گیلان‎؛ مهدخانه های هلال

مردم این جا بیشتر از هرجای کشور مشتاق کار داوطلبانه اند

از سالی که چراغ خانه‌های هلال در کشور روشن شد تا به امروز حدود 7 سالی می‌گذرد. مجموعه‌های محلی که حالا قوت قلب همه مناطقی هستند که با وجودشان، دل اهالی و ساکنین‌شان در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی حسابی قرص‌ومحکم است. اصلا از روز اولی هم که زمزمه‌هایایجاد خانه‌های هلال به گوش رسید قرار بود هلال‌احمر با تکیه بر نیروهای بومی هر منطقه ضریب امدادرسانی به هنگام بروز حوادث درمناطق مختلف کشور را بالا ببرد.حالا تعداد خانه‌های هلال در سراسر کشور به بیش از 5400 خانه رسیده و استان‌های گیلان، اصفهان، فارس و خراسان رضوی به ترتیب رتبه‌هایاول تا چهارم کشور به لحاظ تعداد خانه‌هایهلال فعال را دارند. استان‌هایی که به گفته مدیرکل دفتر توسعه خانه‌های هلال در جمعیت هلال‌احمر تعدد خانه‌های هلال‌ را مدیون باور عمیق مردم منطقه‌شان از مزایای این خانه‌ها هستند. استان گیلان از استان‌های رکورددار کشور در حوزه خانه‌های هلال است. در این استان بالغ بر450 خانه هلال تا به‌حال در مناطق شهری و روستایی راه‌اندازی شده است. گرچه توسعه کمی دیگر در دستور کار مدیران ارشد جمعیت هلال‌احمر نیست اما توسعه کیفییکی از اولویت‌های مهم در این بخش است.

فاطمه عسگری نیا_ شهروند آنلاین:استان گیلان که این روزها به‌عنوان برترین استان کشور در زمینه راه‌اندازی خانه‌های هلال شهرت یافته قطعا بیشترین مشارکت مردمی را هم در فعالیت‌های داوطلبانه آن هم زیر سقف این خانه‌ها دارد. مردمی که حالا سال‌های‌سال است که آستین بالا زده و برای رهایی از مصائب زمان وقوع بحران‌ها دست به‌کار شده‌اند. یکی مثل اهالی منطقه طاسکوه یا همان بهشت گیلان که حالا حمیده اسماعیلی کلیددار خانه هلالش شده و باانرژی و سرزنده نسبت به جذب اهالی روستا به خانه هلال و ارائه آموزش‌های لازم به آنها شبانه‌روز تلاش می‌کند. البته روستای طاسکوه تنها روستایی نیست که حمیده، اهالی‌اش را زیر چتر هلال‌احمر برده و آنها را برایرویارویی با روزهای سخت آماده می‌کند بلکه روستاهای سراکه، سیاهدول و لیپاء هم در کنار طاسکوه از مزایای خدمات خانه هلال بهره‌مند می‌شوند.

خانه هلال طاسکوه امید مردم است

اسماعیلی که حالا بیش از یک دهه است که عضو جمعیت هلال‌احمر است با وجود خانه هلال توانسته فعالیت‌های خود را سروسامانی داده و راه دسترسی به اهدافش را سریع‌تر کند:‌«در سایه خانه هلال توانسته‌ایم هم ارتباط بهتری با خیرین برقرار کنیم هم برای رفع نیازهای منطقه گام‌های مهم‌تری را برداریم. همچنین با آموزش‌های امدادی به اهالی منطقه ضریب سرعت امدادرسانی را افزایش داده‌ایم و توانسته‌ایم کمک‌های زیادی را به مردم درراه‌مانده، گمشده و حادثه‌دیده ارائه کنیم.»

منطقه روستایی آنها منطقه گردشگری است به‌خاطر همین هر ساله تابستان و بهار مقصد خیلی از گردشگران است. چندسال پیش وقتییکی از گردشگران به‌خاطر مه زیاد در منطقه گم می‌شود، اهالی روستای طاسکوه و اعضای خانه هلال موفق شدند بعد از سه روز او را در یکی از ییلاقات پیدا کنند. حمیده با روایت این خاطره می‌گوید حالا هر سال این جوان، تاریخ 5 مرداد به روستای ما می‌آید و تولدش را به تاریخ پیداشدنش در آن حادثه جشن می‌گیرد و معتقد است روزی که توسط بچه‌های هلال‌احمر پیدا شد روز تولد دوباره‌اش است.

