مگر ما ملت امام حسین(ع) نیستیم؟! / نسخه زنانه یگان ویژه/ دقیقا کجایی؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي ضرورت اصلاح برخی موارد در حکمرانی ، وضعيت آبگيري مخازن سدهاي پنجگانه تهران ، درآمد نفتی ۳۴میلیارد دلاری ایران در ۷ماهه سال جاری میلادی ، بررسی تشکیل کابینه نتانیاهو در کنست اسرائیل ، صیانت از محیط زیست ، انتظارات تورمی خلق‌شده به‌واسطه آشفتگی روزهای اخیر در بازار ارز و سکه ، تبصره پرحاشيه ماده 48 قانون آيين دادرسي و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» میان محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و هو چون هوآ، معاون نخست وزیر چین و هیأت عالی رتبه چینی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي ضرورت اصلاح برخی موارد در حکمرانی ، وضعيت آبگيري مخازن سدهاي پنجگانه تهران ، درآمد نفتی ۳۴میلیارد دلاری ایران در ۷ماهه سال جاری میلادی ، بررسی تشکیل کابینه نتانیاهو در کنست اسرائیل ، صیانت از محیط زیست ، انتظارات تورمی خلق‌شده به‌واسطه آشفتگی روزهای اخیر در بازار ارز و سکه ، تبصره پرحاشيه ماده 48 قانون آيين دادرسي و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

اصلاحاتی در راه است

روزنامه آرمان‌امروز: نائب رئیس اسبق مجلس گفت: ضرورت اصلاح برخی موارد در حکمرانی ضرروی است؛ اصلاحات یا اصلاح حکمرانی به معنای تغییر نظام نیست.او افزود: اهمیت جلسات فعالان سیاسی با آقای شمخانی بسیار بالاست، چون من و دیگرانی که به این جلسه دعوت می شویم اصلاً فکر نمی کنیم که ایشان، خودسرانه آن را برگزار کرده باشد. احتمال قوی می دهیم که این جلسه، از سوی حاکمیت تنظیم شده و قرار است اصلاحاتی انجام شود. این جلسات ادامه خواهد داشت. آقای رئیسی، با احمدی نژاد و روحانی دیدار کند و از آن ها مشورت بگیرد؛ رئیسی از رهبری خواهش کند که جلسات رئیس جمهور ها در محضر ایشان باشد. آشوب ها تمام می شود، اما صدای مردم معترض به عنوان مسئله نباید پاک شود. وقتی همه رقبای انتخاباتی را دزد خطاب می کنند؛ مردم همه را دزد می دانند. برخی کاندیدا ها با نفوذی که دارند رقیب شان را به اتهام مخالفت با دین رد صلاحیت می کنند. هیچ زمانی ندیده بودم که نظام بین الملل یعنی حکومت ها، مراکز بین المللی، ان.جی.اوها و ایرانی های مقیم خارج از کشور و… این طوری همه شان با همدیگر یکپارچه و هم صدا پای کار بیایند.

 

