اژدها وارد می شود/ ابَرقهرمان/ ای ایران‎!‎

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل ، نرخ دلار در دو هفته اخیر ، ناکامی جریان اپوزیسیون برای رهبر‌سازی در خارج از کشور و ناتوانی عوامل داخلی آن‌ها در فراخوان‌ها ، دلیل تاخیر در رونمایی از بودجه، مسئله بازگشت ارز حاصل از صادرات ، اعتراض نمایندگان مجلس به افزایش بی‌رویه نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی ، جاذبه‌های شب«یلدا» ، مترادف بودن مسي با كلمه عشق در آرژانتين و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکشنبه آینده به ایران در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل ، نرخ دلار در دو هفته اخیر ، ناکامی جریان اپوزیسیون برای رهبر‌سازی در خارج از کشور و ناتوانی عوامل داخلی آن‌ها در فراخوان‌ها ، دلیل تاخیر در رونمایی از بودجه، مسئله بازگشت ارز حاصل از صادرات ، اعتراض نمایندگان مجلس به افزایش بی‌رویه نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی ، جاذبه‌های شب«یلدا» ، مترادف بودن مسي با كلمه عشق در آرژانتين و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

اژدها وارد می شود

روزنامه آرمان امروز: همه چيز از ديدار رئيس جمهوري چين و جو بايدن آغاز شد. گويا اين ديدار يخ تمام سردي هاي في ما بين را ذوب کرد. يخي که با ورود اژدهاي چيني به عرصه بين الملل سال ها در آستانه شکستن قرار گرفته بود اما هر از گاهي دستخوش تحولات بين المللي مي شد.در ديدار رئيس جمهوري چين و جو بايدن در ظاهر همه چيز به خوبي پيش رفت اما اين دو صحبت هايي نيز در پشت پرده و به دور از چشم رسانه ها با يکديگر داشتند که شايد رمز و راز اتفاقات اين روزها در همان ديدار پنهاني نهفته شده باشد. دقيقا چند روز پس از اين سفر بود که خبر قرارداد همکاري چين و قطر رسانه اي شد و در ادامه نيز شي جين پنگ با سفر به خاورميانه همه را شگفت زده کرد.کم تر کسي سال گذشته در چنين روزهايي مي توانست تصور کند که عربستان در کم تر از چند روز با دو رقيب آمريکا يعني چين و روسيه به تفاهماتي استراتژيک دست مي يابد و از آمريکا تا اين ميزان دور مي شود اما اين اتفاق رقم خورد و بسياري بر اين باور هستند که چين در قبال حفظ خطوط قرمز آمريکا در شرق دور، اجازه ورود نسبي به خاورميانه را از آمريکا گرفته است. ورودي که بايد يکي از جنبه هاي آن کنترل ايران و حفظ امنيت مسيرهاي آبي باشد. با همين فرض اژدهاي سرخ وارد ميدان خاورميانه شد و تمامي معادلات را برهم زد.

 

برخورد جزیره‌ای با مسائل راهگشا نیست

روزنامه آرمان ملی:« اساس ساخت توسعه نیافته رانتی مبتنی بر کوته‌نگری است. ما در دانش توسعه می‌گوییم برای رسیدن به توسعه به سه گروه شناخت نیاز داریم. شناخت وضع موجود، شناخت وضع مطلوب و شناخت سازوکارهای برون رفت از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب. ما در هر سه حوزه دچار یک وضعیت نامتعارف هستیم. در کشوری زندگی می‌کنیم که به عنوان بدیهی اولیه عقلی، بارها به برخی مدیران گفته شده درحالی که شما با انواع بحران‌ها مواجه هستید، برخورد جزیره‌ای با مسائل راهگشا نیست وگرنه امکان ندارد مساله‌ای را حل کنید». اظهارات ذکر شده سخنان دکتر فرشاد مومنی در گفت‌وگو با آرمان ملی است. مومنی در این گفت‌وگو به بررسی مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های چشم‌انداز آینده کشور پرداخته که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید. براي عبور از شرايط کنوني کشور چه بايد کرد؟مهم‌ترين مسائل‌ کنوني کشور را چه مي‌دانيد؟ما با مشکلات چندوجهي مواجه هستيم. مشکلات اقتصادي به خاطر ملموس بودن، خيلي راحت‌تر درک مي‌شود و براي آنهايي که نفعشان در پنهان کاري است، کار دشوارتري در اين زمينه وجود دارد. در اين دوراهي بنا بر راهنمايي متفکران بزرگ بايد به بنيادهاي انديشه‌اي برگرديم.رقابت بين کشورها و رقابت بين شرکت‌ها شکل تجسد يافته رقابت بين انديشه‌هاست؛ بنابراين شايد فوري‌ترين مسئله ما دامن زدن به تلاش‌هاي علمي و انديشه‌اي براي ارتقاي فهم‌مان است. ما به شناخت وضع موجود نياز داريم.

