1553 پایگاه امدادونجات هلال‌احمر آماده خدمت در زمستان

با کاهش دما و بارش برف و بوران در مناطق مختلف کشور، تیم‌های امدادی در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند

هر سال زمستان آماده‌اند. نیروهای امدادونجاتی که در گوشه نقاط کشور با استقرار در پایگاهای امدادونجات جاده‌ای در سرمای شدید مشغول خدمت‌رسانی به مسافران می‌شوند. فرقی نمی‌کند پایگاه‌شان در سردترین منطقه کشور واقع شده باشد یا در دورافتاده‌ترین نقطه. نه از سرمای زیر صفر درجه هراسی دارند، نه از سختی ماموریت‌هایشان در دل سرما. لازم باشد با صورت‌های یخ‌زده و دست‌های کبود شده از سرما هم به یاری در راه ماندگان می‌روند. امسال هم مانند همه سال‌های گذشته درست است هنوز سوت آغاز طرح زمستانه امدادونجات در کشور به صدا درنیامده، اما زمستان زودرس در خیلی از استان‌های کشور باعث شده تا نجاتگران هلال‌احمر کار خود را در برف و بوران شروع کنند. مناطقی مانند گردنه حیران که به گفته امدادگرانش تنها دو فصل را به خود می‌بیند، یکی زمستان و دیگری تابستان. زمستان‌های طولانی این منطقه باعث شده تا حجم ماموریت‌های امدادی نجاتگرانش هم بیشتر باشد.

فاطمه عسگری‌نیا_ شهروند آنلاین:برف و بوران شدید در گردنه حیران از یک ماه گذشته شروع شده است. همین چند روز گذشته بود که تصادف یک دستگاه خودروی سمند در این گردنه بعد از بارش شدید برف و کاهش دید راننده جان چهار جوان را گرفت و راننده را راهی بیمارستان کرد. آن شب شیفت الطافی و دوستانش بود:«بعد از اعلام حادثه از طریق نیروهای اورژانس سریعا خود را به منطقه رساندیم. برف و بوران شدید دید راننده را کاهش داده بود. به محل حادثه که رسیدیم آنچه از خودروی سمند باقی مانده بود، حکایتاز شدت حادثه داشت.  چهار جوان سرنشین خودرو در دم جان باخته بودند. وقتی ما رسیدیم راننده هنوز نفس می‌کشید، سریعا با کمک ست‌های نجات و برش آهن‌پاره‌ها او را از لابه‌لای خودرو بیرون کشیدیم و به بیمارستان انتقال دادیم، اما چهار سرنشین دیگر جانی در بدن نداشتند.»

الطافی می‌گوید هرسال زمستان ما شاهد چنین حوادث تلخی در گردنه حیران به عنوان یکی از خطرناک‌ترین گردنه‌های برفگیر کشور هستیم. «این گردنه به عنوان یکی از شاهراه‌های اصلی استان اردبیل است. ترانزیت‌بودن آن هم باعث شده تا خودروهای سنگین زیادی در آن تردد داشته باشند. در این گردنه 6 ماه ازسال برف و بوران شدید وجود دارد و 6 ماه از سال هم هوا گرم است.»

به گفته او سربالا بودن گردنه، دوطرفه بودن آن و لغزندگی سطح جاده باعث شده که این گردنه به گردنه مرگ هم در میان بومیان منطقه مشهور شود:«فصل زمستان در گردنه حیران جای هیچ‌گونه ریسک و بی‌احتیاطی نیست، اما متاسفانه رانندگان غیربومی این موضوع را جدی نمی‌گیرند و باعث بروز حوادث تلخی می‌شوند.»

الطافی می‌گوید حیران یکی از صد گردنه برفگیری است که حالا قبل از اعلام طرح زمستانه نیروهایش ماموریت‌های خود را شروع کرده‌اند:«متاسفانه ناوگان‌های امدادی ما فرسوده هستند، اما برای بهره‌مندی بیشتر از این ناوگان آنها را برای استفاده در طرح زمستانه آماده کرده‌ایم، ضمن اینکه حمایت و پشتیبانی تیم‌های پشتیبان مرکز استان را هم داریم و در صورت بروز حوادث بزرگ‌تر از این امکانات بهره‌مند می‌شویم.»

