نه چین‌هراسی، نه از چین هراسیدن/ اعلام وضعیت قرمز در بیمارستان‌ها/ سوخو ـ 35 در راه ایران

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي روند رو به پیشرفت همکاری‌های دوجانبه ایران و مسکو ،تکذیب طرح مجلس برای مجازات ناشران اخبار کذب، چالش عقب‌ماندگی دستمزدها از تورم، پیروزی مغرب بر پرتغال و رسیدن به نیمه‌نهایی جام جهانی ، جنگ جهانی رسانه‌ای علیه ملت ایران ، جریان آشوب و ترور در استان سیستان و بلوچستان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛پیامدهای سفر شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به عربستان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي روند رو به پیشرفت همکاری‌های دوجانبه ایران و مسکو ،تکذیب طرح مجلس برای مجازات ناشران اخبار کذب، چالش عقب‌ماندگی دستمزدها از تورم، پیروزی مغرب بر پرتغال و رسیدن به نیمه‌نهایی جام جهانی ، جنگ جهانی رسانه‌ای علیه ملت ایران ، جریان آشوب و ترور در استان سیستان و بلوچستان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

طرح مجلس برای مجازات ناشران اخبار کذب

روزنامه آرمان امروز: کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه فضای مجازی تبدیل به یک بستری شده است که هر شخصی در هر عنوانی و بدون اطلاع از درست بودن یا نبودن خبری آن را نشر می‌دهد یا کسانی هستند که برای اهداف خود دست به خبرسازی و شایعه‌سازی می‌زنند که باید پاسخگوی این حرکتشان باشند.سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس افزود: کمیسیون قضایی مجلس طرحی را تهیه و تدوین کرده است که هرکسی در فضای مجازی اخبار نادرستی را نشر دهد یا آن را بزرگنمایی کند باید پاسخگوی عملکرد خود در دادگاه باشد و این موضوع برای فرد یا رسانه‌ای تفکیک قائل نیست و همه را در بر می‌گیرد.دلخوش تصریح کرد: این دست قوانین در همه کشورهای دنیا وجود دارد و کشور ما نیز باید از این دست قوانین وضع کند تا بتوانیم از نشر اخبار کذب در فضای مجازی جلوگیری کنیم. در حوادث اخیر هم شاهد نشر بیش از حد اخبار کذب در فضای مجازی بودیم که افرادی بدون تحقیق بر درست بودن یا نبودن خبر آن را انتشار دادند که باعث شد فضای جامعه ملتهب شود.وی بیان داشت: در این طرح برای افراد و رسانه‌هایی که اخبار کذب منتشر یا شایعه‌سازی می‌کنند و باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است که دیگر مرتکب این عمل نشوند زیرا این درست نیست که هرکسی با خبرسازی کاذب فضای جامعه را ملتهب کند و سپس بدون پرداخت تاوان پای خود را از ماجرا بکشد بیرون.

 

