استقلالی‌ها در صدر گزینه‌های جایگزینی کی‌روش

بررسی همه احتمالات موجود؛ چه کسی سرمربی تیم‌ ملی فوتبال می‌شود؟

با اعلام مخالفت اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای تمدید نشدن قرارداد کی‌روش، گمانه‌زنی‌های متعددی در بحث انتخاب سرمربی تیم‌ ملی مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، با گذشت روزها از شکست ایران مقابل آمریکا و کنار رفتن از جام جهانی قطر، هنوز بحث بر سر نیمکت ایران برای تورنمنت‌های بعدی داغ است. کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی ایران در جام جهانی قراردادش با فدراسیون تمام شده و همه در انتظار جلسه هیات‌رئیسه و تصمیم‌گیری مقامات فدراسیون فوتبال درباره وضعیت او و نیمکت تیم ملی هستند.

با توجه به ناکامی ایران در جام جهانی بابت صعود به دور دوم، حالا از هیات‌رئیسه فدراسیون خبر می‌رسد که اکثریت آنها مخالف تمدید قرارداد کی‌روش هستند. حتی شنیده می‌شود مهدی تاج نیز دیگر مانند گذشته حامی درجه یک کی‌روش نیست. در چنین شرایطی جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون بسیار تاثیرگذار است؛ نشستی که در آن اعضا درباره سرمربی ایران برای حضور در جام ملت‌های آسیا 2023 تصمیم بگیرند.

با این حال، انتشار اخباری درباره مخالفت هیات‌رئیسه با تمدید قرارداد کی‌روش باعث شده شاهد گمانه‌زنی‌های متعددی برای انتخاب جایگزین این مربی باشیم. در روزهای گذشته نام‌های ایرانی متعددی برای سرمربیگری ایران مطرح شده و از طرفی برخی نیز بر این باورند سرمربی جدید تیم ملی باید خارجی باشد.

در بین گزینه‌های داخلی مطرح شده نکته قابل توجه حضور پرتعداد بازیکنان و حتی سرمربیان سابق استقلال است که موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌اند. در کنار آنها، نام علی دایی نیز وجود دارد و البته شاید در نهایت تصمیم مسئولان فدراسیون به یک گزینه خارجی ختم شود.

علی دایی؛ نمی‌آید

اسطوره فوتبال ایران هر بار که بحث انتخاب سرمربی برای تیم ملی می‌شود، نامش به میان می‌آید. علی دایی که در گذشته نیز سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی را داشت، چند ماه قبل گزینه جدی فدراسیون بود، اما در نهایت اصرار پیشکسوتان و مدیران برای آوردن او فایده‌ای نداشت و حرف علی دایی همان بود که تصورش را می‌کردیم؛ نمی‌آیم! دایی این روزها ترجیح می‌دهد دور از فضای فوتبال باشد و بعید است از تصمیم خود برگردد.

امیر قلعه‌نویی؛ رویای قهرمانی با گل‌گهر

پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر فوتبال بعد از جام جهانی 2006 عهده‌دار هدایت تیم ملی ایران شد. او در جام ملت‌های 2007 نتایج خوبی گرفت و در نهایت با ضربات پنالتی مقابل کره جنوبی شکست خورد و همین دستاویزی برای کنار رفتنش شد. قلعه‌نویی که 5 جام قهرمانی در لیگ برتر در کارنامه‌اش دارد، این روزها با گل‌گهر سیرجان در رویای ششمین جام خود به سر می‌برد. این مربی باتجربه گزینه شایسته‌ای برای تیم ملی است، اما بعید است تیم باشگاهی خود را رها کند. قلعه‌نویی بعد از رفتن ویلموتس هم گزینه اصلی جایگزینی او بود، اما در نهایت به خاطر گل‌گهر این پیشنهاد را قبول نکرد تا اسکوچیچ سرمربی ایران شود.

فرهاد مجیدی؛ از لژیونربودن دست می‌کشد؟

سرمربی موفق و جوان فوتبال ایران این روزها در لیگ امارات کار می‌کند. فرهاد مجیدی که مدتی سرمربیگری تیم امید ایران را نیز برعهده داشت، بعد از قهرمان کردن استقلال در فصل گذشته مربی لژیونر ایرانی لقب گرفت و به اتحاد کلباء امارات پیوست. مجیدی در تیم اماراتی هم شگفتی‌های زیادی خلق کرده و با یک تیم کم‌نام و نشان و جوان جایگاه مناسبی در لیگ این کشور دارد؛ به همین دلیل جزو گزینه‌های تیم ملی قرار گرفته است. او اکنون یک کار نیمه‌تمام با تیم اماراتی دارد، اما شاید در صورتی که پیشنهاد نیمکت تیم ملی را دریافت کند، آن را بپذیرد.

جواد نکونام؛ فولاد همچنان مخالف است

دیگر مربی استقلالی فوتبال ایران جواد نکونام است که تجربه‌ای چندین ساله بابت حضور در لالیگای اسپانیا و کشورهای مختلف را با خود یدک می‌کشد. نکونام سال گذشته با فولاد تنها تیم ایرانی لقب گرفت که به دور دوم لیگ قهرمانان صعود کرد. اگرچه امسال فولاد با بدشانسی مواجه شده و نتایج خوبی نگرفته، اما نکونام به واسطه موفقیت‌های دوران بازی و مربیگری گزینه مهمی برای تیم ملی است. این در حالی است که فولادی‌ها مثل ماه‌های قبل از جام جهانی اجازه حضور نکونام در تیم ملی را نمی‌دهند. مدیران فولاد قصد حفظ نکونام را دارند و در صورتی که او گزینه سرمربیگری ایران شود، باز هم مخالفت‌هایی از سوی آنها خواهیم دید.

مربی خارجی؛ کسی را سراغ دارید؟

در کنار همه  گزینه‌های داخلی که برای نیمکت تیم ملی ایران مطرح شده، بحث حضور مربی خارجی نیز وجود دارد. برخی اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون معتقدند هدایت ایران باید با قراردادی بلندمدت و تا جام جهانی 2026 به یک مربی خارجی داده شود تا او بتواند با برنامه‌ریزی درست در جام ملت‌های آسیا (یک سال بعد) و سپس مقدماتی جام جهانی و در نهایت خود این بازی‌ها نتایج خوبی به دست آورد. اما مساله اصلی این است که حضور مربی خارجی هم پرهزینه و هم پیدا کردن مربی خوب سخت است. هرچند که گزینه خارجی خوب اگر پیدا شود، شاید همه مربیان ایرانی مد نظر فدراسیون به دست فراموشی سپرده شوند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.