سرمایه‌گذاری جدی در آموزش و پرورش، شرط تحول در فرهنگ

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تحول در حوزه فرهنگ تنها با تغییر در ساختارهای این حوزه اتفاق نخواهد افتاد؛ تحول در فرهنگ با تحول در ذهن و فکر میسر خواهد شد و این مهم با توجه و سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در حوزه آموزش و پرورش رقم می‌خورد.

به گزارش شهروند آنلاین، تالار وحدت امروز مقارن با سی و هشتمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی میزبان برگزاری همایش «گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ در مسیر تحول» با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقامات کشوری و لشگری، اندیشمندان و شخصیت‌های فرهیخته علمی و فرهنگی از دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی بود.

همایش «گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ در مسیر تحول، در راستای مطالبه رهبر حکیم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور تبیین رویکردها و برنامه‌های تحولی این شورا در رسیدن به دستاوردهای گام دوم انقلاب اسلامی تاکید دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش در سخنانی با بیان اینکه، عنصر فرهنگ سهل ممتنع است، اظهار کرد: گاهی شبیه‌سازی‌هایی در حوزه فرهنگ می‌شود که این ناشی از آن است که هنوز حوزه فرهنگ را نشناخته‌ایم.

سیدسعیدرضا عاملی در ادامه، مقایسه حوزه فرهنگ که رکن رکین انسان به عنوان یک موجود متفکر و صاحب اندیشه و انتخابگر مسیر است، با سایر حوزه‌ها ازجمله صنعت را اشتباه دانست و گفت: دلیل این است که فرهنگ قابل مدیریت و مهندسی است.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ با حوزه آگاهی انسان‌ها سر و کار دارد و تحول در فرهنگ نیازمند حوزه فکر و اندیشه است.

عاملی با تاکید بر اینکه، قدرتمند شدن یک کشور مدیون آگاهی، تفکر و تحول است، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز که معمار آن امام راحل (ره) است، در راستای فلسفه وجودی خود که همان تحول است در ۱۹ آذرماه ۱۳۶۳ به پیشنهاد حکیمانه رهبر معظم انقلاب تاسیس شد. این شورا فلسفه وجودی خود را در تحول، خلاقیت و نوآوری می‌بیند.

او با اشاره به برگزاری همایش سی و هشتمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع گام دوم انقلاب افزود: گام دوم که توسط مقام معظم رهبری تعریف شده است، اشاره به ظرفیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله منابع انسانی، علم و فناوری و فرهنگ مقاومت دارد.

عاملی با بیان اینکه، در طول چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی سرمایه‌های عظیمی را به وجود آورده است و نباید نسبت به آن ناسپاسی کنیم، ادامه داد: در حقیقت گام دوم انقلاب بدان معنی است که ما در ۴۰ سال آینده چه کاری باید انجام دهیم و چشم اندازها را تعریف و مشخص کنیم.

او تاکید کرد: گام دوم انقلاب در واقع هدف‌گیری تمدن نوین اسلامی است و البته با وجود آنکه استقرار آن کار سخت و پیچیده‌ای است اما با برنامه‌ریزی و توجه مدیریت، تحول شدنی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با اعضای این شورا اظهار کرد: این دیدار یک نکته محوری داشت و اینکه ایشان فرمودند در بازسازی حوزه فرهنگ بسیاری به دنبال تغییر ساختاری و نهادی در این حوزه هستند، در حالی که این حوزه نیازمند بازسازی در حوزه ذهن، تفکر و اندیشه است.

به گزارش ایرنا، مراسم سی و هشتمین سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در تالار وحدت برگزار شد.

رئیس‌جمهوری در ابتدای این مراسم ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی را حفظ و ارتقای فرهنگ انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: برای تحول لازم است به آنچه که تاکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کرده است، نگاهی داشته باشیم و فاصله بین وضع مطلوب و موجود را کم کنیم.

او همچنین اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم تحول را اجرایی و عملیاتی کنیم، باید به آنها نگاه شود و معلوم شود شورا در این ادوار تا امروز بر اساس اسناد بالادستی در چه بخش‌هایی موفق بوده است و کاستی‌هایی را که وجود دارد، به سرعت جبران کند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.