کشاورزان فقط می‌توانند خیارشور بکارند

روزنامه آرمان ملي: تا حالا به مناطقي که سدسازي انجام شده سرزده‌ايد؟ زمين‌هاي خشک البته خشک شده و کشاورزي ضعيف و نابود شده پايين دست سد. به قول کارشناسان، زمين‌هاي مردم از حيز انتفاع افتاده و کسي هم صداي آن‌ها را نمي‌شنود. سدهايي که در بلوچستان اين کم آب‌ترين و در واقع بي‌آب‌ترين منطقه از نقاط محروم کشور، از اين دست هستند. با اهالي بلوچستان خصوصا منطقه دشتياري اگر صحبت کنيد به شما خواهند گفت که تا چه حد زمين‌هايشان را اين سدها خشکانده‌اند و آن‌ها حتي به ناچار مجبور به کوچ از آن منطقه شده‌اند. نکته آنکه بارندگي‌هاي موسمي در اين منطقه هم مانند ساير نقاط ايران به جاي اينکه سبب پرآب و رونق محيط زيست شود، به دليل آماده نبودن زيرساخت‌ها تنها منجر به خسارت به جان و مال مردم مي‌شود. وضعيت سدهاي تهران هم بحراني است. کم‌آبي و بارش‌هاي کم وضعيتي نگران کننده براي اين سدها به وجود آورده و مسئولين به ميزان ذخيره آب در سدهاي تهران و تأثير کاهش نزولات جوي بر وضعيت آبگيري مخازن سدهاي پنجگانه تهران، نگاه مي‌اندازند و همچنان معتقدند که «همراهي و همکاري بيش از پيش شهروندان محترم در صرفه‌جويي و مديريت مصرف آب، مؤثرترين راهکار در تأمين مطمئن و پايدار آب شرب خواهد بود.» اما سد گتوند، نمونه ديگري از فجايع زيست محيطي ديگري است که ساخت و آبگيري آن به بار آورده و اشاراتي خواهيم کرد. و حالا سد چم‌شير، به‌رغم هشدار کارشناسان محيط زيست نسبت به تبعاتي که آبگيري اين سد به‌همراه خواهد داشت، شروع شده است. بسياري از مخالفان با آبگيري سد چم‌شير در 25 کيلومتري گچساران معتقدند که اين سد روي سازند نمکي گچساران قرار گرفته که با بهره‌برداري از آن فاجعه گتوند2 به زودي اين بار در کهگيلويه و بوير احمد تکرار مي‌شود. ناگفته پيداست که ساخت سد از همان دوراني که به سازندگي شهرت يافت، با تبليغاتي در راستاي دستاوردهاي دولتي شروع شد و تا به حال ادامه داشته است.

 

گام اول اجرای سند 25 ساله

روزنامه ایران:اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» میان محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و هو چون هوآ، معاون نخست وزیر چین و هیأت عالی رتبه چینی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد. در این اجلاس که به منظور بررسی راهکارهای تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله تهران و پکن تشکیل شد، دو طرف ایرانی و چینی، ۱۶ نقطه تفاهم بین تهران – پکن را برای پیاده‌سازی تفاهم ۲۵ ساله دو کشور نهایی کردند. قرار شد اقدامات اجرایی آن، هم در حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری مشترک و تعاملات مالی و ارزی و بانکی بین دوکشور و هم در طرح‌های استراتژیکی در حوزه ترانزیت و زیر ساختی در دیدار بعدی رؤسای جمهور دو کشور به تصویب برسد. معاون نخست وزیر چین را در این سفر یک هیأت عالی رتبه سیاسی و تجاری همراهی می‌کنند تا در رایزنی‌های مشترک با مسئولان و تجار ایرانی زمینه را برای توسعه مشارکت‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور مهیا کنند.

 

درآمد ۳۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت

روزنامه تجارت: درآمد نفتی ۳۴میلیارد دلاری ایران در ۷ماهه سال جاری میلادی تنها ۵میلیارد دلار از کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ کمتر است که این مسئله از تحلیل رفتن اثر تحریم‌ها حکایت دارد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده کل درآمد نفتی 13 عضو اوپک در 7ماهه سال جاری میلادی را 500 میلیارد دلار اعلام کرده است. درآمد نیم تریلیون دلاری اوپک در 7ماهه امسال تنها 70 میلیارد دلار از درآمد 570 میلیارد دلاری ثبت‌شده برای این سازمان در 12ماهه سال گذشته میلادی کمتر است. این گزارش پیش‌بینی کرده است کل درآمد نفتی اوپک در سال 2022 به 842 میلیارد دلار برسد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین درآمد نفتی ایران در 7ماهه سال جاری میلادی را 34 میلیارد دلار برآورد کرده است که این رقم از کل درآمد نفتی ایران در سال 2021 فقط 5 میلیارد دلار کمتر است. ایران در سال گذشته میلادی 39 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

 