خانه هلال طاسکوه، اولین خانه هلال در استان گیلان بود که وقتی کرونا سروکله‌اش پیدا و ماسک ناپدید شد همه زنان روستا را بسیج کرد برای تولید ماسک:«ظرف چند روز بالای هزار ماسک تولید و بین مردم توزیع کردیم و این کار بخشی از دلهره‌وترس مردم را کاست.»

برترین خانه هلال گیلان

اعضای خانه هلال در روستای کماکل رشت هم طی مدت فعالیت خود موفق شده تاثیرات بسزایی در منطقه به جا بگذارد. خانه هلالی که سال گذشته عنوان خانه هلال برتر کشور و استان را در گیلان کسب کرد. این موفقیت به گفته همتی، مدیر خانه هلال به‌خاطر خدماتی بوده که ارائه کرده است:«خانه هلال، دیگر به خانه امید مردم منطقه ما تبدیل شده است. مجموعه‌ای که هرکس گرفتاری و مشکلی داشته باشد با هزار و یک امید راهیآن می‌شود.»

قصه تشکیل خانه هلال را برایمان روایت می‌کند و می‌گوید از سال 83 که برف سنگینی در رشت بارید و تمام راه‌های مواصلاتی روستای ما با مرکز شهر به مدت یک هفته مسدود شد تصمیم گرفتیم کمیته بحرانی برایآماده‌سازی خود برای رویارویی با چنین مواقعی تشکیل دهیم. این کمیته در سال 97 تبدیل به خانه هلال شد و حالا با 44 عضو اهداف خود را دنبال می‌کند.

همتی با اشاره به مشارکت مردم روستا در تامین امکانات و تجهیزات موردنیاز برای رویاروییدر زمان بحران می‌گوید مردم روستا بخش قابل‌توجهی از نیازهای لجستیک را با هزینه شخصی تامین کرده‌اند و ساختمانی را به عنوان انبار در نظر گرفته و اقلام امدادی را در آن قرار داده‌اند به°طوریکه اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد در ساعات اولیه خانه هلال می‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.

روستایآنها هم به‌واسطه خانه هلال در زمان کرونا زبانزد عام‌وخاص شده بود:«‌به‌صورت مستمر 75 روز کار واکسیناسیون را در خانه هلال دنبال کردیم و کار آنقدر باکیفیت و سرنظم انجام می‌شد که حتی مردم شهری برای تزریق واکسن به روستای ما می‌آمدند.»

حسابی پیگیر بودیم

بهزاد پرستش، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان گیلان هم در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی خانه‌های هلال در این استان می‌گوید: «ازهمان سال 94 که زمزمه‌های تاسیس خانه هلال به گوش رسید ما در استان کار را به صورت جدی دنبال کردیم و اعتقاد داشتیم کار بدون هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی اعم از فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و استانداری و … پیش نمی‌رود لذا در تعامل و همکاری با این مجموعه‌ها موفق شدیم زمینه راه‌اندازی خانه‌های هلال را در مناطق شهری و روستایی فراهم کنیم. حالا بالغ بر 450 خانه هلال در استان گیلان فعال است و اغلب این خانه‌ها در کنار برگزاری دوره‌هایآموزشی و جذب نیروهای بومی منطقه به بانک امانات تبدیل شده و نیازهای بهداشتی و درمانی مردم در آنها تامین می‌شود.

به گفته او با روشن شدن چراغ خانه‌های هلال در روستاهای استان گیلان کم‌کم کاروان‌های سلامت هم به سمت روستاها راهی شدند و همین مسأله باعث شد تا مردم روستاهای مختلف نسبت به تاسیس خانه هلال در روستاهای خود ترغیب شوند.

یکی از ابتکارهایی که استان گیلان در بحث خانه‌های هلال دنبال کرده و موفق شده نتیجه خوبی هم دریافت کند تعیین دبیر برای خانه‌های هلال است:«‌انتخاب دبیر به‌خصوص از میان بانوان این امکان را به ما داد تا امورات مربوط به خانه‌های هلال جدی‌تر دنبال شود و همین مسأله در افزایش تعداد خانه‌های هلال استان گیلان بسیار موثر بود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.