سرلشکر سلامی: ملت ایران شخصیتی فریب‌ناپذیر و آگاه دارد

فرمانده کل سپاه گفت: ملت ایران شخصیتی فریب‌ناپذیر و آگاه دارد که به دلیل شناخت دقیق ما از دشمن است؛ دشمنی که جز قول زور چیزی نمی‌گوید. مردم ما امروز امتداد همان نسل جنگ است.

به گزارش شهروند آنلاین،آئین اختتامیه دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و جبهه مقاومت «جایزه شهید والامقام سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی» پیش از ظهر امروز در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه گفت: بدون تردید مقاطعی از تاریخ در همه کشورها و جوامع وجود دارد که در آن مقاطع و رخدادهای متعدد به آن متوقف نمی‌شود و جریان‌ها رخدادها آن‌قدر عظیم،جوشان و زنده هستند که به یک هویت جاری در متن جامعه و در امتداد زمان تبدیل می‌شوند. در واقع حوادثی که آنقدر مؤثر و دارای امتداد تأثیر زمانی ماندگار و ابدی هستند که قابل فراموش شدن نیست بلکه به مرور به یک حقایق شکفته‌تر و بالنده تبدیل می‌شود. به‌عنوان مثال حادثه عاشورا ۶۱ هجری اگر چه در مقیاس زمان کوتاه بود و در وسعت جغرافیا به ظاهر محدود، اما آثار معنوی آن صدها سال است که اعماق وجود انسان‌های آزادی‌خواه عالم و محبان اهل بیت (ع) تحت تأثیر معنوی خود قرار می‌دهد و چنان به‌عنوان یکی از عظیم‌ترین محرک‌های تولید یک فرهنگ ناب منحصر به فرد تلقی می‌شود که می‌تواند در آدم تحولات عظیمی را با تکیه بر آن انجام دهد.

او افزود: اما شخصیت‌ها در تاریخ اینگونه هستند که گاه زنده می‌مانند یعنی میدان تأثیر و جاذبه عظیم تمام ناشدنی ایجاد می‌کنند و معارفی که به وجود می‌آورند و ارزش‌هایی که می‌آفرینند و اعتقاداتی که خلق می‌کنند اینها الی الابد در کالبد جوامع تکثیر می‌شوند.

فرمانده کل سپاه گفت: دفاع مقدس از این دست حوادث است یعنی ماجرایی که درست است در یک مقطع هشت ساله اتفاق افتاده ولی این جریان عظیم در آن هشت سال متوقف نمانده است به این دلیل که دفاع مقدس با هیچ جنگی ماقبل خود قابل مقایسه نیست، الگوبرداری از هیچ حادثه‌ای ما قبل خود نکرده است و همه خصوصیات آن متعلق به خود همان جنگ است، همه معارفی که در آن فضا رشد کرد و متبلور شد دقیقاً متعلق به همان شرایط است، گزاره‌هایی که در جهان در مواجهه با قدرت‌ها ایجاد کرد دقیقاً به همان فضا مربوط می‌شود به عنوان دفاع مقدس یک باور و اعتقاد و تفکر و اندیشه و نظریه جدید به همه جهان عرصه کرده است.

او افزود: چگونه می‌توان بر ائتلاف و صورت‌بندی همه قدرت‌های بزرگ و مسلط جهان در اوج نابرابری قدرت غلبه کرد. چگونه می‌توان در فضای نابرابری قدرت چه سیاسی، اقتصادی، عملیات روانی، قدرت اطلاعاتی، سخت افزارهای نظامی و اوج نابرابری قدرت فنی و علمی و صنعتی در نابرابری قدرت به ظاهر ضعیف‌تر را بر قدرت به ظاهر قوی‌تر غلبه داد؟

سردار سلامی گفت: فهم تاریخ به برنامه‌ریزی‌های دقیق حماسی، معنوی، اعتقادی کمک می‌کند و این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌شود نقش انگلیس را در کشور ما نادیده گرفت؟ یا غارت نفتمان را توسط انگلیس می‌توان نادیده گرفت آیا سیاست‌های امروز انگلیس و سیاست‌مدارانشان آیا همان راهی را در پی نگرفته‌اند که چرچیل در نظر داشت! اگر جوانان ما تاریخ را بدانند به نقش سیاست‌مداران امروز آنها پی‌خواهند برد و تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت. همچنین این جوانان فریب عملیاتی آمریکا را نخواهند خورد.