«جان‌فدا» شعار امسال بزرگداشت شهید سلیمانی

روزنامه جوان:مسئول ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم شعار امسال این ستاد را «جان‌فدا» اعلام و ابراز امیدواری کرد حول این شعار شاهد اقتدار و عظمت بیشتر ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی و کور شدن چشم طمع بیگانگان باشیم.به گزارش تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر مسئول ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی روز گذشته طی سخنانی بر سر مزار این شهید والامقام گفت: حاج قاسم نماد صدق و اخلاص بود؛ ایشان نماد خیرخواهی، وفاداری و فداکاری در راه ملت ایران و نماد ظلم‌ستیزی ایرانیان در دفاع از مظلومان در هر نقطه عالم است. وی با ابراز اینکه شهید سلیمانی جمهوری اسلامی ایران را «حرم» می‌دانست و از ابتدای جوانی تا هنگام شهادت در راه حفظ امنیت، رفاه و آرامش مردم مجاهدت کرد، ادامه داد: او کنار مردم بودن و از مردم بودن و جانفشانی در راه آبادانی دین و دنیای مردم را افتخار خود می‌دانست؛ برای همین در هر میدانی که امکان خدمت به مردم وجود داشت، مردانه حضور پیدا می‌کرد.

 

گلایه رئیسی از«شی»

روزنامه خراسان: پس از سفر جنجالی رئیس جمهور چین به عربستان و امضای بیانیه مشترک و ضد ایرانی با شیوخ عرب که حسابی نیز خبرساز شد؛ روز گذشته معاون نخست وزیر چین  در صدر هیئتی تجاری و اقتصادی به تهران سفر  و با رئیس جمهور کشورمان نیز دیدار کرد؛سفری که به نوعی تلاش برای دلجویی از مقامات کشورمان تلقی شد.رئیسی در ابتدای این دیدار مستقیم به سراغ اقدام غیر متعارف پکن و امضای بیانیه های جنجالی رفت و خطاب به «هو چون هوا» معاون نخست وزیر چین، خاطرنشان کرد:« برخی مواضع مطرح‌ شده در سفر اخیر رئیس جمهور چین به منطقه موجب ناخرسندی و گلایه‌مندی ملت و دولت ایران شده و مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان‌ شده است.»وی البته حضور هیئت چینی در ایران را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور مهم دانست و با اشاره به توافقات مهم انجام ‌شده در دیدارهای قبلی روسای جمهور دو کشور بر تلاش مسئولان دو طرف برای اجرایی شدن آن ها تأکید کرد. «هو چون هوا» معاون نخست وزیر چین نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌ گرم شی‌جین‌پینگ رئیس جمهور چین به رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، بر اراده چین برای توسعه روابط با ایران قوی، به‌عنوان راهبرد دایمی این کشور و تغییرناپذیری این اراده تأکید کرد و گفت: عزم چین برای تقویت و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران فارغ از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تداوم خواهد داشت.معاون نخست وزیر چین تصریح کرد: «چین همواره به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته است و از تلاش ایران برای تامین منافع اساسی خود حمایت می‌کند.»

 

مگر ما ملت امام حسین(ع) نیستیم؟!

روزنامه کيهان:  ۱- در خبرها آمده است که وزارت امور خارجه کشورمان با صدور اطلاعیه‌ای چند مرکز حقیقی و حقوقی و تعدادی از مسئولان اتحادیه اروپا را تحریم کرده است. این اقدام وزارت امور خارجه علیه کشورهای اروپایی و یا احضار سفیران این کشورها و اعتراض به آنها اگرچه اقداماتی قابل تقدیر است ولی در بحبوحه جنگ ترکیبی تمام عیاری که دشمنان بیرونی علیه کشورمان به راه ‌انداخته و مدیریت می‌کنند و در حالی که تمامی قوانین شناخته شده بین‌المللی را زیر پا گذاشته و آشکارا به حمایت مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی از جنایات وحشیانه آشوبگران تروریست مشغولند،تا آنجا که رسماً از افرادی نام برده و برای ترور آنها جایزه تعیین می‌کنند! تحریم فلان مسئول اروپایی و آمریکایی و یا احضار سفرای آنها به وزارت خارجه در مقایسه با کینه‌توزی‌های بی‌وقفه و پیوسته کشورهای یاد شده نه فقط از توازن لازم برخوردار نیست بلکه ضریب بازدارندگی آن نیز به سختی می‌تواند بالاتر از «‌صفر‌» تلقی شود! البته اقدامات یاد شده تقریباً حداکثر اقدامی است که با توجه به شرح وظایف وزارت خارجه قابل انتظار است و از این نظر اقدام وزارت خارجه درخور تقدیر نیز هست ولی در مثل‌ها آمده است که «‌برای حرکت باید هر چهار چرخ کالسکه با هم بچرخند‌» و از این روی باید گفت که جمهوری اسلامی ایران برای پشیمان کردن آمریکا و اروپای تروریست از حمایت تروریست‌ها، ظرفیت‌ها و اهرم‌های فراوان دیگری در اختیار دارد که تاکنون بی‌استفاده مانده و یا کمتر از آن استفاده شده است. اهرم‌هایی که در قوانین بین‌المللی نیز مشروع و قانونی شمرده شده‌اند. در یادداشت پیش‌روی فقط به یکی از اهرم‌های قدرتمندی که در اختیار ایران است اشاره می‌شود و سخن درباره سایر اهرم‌ها را به فرصتی دیگر موکول می‌کنیم. بخوانید!

