کرد که قصد دارد هزینه‌های نظامی خود را در دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۷ در مقایسه با پنج سال گذشته ۵۶ درصد افزایش دهد و بودجه دفاعی خود را تا سال ۲۰۲۷ به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی ملی برساند.

چنین هدفی در این کشور که از سال ۱۹۴۷ دارای قانون اساسی صلح‌طلبانه است، بحث برانگیز است، که ابزار‌ها و مأموریت‌های نیرو‌های دفاع شخصی (نام ارتش آن) را به شدت محدود می‌کند.

ژاپن، انگلیس و ایتالیا می‌گویند برنامه GCAP را به عنوان مبنایی برای همکاری با سایر کشور‌ها طراحی کرده‌اند و در بیانیه مطبوعاتی خود بر عملکرد متقابل آینده آن با آمریکا، ناتو و شرکای ما در سراسر اروپا، هند و اقیانوس آرام و در سراسر جهان، اصرار دارند.

در بیانیه مشترک وزارت دفاع آمریکا و وزارت دفاع ژاپن آمده است: آمریکا از همکاری امنیتی و دفاعی ژاپن با متحدان و شرکای همفکر خود (..) برای توسعه هواپیمای جنگنده بعدی خود حمایت می‌کند.

به طور خاص، دو کشور در حال گفت‌وگو با یکدیگر در مورد سیستم‌های خودگردان هستند که می‌تواند مکمل پروژه هواپیمای جنگی ژاپن باشد و توافق کرده‌اند که همکاری ملموس را در طول سال آینده آغاز کنند و امکان پاسخ مشترک به تهدیدات آینده در آسیا را فراهم کنند./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.