 

ابَرقهرمان

روزنامه اعتماد: جايگاه ابرستاره‌ها بين مردم هميشه با چالش‌هايي مواجه بوده است. اين آدم‌ها گاه مي‌توانند توسط طرفداران‌شان به عرش برسند و گاهي با يك اشتباه مورد نفرت قرار بگيرند. مسووليت آنها به اندازه جايگاهي كه دارند، سنگين است. مقايسه هم هميشه وجود دارد. تمام اين موارد مخصوصا در مورد ليونل مسي صدق مي‌كند. فوق ستاره آرژانتيني دنياي فوتبال كه آرزوهاي يك ملت را به دوش مي‌كشد و البته مدام با مارادونا مقايسه مي‌شود. اما جايگاه مسي در آرژانتين كجاست و مردم سرزمين نقره چه نگاهي به لئو دارند؟ آيا آنها مارادونا را فراموش كرده‌اند؟ مسي چه كار مي‌تواند براي مردم آرژانتين انجام دهد؟ آيا قهرمان شدن در جام جهاني همه ‌چيز را حل خواهد كرد؟ پيدا كردن پاسخ اين سوالات خبرنگاران theathletic را بر آن داشت تا در ايام جام جهاني راهي روزاريو محل تولد مسي و مناطق اطراف و همچنين بوئنوس‌آيرس كنند. گزارش پرجزيياتي كه در نشريه theathletic منتشر شده نشان‌دهنده آن است كه مسي تنها با كلمه عشق در آرژانتين مترادف است. عشقي با همه ويژگي‌ها و پيچيدگي‌هايش.به گزارش روزنامه «اعتماد» و به نقل از theathletic فرناندا كه دقيقا در مقابل جايي كه ليونل مسي در روزاريو، سومين شهر بزرگ آرژانتين بزرگ شده زندگي مي‌كند، مي‌گويد: «او همسايه ماست. در عين حال بزرگ‌ترين بازيكن جهان است. اين مساله بسيار بزرگي است و درك كامل آن دشوار است.»در واقع درك معناي مسي براي آرژانتيني‌ها در طول همه اين سال‌ها براي همه سخت بوده است. اين ارتباطي ندارد كه يادمان بيايد او در كودكي توپي را در اين خيابان‌ها بالا و پايين مي‌انداخته يا نه.

 

فرصت دوباره به «گروسی»

روزنامه ایران: هیأتی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکشنبه آینده به ایران سفر می‌کنند. این خبر را محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و یکی از مقام های آژانس روز گذشته اعلام کردند. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که تعاملات ایران با آژانس همچنان برقرار است و این امیدواری وجود دارد که طرفین در جهت رفع موانع و ابهامات با آژانس یک گام رو به جلو بردارند. در همین حال «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در یک نشست خبری در رابطه با مذاکرات وین موضع‌گیری کرد و گفت که «ایران درخصوص پرونده توافق هسته‌ای انعطاف نشان داده است و اکنون واشنگتن نیز باید اقدام متقابل انجام دهد تا مذاکرات هسته‌ای از سرگرفته شود.»سفر گروسی در فضایی انجام می‌شود که مناسبات اخیر ایران و آژانس به غبار تبلیغات و عملیات روانی بازیگران غربی آغشته شده است. آژانس در پی متوقف شدن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، رشته خبرسازی و تفسیر و تحلیل اخبار مرتبط با روند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به بازیگرانی سپرده که در سال‌ها و ماه‌های اخیر در صف نخست ضدیت علیه جمهوری اسلامی ایستاده‌اند. بنابراین دور از انتظار نبود که از حربه اثرگذار آژانس برای اتهام‌زنی یا زیر سؤال بردن صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران بهره تام ببرند. این چنین بود که وقتی پرونده پرفراز و نشیب «مطالعات ادعایی» علیه ایران چند ماه پس از دستیابی به توافق 2015 به پایان راه خود رسید، بازیگرانی همچون ایالات متحده و رژیم صهیونیستی با خبرهای عجیب و خودخواسته‌ای که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کردند، کوشیدند بار دیگر این پرونده را با ادعاهایی جدید به جریان بیندازند و از این مقدمه‌چینی این نتیجه عجیب‌تر را بگیرند که اقدامات اخیر تهران مبنی بر متوقف کردن بخشی از اقدمات نظارتی آژانس ممکن است یک طرح هدفمند باشد که ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای آن را مهندسی می‌کند. بر این اساس، سناریوی جدید این کشورها با ادعاهای تازه‌ای درباره شماری از مکان‌ها در ایران به اجرا در آمد. ادعاهایی که تازگی ندارد اما محافل خبرساز و نیز رسانه‌های وابسته به این کشورها با برجسته‌سازی سعی کردند این ادعاهای ساختگی را در حد یک کشف تازه جلوه دهند از این‌رو محفل شورای حکام به فرصتی طلایی برای کشورهای غربی تبدیل شده است تا با فراغ بال از هر روش و ترفندی برای زیر سؤال بردن و به چالش کشیدن روند فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران بهره ببرند.

