چالش افزایش سن بازنشستگی؛50 یا 60 سال؟

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد از پرداخت حقوق بازنشستگان از طریق منابع دولتی پرداخت می‌شود و همچنین پیشنهاد شده است که میانگین سن بازنشستگی از ۵۰ به ۶۰ سال افزایش یابد.

به گزارش شهروند آنلاین، نعمت الله ترکی روز سه شنبه در اولین نشست خبری خود بعد از تصدی در صندوق بازنشستگی کشوری افزود: باید منابعی برای پرداخت حقوق داشته باشیم و صندوق بازنشستگی هم باید تأمین کننده این منابع باشد، اما در سال‌های گذشته بنا بر دلایل و چالش‌هایی این اتفاق نیفتاد و قرار شد که دولت‌ها در این زمینه کمک کنند.

او ادامه داد: هر زمان که صندوق‌های بازنشستگی بنا بر دلایلی نتواند تامین کننده حقوق بازنشستگان باشند بر اساس ماده ۱۰۰ دولت این منابع را تأمین می‌کند و بر این اساس ۷۰ درصد از حقوق پرداختی در حال حاضر در قالب ماده ۱۰۰ تامین می‌شود.

ترکی اظهار داشت: تاکید ما در این دوره مدیریت بر این است که این موضوع معکوس شود و به سمت پرداخت حقوق از طریق منابع صندوق بازنشستگی بیشتر پیش رود.

او در مورد تدوین سند چشم‌انداز صندوق ازنشستگی کشوری گفت : ارتقای کرامت بازنشستگان، افزایش بهره‌وری دارایی‌ها و ارتقای خدمات رفاهی از جمله سیاست‌هایی است که در این سند مدنظر داریم.

او با بیان اینکه یک قرن از خدمات این صندوق به فرهیختگان و بازنشستگان گذشته است، تاکید کرد: این صندوق از بدو تاسیس تاکنون تغییرات ساختاری قابل توجهی داشته است.

ماهیت صندوق بازنشستگی صددرصد دولتی است

او افزود: ماهیت این صندوق صددرصد دولتی و هدف اصلی‌اش رضایتمندی و خدمت به افرادی است که تحت پوشش قرار می‌گیرند و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عضو صندوق  و از اقشار مختلف دستگاه‌های اجرایی هستند.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه در دوره جدید مدیریتی این صندوق، به‌دنبال آن هستیم داده‌های منطقی، کارا و اثرگذاری دریافت و چشم‌اندازی برای صندوق ترسیم کنیم، گفت: همکاران ما ملزم به تهیه سند چشم‌انداز شده‌اند و شفاف‌سازی عملکردی صندوق برای جامعه هدف حائز اهمیت است و نخستین هدف ما حفظ کرامت انسانی بازنشستگان و ترویج آن در جامعه است.

هدف توسعه خدمات رفاهی و درمانی صندوق بازنشستگی کشوری است

ترکی خاطرنشان کرد: هدف ما ارتقاء و توسعه خدمات رفاهی بازنشستگان است و باید به گونه‌ای خدمت بدهیم که صندوق خودکفا و پایدار و بر اساس خدماتی که ارائه می‌شود علمی و مبتنی بر مطالعات باشد و همچنین بهره‌برداری اقتصادی از امکانات و اموال و دارایی‌های صندوق، سومین سیاستی است که مدنظر ما در تدوین سند چشم‌انداز صندوق بازنشستگی است و در این خصوص هم این موارد باید ساماندهی و به روزرسانی شود.

او بابیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی در همه کشورها وجود دارد، گفت: کشورهای دیگر موضوعات مربوط به صندوق‌های بازنشستگی را حل کرده‌اند و یک صندوق حاکمیتی و یک صندوق دیگر دارند، اما تعدد صندوق‌های بازنشستگی در کشور ما زیاد است و نزدیک به ۲۰ صندوق داریم که برخی هم قوانین خاص به خود را دارند که می‌تواند به عنوان یک چالش مطرح باشد و در این مورد پیشنهاداتی برای اصلاح قوانین در برنامه هفتم توسعه داشته‌ایم.

ترکی تاکیدکرد: صندوق بازنشستگی در بخش اقتصادی کشور می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند و با توجه به شرکت‌های وابسته در حوزه نفت وفولاد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

پیشنهاد افزایش میانگین سن بازنشستگی از ۵۰ به ۶۰ سال

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه بخشی از منابع صندوق از محل کسورات شاغلان تامین می‌شود، گفت: در گذشته نسبت شاغل به بازنشسته هفت به یک بود، اما اکنون این معادله برعکس شده و ضریب پشتیبانی در صندوق به کمتر از یک رسیده است.

او تصریح کرد: دراین زمینه با توجه به اینکه میانگین سن بازنشستگی حدود ۵۰ سال است، پیشنهاد ما در برنامه هفتم توسعه این بود که به ۶۰ سال افزایش یابد.

تشکیل کمیته ساماندهی اقتصادی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی

ترکی تاکیدکرد: درآمدهای حاصل از بخش اقتصادی این صندوق که در حال حاضر ۱۹۷ شرکت هستند نیاز به ساماندهی دارد.

او از تشکیل کمیته ساماندهی اقتصادی شرکت‌ها خبر داد و گفت: کمیته ساماندهی شرکت‌های زیان‌ده را بررسی می‌کند که اگر قابل اصلاح نباشند، منحل و یا ادغام می‌شوند. استقرار سیستم مدیریت دانش نیز امری الزامی است که آن را دنبال می‌کنیم.