او ادامه داد: هیچ جامعه‌ای از تاریخ خود منقطع نمی‌شود. حتماً باید اینها را در آئینه تاریخ دید. می‌دانیم دوستان و دشمنان ما چه کسانی هستند و چه کسانی در صدد محو کردن نام کشور ما از جغرافیا است. تفکر، آرزو و آرمان شولتز همچنان وجود دارد. باید بدانیم که ملت ایران چگونه پشت رهبر خود ایستاد و با دشمنان مقابله کرد. این مقاومت و ایستادگی باید به نسل آینده بیان شود.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه اگر کسی صدسال مداخله آمریکا در ایران را بداند متوجه می‌شود رئیس‌جمهور امروز با کارتر و نیکسون و روزولت و کندی و کارتر فرقی ندارد، اظهار داشت: تاریخ برای فهم امروز است و از این منظر، دفاع مقدس و دشمنان آن روز و تفکراشان هنوز هست و با مطالعه دفاع مقدس می‌توانیم بفهمیم چه کسانی دنبال حذف نام کشور عزیزمان هستند.

فرمانده سپاه گفت: از دل تاریخ باید راه آینده را جست‌وجو کرد. در کتاب تاریخ همه چیز روشن است. ما نمی‌توانیم بدون شاهد مثال جوانانمان را به مقاومت ترغیب کنیم. سازش، تسلیم و تن دادن به دشمن ضامن سلامتی کشور و عزت و استقلال ما نیست. چراکه آنجا که جوانانمان از تسلیحات دشمن نترسیدند و گام‌هایشان مستحکم‌تر شد و پیش رفتند توانستند با اراده دشمنان مقابله کنند.

او افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره ما را به آگاهی از وقایع دفاع مقدس و انقلاب ترغیب می‌کنند؛ چرا که فرهنگ‌ساز است و اجتناب از طاغوت را به ما یاد می‌دهد. خاطرات یک رزمنده گاهی الهام آفرین است، اذهان را وسیع می‌کند و ثبات قدم را رقم می‌زند. کار ما با دشمنان تمام نشده و فقط موازنه قدرت تغییر کرده است. ما در موقعیت استثنایی از جنگ هستیم و توانسته‌ایم با نگاه به آموزه‌های دفاع مقدس قدرتی ایجاد کنیم که برای دشمن قابل تصور نیست. این از حکمت‌های دفاع مقدس است. ما نوسازی اندیشه، تفکر و قوائد جنگ را داریم و سخت افزارها و نرم‌افزارها را به روز کرده‌ایم.

سردار سلامی گفت: آرمان‌های قلبی و اعتقادی ما ثابت است و ابزارها نو شده‌اند؛ مردم ما شخصیتی تسلیم‌ناپذیر، آگاه و فریب ناپذیر پیدا کرده‌اند. دشمن روی کاغذ و کلام بسیار فریب کار است و جز قول زور چیزی نمی‌گوید ولی ملت ما قدرت تشخیص فریب آنها را دارد چون ملت ما دشمن را در میدان به طور واقعی می‌شناسد.

او افزود: پژوهشگران آگاهی بخش و الهام آفرین هستند. ملت ما با احساس هستند و جان خود را فدای دیگران می‌کنند و در مقابل آن نمی‌گریند داشتن این ویژگی‌ها ملت را شکست ناپذیر می‌سازد. هرچه دشمن صحنه عوض می‌کند مردم همان هستند که در امتداد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده‌اند. امروز جنگ با ابعاد وسیع و خطرناک‌تر ایجاد شده است، اما مردم با همان صبر ایستاده‌اند.

فرمانده سپاه گفت: دشمن در این جنگ همه ابزارهای خود را به کار گرفته است. تحریم و فشار اقتصادی، تهاجم فرهنگی و جنگ روانی در تمامی ابعاد سیاسی و اجتماعی از ابزارهای دشمن هستند، اما نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشند فقط زحمت مردم ما را زیاد می‌کند. دشمنان را خوب معرفی کنید. نباید به گونه‌ای باشد که جوانی جای دوست و دشمن را عوض کند.

سردار سلامی ضمن تشکر از پژوهشگران که باعث رشد فرهنگی جامعه هستند، گفت: معیارهای آگاهی بخش را با کار پژوهشی انجام بدهید که یکی از بزرگترین زمینه‌هایی جهاد ما است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.