 

دلیل تاخیر در رونمایی از بودجه

روزنامه تجارت: در حالی که نیمه آذر ماه گذشته هنوز دولت و رئیس جمهور لایحه بودجه 1402 را به مجلس ارائه نکرده است. در این شرایط سئوال این است که دلیل این تاخیر چیست؟ این تاخیر به شکلی بوده که حتی انتقاد برخی از نمایندگان مجلس را هم به دنبال داشته است.به گزارش «تجارت»، در سال‌های قبل نیز تاخیر در تقدیم لایحه بودجه به مجلس به ویژه در دولت‌های نهم و دهم به کررات اتفاق افتاده بود. اما یکی از این واکنش‌ها به نماینده مردم محلات در مجلس برمی‌گردد. علیرضا سلیمی در انتقاد از عملکرد دولت در ارائه لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه،‌ گفت: «دولت و دست اندرکاران آن به نحوی رفتار نکنند که تلقی رهاسازی امور،‌ عدم برنامه ریزی درست، نادیده گرفتن اولویت‌ها از اقدامات و رفتارهای آنها در ذهن خطور کند.» سلیمی به افزایش قیمت ارز،‌ سکه و خودرو در کشور عنوان کرد: این افزایش ها بالطبع در سایر بازارها نقش مستقیم خواهد گذاشت و با استانداردی قابل ارزیابی نیست. دولت نیازمند پالایشی از درون است. برخی عناصر ناتوان و بی انگیزه با رسوب در لایه های مدیریتی هنری جز خنجر زدن از پشت ندارند. مماشات با این عناصر که زندگی مردم را دچار مشکل کرده اند موجب تباهی ملک خواهد شد. ‌افزایش قیمت مواد غذایی نیازمند تدبیری ویژه است. اما جلسه فوق‌العاده هیات دولت از ۱۳ آذرماه به ریاست رئیس‌جمهور و در سه شیفت برای بررسی تبصره‌های یک تا ۶ ‎بودجه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. همزمان با برگزاری این نشست‌ها سران قوا نیز در جلسات هفتگی خود بر این نکته که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ باید بر اساس قانون، همزمان با برنامه هفتم بررسی و معطوف به سیاست‌های کلی این برنامه متناسب‌سازی شود، تاکید کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد که میان مجلس و دولت در مورد ارائه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه اختلافات جدی وجود دارد. بنا به گفته نمایندگان مجلس، دولت باید ابتدا برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه کند و سپس اقدام به تقدیم برنامه بودجه کند، اما تاکنون در این زمینه کوتاهی کرده است. طی روزهای قبل هم در همین ارتباط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اینکه در مورد زمان بررسی لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه نوعی بلاتکلیفی وجود دارد تاکید کرد که زمان در حال از دست رفتن است. وی در جلسه علنی مجلس گفته بود که بر اساس آیین‌نامه دولت باید ۱۵ آذر لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند، حال که ارائه لایحه برنامه توسعه به دلایل مختلف به تاخیر افتاده است.

 