چين‌درخاورميانه‌چه برنامه اي دارد؟

روزنامه اعتماد:شايد كمتر كسي در ايران فكر مي‌كرد سفر شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين به عربستان سعودي و ديدار با مقام‌هاي كشور ميزبان به علاوه شركت در نشست شوراي همكاري خليج‌فارس به حاشيه‌هايي براي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران منتهي شود. رييس‌جمهور چين كه در راس هياتي سياسي و اقتصادي به عربستان سفر كرد پاي دو بيانيه مشترك دو و چندجانبه را با عربستان و شوراي همكاري خليج فارس امضا كرد و هرچند كه برخي رسانه‌هاي دولتي در ايران عمدا يا سهوا از كنار انتشار بخش‌هاي مربوط به ايران اين دو بيانيه عبور كردند، اقدام روزنامه اعتماد در ترجمه اين متون توجه افكار عمومي را به خود جلب كرد و موجي از واكنش‌ها را به دنبال داشت. در اين دو بيانيه كه متن آنها در شماره روز شنبه «اعتماد» منتشر شد دو طرف بر ضرورت تقويت همكاري‌ها براي تضمين صلح‌آميز بودن ماهيت برنامه هسته‌اي ايران توافق كرده و از ايران خواستند كه با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري كند، نظام عدم اشاعه را رعايت كند و بر احترام به اصول حسن همجواري و عدم دخالت در امور داخلي ديگر دولت‌ها تاكيد كردند. در بيانيه مشترك چين با شوراي همكاري خليج فارس در چهار بند به مسائل مربوط به ايران پرداخته شد كه در مهم‌ترين و جنجالي‌ترين بند آن شاهد موضع بي‌سابقه چين در موضوع جزاير سه‌گانه و  به نوعي تشكيك در حقانيت ايران به نفع امارات متحده عربي بوديم: «رهبران از تلاش‌هاي مسالمت‌آميز شامل ابتكارها، پيشنهادهاي امارات براي رسيدن به راهكار صلح‌آميز براي مساله سه جزيره تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي، از راه مذاكرات دوجانبه بر مبناي قوانين بين‌المللي حمايت مي‌كنند.»  چين در شرايطي پاي اين بيانيه را امضا كرده است كه جمهوري اسلامي ايران جزاير سه‌گانه را جزو جدايي‌ناپذير از خاك ايران و ادعاهاي امارات در مورد اين سه جزيره را مردود و غيرقابل مذاكره مي‌داند. سياست معمول چين اين بود كه از ورود به موضوعات مناقشه‌انگيز بين ساير كشورها خودداري مي‌كرد و اين همراهي صريح با مواضع ضدايراني كشورهاي جنوب خليج فارس يك خرق عادت خطرناك محسوب مي‌شود. وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تا شامگاه شنبه برخلاف رويه معمول اقدام به محكوميت بيانيه‌هاي صادر شده از سوي شوراي همكاري خليج فارس نكرده و اين مساله بر حساسيت افكار عمومي در برخورد متفاوت با چين و ساير كشورها افزود.

 

سوخو ـ 35 در راه ایران

روزنامه ایران:روند رو به پیشرفت همکاری‌های دوجانبه ایران و مسکو به دغدغه جدی دولتمردان واشنگتن و لندن تبدیل شده است. ابراز نگرانی اخیر سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیرامون همکاری‌های گسترده نظامی میان ایران و روسیه از جمله ادعای تبادل قریب‌الوقوع «سوخوی» روسی به تهران و از سوی دیگر بیانیه ادعایی جیمز کلورلی، وزیر دفاع انگلیس در انتقاد از فروش پهپادهای نظامی ایران به روسیه، کلید‌واژه مشترکی به نام «تهدید امنیتی» داشت که بعد دیگری از نگاه غرب در اجرای فارغ از تدبیر رویکرد تقابل با جمهوری اسلامی ایران و فراهم شدن زمینه برای ظهور ائتلاف‌ها و اتحادهای جدیدی را روشن کرده است. جان کربی با اعلام اینکه تهران و مسکو در حال بررسی راه‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای استفاده در حملات علیه اوکراین هستند و همزمان روسیه مشغول آموزش خلبانان ایرانی برای استفاده از جنگنده‌های سوخو-۳۵ است، این روند را سطح بی‌سابقه‌ای از همکاری نظامی میان تهران و مسکو توصیف کرده است که روابط دو کشور را به یک مشارکت دفاعی تمام‌عیار تبدیل می‌کند. او همچنین انتقال تسلیحات میان ایران و روسیه را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دانسته و مدعی شده که مسکو به‌ دنبال دریافت صدها موشک بالستیک از تهران است. این ادعای او را باید در کنار بیانیه جیمز کلورلی، وزیر دفاع انگلیس نشاند که سمت و سوی تبادلات نظامی ایران و روسیه را افزودن بر سطح مشارکت در جنگ اوکراین ارزیابی کرده و همچون مقام امریکایی این تبادل همکاری نظامی را خطری برای شرکای خود در خاورمیانه و امنیت بین‌الملل توصیف کرده است.

 