 

رزمایش شیرها

روزنامه وطن امروز: همزمان با بررسی تشکیل کابینه نتانیاهو در کنست اسرائیل، گروه عرین‌الاسود در نابلس و جنبش حماس و جهاد اسلامی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد تأسیس حماس در غزه رزمایش بزرگی برگزار کردند که نشان‌دهنده این است که تل‌آویو روزهای سختی در برابر مقاومت فلسطین در پیش دارد. خبرگزاری شهاب فلسطین در گزارشی اعلام کرد نیروهای مقاومت فلسطین در نابلس معروف به عرین‌الاسود (بیشه شیران) یک رزمایش علنی با سلاح برگزار کردند. گروه «عرین‌الاسود» (بیشه شیران) رزمایش نظامی بزرگی را در باب الساحه در شهرک قدیمی نابلس برگزار و اعلام کرد: کسانی که فکر می‌کنند کار گروه ما تمام شده است، در توهم به سر می‌برند. نیروهای ما که استراتژی‌ها را تغییر می‌دهند و اشغالگران اسرائیلی را در میادین جنگ غافلگیر می‌کنند، پایدار هستند. گروه عرین‌الاسود مراسم بزرگداشت چهلم ودیع الحوح، از فرماندهان این گروه و تعدادی از اعضای آن را که توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند در نابلس برگزار و طی آن رزمایش نظامی اجرا کرد. یکی از اعضای عرین‌الاسود گفت: عرین‌الاسود به وحدت مبارزه و خون ایمان دارد و قطب‌نمای آن فلسطین و قدس است. گروه عرین‌الاسود از مدت‌ها پیش به دنبال افزایش جنایت‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با مشارکت گروه‌های فلسطینی تشکیل شده و عملیات‌های زیادی علیه نیروهای صهیونیست انجام داده است. از سوی دیگر منابع فلسطینی اعلام کردند که در جریان درگیری‌های پراکنده با نیروهای صهیونیست در شهرهای کرانه باختری ده‌ها فلسطینی زخمی شدند. به گفته هلال‌احمر فلسطین، در نابلس ۴۳ فلسطینی زخمی شدند.

 