چرا خواب «انقلاب سفارشی» تعبیر نشد

روزنامه جوان:ناکامی جریان اپوزیسیون برای رهبر‌سازی در خارج از کشور و ناتوانی عوامل داخلی آن‌ها در فراخوان‌ها برای برگزاری راهپیمایی سکوت، بعد از عدم توفیق در دامن زدن به اعتراضات معیشت محور درشهر‌ها وجاده‌های کشور، سلسله شکست‌هایی است که هدایت گران بیرونی اغتشاشات و معدود عوامل باقی مانده آن‌ها در داخل را با بحران مواجه کرده وخواب سران رژیم‌های غربی برای پیروزی «انقلاب» دست ساخت آن‌ها را به کابوس تبدیل کرده است، کابوسی که فراتر از شکست، برای همه عوامل این «انقلاب» سفارشی، رسوایی به بار آورده است.در هفته اخیر اپوزیسیون خارج از کشور تقلای زیادی برای ایجاد ائتلاف و رهبر‌سازی کردند که این تلاش‌ها با توجه به درگیری‌های داخلی میان طرفین شکست خورد. ماجرای اصلی این فراخوان به مصاحبه مصی علینژاد با شبکه سعودی اینترنشنال و دیدارش با امانوئل مکرون باز می‌گردد. علینژاد مدعی شده بود که مکرون در دیدار با وی حمایت خود از انقلاب ایران را اعلام کرده است. او همچنین مدعی شد مکرون گفته است اگر شما چهره‌های برجسته اپوزیسیون را با هم متحد کنید و به من معرفی کنید، نه تنها فرانسه با انقلاب شما همراهی خواهد کرد، بلکه دیگر کشور‌های متحد فرانسه را نیز به پای حمایت از انقلاب در ایران می‌کشاند. حالا ربع پهلوی و دیگر فعالان اپوزیسیون تلاش زیادی را برای تشکیل ائتلاف انجام دادند که به نتیجه نرسید واکنون او ملتمسانه خواستار ائتلاف اپوزیسیون خارج از کشور شده است.

 

تنبیه صادرات، تشویق واردات!

روزنامه خراسان:مسئله بازگشت ارز حاصل از صادرات همواره یکی از چالش های کشور بوده و فرار سرمایه از این مسیر و تبدیل ارز صادرات به خرید املاک و دیگر سرمایه گذاری ها در خارج از کشور موجب خروج ارز طی سال های گذشته شده است. در این میان جهش نرخ ارز در سال های اخیر و رویه‌های تعیین‌شده از سال 97 به‌گونه‌ای بوده که همواره مورد اعتراض و گلایه تجار بوده و هست زیرا با توجه به تحریم‌ها و نبود امکان تبادل ارزی با بانک‌های خارجی، بازگشت ارز به داخل کشور همواره سخت‌ترین کار تجارت خارجی ایران شده است. البته دولت طی 4 سال گذشته سعی کرده سیاست‌های ارزی را به‌گونه‌ای تعدیل کند که بازرگانان از تجارت خود دلسرد نشده و در مسیر بازگشت ارز به داخل کشور متضرر نشوند و برای این کار مشوق هایی تعیین کرده است اما تفاوت فاحش نرخ ارز در سامانه نیما به عنوان سامانه ای که صادرکنندگان موظف به ورود ارز خود به کشور از آن مسیر هستند با نرخ های فعلی بازار که در روزهای اخیر به بالاتر از 5 هزار تومان نیز رسیده است، انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارز را کمتر کرده است و گاهی موجب می شود صادرکنندگانی که امکان ورود ارز خود را ندارند  یا صادرات به صورت ریالی دارند مجبور شوند ارز را از بازار به نرخ آزاد بخرند و چند هزار تومان ارزان تر به نرخ نیما بفروشند و در مقابل این سیاست ضد صادرات، واردکنندگان با دریافت ارز ارزان نیمایی و واردات کالا و فروش آن به نرخ های متناسب با قیمت ارز بازار سود سرشاری کسب می کنند. در نتیجه این فرایند طی یک سال اخیر شاهد رشد عجیب واردات و کاهش صادرات هستیم و تراز تجاری 8 ماهه کشور منفی 4.6 میلیارد دلار شده است. جزئیات این سیاست ضد صادرات و مشوق واردات را در گزارش امروز روزنامه خراسان در روزنامه خراسان رضوی با تیتر « تنبیه صادرات، تشویق واردات!» بخوانید.

 

