«باور»ی از جنس امداد و رسانه در دل بحران

شکل‌گیری محفلی برای آموزش خبرنگاران در هلال احمر

قصه شکل‌‌گیری «باور» به سال‌ها قبل برمی‌گردد و تلاش جمعی از خبرنگاران داوطلب که دغدغه رسانه داشتند و هلال؛ قلم می‌زدند، عکس می‌گرفتند و با حضور پررنگ خود در حوادث و سوانح بازوی رسانه‌ای روابط‌عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی بودند؛ این داوطلبان خبرنگار، خودشان با خبر از دل بحران بودند و دغدغه‌مند و براساس دغدغه آنها هلال‌احمر یک ضعف بزرگ را در زمان حوادث داشت و آن‌هم کمبود نیروهای زبده و آموزش‌دیده که هم از رسانه بدانند و هم از امدادگری که بروند در خطر و سلامت بمانند و به‌موقع اطلاع‌رسانی کنند. همین دغدغه سنگ‌بنای اولیه را تشکیلاتی به‌نام باشگاه خبرنگاران هلال را بنا نهاد و در این سال‌ها این طرح فراز و فرودهای زیادی را طی کرد و آزمون‌وخطاها پس داد تا  در تکمیل همان طرح باشگاه خبرنگاران «باور» یعنی باشگاه آموزش و رسانه شکل می‌گیرد؛ باشگاهی که قرار است تمام آنهایی که دستی بر قصه اطلاع‌رسانی دارند و داوطلبند و رگ‌های امدادگری در وجودشان ریشه دوانده را دور هم جمع کند.

ریحانه خلج- شهروند آنلاین؛ مدیرکل روابط‌عمومی یکی از مشوقان اصلی و حامیان احیای فعالیت‌های باشگاه خبرنگاران جمعیت هلال‌احمر و تشکیل باور است. «سیداشکان موسوی» با اشاره به اهمیت راه‌اندازی و فعالیت گسترده باشگاه خبرنگاران هلال‌احمر می‌گوید: «با توجه به عنایت ویژه ریاست جمعیت به امر مهم رسانه و آموزش داوطلبان در این حوزه، تمامی مدیران و مسئولان سازمان‌های مختلف جمعیت هلال‌احمر از فعالیت‌های گسترده و موثر باشگاه حمایت خواهند کرد.»

موسوی به نقش موثر آموزش‌های رسانه‌ای و کاربرد آن در زمان حوادث و بحران‌ها اشاره می‌کند: «شناسایی و آموزش افراد علاقه‌مند و متخصص در حوزه خبر و رسانه و همچنین تیم‌سازی اعضا و ایجاد فضای مناسب در استان‌های سراسر کشور برای اعضای باشگاه خبرنگاران از مهم‌ترین محورهای فعالیت در «باور» است.»

 

مدیریت رسانه از اصول مدیریت در بحران است

«مرتضی مرادی‌پور»، معاون عملیات سازمان امدادونجات یکی از افرادی است از زمان شکل‌گیری هسته اولیه طرح باشگاه خبرنگاران هلال حمایت جدی از این طرح کرده است.

او در خصوص نقش و جایگاه رسانه در مدیریت بحران می‌گوید: «در مدیریت بحران بخشی با عنوان تمرکز رسانه‌ای داریم که در آن تاکید بر دریافت و جمع‌آوری اطلاعات است. از لحظه نخست مخاطرات و حوادث بزرگ همه به نوعی نیازمند اطلاعات هستند، از عموم مردم عادی تا مدیرانی که باید تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری داشته باشند به اطلاعات درست و دقیق نیاز دارند که در این بین حلقه اتصال و نقش محوری به عهده رسانه‌ها و اهالی آن است.»

مرتضی مرادی‌پور تاکید می‌کند: «هر مقدار اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر باشد مدیریت بحران بهتر و دقیق‌تر انجام می‌شود. در این راستا حتی ارتباط بهتر اهالی رسانه با مدیران بحران می‌تواند باعث جریان‌سازی و جهت‌دهی در حوادث شود. انتشار یک تصویر و هرنوع محتوای رسانه‌ای به قدری مهم است که گاهی می‌تواند جریان امدادرسانی را تغییر داده و باعث اعتمادسازی یا عدم‌اعتماد مردم به گروه‌های عملیاتی شود.»