چالش عقب‌ماندگی دستمزدها از تورم

روزنامه تجارت: در شرایطی که دولت سیزدهم در روزهای آینده لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس خواهد کرد،گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که دولت افزایش حقوق ۲۰ درصدی برای کارمندان و بازنشستگان در نظر گرفته که عملا نادیده گرفتن تورم ۵۰ درصدی است.به گزارش«تجارت»،هرچند دولت در میانه سالجاری دست به ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان زد اما باید یادآور شد که برآیند تورم ۴ سال گذشته،قدرت خرید حقوق بگیران را بشدت کاهش داده و به نوعی حتی اگر سال آینده حقوق‌‌ها تا سقف ۱۰۰ درصدی هم افزایش پیدا کند،بازهم پاسخگوی گرانی‌های افسارگسیخته نیست.براساس این گزارش،یکی از مهم‌ترین بخش‌های لایحه بودجه سال آینده مربوط به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان است که سازمان برنامه و بودجه در آخرین جمع بندی خود پیشنهاد افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق را به دولت ارائه کرده است.گفتنی است، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ (جدای از افزایش ۲۵ درصدی حقوق حداقل بگیران) میزان افزایش حقوق کارمندان به صورت متوسط ۱۰ درصد بود که در مهر ماه امسال مجددا لایحه‌ای برای افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان به مجلس ارائه و در نهایت بعد از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد.این احتمال وجود دارد که افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ در هیئت دولت نیز با تغییراتی مواجه شود، هرچند احتمال کاهش این میزان افزایش حقوق در دولت بسیار بعید بوده و حتی احتمال افزایش بیشتر متوسط حقوق ها نیز وجود دارد.برای کارکنان دولت درصد به صورت پلکانی در نظر گرفته شده یعنی کسانی که به نوعی حقوق بگیر پایین حساب می‌شوند، نزدیک ۲۰ درصد افزایش و هرچقدر که بالاتر بیاید درصد کاهش پیدا می‌کند؛ این اقدام در جهت شعار قبلی دولت برای عادلانه سازی پرداخت ها است.

 

این پرچم فلسطین است که برافراشته ماند

روزنامه جوان:برخی بازی‌ها تحلیل فنی ندارد، مثل پیروزی مغرب بر پرتغال و رسیدن به نیمه‌نهایی جام جهانی! اینجا مهم نیست که سیستم چه بود و چگونه مغرب برد و چگونه پرتغال باخت، اینجا مهم است که پرچم فلسطین بدون حضور در جام جهانی، برافراشته است و برافراشته می‌ماند! پرچم فلسطین که در حذف اسپانیا و در حذف بلژیک نیز در دست بازیکنان مغرب بود، حالا نسیم نیمه‌نهایی جام جهانی هم آن را به اهتزار درخواهد آورد تا فلسطین که نماد مظلومیت در برابر اشغالگری صهیونیست‌هاست، یادآور همه مظلومیت‌های تاریخ ازجمله مظلومیت مغربی‌ها دربرابر استعمارگران اروپایی باشد. مغرب سه کشور استعمارگر و اشغالگر قدیم، پرتغال، اسپانیا و بلژیک را در همین جام جهانی حذف کرده است. مغربی‌ها در پس هربازی، سجده می‌کنند، دست مادران باحجاب خود را می‌بوسند و با پرچم فلسطینی‌های مظلوم دور افتخار می‌زنند تا بگویند تاریخ را فراموش نمی‌کنیم و تمدن اسلامی خود را به ظواهر استعمارگران و اشغالگران خود نفروختیم و نمی‌فروشیم.درباره جام جهانی قطر بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند که طرح آلوده عادی‌سازی با صهیونیست‌ها را رسوا کرد و نشان داد که اینجا حساب مردم مسلمان از دولت‌های خائن آنان جداست. اینجا صهیونیست‌ها آرامش و احترام ندارند و فلسطین عزیز است.حالا نوشتن از تعداد گل‌ها و زمان آن‌ها کمتر اهمیت دارد. مهم آن است که مغرب تا فینال فقط تا حذف یکی از دو استعمارگر و اشغالگر بزرگ تاریخ یعنی فرانسه یا انگلیس فاصله دارد. مهم آن است که فرانسه و انگلیس دیشب قبل از بازی مقابل یکدیگر، به مغرب فکر می‌کردند!به اینکه آن پرچم‌های رنگین ننگین که می‌خواستند بر بازو ببندند چه غافلگیرانه جای خود را به پرچم مظلومیت اسلام در برابر متجاوزان قرن اخیر داد!ببازید اسطوره‌ها! ببازید قهرمانان زمین سبز! ببازید رکوردداران و سلاطین فوتبال! از دور خارج شوید! این پرچم مظلومیت یک ملت به‌خون غلتیده در تاریخ است که نسیم نیمه‌نهایی جام جهانی بر آن وزیدن گرفته است.

