چگونه پالایشگاه آبادان رکورد زد؟

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با وجود تحریم‌های اقتصادی در کمتر از پنج سال اجرا شد که رکورد جدیدی در ساخت واحدهای پالایشی به شمار می‌آید.

به گزارش شهروند آنلاین، «فرهاد احمدی» امروز در نشستی خبری در محل پالایشگاه آبادان با اشاره به اینکه پروژه طرح توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه پیش از تحریم‌ها مطرح شد، افزود: با وجود تحریم ها در سال ۲۰۱۳ منابع مالی تامین و قرارداد امضا شد، اما به دلیل بخش دوم تحریم ها پروژه متوقف شد.

او ادامه‌داد: در شهریور سال ۹۶ اجرای پروژه آغاز شد و این پروژه همواره اهمیت خاصی داشته است.

احمدی به ویژگی های منحصر به فرد این پروژه اشاره کرد و گفت: اجرای این پروژه با ۲.۶ میلیارد یورو سرمایه گذاری تعریف شد اما به دلیل فشارهای بین المللی همه سرمایه تامین نشد و با سرمایه یک میلیارد یورویی کار آغاز و پروژه به ۲ فاز تقسیم شد.

او با تاکید بر اینکه فاز نخست در آینده ای نزدیک افتتاح خواهد شد، افزود: شروع اجرای فاز ۲ همزمان با بهره برداری از فاز نخست خواهد بود تا پروژه تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان با بیان اینکه اکنون نیمی از پروژه اجرا شده و با اشاره به اجرای پروژه پالایشگاهی ۲۳۰ هزار بشکه ای در یکی از کشورهای همسایه، گفت: این پروژه در کشور همسایه در سال ۲۰۱۵ آغاز شده و قرار است در سال ۲۰۲۳ به نتیجه برسد و این در شرایطی است که آن کشور تحریم نبوده و مشکلات انتقال منابع مالی نداشته است.

احمدی با بیان اینکه ایران با وجود تحریم ها در ساخت این پروژه رکورد زد، تاکید کرد: طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از سال ۹۶ آغاز شده و این در شرایطی است که به دلیل تحریم ها پروژه ۱۳ ماه به تاخیر افتاد و اکنون آماده بهره برداری است.

استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی در اجرای فاز ۲ قدیمی ترین پالایشگاه خاورمیانه

او خاطرنشان‌کرد: به دلیل شرایط فاینانس مجبور بودیم شریک خارجی داشته باشیم و با کنسرسیومی متشکل از شریک خارجی و شرکت ایرانی کار پیش رفت، اما به دلیل کرونا و عدم حضور شرکت های خارجی، سازندگان داخلی این پروژه را طراحی، ساخت و به بهره برداری رساندند.

او با تاکید بر اینکه بخش نخست فاز ۲ پالایشگاه آبادان ۱۸ واحد در مدار سرویس قرار می گیرد، ادامه داد: در خاورمیانه واحدی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در یک برج تقطیر اتمسفری نداریم و این واحد بزرگترین واحد تقطیر در کشور و خاورمیانه و همچنین بزرگترین واحد تقطیر خلا در خاورمیانه با ظرفیت ۱۰۰ ‌بشکه در این طرح ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت عنوان کرد: بلندترین مشعل پالایشگاهی به ارتفاع ۱۲۵ متر در این پروژه داشتیم و ۳۴ میلیون نفر- ساعت کار بدون حادثه بدون ناتوانی به ثبت رساندیم.

او با اشاره به اینکه برای نخستین بار در پروژه های پالایشگاهی و پتروشیمی انتقال ریلی و زمینی از کشورهای خارجی انجام شده است، گفت: این پروژه در دل شهر آبادان قرار دارد و این در محدوده شهر بودن محدودیت های زیادی داشت، همچنین در دل واحد زنده پالایشگاهی این طرح اجرا می شد و انتقال ادوات و ماشین آلات زمان بر بود.