او ادامه می‌دهد: «از این دست اتفاقات تجربه‌هایی وجود دارد که یک اطلاع‌رسانی نادرست می‌تواند علاوه بر ایجاد عدم‌اعتماد در مردم، موجب دخالت آنها در امدادرسانی شود.که این امر بسیار خطرآفرین است. حتی گاهی انعکاس اخبار در حوادث و حضور افراد سرشناس باعث ایجاد چالش در امدادرسانی دقیق و سریع به آسیب‌دیدگان حوادث می‌شود.»

مرادی‌پور با تاکید بر اهمیت فراهم‌سازی بستر آموزش و مدیریت اطلاع‌رسانی در زمان بحران می‌گوید: «آموزش حرفه‌ای و تخصصی خبرنگاران باید قبل از بحران برنامه‌ریزی شود تا در زمان وقوع حوادث که شرایط عادی نیست، پاسخگویی درست با ادبیات مناسب رقم بخورد.»

او می‌افزاید: «مدیریت رسانه از اصول مدیریت در بحران است و شفاف‌سازی صریح و تشریح حوادث و پاسخگویی با توجه به تمام ابعاد سوانح بویژه در زمان اولیه وقوع حوادث که شرایط عادی نیست با انعکاس و مخابره اخبار درست در فضای مجازی و حقیقی موجب پیشگیری از حوادث بعدی و کاهش خسارت‌ها می‌شود.»

 

باشگاه باور ایده‌ای برای تحقق اهداف آموزش‌های همگانی

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر نیز یکی از همراهان همیشگی باور از روز نخست بوده. او حلقه اتصال آموزش و اهالی رسانه را برای ارتباط موثر و ارائه آموزش‌های همگانی به عموم مردم را بسیار مهم و ضروری می‌داند. «نواب شمس‌پور» با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه آموزش بحث اطلاع‌رسانی است، می‌گوید: «در حوزه آموزش به‌ویژه آموزش همگانی نیازمند این هستیم که اطلاعات ساده و سریع به‌دست جوامع محلی برسد و در این راستا همیشه نیازمند ارتباط موثر بین بخش آموزش و اهالی رسانه بودیم.»

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر تصریح می‌کند: «افرادی که آشنایی با اصول رسانه داشته باشند و بتوانند با جذابیت‌های لازم انتشار محتواهای آموزشی و نشر اطلاعات را به‌عهده بگیرند، بسیار تاثیرگذار هستند.  در این بین بهترین گزینه در حال حاضر اعضای باشگاه باور هستند که هم به اهداف و اصول جمعیت هلال‌احمر آشنا هستند و هم فرآیند اطلاع‌رسانی را به خوبی می‌شناسند.»

به گفته او باشگاه باور، ایده جدیدی است که می‌تواند این فرآیند را به‌راحتی محقق کرده و آموزش‌ها را به زبان ساده بین عموم مردم رواج داده و باعث رشد و ارتقای دانش آنها شود.

شمس‌پور با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مجازی و حضوری و اردوهای توان‌افزایی در دستور کار قرار دارد،  می‌افزاید: «درخت‌واره آموزشی تیم باور نیز تهیه شده است و امید داریم تا پایان بتوانیم شاهد نتایج خوبی در همکاری حوزه آموزش و رسانه باشیم.»

 

آغاز «باور» از استان مرکزی

نخستین دفتر باشگاه «باور» به همت اعضای این باشگاه در استان مرکزی بازگشایی شده تا اعضای تیم این استان بتوانند در مسیر توسعه و ارتقای آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی و تولید محتوا در فضایی مطلوب به همکاری موثر بپردازند.

سیده پریا میرطالبی، دبیر باور در استان مرکزی و عضو شورای مرکزی باشگاه در کشور است. او در خصوص فعالیت‌های باشگاه خبرنگاران جمعیت هلال‌احمر در استان مرکزی می‌گوید: «اعضای استان با بیش از ۲ سال فعالیت و کسب دو مقام کشوری دوم و سوم طبق ارزیابی‌های سه‌ماهه شورای مرکزی، اکنون با نام باور(باشگاه آموزش و رسانه) و با حضور استاندار، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، رئیس سازمان جوانان، مدیر باشگاه باور، مدیرعامل و سایر مسئولان ستادی و استانی افتتاح و به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.»

او اشاره می‌کند: «باشگاه باور در استان مرکزی با ۳۰ عضو فعال در کمیته‌های چهارگانه مکتوب، چند رسانه، مجازی و اجرایی به‌طور تخصصی مشغول و فعالیت و تولید محتوا در زمینه‌های مختلف همچون مباحث آموزش امدادی، پوشش اخبار مربوط به باور و … است.»

