دوئل ستارگان آسمان پرستاره هالیوود!

گفته‌ها و ناگفته‌هایی از مهم‌ترین جایزه سینمایی پیش از اسکار: گلدن‌گلوب

پولاد امین، شهروندآنلاین| روز گذشته هشتادمین دوره جوایز گلدن‌گلوب -که توسط انجمن مطبوعات خارجی هالیوود اعلام و اهدا می‌شود- فهرست نامزدهای بخش‌های مختلف خود را اعلام کرد، که احتمالا تاکنون نتایج آن را در نشریات دیگر خوانده‌اید. با این حال، نکاتی در این میان مطرح شده که نباید نادیده گرفته شود که از مهم‌ترین‌هایشان می‌توان به اسامی موفق‌ترین فیلم‌های این جوایز اشاره کرد که به احتمال زیاد نام‌شان را در مراسم و جوایز ماه‌های آتی و از جمله در اسکار پیش‌رو نیز بارها خواهیم شنید. به هر حال، کتمان نمی‌توان کرد که بنا به گواهی تاریخ، گلدن‌گلوب معمولا یکی از بهترین پیش‌بینی‌کننده‌های فیلم‌هایی بوده که بعدتر در مراسم آکادمی اسکار نامزد یا برنده می‌شوند و همین هم احترام و اعتبار این مراسم را در تمام هشتاد دوره برگزاری‌اش تضمین کرده است. حتی اگر در اتفاقاتی از جنس ماجراهای سال گذشته، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به دلیل عدم تنوع در هیأت داوری کم‌تعداد خود و البته اتهاماتی در زمینه دریافت رشوه از طریق شرکت در مهمانی‌ها و سفرهای مجلل، جنجال و حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده و حتی به دلیل انتقادات موجود، تلویزیون‌های مهم آمریکا از پخش دوره قبلی گلدن‌گلوب خودداری کرده باشند.

فهرست برندگان آینده

در باب اشاره به نکات کمتر اشاره‌شده گلدن‌گلوب امسال، می‌توان گفت که موفق‌ترین فیلم گلدن‌گلوب «ارواح اینیشرین»  جدیدترین ساخته مارتین مک‌دونا بوده که با هشت نامزدی، تاکنون موفق‌ترین فیلم گلدن‌گلوب امسال لقب گرفته است، مگر اینکه این فیلم در شب برگزاری مراسم این عنوان را به فیلم دیگری بدهد که تعداد جوایز بیشتری در قیاس با «ارواح اینیشرین» گرفته است. در رده دوم این رده‌بندی، پس از «ارواح اینیشرین» هم فیلم «همه چیز، همه جا، بی‌درنگ» ساخته دنیل کوان با 6 نامزدی ایستاده است. سومین فیلم موفق گلدن‌گلوب امسال -از نظر تعداد نامزدی هم- فیلم‌های «خانواده فبلمن» ساخته استیون اسپیلبرگ و «بابل» ساخته دیمین شزل هستند که هر کدام در پنج رشته نامزد شده‌اند.

اما موفقیت در گلدن‌گلوب یا در مراسم و جوایز آتی محدود به فیلم‌هایی نمی‌شود که بیشترین نامزدی‌ها را در مراسمی از این دست به دست می‌آورند (چه‌بسا فیلمی در رشته‌های فنی نامزدی‌های پرشماری به دست آورد، اما در کل در دادگاه تاریخ توان زیادی برای تثبیت و ماندگاری خود نداشته باشد!). از این منظر تقریبا تمام فیلم‌هایی را که در هشتادمین دوره جوایز گلدن‌گلوب نامزد عنوان بهترین فیلم درام و بهترین فیلم کمدی‌موزیکال شده‌اند، می‌توان دارای شانس موفقیت در مراسم و جوایز آینده دانست که در این زمینه در فهرست امسال می‌توان به فیلم‌های «الویس» ساخته باز لورمن، «آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون، «خانواده فبلمن» ساخته استیون اسپیلبرگ، «تار» ساخته تاد فیلد و «تاپ‌گان: ماوریک» ساخته جوزف کوشینسکی به عنوان نامزدهای بهترین فیلم درام و فیلم‌های «بابل» دیمین شزل، «ارواح اینیشرین» مارتین مک‌دونا، «هر چیز، هر کجا، بی‌درنگ» دنیل کوان، «چاقوکشی 2» و «مثلث غم» اشاره کرد که در بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی به عنوان نامزد بهترین فیلم گلدن‌گلوب معرفی شده‌اند.