نقش آشوب‌ها در افزایش التهابات بازار ارز

روزنامه کيهان:نرخ دلار در دو هفته اخیر نوسانات زیادی را پشت‌سر گذاشت و روند رو به صعودی را طی کرد. نرخ اسکناس دلار در بازار توافقی از 36 هزار تومان عبور کرد و در بازار آزاد هم در انتهای بالایی کانال 37 هزار تومان قیمت خورد. البته نرخ دلار که زیر پای خود را متزلزل می‌بیند، چندان باثبات به نظر نمی‌رسد و آخرین قیمت‌های روز چهارشنبه نشانه‌های بازگشت را ارسال می‌کرد به‌طوری ‌که براساس نرخ‌های شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار در واپسین ساعات روز به کف کانال 37 هزار تومان نزدیک شد. ذخایر ارزی کم‌سابقه درمورد دلایل نوسان ارز می‌توان به ‌تفصیل بحث کرد و مواردی همچون تورم داخلی، وضعیت تراز تجاری کشور، دسترسی به ارزهای نفتی و غیرنفتی و ذخایر ارزی، شرایط اجتماعی، انتظارات تورمی و… را برشمرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ذخایر ارزی کشور در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد؛ جواد اوجی، وزیر نفت چندی قبل از «ثبت بالا‌ترین رکورد صادرات نفت خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران در آبان‌ماه امسال» خبر داد و مسئولان بانک مرکزی از بازگشت ارزهای صادراتی اطمینان داده‌اند. محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفت‌وگو با ایبِنا گفته که «میزان منابع ارزی به کشور براساس اخبار رسیده به‌واسطه افزایش فروش نفت از یک میلیون بشکه تجاوز کرده و این مسئله در تاریخ سال‌های تحریم هم کم‌سابقه بوده و هم اینکه نشان‌دهنده افزایش دسترسی به منابع است و براساس آن میزان ارز ارائه‌شده در سامانه نیما به‌شدت از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است». وضعیت رو به بهبود اقتصاد به پشتوانه وضعیت مطلوب ذخایر ارزی میزان عرضه حواله ارزی در سامانه نیما نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش داشته است و همچنین در بازار متشکل ارزی که درواقع معطوف به معاملات نقدی ارز است، میزان عرضه ارز نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 40 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر مجموع وضعیت متغیرهای اقتصادی نشان می‌دهد کشور در شرایط بحرانی قرار ندارد و بسیاری از متغیرهای کلیدی کنترل شده یا در روند بهبود قرار دارند. مثلاً براساس جدید‌ترین آمارهای بانک مرکزی مربوط به مهرماه امسال، نرخ رشد نقدینگی روند نزولی خود را حفظ کرده است.

 

خودزنی حقوقی در نیویورک

روزنامه وطن امروز: با فشار و تلاش غیرقانونی ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران که طی یک فرآیند دموکراتیک و با اکثریت آرا به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل درآمده بود، از این کمیسیون حذف شد. بر این اساس، قطعنامه ایالات متحده با رای شکننده‌ای به تصویب رسید و فقط 2 رای بالاتر از حد نصاب کسب کرد. قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید. در این نشست، نمایندگان ونزوئلا، برزیل، پاکستان، چین، روسیه، سوریه و بلاروس از حذف ایران، انتقاد و با آن مخالفت کردند. نمایندگان این کشورها، استفاده ابزاری آمریکا از نهادهای سازمان ملل برای اغراض سیاسی را محکوم کرده و این قطعنامه را دارای استانداردهای دوگانه، ریاکارانه و بر خلاف قواعد بین‌المللی دانستند. همچنین نماینده رژیم صهیونیستی هم در این نشست، شعار «زن، زندگی، آزادی» را به زبان فارسی بیان کرد و خواستار حذف ایران از تمام سازمان‌های بین‌المللی شد. طبق اعلام رسمی حقوقدانان بین‌المللی، به رای گذاشتن اخراج یک کشور از یک کمیسیون بین‌المللی اساسا سابقه نداشته و حذف یک کشور از کمیسیون مقام زن سازمان ملل می‌تواند به عنوان یک بدعت، تبعات حقوقی سنگینی برای سایر اعضا داشته باشد. این موضوع از سوی نماینده روسیه نیز در جلسه بیان شد که به یک درگیری حقوقی میان نمایندگان کانادا و روسیه منتهی شد که در نهایت با تایید رای روسیه از سوی رئیس جلسه همراه شد و به همین دلیل از اعضا برای قانونی یا غیرقانونی بودن این اقدام رای‌گیری شد.. گفتنی است روز گذشته گروه دوستان حامی منشور ملل متحد شامل ۱۹ کشور از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نسبت به نقض منشور سازمان ملل و آیین کار شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) اعتراض و خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را که با رای اکوسوک و پس از تایید اولیه گروه جغرافیایی آسیا- اقیانوسیه انجام شده است، غیرقانونی اعلام کرد.