 

آجودانی رئیس جمهور جای خطا نیست

روزنامه خراسان:در همه تصاویر از سفر روسای جمهور به کشورهای دیگر یا استقبال از رهبران دیگر کشورها در تهران یک فرد نظامی خوش قد و بالا و اتوکشیده پشت سر رئیس جمهور دیده می شود که در ظاهر کار زیادی جز احترام نظامی ندارد، اقدامی در ظاهر تشریفاتی صرف که شاید زاید به نظر برسد، اما وقتی پای صحبت هایش می نشینی نکاتی مهم می شنوی که نه تنها جالب است بلکه آثار مهمی در دیپلماسی دو جانبه کشورها دارد،  این فرد آجودان رئیس جمهور نام دارد که امروز در ایران امیر سرتیپ حسینی عهده دار این مسئولیت است. این امیر خوش قد و بالای ارتش همزمان فرمانده دژبان ارتش نیز هست که همپوشانی هایی هم با مسئولیتش دارد. دژبان را همه پسران سربازی رفته به خوبی می شناسند، پلیس نیروهای مسلح که اگرچه شاید خوشایند خیلی ها نباشد، اما نظم و نظام نیروهای مسلح با این یگان است که در حوزه های مختلف می تواند اقتدار و آراستگی نظامی را نمایش دهد. برای آشنایی بیشتر با وظایف و اقدامات آجودان رئیس جمهور پای صحبت های امیر سرتیپ حسینی نشستیم. او جدای از تشریح کم و کیف ، اهمیت و تاثیرات این سمت  در حوزه روابط دوجانبه با کشورها ،خاطرات شنیدنی و جالبی دارد از ماجرای نفس گیر اجرای برنامه  شمشیر تشریفات جلوی روی اردوغان تا ترس رئیس جمهور سابق کره جنوبی  از اجرای مراسم،اصرار احمدی نژاد به استقبال در پاستور،جمع کردن موکت قرمز از جلوی پای سلطان قابوس در دولت روحانی  که باعث ناراحتی قابوس شد،کم و کیف استقبال روس ها از دکتر رئیسی در فرودگاه مسکو و …

 

مدعیان اصلاحات باید بهای این خون‌ها را بپردازند

روزنامه کيهان: در 8 سال جنگ تحمیلی، تعدادی مزدور در رژیم بعث حضور داشتند که فقط در شناسنامه خود ملیت ایرانی را یدک می‌کشیدند اما در واقع سرباز دشمن در جنگ علیه ملت ایران بودند. این افراد با توجه به اینکه به زبان‌فارسی مسلط بودند با تجهیزات رژیم بعث اخبار و اطلاعات عملیات‌ها را شنود کرده و در رمزگشایی کلمات به بعثی‌ها کمک می‌کردند.  بازجویی از اسرای ایرانی، به‌دست آوردن اطلاعات محرمانه و سرّی جنگ از طریق عوامل داخلی، ترور فیزیکی و همچنین ترور شخصیتی مقامات ارشد ایران برای تضعیف روحیه مردم، عملیات‌های ترور و خرابکاری به‌ویژه ترور رزمندگان و فرماندهان نظامی در داخل ایران، جاسوسی از تحرکات نظامی ایران، انجام تبلیغات مسموم از طریق رادیوی اختصاصی و شایعه‌‌پراکنی برای تحت‌الشعاع قرار دادن حمایت‌های مردمی از نظام در جبهه جنگ و… تنها بخشی از اقدامات وطن‌فروشانه و خیانت‌آمیز این افراد در میانه جنگ نظامی بود.  و اما تاریخ همواره تکرار می‌شود. اکنون نیز مردم عزیز ایران مورد هجوم دشمن قرار دارند. هر چند این جنگ، جنگ نظامی نیست اما به جرأت می‌توان آن را «جنگ جهانی رسانه‌ای علیه ملت ایران» نامید.  یک جنگ تمام‌عیار و چندوجهی که از آن تحت عنوان «جنگ ترکیبی»  و یا «جنگ هیبریدی» نام برده می‌شود. نکته قابل توجه این‌جاست که اکنون نیز عده‌ای که فقط در شناسنامه خود ملیت ایرانی را یدک می‌کشیدند و به زبان فارسی صحبت می‌کنند، آشکارا به پادویی و مزدوری و سربازی برای دشمن مشغول هستند اگر دیروز وطن‌فروش‌ها، در خاک دشمن رادیوی اختصاصی داشتند، امروز جماعت مزدور و وطن‌فروش در خاک دشمن، چندین شبکه تلویزیونی دارد. انجام تبلیغات مسموم، شایعه‌پراکنی، انتشار اخبار دروغ، ترور فیزیکی و ترور شخصیتی افراد شاخص و مقامات، جاسوسی، ترور کور مردم و مدافعان امنیت در کوچه و خیابان و… نیز امروز توسط مزدوران دشمن در آنسوی مرزها و دنباله‌های آنان در داخل انجام می‌شود. مزدوران آمریکا و اسرائیل در خارج و همچنین مزدوران دشمن در داخل در ماه‌های اخیر به‌صورت مستمر در جنگ ترکیبی در جبهه دشمن مشغول به پادویی بوده و هستند.