در استان مازندران هم نیروهای امدادی در حال آماده‌کردن خود برای حضور در طرح زمستانه امدادونجات هستند. هاتف سلیمی، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان مازندران می‌گوید:«جانمایی برای استقرار پنج پایگاه زمستانه هلال‌احمر در محورهای مواصلاتی استان انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به سوادکوه شمالی،عباس‌آباد، کلاردشت و بندپی اشاره کرد.»

به گفته سلیمی علاوه بر پنج پایگاه سیار زمستانه فوق 34 پایگاه ثابت این استان هم در حالت آماده‌باش قرار دارد:«در بخش جنگلو کوهستان پیش‌بینی‌ها و در حوزه شارژ انبارها هم اقدامات لازم صورت گرفته است.»

در استان اصفهان هم که در مرکز کشور واقع شده است، هلال‌احمری‌ها این روزها مشغول آماده‌کردن خود هستند. کریمی، معاون امدادونجات هلال‌احمر استان اصفهان می‌گوید:«41 پایگاه ثابت، یک پایگاه امدادی و 29 شعبه هلال‌احمر ما برای اجرای طرح امدادزمستانی آمادگی لازم دارند. نیروهای امدادی با شرکت در طرح توان‌افزایی روزهای پنجشنبه خود را برای ارائه خدمات مطلوب به هموطنان در فصل سرد زمستان آماده می‌کنند.»

او هم با اشاره به وضعیت مطلوب انبارهای امدادی استان اصفهان برای زمستان امسال می‌گوید:«اولویت ما در شارژ انبارها، انبارهایی بود که در شهرستان‌های پرحادثه قرار دارند.»

 

1553 پایگاه امدادونجات آماده خدمت در طرح زمستانه

معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران در گفت‌وگو با «شهروند» از آمادگی 1553 پایگاه امدادونجات این جمعیت برای اجرای طرح امداد زمستانه خبر می‌دهد و می‌گوید:«از 22هزار نیروی امدادی آماده خدمت 13هزار نیرو برای مشارکت در این طرح بهره گرفته و در صورت نیاز از باقی ظرفیت نیروی انسانی و نجاتگر استفاده می‌شود.»

او با اشاره به آمادگی تیم‌های امدادونجات ثابت و سیار، مراکز پشتیبان و … در سراسر کشور برای خدمات‌رسانی در طرح امداد زمستانه ادامه می‌دهد: «‌بیش از 3500 دستگاه خودرو و ماشین‌آلات در پایگاه‌های ثابت و سیار برای ارائه خدمات طرح زمستانه مستقر شده و تمرکز مهم ما بر 111 گردنه برفگیری است که از سوی پلیس معرفی شده است.»

او در ادامه با اشاره آمادگی افزون بر 50 پایگاه امدادونجات کوهستانی در زمستان امسال می‌گوید:«ما هر سال در زمستان شاهد وقوع حوادث زیادی در مناطق کوهستانی و تفرجگاهی در استان‌های تهران و مازندران هستیم که علت اصلی آنها هم بی‌توجهی افراد به رعایت استانداردهای لازم برای حضور در این مراکز آن هم در فصل زمستان است.»

معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه دولت و مجلس در تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای تقویت ناوگان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید:«ما در اغلب بخش‌های امدادی خود نیازمند تقویت لجستیک و در بخش دیگر نیازمند نوسازی لوازم و امکانات امدادگران برای شرکت در ماموریت‌های امدادی هستیم، چراکه فرسودگی خیلی از این تجهیزات جان امدادگران ما را در طول ماموریت‌ها به خطر می‌اندازد.»

مرادی‌پور در ادامه از همه هموطنان خواست علیرغم اطلاع از فعالیت‌های پایگاه امدادونجات هلال‌احمر و کمک‌رسانی آنها در مواقع خطر از هرگونه سفر غیرضروری در فصل سرما خودداری و حضور خود در اماکن کوهستانی و جنگلی را مشروط به رعایت تمام استانداردها و همراه داشتن لوازم ضروری کنند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.