فیلم‌های امسال که نباید از دست داد

نام این فیلم‌ها همه و همه در ماه‌های آتی، در اسکار و گلدن‌گلوب و بسیار مراسم و جوایز دیگر بارها و بارها شنیده خواهد شد

پولاد امین، شهروندآنلاین؛ همه ساله در آمریکا -که چه بخواهیم و چه نخواهیم مهم‌ترین سینمای جهان است- حدود هزار فیلم ساخته می‌شود. با این حال، سینمادوستان بقیه نقاط جهان تنها شاید نام صد فیلم از این جمع هزارتایی را می‌شنوند و البته مراسم و فستیوال‌ها نیز به بیست، سی‌تا از این جمع جایزه می‌دهند. این مطلب می‌کوشد این بیست، سی فیلم امسال را حدس بزند. فیلم‌هایی که با توجه به نام کارگردان و سابقه او و البته برخی نیز به خاطر بازیگرانی که در آنها ایفای نقش کرده‌اند، حتی پیش از نمایش عمومی نیز مورد توجه قرار می‌گیرند و البته برخی نیز به خاطر فضا و روایت کنجکاوی‌برانگیزشان که نوید فیلمی متفاوت را می‌دهد.

در واقع آنچه در پی می‌آید -به رسم هر سال- بهترین فیلم‌های سال هستند. فیلم‌هایی که در اولین اسکار بعد از همه‌گیری کرونا به احتمال زیاد مورد توجه قرار خواهند گرفت. فیلم‌هایی که برخی‌شان از قبیل «مأموریت: غیرممکن ۷»، «تاپ گان: ماوریک» و بسیاری عناوین دیگر از سال‌های قبل مانده‌اند. برخی مانند «بتمن»، «ثور: عشق و تندر»، «مرد عنکبوتی»، «ایندیاناجونز 5» و «جان ویک 4» فیلم‌های ابرقهرمانی بالقوه پرمخاطبی هستند که تماشاگران مدت‌هاست خود را آماده تماشایشان کرده‌اند و البته بعضی چون «نه» جوردن پیل، «آواتار» و بسیاری دیگر با اتکا به ساخته قبلی کارگردانان‌شان توجه جهانی را به خود جلب کرده‌اند.

در بین این فیلم‌ها قطعا برندگان اسکار و گلدن‌گلوب را نیز می‌توان سراغ گرفت. در واقع پیش‌بینی‌های رسانه‌های سینمایی شماری از فیلم‌های این فهرست را به عنوان شانس‌های اصلی اسکار و دیگر جوایز امسال عنوان کرده‌اند که از آن میان می‌توان به «مرد شمالی»، «جنایات آینده»، «آپولو ده و نیم» و… اشاره کرد.

 

 

آپولو ده و نیم: کودکی در عصر فضا

 

این فیلم ریچارد لینک‌لیتر که در سایت سینمایی آی.ام.دی.بی میانگین نمره بالاتر از هفت را کسب کرده، داستان پسربچه‌ای تگزاسی را روایت می‌کند که در سال ۱۹۶۹ میلادی زندگی خانواده‌ و شهر خود را در پیوند با مأموریت فضایی بزرگ آپولو ۱۱ می‌بیند.

«آپولو ده و نیم: کودکی در عصر فضا» همین که به عنوان فیلمی از ریچارد لینک‌لیتر شناخته می‌شود، به این معناست که می‌توان آینده خوبی را برایش در نظر گرفت؛ کارگردان باظرافت و احساساتی سه‌گانه «پیش از غروب» که پیش‌تر با فیلم «پسرانگی» و «گیج و منگ» نشان داده بود در انواع دیگر فیلمسازی هم موفق است، حالا این امر را می‌خواهد یک‌بار دیگر در «آپولو ده و نیم: کودکی در عصر فضا» -که یکی از بهترین انیمیشن‌های چند سال اخیر هالیوود به شمار می‌آید- به اثبات برساند.

هتل ترانسیلوانیا ۴

 

این انیمیشن شناخته‌شده‌ به کارگردانی جنیفر کلوسکا و دریک دریمون -سازنده انیمیشن‌های مطرح زیادی از جمله سریال باب اسفنجی و گربه‌سگ- آخرین قسمت از مجموعه «هتل ترانسیلوانیا»ست که ابتدا قرار بود سال ۲۰۲۱ روی پرده برود، اما به دلیل اوج‌گیری کرونا برنامه توزیع این فیلم متوقف شد و سپس حق توزیع فیلم به قیمت ۱۰۰ میلیون دلار به آمازون فروخته شد.

