قزاقستان: نفت بیشتری به ایران سوآپ خواهیم کرد

وزیر انرژی جمهوری قزاقستان اعلام کرد که این کشور نفت بیشتری به چین و همچنین ایران از طریق سوآپ خواهد فروخت.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از تارنمای «این بیزینس قزاقستان» (Inbusiness.kz)، بولات آکچولاکوف روز چهارشنبه تصریح کرد که قزاقستان قصد دارد مسیرهای صادرات نفت را با چین و ایران توسعه دهد.

بر اساس این گزارش، قزاقستان تحت طرح سوآپ(SWAP) نفت به جمهوری اسلامی ایران ارسال می کند به این طریق که سوخت با تانکرها از بندر آکتائو قزاقستان به بنادر شمالی ایران تحویل شود و از آنجا به پالایشگاه‌های ایران در تبریز و تهران می‌رود. ایران به نوبه خود همین مقدار نفت را به نفتکش‌های خلیج فارس ارسال می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: چنین اقدامی در پیش‌نویس نقشه راه توسعه مسیرهای جایگزین صادرات نفت آمده است.

آکچولاکوف گفت: از این رو بر توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر در مسیر بنادر جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه و همچنین مسیرهای صادراتی به چین و ایران تاکید می‌شود.

قزاقستان تقریبا ۸۰ درصد نفت خود را برای صادرات از طریق کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) به بنادر روسیه در دریای سیاه ارسال می‌کند.

تابستان گذشته، قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان، خواستار تنوع بخشیدن به عرضه نفت در ارتباط با وضعیت ژئوپلیتیک کنونی شد. از آن زمان، این کشور بارها موضوع صادرات مواد خام با دور زدن فدراسیون روسیه را مطرح کرده است.

در حال حاضر قزاقستان نفت چین را تامین می‌کند. در پایان سال ۲۰۲۱، قزاقستان ۱.۹ میلیارد دلار نفت خام و فرآورده‌های نفتی به چین صادر کرد (علیرغم اینکه این جمهوری در پایان سال ۳۱.۱ میلیارد دلار نفت صادر کرد).

مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر (TITR) از طریق چین، قزاقستان، دریای خزر، جمهوری آذربایجان، گرجستان و بیشتر به کشورهای اروپایی می‌گذرد.

این پروژه جایگزینی برای راه آهن ترانس سیبری روسیه برای ارسال کالا از چین به اروپا است. با توجه به مسیر، همانطور که قبلاً توسط طرف قزاق اعلام شده بود،امکان حمل و نقل تا ۱۰ میلیون تن بار در سال از جمله حداکثر ۲۰۰ هزار کانتینر وجود دارد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.