نوسازی ۳۶۰ هزار بشکه ای ظرفیت پالایشگاه آبادان

احمدی ادامه داد: با اجرای این پروژه کیفیت فرآورده های تولیدی به کیفیت روز می رسد. برای اینکه واحدهای فرسوده پالایشگاه را از سرویس خارج کنیم، بخش نخست با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در سال ۸۴ به بهره برداری رسید و گام دوم با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه افتتاح خواهد شد و در مجموع ۳۶۰ هزار بشکه پالایشگاه جدید که کیفی سازی در محصولات آن اتفاق افتاده است و از نظر بالانس اقتصادی بهتر است و در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

او با تاکید بر اینکه این طرح بزرگترین پروژه جاری کشور است در حالی که همه محدودیت‌های بین‌المللی بر ما اعمال شده است، گفت: همه محصولات در این مرحله تولید خواهد شد که شامل نفتا، نفت سفید، نفتگاز و غیره است.

به گفته احمدی، به دلیل اینکه فاز ۲ اجرا نشده بنزین در این مرحله تولید نمی‌شود و فاز بعدی بنزین‌سازی خواهد بود.

او با بیان اینکه واحد ۲۱۰ هزار بشکه‌ای محصولات خاص خود را دارد، افزود: این یکی از نادرترین پالایشگاه‌‌ها است که خوراک آن از چندین میدان تامین می‌شود و شرایط طراحی را خاص و سخت می‌کند.

احمدی تاکید کرد: فاز ۲ این پروژه به شرط تامین منابع مالی در مدت سه سال اجرا خواهد شد.

او اضافه‌کرد: امروز در تامین انرژی کشور مشکلی نداریم اما رشد مصرف دست جامعه است و رشد مصرف ما را به سمتی می‌برد که تولید را افزایش دهیم. با تعریف پروژه‌های پتروپالایشگاهی و ارتقای کیفیت در پالایشگاه‌های کنونی، کمبود انرژی نخواهیم داشت و باید به سمت صادرات فرآورده‌های نفتی گام برداریم.

تولید فرآورده‌های نفتی با کیفیت یورو ۵ در پالایشگاه آبادان تا ۳ سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به اینکه با اجرای فاز ۲ تا سه سال آینده فرآورده های تولیدی با استاندارد یورو ۵ خواهد بود، گفت: این کیفیت قابل ارتقا به استانداردهای روز است.

او افزود: یکی از شاخص‌ها این بود که ۸۵ درصد نیروی انسانی بومی باشد و در بهره‌برداری از این پروژه ۳۰۰ نفر نیروی جدید برای بهره برادی استخدام خواهد شد و مراحل استخدام از طریق پالایشگاه آبادان در حال انجام است.

احمدی ادامه داد: پروژه‌های جدید طبق اصل ۴۴ و خصوصی سازی انجام خواهد شد که بر این اساس ۲ میلیون بشکه پتروپالایشگاه تعریف شده که ظرفیتی بین ۱۵۰ تا ۳۳۰ هزار بشکه در روز خواهد داشت. همچنین در صورت تامین منابع مالی اجرای پالایشگاه خوزستان آغاز خواهد شد.

او به پتروپالایشگاه «شهید سلیمانی» نیز اشاره کرد که علاوه بر پتروپالایشگاه‌هایی است که درسال ۹۸ واگذار شده است‌ و گفت: با اجرای این پالایشگاه‌ها به هاب (قطب) منطقه تبدیل خواهیم شد.

این مسئول، میزان تولید بنزین با اجرای کامل این طرح را ۱۶ میلیون لیتر در روز با ظرفیت اسمی روزانه ۳۶۰ هزار بشکه برشمرد و افزود: کیفیت این محصول یورو ۵ خواهد بود.

جایگاه تاریخی پالایشگاه آبادان در ۱۱۰ سال گذشته

«احمد فرزانه» مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان نیز در این نشست با اشاره به اینکه پالایشگاه آبادان یکی از مهمترین پالایشگاه‌های جهان است، گفت: از ۱۱۰ سال پیش تاکنون این پالایشگاه همواره موقعیت استراتژیک داشته است.

او افزود: در همه اتفاقات تاریخی کشور از ملی شدن صنعت نفت گرفته تا انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، پالایشگاه آبادان نقش موثری داشته است.

فرزانه، هدف از اجرای این طرح را بازگرداندن این پالایشگاه به جایگاه تاریخی و موقعیت ممتاز خود دانست و ادامه‌داد: پالایشگاه آبادان قدیمی ترین پالایشگاه نفت در خاورمیانه به شمار می‌رود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.