تونس بازهم به هم ریخت

مردم تونس با برگزاری تظاهرات در پایتخت این کشور، خواستار کناره‌گیری قیس سعید از ریاست‌جمهوری شدند.

به گزارش شهروند آنلاین، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهوری، پایان آنچه آنها کودتا می‌نامند و تحریم انتخابات پارلمانی ۱۷ دسامبر(۲۶ آذر) شدند.

همزمان با این تظاهرات که با دعوت جبهه رهایی ملی و شهروندان ضد کودتا و برخی دیگر از احزاب سیاسی از جمله حزب النهضه برگزار شد، خیابان‌ها و مسیرهای منتهی به خیابان الحبیب بورقیبه در پایتخت تونس شاهد تدابیر شدید امنیتی بود.

انتخابات پارلمانی تونس قرار است ۱۷ دسامبر با شرکت ۱۰۵۵ نامزد مستقل و از احزاب موافق تغییرات صورت گرفته توسط قیس سعید برگزار شود.

«قیس سعید» از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد ۱۴۰۰) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن‌بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبه‌رو شد و این اقدامات را یک کودتای تمام عیار به شمار می‌آورند.

این انتخابات درحالی قرار است برگزار شود که ۱۲ حزب تونسی از جمله النهضه، قلب تونس، ائتلاف الکرامه، جریان مردم سالاری و آزاد آن را تحریم کرده‌اند.

این نخستین انتخابات پس از اقدامات فوق العاده قیس سعید و انحلال پارلمان و شورای قضائی و معرفی قانون اساسی جدید کشور پس از همه پرسی سوم مرداد ۱۴۰۱ است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.