 

اعتراض نمایندگان مجلس به افزایش بی‌رویه نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی

روزنامه جمهوری اسلامی: چند تن از نمایندگان مجلس از انفعال تیم اقتصادی دولت نسبت به افزایش بی‌رویه نرخ دلار در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی اعتراض کردند.نماینده خلخال در مجلس با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت ضعیف است،نشانه آنرا نیز عملکرد دولت در قیمت دلار عنوان کرد.نظری خانقاه تصریح کرد: آقای رئیس جمهور! تیم اقتصادی دولت ضعیف است و عملکردشان در حوزه‌های مختلف نظیر کنترل نقدینگی، تورم و قیمت دلار بر همگان مشخص است، در تغییر تیم اقتصادی جدیت داشته باشید.نماینده ایرانشهر در مجلس نیز با اشاره به اینکه بی‌سابقه‌ترین تجربه برای ارزش پول ملی را شاهد هستیم خاطرنشان کرد که این موضوع بر قدرت خرید مردم و منزلت خانواده‌ها نیز اثر می‌گذارد.عبدالناصر درخشان،خطاب به رئیس‌جمهور وعده‌های داده شده و جلب اعتماد مردم را یادآور شد و تاکید کرد: فشار به مردم در حوزه معیشت و تجربه‌ بی‌سابقه‌ای که ارزش پول ملی از سر می‌گذراند بر این اعتماد تاثیر دارد.وی، شرایط موجود برای ارزش پول ملی را در کاهش قدرت خرید مردم به خصوص قشر متوسط جامعه موثر دانست و ابراز عقیده کرد که تدبیری برای جلوگیری از این وضعیت دیده نمی‌شود.نماینده همدان در مجلس هم با اشاره به ضعف مدیریت اقتصادی کشور خطاب به سران قوا گفت: فشار اقتصادی و قدرت پایین خرید مردم توان خرید اقشار کم درآمد را پایین آورده و پذیرفته نیست که هر روز بازار متلاطم و قیمت دلار درحال بالا رفتن و از آن طرف تاثیرپذیری و به هم ریختگی بازار باشد.احمدحسین فلاحی تاکید کرد: دولت موظف است بازار را تنظیم و کالاهای اساسی مردم را مدیریت کرده و کالابرگ الکترونیکی را درباره آن به کار گیرد و از افزایش قیمت در خدمات تا رفع مشکل مردم اعم از آب، برق، گاز و تلفن خودداری کند.

 

آنالیز پرواز دلار

روزنامه فرهیختگان: با اتفاقاتی که طی هفته های اخیر و با سرعت بیشتر در روزهای اخیر در بازار ارز کشور رخ‌داده، دیروز در برج میرداماد با حکم رئیس‌کل بانک مرکزی، محمد آرام به سمت معاون ارزی جدید بانک مرکزی منصوب شد و جای افشین خانی را گرفت. شاید در شرایط عادی تغییر یک معاون در یک دستگاه دولتی، موضوع چندان مهمی برای پرداخت در رسانه نباشد اما از آنجایی که جهش ارزی، یکی از گلوگاه‌هایی است که می‌تواند با ایجاد گسیختگی در اقتصاد ایران، مجموعه‌ای از عوامل تخریب‌گر را به دنبال داشته باشد، تغییر معاون ارزی از این منظر موضوع مهمی است. درواقع از آنجایی که افزایش نرخ ارز خود موجب تسری جهش ارزی به سایر دارایی‌ها، سپس منجر به انتقال شوک دارایی‌ها به قیمت کالا و خدمات و درنهایت منجر به تورم بالا و رکود می‌شود، تغییرات نرخ ارز برای مردم، فعالان اقتصادی و دولت بسیار امر مهمی است. در گزارش پیش‌رو برای تحلیل اتفاقات اخیر بازار ارز  به سه عامل اصلی شامل 1- دلایل مرتبط با سیاستگذاری دولت 2- اغتشاشات اخیر و 3- سیاست خارجی و کاهش سیگنال مثبت از مذاکرات اشاره شده است. نمود عینی این سه عامل در نمودار تغییرات نرخ ارز و حجم پول مشهود است.یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در مباحث مالی، انتخاب بهترین سیاست ارزی از جانب مقامات پولی کشورهاست. در اقتصاد ایران که ویژگی‌هایی نظیر عدم‌استقلال بانک مرکزی و وابستگی به درآمدهای نفتی دارد، وضعیتی حادث شده که همواره مستعد فاصله‌گرفتن از سیاست‌های متعهدانه اعلام شده قبلی توسط مقامات پولی را میسر ساخته است. نتیجه این وضعیت آن می‌شود که در سایه عدم‌استقلال سیاستی بانک مرکزی و وجود سلطه مالی، مقامات مالی از سیاست‌های پولی در راستای حل مشکلات مربوط به حوزه خود همانند کسری بودجه و… استفاده می‌کنند، چنان‌که وضعیت اخیر بودجه و روند روبه‌رشد کسری و عدم‌تامین منابع پایدار در این شرایط امکان ارائه برنامه بلندمدت برای سیاست‌های پولی را بسیار دشوار کرده و تعهد به اجرای سیاست اعلامی را با تردیدهای جدی روبه‌رو می‌سازد.