پیروزی دیپلماسی‌انرژی بر تحریم

روزنامه جام‌جم:روزانه ۱۰۰میلیون بشکه نفت در جهان مصرف می‌شود که ایران هم سهمی از آن دارد. آمریکا در زمان تحریم ایران اعلام کرد که قصد صفر کردن صادرات نفت را دارد اما این خواسته غربی‌ها محقق نشد.احتیاج بازار به نفت ایران و بی‌اثر شدن تحریم‌های بین‌المللی مسیر را برای صادارت نفت ایران فراهم کرده و فروش ۳۴میلیارد دلاری نفت ایران نشان می‌دهد که دیگر اهرم تحریم نفتی کارایی خود را از دست داده‌است. تحریم نفت یکی از راهبردهای اصلی در سیاست خارجی آمریکاست که معمولا با هدف تغییر رفتار و اعمال فشار برای دیکته کردن سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا در کشور مقصد صورت می‌گیرد. تجربه‌های اخیر از این شکل تحریم در کشورهایی مانند لیبی، ونزوئلا و ایران نشان می‌دهد معمولا گزینه اول آمریکا در خصوص کشورهایی که منابع نفتی دارند، جلوگیری از ورود آنها به بازار است. این ممنوعیت از طریق زنجیره‌ای از تحریم‌ها از قبیل تحریم شرکت‌های بیمه، نفتکش‌ها و بستن مسیر تبادلات بانکی صورت می‌گیرد. البته استفاده از این راهکارها با توجه به میزان تحریم‌های در نظر گرفته شده می‌تواند متفاوت باشد. به گفته کارشناسان حوزه انرژی، برای تحریم نفتی ایران از سنگین‌‌ترین تحریم‌ها و پیچیده‌ترین روش‌های ممکن استفاده شده‌است، به طوری که دامنه تحریم علاوه بر شرکت ملی نفت ایران، شرکت‌های بیمه، نفتکش‌ها، بانک‌مرکزی، به ایجاد محدودیت برای پهلوگیری نفتکش‌های ایرانی در بنادر نیز رسیده‌است. البته رفتار غیرعقلانی طرف آمریکایی به اینجا ختم نشده و در راهبردی متفاوت دایره تحریم‌ها علاوه بر شرکت‌های تجاری به افراد نیز گسترش یافته‌است. باید اذعان کرد دیگر نقطه‌ای از صنعت نفت ایران از نفت خام و فرآورده‌های نفتی تا شرکت‌های پتروشیمی باقی نمانده که آمریکایی‌ها تحریم نکرده باشند.

 

موتور نابودی محیط زیست خاموش می شود؟

روزنامه اطلاعات:صیانت از محیط زیست در عرصه های مختلف اعم از آب ، خاک ،جنگل و هوا موضوعی است که همگان با اهمیت و ضرورت آن آشنا هستند و هیچ یک از آحاد مردم و حتی مسئولی را نمی توان یافت که مدافع آسیب به این عرصه حیاتی باشد اما متاسفانه در مقام عمل کمتر کسی را می توان سراغ داشت که به این موضوع مهم توجه کند، لذا فعالیت در این حوزه همچنان در حد حرف و شعار باقی می ماند.در چنین شرایطی آحاد مردم موظفند با به کارگیری روش های گوناگون از جمله کاهش استفاده از مواد پلاستیکی و دیگر اقلامی که به چرخه طبیعت آسیب می رسانند، در راه حفظ محیط زیست قدم بردارند و مسئولان هم با اجرای درست و کامل قوانین زیست محیطی و بدون ملاحظات مختلف باید به صیانت از محیط زیست بپردازند، اما متاسفانه مردم و مسئولان به این موضوع توجه کافی ندارند و به این ترتیب محیط زیست در گرداب نابودی قرار گرفته است.ناگفته پیداست که عملکرد مسئولان در عرصه محیط زیست می تواند به الگویی برای مردم بدل شود، اما وقتی محیط زیست به انحای مختلفنظیر مازوت سوزی نیروگاه ها، تردد خودروهای فرسوده و دودزا ،قطع گسترده درختان و تغییر کاربری زمین های زراعی و کشاورزی آسیب می بیند و حتی نابود می شود، نمی توان از مردم انتظار داشت که محیط زیست را خانه خود بدانند و عملکرد مسئولان را الگو قرار دهند.

 