 

ترور وحدت

روزنامه وطن امروز: همزمان با اغتشاشات و ناامنی‌های به وجود آمده در برخی شهرهای کشور، جریان آشوب و ترور در استان سیستان و بلوچستان نیز در چند نوبت با تحریک مردم و حمله به مراکز حساس و نظامی استان از قبیل کلانتری، سعی در پیشبرد اهداف خود در این منطقه داشت. به راه انداختن جنگ قومی و مذهبی در استان سیستان و بلوچستان هدفی است که همواره از سوی جریان تکفیر و آشوب دنبال شده است. در اتفاقات اخیر استان نیز شاهد بودیم یک جریان خاص با پیش کشیدن مسائل مذهبی و قومیتی، سعی کرد اهداف ضدوحدت خود را دنبال کند و طبیعتاً در نظر این جریان تکفیری، هر شخصی که منادی وحدت باشد و علیه جنگ مذهبی موضع‌گیری کند، محکوم به قتل است. شهادت مولوی عبدالواحد ریگی از علمای شاخص استان سیستان‌وبلوچستان و امام جمعه مسجد امام حسین(ع) خاش که پنجشنبه هفته گذشته توسط گروهک تروریستی ناشناس ربوده شده و با 3 گلوله در سر به شهادت رسید، این گزاره را تایید می‌کند.  با نگاهی به مواضع انقلابی مولوی عبدالواحد؛ همچنین اعلام برائت وی از جریان نفاق و آشوب در سیستان‌وبلوچستان و اقداماتش در راستای تقویت وحدت مذهبی در منطقه جنوب شرق کشور، می‌توان دریافت حقد و کینه جریان آشوب نسبت به وی، از کجا نشأت گرفته است. وی از جمله علمای اهل‌ سنت استان سیستان‌وبلوچستان بود که بارها درباره ایجاد ناامنی و اغتشاش در منطقه جنوب ‌شرق کشور سخنرانی و از جریان آشوب در آن منطقه اعلام برائت کرده بود. مولوی عبدالواحد در جریان اتفاقات اخیر نسبت به آشوب‌طلبی تعدادی اوباش مواضع انقلابی اتخاذ کرده و در دیدار با نمایندگان اعزامی از سوی مقام معظم رهبری نیز گفته بود: شما از مردم بپرسید از مسجد امام حسین(ع) که من پیش‌نماز آن هستم حتی یک نفر هم بعد از نماز جمعه به خیابان نیامد و در آشوب اخیر خاش حضور نداشت؛ گفتم کسی حق ندارد بیرون برود، چون می‌دانستیم منافقین بیرون هستند و می‌دانیم چه‌ کار می‌کنند.

 