 

شب یلدا با قصه عجین است

روزنامه همشهری:یکی از جاذبه‌های شبی مانند «یلدا» قصه‌هایی است که از زبان بزرگ‌ترها جاری شده تا در قالب داستان، پندهایی را به کوچک‌ترها بدهند؛ قصه‌هایی که گاه ریشه در تاریخ دارند و از سنت‌ها، آداب و رسوم و شخصیت‌های ملی و… سخن می‌گویند. از گذشته‌های دور تاکنون، قصه جایگاه خاصی در کشور ما دارد و به نوعی ایران به‌عنوان مهد قصه‌گویی شناخته می‌شود. اهمیت این قصه‌ها آنجاست که باعث شده است عده‌ای به فکر احیای قصه‌ها و افسانه‌های کهن باشند و به این شکل به ترویج قصه و قصه‌گویی بپردازند. یکی از این افراد، «علی خانجانی»، مؤلف مجموعه ۱۶جلدی «قصه‌شناسی شب یلدا» است؛ مؤسس و مدیر پیشین مرکز پژوهش و ترویج قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی. او ازجمله نویسندگان و پژوهشگران نام‌آشنایی است که برای ترویج قصه‌گویی و قصه‌خوانی تلاش زیادی کرده و معتقد است که قصه‌ها به‌ویژه قصه‌های شب یلدا نقش مهمی در انتقال ارزش‌های فرهنگی و هویت بومی ما به کودکان دارند. به بهانه بلندترین شب سال با این پژوهشگر، نویسنده و مؤلف گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.مجموعه «قصه‌شناسی یلدا» چگونه شکل گرفت؟«قصه‌شناسی یلدا» حاصل تلاش پنج‌ساله ۷۰ نفر از کارشناسان، پژوهشگران و ویراستاران است. در این مجموعه بیش از ۸هزار روایت از قصه‌های شفاهی مورد‌پژوهش و بررسی قرار گرفته است و به جرأت می‌توان گفت که تقریباً تمامی قصه‌ها و افسانه‌های اقوام ساکن در ایران‌زمین پس از بررسی ۲۲۲منبع مختلف در این مجموعه گردآوری شده است. این مجموعه علاوه بر معرفی راویان، نویسندگان و گردآورندگان قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی و درج خلاصه روایت‌های جمع‌آوری شده، اطلاعات ارزشمندی درباره بن‌مایه هر قصه، پیام‌های اصلی و فرعی قصه‌ها، شخصیت‌های انسانی و غیرانسانی موجود در هر قصه را عنوان می‌کند.

 

گام سفید

روزنامه شرق: محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران عنوان کرد که تعاملات ما با آژانس برقرار است و امیدواریم در راستای رفع موانع و ابهامات با آژانس یک گام رو به جلو برداشته شود. او در این زمینه از سفر مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده به ایران خبر داد. در همین زمینه شنبه هفته جاری رافائل گروسی در مصاحبه با الجزیره درباره موضوع «پاسخ‌دادن به سؤالات آژانس» گفته بود که «پاسخ به سؤالات آژانس، اختیاری و انتخابی نیست؛ بلکه یک وظیفه است». البته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی که با این شبکه قطری داشت، به سؤالاتی درباره آخرین تحولات برنامه هسته‌ای ایران و همکاری آن با آژانس پاسخ داد. رافائل گروسی در پاسخ به سؤال الجزیره درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰‌درصدی اورانیوم در تأسیسات فردو گفت: «مطمئنا این میزان به سطح تسلیحاتی نزدیک‌تر است. سطح تسلیحاتی ۹۰ درصد است و این میزان ۶۰ درصد است. هیچ کسی نمی‌گوید که آنها در‌حال تولید تسلیحات اتمی هستند؛ در‌عین‌حال واضح است که انباشت مداوم مواد (هسته‌ای) در این سطوح بالا، مستلزم حضور متمرکز و جامع‌تر بازرسان آژانس است تا ببینند که همه چیز سر جای خود است». گروسی در ادامه بیان کرد: «در‌عین‌حال ما در زمینه برخی شفاف‌سازی‌ها از سوی ایران با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم (شفاف‌سازی) درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده از سوی بازرسان ما که در اصل نباید در معرض هیچ‌گونه فعالیت هسته‌ای قرار می‌گرفتند. نیاز به شفافیت است». او در پاسخ به این سؤال الجزیره که آیا وقتی ایران اعلام می‌کند گازدهی به سانتریفیوژهای جدید را آغاز کرده است، این به‌معنای پیشروی سریع‌تر به‌سوی غنی‌سازی در سطوحی بی‌سابقه است، عنوان کرد: «این یعنی در‌حال انجام‌دادن کاری هستند که پیش‌تر گفته بودند و با سرعت انجامش می‌‎دهند. آنها به‌سرعت در‌حال افزایش چشمگیر ظرفیت غنی‌سازی هستند؛ بنابراین انباشت اورانیوم غنی‌شده نیز بالا می‌رود». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه افزودن آبشار جدید سانتریفیوژها در تأسیسات فردو و نطنز در فعالیت‌های هسته‌ای ایران به چه معناست، تأکید داشت: «این به‌معنای عزمی برای غنی‌سازی بیشتر و سریع‌تر است. اگر به عقب بازگردیم و به توافق هسته‌ای نگاه کنیم، این توافق اجازه فعالیت حدود پنج‌هزار مورد از سانتریفیوژهای 1 -IR را می‌داد که نسل قدیمی‌تری از سانتریفیوژها بودند؛ توافق شده بود که این‌طور باشد. الان در‌حال پیش‌رفتن به‌سوی 2 -IR-6، IR-4، IR هستیم؛ بیش از ده‌ها آبشار سانتریفیوژها. این یعنی آنها در‌حال پیشروی و غنی‌سازی بیشتر از چیزی هستند که پیش‌تر توافق شده بود. واضح است که این دربردارنده یک پیام است».