دقیقا کجایی؟

روزنامه فرهیختگان: انتظارات تورمی خلق‌شده به‌واسطه آشفتگی روزهای اخیر در بازار ارز و سکه و ورود نرخ ارز به کانال‌های قیمتی جدید، نااطمینانی‌های ناشی از توقف مذاکرات هسته‌ای، خروج سرمایه ناشی از اغتشاشات اخیر، افزایش تراز منفی تجاری در ماه‌های اخیر و افزایش تقاضا برای خرید ارز در روزهای پایانی 2022 از سوی شرکت‌ها و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران (اعم از تورم، کسری بودجه و…) از مواردی است که اهمیت مسائل اقتصادی را در عین توجه به اصلاحات ساختاری بیش از پیش روشن ساخته و صدای درخواست برای تغییر افراد مسئول در این حوزه نظیر رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس بانک مرکزی را بلندتر ساخته است. روزهای اخیر نیز از این‌رو که جزء ایام نگارش بودجه است و انواع ملاحظات و دیدگاه‌های اقتصادی و سیاسی وارد فضای ذهنی نویسندگان آن می‌شود اهمیت دارد، اما بودجه سال 1402 چون وارث مشکلات انباشته گذشته بوده و گام برداشتن برای حل آن بیش از سال‌های قبل احساس می‌شود را می‌توان به عنوان یک سال برجسته در تاریخ بودجه‌نویسی ایران درنظر گرفت. توجه به مشکلات ساختاری هم مساله‌ای است که نباید در کشاکش مسائل جاری بودجه کم‌اهمیت تلقی شود. از مهم‌ترین این اصلاحات ساختاری، می‌توان تورم را درنظر گرفت که برای حل آن باید به اصلاحات چندوجهی دست زد. ناترازی بودجه‌ای، ناترازی بانکی، ناترازی ارزی و شکاف عرضه و تقاضای کل اقتصاد از ریشه‌های اصلی تورم هستند که برای مثال اصلاح ساختار بودجه که مستقیما برعهده سازمان برنامه است، به هم‌افزایی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها نیاز دارد.

 

نسخه زنانه یگان ویژه

روزنامه همشهری:هنوز کسی به دیدن آنها در خیابان و وسط شلوغی‌ها و ناآرامی‌های شهر عادت نکرده و اگر به کلاه‌های نظامی روی سرشان و آرم پلیس روی آستین لباس فرم‌شان توجه نکنند، نمی‌توانند حدس بزنند این زنان هم جزو نیروهای یگان ویژه پلیس هستند و قرار است همپای ورزیده‌ترین و کارآزموده‌ترین مردان پلیس برای آرام کردن شهر وارد میدان شوند. پیش از این اگر کسی گذرش به کلانتری می‌افتاد و برای حل مشکلش به مشاور و میانجی نیاز داشت، پلیس‌های زن به کمکش می‌آمدند یا اگر اتفاقی می‌افتاد که یک سر قضیه به خانمی متهم یا مجرم می‌رسید، پلیس‌های زن در مراحل مختلف پرونده حضور داشتند، اما اینکه اینجا وسط شهر و مرکز ناآرامی‌ها کنار مردان یگان ویژه برای انجام عملیات صف ببندند تازگی دارد. این زنان پلیس از مدت‌ها پیش برای عضویت در یگان ویژه زنان آموزش‌هایی سخت و نفسگیر را گذرانده‌اند و امروز وقت امتحان پس دادن است.

 

نه شورا به فیش «علیرضا»

روزنامه شرق:آمارها حکایت از رشد تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی دارد؛ تا آنجا که مدیران شهری معتقدند که توانسته‌اند ساخت‌وساز مسکن در تهران را از رکود خارج کنند. هرچند تخفیف‌های نامتعارف 40‌درصدی منتقدان جدی دارد، اما به نظر می‌رسد توانسته در پرشدن دخل شهرداری مؤثر باشد؛ تا آنجا که روز گذشته شهرداری تلاش کرد این تخفیف‌ها شامل حال کسانی که به صورت علی‌الحساب هم بخشی از عوارض خود را پرداخت می‌کنند، بشود.بهروز شیخ‌رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم از منتقدان این مصوبه معتقد است: ‌شورای پنجم در اوج همه‌گیری کرونا و اعمال قرنطینه‌ها با تخفیف 25‌درصدی در سال 1399 توانست شهر را اداره کند و نگذارد چرخ اداره شهرداری و شهر از توقف بایستد؛ اما الان که کرونا نیست و ما در شهر و کشور قرنطینه‌ای نداریم، چه اتفاقی رخ داده که نیاز به تخفیف 40‌درصدی تا 35‌درصدی داشته باشیم؟ مگر الان در شهر تهران شرایط بدتر از اوج همه‌گیری کروناست که تخفیف 40‌درصدی وضع می‌کنند؟ از عدالت حرف می‌زنند و به نام مردم تخفیف پلکانی وضع می‌کنند که بتوانند خزانه شهرداری را پر کنند! و برای اینکه کارشان را توجیه کنند، می‌گویند برای ارزانی مسکن و رونق ساخت‌وساز این تصمیم را گرفته‌ایم.