فیلم‌های «آرژانتین، ۱۹۸۵» از آرژانتین، «همه چیز در جبهه غرب آرام است» از آلمان، «نزدیک» از بلژیک و «تصمیم به رفتن» از کره جنوبی نیز نامزدهای جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان گلدن‌گلوب هستند که بی‌شک با این نامزدی تماشاگران بین‌المللی به مراتب بیشتری را در ماه‌های آینده جلب و جذب خواهند کرد.

 

رقابت مهیج رقبای همیشگی

اما صرف‌ نظر از رقابت بهترین فیلم -که 10 فیلم برتر سال را به سینمادوستان جهان معرفی می‌کند- تردیدی نمی‌توان داشت که مهیج‌ترین و مهم‌ترین رقابت گلدن‌گلوب امسال را در بخش‌های بهترین کارگردانی و بهترین بازیگران خواهیم داشت.

در این زمینه، در بخش بهترین کارگردان سینمایی، رقابت جیمز کامرون، کارگردان فیلم «آواتار: راه آب» با استیون اسپیلبرگ سازنده فیلم «خانواده فبلمن» می‌تواند مهیج باشد. دو کارگردانی که هر دو سابقه چندین‌ده‌ساله در ساخت فیلم‌های عظیم و محبوب تجاری دارند و حالا این رقابت را در مراسم گلدن‌گلوب نیز ادامه خواهند داد. البته به شرطی که به ناگهان دانیل کوان، کارگردان فیلم «همه چیز، همه‌جا، بی‌درنگ»، باز لورمن، کارگردان فیلم «الویس» و مارتین مک‌دونا، کارگردان فیلم «ارواح اینیشرین» شاخ نشوند و جایزه را از دست اسپیلبرگ و جیمز کامرون درنیاورند.

در بخش بازیگری نیز رقابت نام‌های بزرگ برقرار است. از جمله در بخش بازیگری فیلم‌های کمدی‌موزیکال که محل رقابت دنیل کریگ بازیگر «چاقوکشی 2»، آدام درایور بازیگر «نویز سفید»، کالین فارل بازیگر فیلم «ارواح اینیشرین» و البته مارگو رابی بازیگر «بابل» است. یا در بخش بازیگری فیلم درام که محل رقابت نام‌هایی چون برندن فریزر بازیگر فیلم «نهنگ»، هیو جکمن بازیگر «پسر» و البته ترکیب پرستاره کیت بلانشت برای فیلم «تار»، آنا دی‌آرماس برای فیلم «بلوند» و میشل ویلیامز بازیگر فیلم «خانواده فبلمن» است.

بهترین‌های آینده

«ارواح اینیشرین» ساخته مارتین مک‌دونا به عنوان موفق‌ترین فیلم گلدن‌گلوب تاکنون، یک کمدی سیاه با بازی کالین فارل، برندن گلیسون و کری کندن درباره رابطه پیچیده‌ میان دو دوست قدیمی است که بعد از قطع ناگهانی این رفاقت به عواقب تکان‌دهنده‌ای منجر می‌شود. فیلمی که مک‌دونای بریتانیایی- ایرلندی بعد از فیلم‌های مشهور «در بروژ»، «هفت روانی» و «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» جلوی دوربین برده و تاکنون با توجه به اینکه صددرصد نقدهای منتشر شده بر این فیلم در سایت راتن‌تومیتوز و البته تمام 17 نقد وب‌سایت متاکریتیک مثبت بوده، از همین حالا می‌توان گفت که «ارواح اینیشرین» یکی از نامزدهای مطمئن اسکار در بخش بهترین فیلم خواهد بود و البته کالین فارل هم این شانس را دارد که برای اولین‌بار نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد شود.