«هتل ترانسیلوانیا 4» که داستان انسان‌شدن دراک و سایر هیولاها را روایت می‌کند، یکی از انیمیشن‌های محبوب چند سال اخیر است که با دارا بودن داستانی شیرین و شخصیت‌های منحصر به فرد و خاص تماشاگر را در موقعیت‌های بامزه متنوعی قرار می‌دهد. سلنا گومز، آدام سندلر و اندی سمبرگ از گویندگان این فیلم هستند.

 

مرگ بر روی نیل

 

فیلمی به کارگردانی کنت برانا که البته علاوه بر کارگردانی، نقش هرکول پوآرو را نیز بر عهده دارد. فیلمی که بعد از موفقیت غافلگیرکننده «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» در سال 2017، برانا را یک‌بار دیگر در این نقش آشنا -در کنار بازیگرانی چون تام بیتمن، آنت بنینگ، گل گدوت، آرمی همر و رز لزلی- قرار داده است.

«مرگ بر روی نیل» با فیلمنامه‌ای از مایکل گرین -که اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشته آگاتا کریستی- سومین اقتباسی است که از این رمان کریستی به انجام رسیده است.

 

بتمن

 

«بتمن» به کارگردانی مت ریوز با میانگین امتیاز هشت از سایت آی.ام.دی.بی داستان تلاش بتمن برای دستگیری یک قاتل زنجیره‌ای را روایت می‌کند که مدتی است دست به کشتن افراد قدرتمند در گاتهام زده است. فیلمی از کارگردان چند فیلم از مجموعه «سیاره میمون‌ها» که گفته می‌شود در این فیلم برداشتی بسیار خاص و فضایی بسیار تیره از «بتمن» -و کل فیلم‌های ابرقهرمانی- ارائه داده است.

این «بتمن» که با بازی رابرت پتینسون، سلینا کایل، زوئی کراویتز، پل دینو و کالین فارل یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های این مجموعه قلمداد می‌شود، از نظر بسیاری از تماشاگرهای فیلم‌های ابرقهرمانی به‌عنوان یکی از جدی‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی چند وقت اخیر توصیف شده است.

 

مرد شمالی

 

 

تریلر حماسی و تاریخی «مرد شمالی» به کارگردانی رابرت اگرز و بازی نیکول کیدمن و الکساندر اسکارشگارد -که در آی.ام.دی.بی بالاتر از هفت گرفته- به گفته سازنده‌اش «مکانی برای مشاهده باشکوه‌ترین و جسورانه‌ترین چشم‌اندازهای سینمایی در بزرگ‌ترین صفحه ممکن در سینمای تحت سلطه سایت‌های استریم» است. فیلمی درباره کودکی که بعد از اینکه پدرش را از دست می‌دهد، برای در امان ماندن از خشم عمویش به سرزمین وایکینگ‌ها پناه می‌برد و بعد از اینکه بزرگ می‌شود برای انتقام به سرزمین‌اش بازمی‌گردد.

رابرت اگرز که بعد از دو فیلم «جادو» و «فانوس دریایی» این فیلم را جلوی دوربین برده، یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال را ارائه داد که در نهایت هم توانست انتظارات موجود را برآورده کند. فیلمی از جنس داستان‌های افسانه‌ای که به دور از قصه‌پردازی‌های پرپیچ‌وتاب پیش می‌رود و در گذر روایت لحظه به لحظه، پرده از افسانه‌ای برمی‌دارد که به عنوان دستمایه‌ شکسپیر برای خلق هملت شناخته می‌شود.

تاپ گان: ماوریک

 

فیلم جوزف کوشینسکی با بازی تام کروز، مایلز تلر و گلن پاول ادامه داستان «تاپ گان» را بعد از سی سال روایت می‌کند. تلاشی که از سال 1986 به این سو، مستمرا دنبال شده تا اینکه سرانجام در سال 2017، بعد از درگذشت تونی اسکات که قرار بود این فیلم را بسازد، جوزف کوشینسکی وظیفه کارگردانی «تاپ گان »۲ را بر عهده گرفت.