‎آینده از راه رسیده است

روزنامه اطلاعات:گشایش مسیرهای تجارت و سرمایه‌گذاری در کشورهایی که هدف‌گزاری‌هایی همچون توسعه و رونق اقتصادی دارند، فرصتی طلایی محسوب می‌شود و اهمیت زایدالوصفی دارد. همة کشورها و حکومت‌ها برای تحقق آن می‌کوشند و مزیت‌های پرشمارِ آن در اشتغال و ارتقای صنعت و تجارت و تولید نیاز به هیچ توضیح و توجیهی ندارد. اما جلب سرمایه‌های بزرگ در خاورمیانه، فراتر از توسعة اقتصادی و بازرگانی، به رقابت و مسابقه‌ای برای امنیت ملی و برتری ژئوپلیتیک بدل شده است‏‎.‎چند روز پیش در هیاهو و شلوغی خبرهای ورزشی در جام جهانی فوتبال، از سوی میزبان این مسابقات، همسایة کوچک جنوبی ایران، حکومت قطر موفق به عقد قراردادهای دراز مدت با چین و آلمان در زمینة استخراج و انتقال و فروش گاز شد و البته می‌دانیم که میادین بزرگ گازی در این منطقه مشترک است و بخش عظیمی از این ثروت نهفته در اعماق زمین و بستر دریا، متعلق به ایران است‏‎.‎پرسشی که برای ما پیش می‌آید این است که چگونه این قراردادها منعقد و اجرایی شده است یا می‌شود و نتایج این رقابت چگونه محاسبه می‌شود؟ این پرسشها باید با واقع بینی و هشیاری از سوی ما مورد بحث و بررسی قرار گیرد‎.‎می دانیم که نتایج اقتصادی و منفعت مالی تنها یک بُعد از این مسئله است. امنیت و هژمونی و منافع درازمدت ایران در این قرار و مدارها و پیمان نامه‌ها، که سیلان و فوران ارزی و تکنولوژیکی و حضور شرکای قدرتمند در قطر را به دنبال می‌آورد به کجا ختم می‌شود و چگونه قابل تحلیل خواهد بود؟‏‎‎این پرسشها، امروز مجدداًٌ و با شدت بیشتر در پیوند با همسایه و رقیب مهمتر ایران در جنوب غربی کشورمان تکرار شده است، زیرا چین با حکومت عربستان سعودی دهها قرارداد بلند مدت منعقد کرده و به صراحت بر دو موضوع حیاتی در تقابل با مواضع و شرایط و موقعیت ایران تأکید شده است. نخست اینکه مناسبات دو کشور که هردو جزو گروه ۲۰ و در زمرة کشورهای سرمایه سالار جهان هستند، ازین پس به شرکای استراتژیک بدل شده اند؛ و دوم اینکه در بیانیه‌ای که پیام هشدار ضمنی در آن به روشنی گنجانده شده، بر امنیت و ثبات عربستان سعودی تاکید شده است‏‎.

 

تشییع با شکوه پیکرهای 111 شهید دوران دفاع مقدس در اهواز

روزنامه جمهوری اسلامی:پیکرهای پاک و مطهر 111 شهید دوران دفاع مقدس که به تازگی در خاک عراق کشف و روز پنجشنبه از طریق آبراه اروند رود وارد کشور شده بود روزگذشته بعد از مراسم نماز جمعه با حضور مردم شهید پرورومسئولان در اهواز تشییع شد.مردم قدرشناس اهواز پیکرهای این شهیدان را که همچون نگینی دربرگرفته بودند پس از اقامه نمازجمعه از مقابل مصلای مهدیه امام خمینی(ره) تا چهارراه سلمان فارسی این شهر تشییع کردند.تشییع کنندگان با سر دادن شعارهایی همچون “این گل پر پر از کجا آمده، از سفر کرب و بلا آمده،”، “شهیدان زنده‌اند ‌الله‌اکبر”، “خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست”، بار دیگر با آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی تجدید پیمان بستند.‌‌حجت‌الاسلام سیدمحمد عبدالنبی موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در استان خوز‌ستان در این مراسم با بیان اینکه شهیدان ‌در دفاع از آرمان‌ها انقلاب و ارزش‌های والای اسلام ‌به مقابله با دشمن و استکبار از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند، گفت: اقتدار و صلابت امروز جمهوری اسلامی ایران مرهون ایثار و جان‌فشانی همین شهدای عزتمند ایران اسلامی است.وی با بیان اینکه‌ رسالت و وظیفه‌ بزرگ همه ملت ایران ‌زنده نگه داشتن نام و یاد شهیدان است، تاکید کرد: ‌از عموم مردم به ویژه مردم ولایتمدار، قدرشناس و شهیدپرور استان خوزستان و خصوصاً شهر اهواز که برای شرکت در مراسم تشییع این پیکرهای مطهر این شهدا پیدا کردند نهایت قدردانی را دارم.