 

یک تبصره،اصل 35 قانون اساسي را تعطيل‌كرده‌است

روزنامه اعتماد:به‌رغم اينكه تبصره پرحاشيه ماده 48 قانون آيين دادرسي محدوديت دسترسي به وكيل تعييني را تنها مختص دوران دادرسي -بررسي مقدماتي و اوليه پرونده- مي‌داند اما كماكان وكلاي تعييني از حضور در دادگاه متهمان يا پيگيري فرجام‌خواهي نيز منع مي‌شوند، گويي قانون اساسي كه در اصل 35 تصريح دارد كه «در همه دادگاه‌ها طرفين دعوي حق دارند براي خود وكيل انتخاب نمايند و اگر توانايي انتخاب وكيل را نداشته باشند بايد براي آنها امكانات تعيين وكيل فراهم گردد» و «قانون آيين دادرسي مجازات كيفري» مرزي تا پشت در دادگاه دارد. سيد محمود عليزاده طباطبايي، وكيل تعييني «حميد قره‌حسنلو» به اعتمادآنلاين مي‌گويد كه در مراجعه به دادگاه كرج براي اعلام وكالت او را قبول نكرده‌اند. عليزاده مي‌گويد در اين شعبه دادگاه به او گفتند كه «وكيل پذيرفته نمي‌شود.»او روايت مي‌كند كه به اين موضوع اعتراض و يادآوري كرده كه تبصره ماده 48 قانون آيين دادرسي كيفري مي‌گويد وكلاي تسخيري تنها مربوط به دوران دادرسي هستند و در «دادگاه و فرجام‌خواهي» وكلاي تعييني حق حضور دارند. عليزاده مي‌گويد بعد از اين توضيح و تاكيد بر غيرقانوني بودن از عدم قبول وي به عنوان وكيل تعييني قره‌حسنلو به او اين جواب را دادند: «بله. درست است. ما سال‌هاست در حال انجام اين كار غيرقانوني هستيم.» اين وكيل دادگستري همچنين به اعتمادآنلاين مي‌گويد كه كساني كه به او اين حرف را زدند، اين تصميم را «تصميم رييس دادگاه انقلاب» عنوان كرده‌اند: «گفتند اين تصميم رييس دادگاه انقلاب است كه روي همه پرونده‌هاي امنيتي حتي در مرحله دادگاه هم وكيل تبصره‌اي پذيرفته و وكيل تعييني قبول نشود.»

 

چشم و گوشتان را نبندید!

روزنامه جمهوری اسلامی: 1- از نکات کلیدی در برخورد با مفاسد اجتماعی و اصلاح جامعه و به صورت خاص در مساله امر به معروف و نهی از منکر، به ویژه وقتی از خاستگاه قدرت و حکومت صورت می‌گیرد، این است که درد‌های جامعه و خاستگاه مفاسد و ناهنجاری‌ها شناخته و ریشه‌یابی شوند و پی‌آمدهای گفتارها و کردارها به درستی بازنمایی گردند و این نیازمند گشودن چشم‌ها و گوش‌ها به روی واقعیات و حقایق است،واقعیاتی که طبع اصحاب قدرت برای دیدن و شنیدن آنها چندان سازگاری ندارد. قدرتمندانی که وارستگی لازم را نداشته باشند و بیش از آنکه متکی بر فهم درست خود باشند، تکیه بر ابزار قدرت دارند.یکی از ابزار قدرت نیز زبان تیز و دراز است که اصحاب قدرت و برخی حکمرانان، به ویژه اگر خود را در جایگاه هدایت خلق ببینند، به کار می‌گیرند و گاه نیز در این باره راستگویی کمترین نقش را دارد. آنان بیش از همه «می‌گویند» و کم‌تر از همه «می‌بینند» و «می‌شنوند»! نه خود توان شناخت مصالح از مفاسد را دارند و نه به خیرخواهی ناصحان و کارشناسان اعتنا می‌کنند و نه شجاعت پذیرش خطا و مسئولیت پی‌آمدهای کار خود را دارند و نه «زبان» اعتراف به کاستی و خطای خود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.