این فیلم که به گفته رسانه‌های سینمایی، محبوب‌ترین فیلم سال سینماروها بوده، از جمله فیلم‌هایی است که در فصل جوایز حداقل در رشته‌های فنی روزهای پررونقی خواهد داشت.

الویس

 

«الویس» باز لورمن با بازی تام هنکس، اولیویا دی‌یونگ و آستین باتلر زندگی‌نامه‌ای از الویس پریسلی است با تکیه بر ارتباط الویس جوان و مدیرش، سرهنگ تام پارکر که بیشتر به دلیل فرآیند طولانی و پیچیده انتخاب آستین باتلر برای حضور در نقش الویس توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. فیلمی که البته برای دوستداران دنیای سینمایی باز لورمن -به‌طور مشخص «مولن روژ» و «استرالیا»- نیز کنجکاوی‌های زیادی به وجود آورده بود و حالا هم انتظار می‌رود در اسکار و گلدن‌گلوب توجهات زیادی معطوف خود بکند.

 

آواتار ۲

 

تلاش جدید جیمز کامرون برای نمایش بلندپروازی‌های تکنیکی‌اش -که در «آواتار 1» به نتایجی خیره‌کننده رسیده بود- امسال به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد. یکی از مشهورترین فیلم‌های دو دهه اخیر هالیوود و البته پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما برای بیش از ده، دوازده سال که عاقبت بعد از سال‌ها انتظار روی پرده آمده و البته قسمت‌های بعدی آن هم در سال‌های 2024، 2026 و 2028 اکران خواهد شد.

جیمز کامرون در «آواتار 2» داستان جیک سالی (سم ورثینگتون) و نایتیری (زوئی سالدانیا) را روایت می‌کند که در پاندورا تشکیل خانواده داده‌اند، اما هنگامی که دشمنان قدیمی‌شان بازمی‎گردند آنها مشغول تخلیه منطقه و تلاش برای پیداکردن خانه‌ای جدید می‌شوند. کیت وینسلت، ادی فالکو و میشل یئو از جمله بازیگران جدید قسمت دوم آواتار هستند.

 

بلوند

 

درام زندگی‌نامه‌ای اندرو دومینیک بر اساس رمانی به نام «بلوند» زندگی مرلین مونرو را روایت می‌کند. فیلمی درباره ستاره بی‌بدیل و افسانه‌ای دوران طلایی هالیوود با بازی آنا دی‌آرماس (بازیگر فیلم سینمایی چاقوکشی و بلید رانر ۲۰۴۹).

 

فیلم نگاهی داستانی و نه لزوما واقع‌گرایانه به بخش‌هایی از زندگی خصوصی مونرو دارد. اگر این واقعیت را مد نظر قرار دهیم که «بلوند» را اندرو دومینیک کارگردانی کرده -که با فیلم‌هایی چون «قتل جسی جیمز به ‌دست رابرت فورد بزدل» و «کشتار با لطافت» شناخته می‌شود- دلایل زیادی برای امیدوار بودن و حتی دوست داشتن این فیلم خواهیم داشت.

 

 

جنایات آینده

 

فیلم جدید دیوید کراننبرگ با بازی ویگو مورتنسن، کریستین استوارت و لا سیدو داستانی عجیب از جنس دیگر داستان‌های کراننبرگ را روایت می‌کند: داستان جهش‌های بدن انسان برای سازگاری با محیط. آینده‌ای نه چندان دور که درد و رنج به تمامی از میان رفته و بدن انسان قادر به تولید اندام‌های جدید است. در یک کلام، «جنایات آینده» راوی داستان یک پرفورمر مشهور به نام سائول تنسر است که با همراهی شریک زندگی خود، دگردیسی اندام‌های خود را به نمایش می‌گذارند. هم‌زمان گروهی مرموز نیز سعی می‌کنند از بدنامی سائول برای روشن کردن مرحله بعدی تکامل انسان استفاده کنند.

دیوید کراننبرگ در این جدیدترین فیلمش به تحولات قرن حاضر جهان -در قالب یک داستان آینده‌نگرانه- پرداخته و مسائلی چون بحران‌های عمیق زیست‌محیطی، هنر و رسانه‌های اجتماعی و البته جراحی‌های پلاستیک را به تصویر کشیده است.

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.