 

نه چین‌هراسی، نه از چین هراسیدن

روزنامه فرهیختگان : شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین چهارشنبه گذشته به عربستان سفر کرد و جدا از دیدار با مقامات سعودی، در دو نشست شورای همکاری خلیج‌فارس و سران کشورهای عربی شرکت کرد. در ایران بیش از هر چیز این سفر، بیانیه مشترک چین با 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بازتاب پیدا کرد؛ بیانیه‌ای که حداقل در تهران کسی انتظار آن را نداشت. در این بیانیه، دو طرف بر اهمیت گفت‌وگوی همه‌جانبه با مشارکت کشورهای منطقه برای رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران تاکید کردند و بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز، ازجمله ابتکار و تلاش امارات‌متحده‌عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) از طریق مذاکرات دوجانبه با رعایت موازین حقوق بین‌الملل و حل این موضوع با رعایت مشروعیت بین‌المللی تاکید کردند.  انتشار این بیانیه، برای بسیاری از کارشناسان مسائل سیاست خارجی بسیار عجیب و دور از ذهن بود. آنها با توجه به رویکرد نگاه به شرق دستگاه دیپلماسی کشور و خودداری پکن از ورود به مسائل مناقشه‌برانگیز بین طرفین در تعاملات تجاری، از نگرانی‌های خود نسبت به تداوم این رویکرد گفتند و زنگ هشدار را برای سیاست خارجی ایران به صدا درآوردند.  هرچند هنوز واکنش‌ها به این دو بند بیانیه چین و شورای همکاری خلیج‌فارس ادامه دارد اما بیش از پرداختن به آن، می‌بایست به چگونگی و چرایی همگرایی بین دو طرف پرداخت. اینکه چین بر چه اساسی در بیانیه با کشورهایی که ذیل امپراتوری آمریکا تعریف می‌شدند، یکی از اصول خود یعنی «احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی» را زیر پا گذاشته است، موضوعی است که باید به بررسی آن پرداخت و پس از آن به این پرسش پاسخ داد که آیا این به معنای فاصله‌گذاری جدید پکن با تهران است یا خیر؟

 

اعلام وضعیت قرمز در بیمارستان‌ها

روزنامه شرق: بیمارستان‌های کشور در چند هفته اخیر با کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد اگر مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دیر بجنبند، تجهیزات پزشکی هم به سرنوشت کمبود دارو دچار خواهد شد. اظهارات و مصاحبه‌های رؤسای انجمن‌های پزشکی و گزارش‌های میدانی از سطح بیمارستان‌های کشور، از بروز کمبود در تأمین تجهیزات پزشکی مصرفی حکایت دارد. این درحالی است که وزارت بهداشت همچنان درگیر رفع کمبودهای دارویی است و اوضاع هنوز عادی نشده است. ازاین‌رو وزیر بهداشت نباید نسبت به تأمین کمبود اقلام پزشکی مصرفی در بیمارستان‌ها بی‌اعتنا باشد؛ زیرا اگر امروز به فکر رفع کمبودها نباشد، فردا دیر خواهد بود و احتمال دارد که بحران کمبود دارو در حوزه تجهیزات پزشکی هم تکرار شود. اما سؤالی که وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو باید برای آن پاسخ قانع کننده‌ای داشته باشند، این است که تضاد منافع در حوزه تجهیزات پزشکی، تا چه اندازه به کمبودها دامن زده است. اساسا گفته می‌شود بوروکراسی حاکم بر اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، نقش اساسی در بروز کمبودها دارد؛ زیرا خیلی از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی، از تبعیض‌ها در روند صدور مجوزها و حمایت‌ها، گلایه دارند و معتقدند سیاست‌های حاکم بر اداره کل تجهیزات پزشکی نیازمند اصلاحات اساسی است. آقای وزیر! تا دیر نشده بجنبید و اجازه ندهید بیماران به خاطر نبود ملزومات پزشکی در بیمارستان‌ها، دچار ترس و دلهره شوند. سلامت مردم شوخی‌بردار نیست و نمی‌توان نسبت به آن بی‌اعتنا بود؛ زیرا سلامت اگر از کف برود، به‌سختی بازخواهد گشت و شاید هرگز بازنگردد؛ بنابراین بهتر است به فکر پیشگیری باشیم تا دچار بحران نشویم. کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی، کم از دارو ندارد؛ زیرا همان‌قدر که یک قلم دارو می‌تواند جان بیماری را نجات دهد، یک قلم تجهیزات پزشکی هم می‌تواند نجات‌دهنده بیمار بستری در بیمارستان باشد.