پیشنهاد قانونی شدن همسان‌سازی حقوق‌ها در برنامه هفتم توسعه

ترکی به تعهدات این صندوق نیزاشاره کرد و گفت: نخستین تعهد ما پرداخت حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران است، حقوق‌ها باید به موقع پرداخت شود تا بازنشستگان دغدغه و نگرانی نداشته باشند، ماهانه ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حقوق پرداخت می‌کنیم و یکی از تعهدات ما در زمینه حقوق همسان‌سازی بود، در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده اما دغدغه بازنشستگان این است که همسان‌سازی در سنوات بودجه‌ای نیاید و به عنوان قانون دائمی دنبال شود که خواسته به حقی است و ما آن را در قالب برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده‌ایم.

او در مورد ارایه تسهیلات و خدمات رفاهی نیز گفت:بازنشستگان از اقشار مختلف هستند و با خودشان مشورت می‌کنیم که در هر استان یک مجموعه فرهنگی و ورزشی ایجاد شود و این موضوع در سال۱۴۰۲ ایجاد خواهد شد.

تسویه معوقات باقی‌مانده شرکت ارائه دهنده بیمه تکمیلی به بازنشستگان

او خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های بازنشستگان، بیمه تکمیلی است و چالش‌ها و مشکلاتی در حوزه درمانی وجود داشت و شرکت بیمه مطالباتی داشت.

ترکی اضافه کرد: معوقات حوزه بهداشت و درمان را احصاء و ۳هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بابت معوقات درمان به علاوه کسور مهر و آبان ماه بازنشستگان و سایر اسناد را پرداخت کرده‌ایم و بابت این تاخیر که بازنشستگان را در دریافت خدمات درمانی دچار مشکل کرده بود عذرخواهی می‌کنم و همچنین معوقاتی باقی مانده که تسویه آن نیز در دستورکار است و به زودی انجام می‌شود.

خدمات درمانی به بازنشستگان با بیماری‌های خاص صد درصد رایگان شد

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: بازنشستگانی داریم که دچار بیماری خاص هستند و تعداد آنها به ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر می‌رسد، تاکید شده است ارائه خدمات به این گروه صد در صد رایگان باشد و اگر مشکلی وجود داشت به همکاران ما از طریق سامانه پاسخگویی با شماره تلفن ۲۵۰۰ اطلاع دهند تا بررسی شود.

ترکی در ادامه به بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری در بورس اشاره کرد و گفت: طراحی ساختار و استقرار نظام‌های اداری متناسب با فعالیت صندوق نیز باید انجام شود، ساماندهی و حفاظت از املاک متعلق به صندوق را نیز دنبال می‌کنیم، در سال های گذشته پرونده‌هایی از تخلفات و املاک متصرفه داشتیم که برخی حل شده و برخی دیگر نیز اکنون در جریان است و پیگیریم تا ۴هزار پرونده‌ای که در حوزه قضائی است به سرانجام برسد.

او درباره مطالبات حقوق و دستمزد کارکنان صندوق بازنشستگی و اعتراضات آنها نسبت به ناکارآمدی عملکرد این صندوق در روزهای پایانی تصدی مدیرعامل سابق که حتی منجر به درگیری‌هایی نیز شد، گفت: این چالش‌ها ناشی از یک دوره و زمان نیست و جذب و به کارگیری نیرو تابع قوانین و مسایل صندوق است وحفظ کرامت نیروی انسانی از اولویت‌های ماست.

او تاکید کرد: نیروی انسانی سرباز سازمانی و هوش سازمانی هستند و اگر قرار باشد خدمات خوب ارایه دهند باید به آنها توجه شود و همچنین اعتماد صندوق و کارکنان یک اعتماد دوجانبه است و پرداخت حقوق مزایا کارکنان برای ما مهم است، درخواست کارکنان هم بر حق بود و حفظ کرامت نیروی انسانی از اولویت‌های ماست، احساس می‌کنم در همین مدت کوتاه یک آرامش نسبی به وجود آمده است.

تحت هیچ فشاری کار نمی‌کنم

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه تحت هیچ فشاری کار نمی‌کنم و این مجموعه امانتی است که هر ریالش حق‌الناس است، ادامه داد: ما امانتدار مردم هستیم و بنده هم تعارف ندارم، خدمت خوب را تشویق می‌کنیم، اما اگر ناخدمتی ببینیم طبق ضوابط قانونی برخورد می‌کنیم.

او. همچنین درباره وضعیت شرکت‌های زیان ده گفت: باید دید شرکت‌ها با قواعد موجود همخوانی دارند یا خیر و شرکت زیان‌ده چه تعریفی دارند و در صدد هستم کمیته ساماندهی شرکت‌ها را ایجاد کنم، نظر فرد و شخص نباید دخیل باشد. اصل ۴۴ قانون خوبی است و چرا نباید شرکت‌ها را برابر قانون تطبیق ندهیم که در کدام گروه قرار می‌گیرد؟ اگر فرد و گروهی برای خودش آیین‌نامه درست کرده به هیچ وجه قابل قبول نیست که در همین ۱۵ روز ورودم به صندوق بازنشستگی یکی دو مورد را مشاهده کرده و تذکر دادیم. ضوابط آماده شده است. کمیته مذکور تا یک ماه آینده مستقر و شرکت های زیان‌ده مشخص و نام آنها اعلام خواهند شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.