 

ای ایران‎!‎

روزنامه اطلاعات:جنگ چیز بدی است؛ مگر آن که به ضرورت و منحصراً از دل آن، ارزش‌های صلح و ثبات و سلام سر بیرون کشد. در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، با همه سختی‌ها و‌ تنگناها و مصیبت‌هایی که با خود آورد، لااقل دو ارزش بنیادین نیز سربرآورد و آن، همبستگی بی‌نظیر ملی و رشادت‌های مثال‌زدنی کم‌نظیر از سوی کسانی بود که مرزهای فداکاری و غیرت انسانی را جا‌به‌جا کردند‎.‎یادآوری آن روزهای یکپارچگی ملت در دفاع از ناموس و وطن و اعتقاد، هنوز رگ‌های غرور و افتخار را در جان آدمی به شور و شرر می‌فکنَد‎.‎تاریخ را می‌توان تحریف کرد؛ اما نمی‌توان دروغش پنداشت. عزم ملی و اعتقاد راسخ دینی در دفاع از ایران عزیز، راست‌ترین واقعیتی است که اگر هم در پس غبار سی‌وسه‌ساله، غرق در ابهام و تحریف شود، در سینه و دل هزاران هزار حاضرِ جبهه‌ها و میلیون‌ها ناظر پشت جبهه‌ها باقی است و اصل این بقا تحریف‌ناپذیر است‎.سرداران و فرماندهان شهیدِ آن دوران و خیل کثیر اسیران دربند، نیز رزمندگان باقیمانده از جنگ، یکایک در حفظ تمامیت ارضی و خم‌نشدن کمر غرور ملی و آزادگی این ملت سهیم‌اند و‌ای کاش در غبار روزمرّگی‌های عادت‌شده، خمودگی‌های تحمیل‌شده و دنیازدگی‌های وسوسه‌شده به تاراج زوال حافظه نرود‎.‎امروز مردم ایران، به سبب ذائقه تلخی که از جنگ دارند و نیز به خاطر محافظت از گوهرهای استحصال‌شده از میان غبار جنگ، بیش از هر ملتی طالب صلح‌اند و دافع جنگ و مدافع آب و خاک و اعتقادات خویش؛ با چنین وصفی، رویارویی فرزندان یک خانه پدری به نام ایران با یکدیگر در کوچه و خیابان، چه ناسزاوار است! چرا نسیمی از مهر و عطوفت برای ساکنان این‌همه کوی و برزن به مشام حس نمی‌شود؟آغاز دهه پنجم پس از شروع جنگ تحمیلی در اواخر شهریور ۱۴۰۱، می‌توانست اوج بلوغ و پختگی ملت و حاکمیت باشد، که دوران سخت جنگ تحمیلی را با پوست و‌گوشت خود زندگی کردند و نگذاشتند زندگی در این دیار بی‌رونق شود؛ اما چه شد!؟نسل ما رونق نشاط در دوران جنگ را با پوست و گوشتش حس کرد؛ دریغ است که نسل بالنده امروز و فردا، از نشاط و رونق زندگی در پسِ جنگ و در دوران صلح بی‌بهره بمانَد‎.‎

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.