دبیر باور در استان مرکزی بیان می‌کند: «علاوه بر فعالیت‌های مذکور، مدیرعامل این جمعیت برای تسریع در امر آموزش و تربیت نیروهای متخصص ویژه باور در استان با حضور در صداوسیمای استان تفاهمنامه‌ای برای آموزش‌های تخصصی از سوی باشگاه خبرنگاران صداوسیما انعقاد شد که در مقابل خدماتی همچون برگزاری کلاس کمک‌های اولیه و تاسیس خانه هلال در صداوسیما و … از سوی جمعیت هلال‌احمر در تفاهمنامه قید شد.»

 

فضای مطلوب برای همکاری اهالی رسانه

امین بصیری پارسا، فعال رسانه‌ای و دبیر باور در استان همدان می‌گوید: «باشگاه خبرنگاران فرصت خوبی را فراهم کرد تا کسانی که در حوزه رسانه و جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کردند، فضایی مطلوب را برای همکاری در راستای اهداف امدادی و بشردوستانه پیدا کنند.»

او بیان می‌کند: «باشگاه، با ایجاد بانک اطلاعاتی از اعضای خود در سراسر کشور و آموزش گسترده آنها می‌تواند گام بلندی در راستای رسانه‌ای شدن تمام فعالیت‌ها بویژه ارائه خدمات در زمان حوادث و بلایا بردارد.»

بصیری پارسا با تاکید بر آینده روشن این باشگاه می‌افزاید: ««باور» می‌تواند در حوزه رسانه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، جذب اهالی رسانه و حضور فعالانه آنها موجب آشنایی بیش از پیش مردم با اهداف، اصول و فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر خواهد شد و می‌تواند در زمان وقوع حوادث جریان‌سازی کند و نحوه رفتار مردم در مقابله با بلایا را به سوی بهبود شرایط و تاب‌آوری هدایت کند.»

 

تغییر رفتار و ایجاد الگوی مناسب شیوه زندگی سالم

امین راستگو، خبرنگار و فعال رسانه‌ای و دبیر جمعیت هلال‌احمر استان گیلان می‌گوید: «رسانه، با به تصویر کشیدن نتایج مشارکت‌ها و کمک‌های مردمی، فعالیت‌های داوطلبان و جوانان در حوزه‌های مختلف و به شیوه هنرمندانه، می‌تواند در تغییر رفتار و ایجاد الگوی مناسب شیوه زندگی سالم نقش تاثیرگذاری داشته باشد.»

او می‌افزاید: «جمعیت هلال‌احمر همسو با اهداف و اصول خود، مسئولیت‌ها و وظایف مهمی در حوزه سلامت جسمی و معنوی جامعه دارد و تحقق اهداف بی‌تردید از طریق باشگاه خبرنگاران هلال‌احمر با توجه به مرامنامه این باشگاه و برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف رسانه‌ای میسر می‌شود.»

او اشاره می‌کند: «در موضوعاتی مانند مديريت بحران، مديريت اطلاع‌رسانی حائز اهميت و دارای جايگاه ارزنده و مهمی در كنترل و كاهش آسيب‌هاست. با توجه به اینکه مهم‌ترين ابزار مديريت بحران، وسايل ارتباط‌جمعی است و يقينا ارائه آموزش‌های عمومی و همگانی به طيف وسيعی از جامعه جز با به‌كارگيری از ابزارهای لازم به‌ويژه با بهره‌مندی از ظرفيت بالای رسانه‌های عمومی امکانپذیر نیست.»

به اعتقاد تمام آنهایی که مرامنامه «باور» را خواندند و امضا کردند «باور» یک فرصت طلایی است، فرصتی برای علاقمندان و اهالی رسانه و هلال، کسانی دور هم جمع شده‌اند که می‌خواهند انسان‌دوستی و خدمت به خلق و امدادونجات را با زبان و بیان رسانه در زمان درست، صحیح و به‌موقع به تصویر بکشند. این روزها، این جمع همدل که فعالیت خود را با مرامنامه‌ای منطبق با اصول‌ و اهداف هلال‌احمر آغاز کرده است در پی ریشه دادن در تمامی استان‌ها، شعب، پایگاه و هر نقطه‌ای که ردی از زیستن و بشردوستی است چراکه «زیستن با مهر، باور ماست».

// انتهای پیام

روستاهای محروم تهران؛ نیازمند خدمات آموزشی و امدادی هلال‌احمر

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.