«همه‌چیز، همه‌جا، بی‌درنگ» (با 6 نامزدی در گلدن‌گلوب) یک کمدی‌درام پوچ‌گرایانه آمریکایی است که داستان یک زن چینی- آمریکایی را روایت می‌کند که متوجه می‌شود باید با نسخه‌های جهان موازی خود ارتباط برقرار کند تا از یک موجود قدرتمند و تخریب چندجهانی جلوگیری کند. این فیلم که به خاطر موضوع متفاوت و رویکرد عجیبش نگاه‌ها را متوجه خود کرده، به عنوان نمایش عریان هرج و مرج و قواعد ژانری توصیف شده که شامل عناصری از فیلم‌های رزمی، علمی‌- تخیلی، فانتزی، اکشن و پویانمایی است. راتن‌تومیتوز درباره این فیلم نوشته که 95 درصد از 344  نقد منتشر شده درباره این فیلم مثبت بوده‌اند. این فیلم در متاکریتیک نیز امتیاز ۸۱ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌دهنده «تحسین همگانی» است.

«خانواده فبلمن» ساخته استیون اسپیلبرگ داستانی نیمه‌زندگی‌نامه‌ای بر اساس دوران نوجوانی اسپیلبرگ و سال‌های اولیه کارگردانی اوست که نشان می‌دهد این فیلمساز جوان مشتاق چگونه قدرت سینما برای نمایش حقیقت خانواده ناکارآمدش را درک می‌کند. «خانواده فبلمن» بعد از اولین نمایش در جشنواره فیلم تورنتو در زمینه بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری و موسیقی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و هم‌زمان از سوی انستیتوی فیلم آمریکا و هیأت ملی بازبینی فیلم نیز به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۲ نام گرفت. این فیلم در مراسم گلدن‌گلوب هم نامزد دریافت پنج جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان شده است.

 «بابیلون» یا «بابل» به کارگردانی دیمین شزل، سازنده فیلم‌هایی چون «ویپلش» و «لالالند» یک کمدی‌درام تاریخی با بازی برد پیت، مارگو رابی و توبی مگوایر است که ظهور و افول چندین شخصیت مختلف سینمایی را در طول دوران تحول هالیوود از فیلم‌های صامت به فیلم‌های صدادار در اواخر دهه ۱۹۲۰ روایت می‌کند. «بابل» که در هشتادمین دوره گلدن‌گلوب نامزد پنج جایزه شده، از نظر بسیاری از منتقدان یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های سال می‌تواند باشد. با این حال واکنش‌های اولیه به «بابل» تردیدهایی را نسبت به درخشش آن در اسکار به وجود آورده است: منتقد نشریه ورایتی آن را «تجربه‌ای پرانرژی و برخاسته از کوکائین» توصیف کرده و منتقد دیگری هم آن را «یک شلختگی جاه‌طلبانه» نامیده است. خود دیمین شزل می‌گوید این فیلم را از «پدرخوانده» فرانسیس فورد کاپولا و «زندگی شیرین» فدریکو فلینی الهام گرفته است.

اما درباره بقیه فیلم‌ها باید گفت «الویس» باز لورمن یک فیلم موزیکال زندگی‌نامه‌ای با بازی آستین باتلر و تام هنکس است که زندگی الویس پریسلی خواننده سرشناس راک‌اندرول را از دیدگاه مدیرش کلنل تام پارکر روایت می‌کند.

«آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون با بازی سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، کیت وینسلت و ادی فالکو داستان دو قهرمان فیلم پیشین را روایت می‌کند که در پاندورا تشکیل خانواده داده‌اند، اما دوباره سر و کله دشمنان قدیمی پیدا می‌شود.

«تار» ساخته تاد فیلد داستان زندگی و زوال آهنگساز و رهبر ارکستر پرآوازه، لیدیا تار را روایت می‌کند که توسط کیت بلانشت به تصویر کشیده شده ‌است.

در نهایت می‌رسیم به «تاپ گان: ماوریک» که یک اکشن آمریکایی به کارگردانی جوزف کوشینسکی است که به عنوان دنباله «تاپ گان»، داستان تام کروز را 36 سال بعد از داستان اصلی روایت می‌کند که باید با گذشته خود روبه‌رو شود و گروهی از خلبانان جوان‌تر را آموزش دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.