 

انتظار برای بازگشت اینترنت به شرایط عادی

روزنامه همشهری:با گذشت نزدیک به 3ماه از آغاز ناآرامی‌ها و در پی آن تشدید اختلالات اینترنتی و محدودیت‌های مرتبط، کاربران منتظرند که اینترنت به‌تدریج به شرایط عادی بازگردد. اهمیت این موضوع به حدی بود که رئیس‌جمهور در روز دانشجو در سخنان خود به آن اشاره کرد. سال‌هاست که اینترنت از یک ابزار تجملی خارج و به بخش لاینفک زندگی مردم تبدیل شده است. علاوه بر ارتباطات فردی و گروهی، بستر اینترنت فضایی را برای کسب‌وکارها ایجاد کرد تا حوزه‌ای به نام اقتصاد دیجیتال شکل بگیرد. پس از آن، پلتفرم‌هایی شکل گرفتند که در ابتدا ارتباطات فردی و گروهی را مدنظر داشتند، اما مشاغل خرد و خانگی را هم هدف‌گذاری کرده بودند. این در حالی بود که طیف وسیعی از کاربران و کسب‌وکارها به واسطه اختلالات اینترنتی و همچنین فیلتر اینستاگرام و واتساپ با چالش روبه‌رو شدند. این خسارت‌ها به حدی بود که دولت و دستگاه‌های مرتبط درصدد حمایت از کسب‌وکارها برآمدند. چالش موجود البته تنها کسب‌وکارهای اینترنتی را تحت‌تأثیر قرار نداد و کسب‌وکارهای مرتبط دولتی و خصوصی هم از این اتفاق متاثر شدند. علاوه بر شرکت پست، اپراتورها هم با خسارت روبه‌رو شدند.

 

بایدن و آغاز دوران اردک لنگ

روزنامه جام جم:انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا امکان موفقیت جمهوریخواهان را در اعمال فشار شدید بر جهت‌گیری‌های داخلی و خارجی دولت بایدن افزایش داده است. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که ۸نوامبر۲۰۲۲ برگزار شد پیامدهای مهم سیاسی برای این کشور در بر داشت. در این انتخابات حزب دموکرات در حالی اکثریت مجلس سنا را به‌دست‌آورد که جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان را کسب کردند تا دوره‌ای جدید در دولت آمریکا به نام اردک لنگ آغاز شود. منظور از اردک لنگ این است که جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا از این پس فاقد حمایت کافی پارلمانی برای اداره کشور خواهد بود. در نتیجه حرکت دولت بایدن به اردکی که دائم در حال لنگیدن است تشبیه شده است.در میان چالش‌هایی که بایدن در دو سال آینده و پس از کسب اکثریت مجلس نمایندگان توسط جمهوریخواهان با آنها روبه‌روست دو مورد اهمیت بیشتری نسبت به دیگران دارند. اولین چالش، مانع‌تراشی جمهوریخواهان در مقابل دستورکارهای دولت بایدن است. جمهوریخواهان اعلام کرده بودند درصورت کسب اکثریت مجلس نمایندگان تحقیقاتی را در مورد دولت بایدن انجام‌خواهند داد و شاید حتی اقداماتی را برای استیضاح وی آغاز کنند. جمهوریخواهان به دنبال این هستند تا به دو هدف اصلی دست یابند. اولین مورد انتقام از دموکرات‌هاست که دو پرونده را برای ترامپ مطرح کردند تا از نامزدی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی جلوگیری کنند یا حداقل از محبوبیت او بکاهند. یکی مربوط به مشارکت وی در تحریک حمله به کاپیتول هیل در ژانویه۲۰۲۲ و دیگری مربوط به نگهداری اسناد محرمانه در اقامتگاهش پس از پایان دوره مسئولیت است که می‌تواند امنیت ملی آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد. ۱۸نوامبر مریک گارلند، دادستان کل آمریکا از انتصاب یک بازپرس ویژه برای پیگیری پرونده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که اسناد محرمانه را نزد خود نگه داشته بود، خبر داد. این اتفاق دو روز پس از این‌که ترامپ اعلام کرد قصد دارد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود رخ‌داد. به‌همین‌دلیل ترامپ این اقدام را «سیاسی» تلقی کرد. به‌ویژه که بازپرس به‌صراحت اعلام کرده هم یورش به کاپیتول هیل و هم نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده محرمانه جزو خطاهای نابخشودنی است.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.