رئیس کل بانک مرکزی:در تامین ارز مشکل نداریم

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات گفت: این درآمدها در سال جاری نیز بهبود یافته است و بر این اساس هیچگونه مشکلی در تامین ارز نداریم.

به گزارش شهروند آنلاین،علی صالح آبادی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه انطباق سیاست‌های تجاری با ارزی کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بازار نیما هیچگونه مشکلی در عرضه ارز وجود ندارد گفت: همانطور که در اطلاع‌رسانی‌ها نیز تاکید می‌شود تعادل خوبی بین میزان عرضه با میزان تقاضا وجود دارد و مشکلی در بازار نیما نداریم.

او افزود: سفارش‌هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت و به بانک مرکزی ارسال می‌شود تامین ارز آنها به خوبی در حال انجام است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: خوشبختانه در سال جاری سطح صادرات کشور در حوزه نفتی و غیرنفتی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و حتی بهبود نیز یافته است و بر این اساس مشکلی در تامین ارز نداریم. در همین راستا بعضی از معوقات نفتی مثلا از کشور عراق وصول شد حتی بدهی‌های ارزی به کشورهای طلبکار نیز واریز شده است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر معطل ماندن برخی کشتی‌های حاوی کالاهای اساسی به دلیل عدم تامین ارز آنها نیز گفت: این کالاهایی که در بنادر وجود دارد ارز آنها موجود است اما نکته بحث ریال این دسته از کالاهاست به این معنا که این کالاها ترخیص شوند و بعد از فروش، ریال آنها به بانک مرکزی تحویل داده شود تا ارز آنها در اختیار قرار گیرد، بنابراین تاکید می شود در تامین ارز هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

او در خصوص حواله‌های ارزی و مکانیزم تحویل آنها و دریافت ارز گفت: هدف بانک مرکزی برای خرید  حواله ارزی از صادرکنندگان تشویق صادرات غیرنفتی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی در همین زمینه نیز وجود دارد، بر همین اساس صادرکنندگانی که در خارج از کشور حواله ارزی دارند با تحویل حواله ارزی به بانک مرکزی به همان میزان اسکناس دلار دریافت می کند و صادرکننده می‌تواند ارز دریافت شده را در بازار متشکل ارزی به قیمت روز به فروش برساند و در مقابل حواله ارزی که در اختیار بانک مرکزی است برای واردات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی در این زمینه که برخی صادرکنندگان نسبت به ارز نیمایی اعتراض دارند چرا که هزینه‌های انها با ارز آزاد است اما مجبورند ارز حاصله را به قیمت نیمایی عرضه کنند، گفت: سازوکاری که برای محصولات کشاورزی و دانش‌بنیان طراحی شده است در واقع حمایت تشویقی است ضمن آنکه نرخ ارز نیمایی نیز نرخ خوبی است و برای صادرکنندگان نیز می‌تواند بر مبنای محاسبه واقعی ارز جذابیت داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص واگذاری بانک‌هایی که اموال مازاد خود را واگذار نکرده اند نیز تصریح کرد: در بانک مرکزی بر اساس ماده 16 و 17 قوانین رفع موانع تولید بانک هایی که اموال مازاد خود را واگذار نکرده‌اند به سازمان امور مالیاتی معرفی و جریمه می‌شوند و ضمن آنکه سهام مازاد بانک‌ها نیز باید واگذار شود و بانک مرکزی در این زمینه مکرراً در حال پیگیری است.

صالح آبادی در واکنش به شایعه برکناری و عدم حضور در بانک مرکزی نیز تاکید کرد: این شایعات اساساً تکذیب می‌شود و بنده با قدرت در بانک مرکزی در حال انجام وظیفه هستم و هیچگونه قهری نیز وجود ندارد./ایسنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.