ایران: آمریکا چهره بی نقاب خود را در سازمان ملل به نمایش گذاشت

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: آمریکا در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) چهره واقعی و بدون نقاب خود را به نمایش گذاشت

به گزارش شهروند آنلاین؛ رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان “حفظ صلح و امنیت بین المللی؛ جهت گیری جدید در چندجانبه گرایی” با اشاره به اقدام غیرقانونی آمریکا در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل( اکوسوک) در پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن، گفت: در حالی که نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت در حمایت از چندجانبه گرایی و دفاع از منشور سازمان ملل متحد صحبت کرد اما همزمان، در نشست دیگر سازمان ملل و در جلسه شورای اقتصادی و اجتماعی، چهره واقعی و بدون نقاب آمریکا را به نمایش گذاشت.

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: آمریکا در رفتاری ریاکارانه، با به راه انداختن کمپین تبلیغاتی و اطلاعات نادرست علیه جمهوری اسلامی ایران، درخواست غیرقانونی و بی اساس خود را برای محروم کردن ایران از امتیازات عضویت خود به عنوان عضو منتخب کمیسیون مقام زن، که ایران از طریق یک روند انتخاباتی شفاف و دموکراتیک به آن ملحق شد، دنبال کرده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه، چنین تصمیمی با انگیزه سیاسی، به طور غیرقانونی و توسط یکی از اعضای قانون شکن و قلدر سازمان ملل انجام شد که به حاکمیت قدرت متوسل شد و برای دستیابی به هدف سیاسی خود فشار سیاسی زیادی را بر اعضای مستقل اوکوسوک برای همراهی با تصمیم این کشور اعمال کرد.

نماینده ایران اظهار داشت: پایان دادن به عضویت کمیسیون مقام زن، نشانه آشکار دیگری از بازگشت یکجانبه گرایی بود. اقدام امروز ایالات متحده یک حمله آشکار به بنیاد قانونمدار سیستم سازمان ملل و تمسخر چندجانبه گرایی بود. همچنین منشور سازمان ملل متحد، از جمله اصل برابری حاکمیتی کشورها در عضویت و مشارکت معنادار و برابر در همه مجامع چندجانبه را نقض کرده است که به عنوان پایه کلیدی چندجانبه گرایی و نظام سازمان ملل تلقی می شود.

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: این اولین بار نیست که آمریکا نظام سازمان ملل و چندجانبه گرایی را تضعیف می کند. در واقع، ایالات متحده به دلیل نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی شناخته می شود.

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مضری که نشان می‌دهد ایالات متحده چگونه علیه چندجانبه‌گرایی اقدام می کند، خروج این کشور از برجام است، توافقی که نتیجه چندجانبه‌گرایی بود، در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تأیید شد و به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک مشترک توسط جامعه بین‌المللی پذیرفته شد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، ایالات متحده آشکارا از اجرای قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر درخواست توقف فوری تحریم های ایالات متحده خودداری کرده است.

نماینده ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت ما بر این باوریم که وقتی چنین اقدامات یکجانبه غیرقانونی و تهاجمی، چندجانبه گرایی را تهدید می کند، باید از آن دفاع و با چالش های آن مقابله کنیم و ارتباط و اثربخشی آن را ارتقا دهیم. نظم بین المللی قاعده محور مستلزم این است. سازمان ملل باید با قدرت در جهت حمایت و ارتقای چندجانبه گرایی حرکت کند.

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سازمان ملل متحد نباید به ایالات متحده اجازه دهد تا برنامه یکجانبه، متکبرانه و خودمحورانه خود را به طور نامحدود دنبال کند یا از هر گونه خلاء در هنجارها و رویه های نهادهای سازمان ملل سوِ استفاده کند و همچنین جامعه بین المللی نباید به کشورهای عضو خود اجازه دهد که در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شوند.

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: در همین راستا، چه در گفتار و چه در عمل، جامعه بین‌المللی باید به شدت با یکجانبه‌گرایی آمریکا مخالفت کرده و آن را رد کند. این امر چندجانبه گرایی و حقوق بین الملل را با حمایت اساسی همراه خواهد کرد.

نماینده ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: قدرت و اختیارات سازمان ملل بارها توسط برخی از کشورهای عضو مورد سوء استفاده قرار گرفته است که سیستم سازمان ملل متحد را ابزار مطلوب خود برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل در تعقیب برنامه های سیاسی نامشروع خود می دانند.

وی افزود: چندجانبه‌گرایی همچنان موفق‌ترین رویکرد برای مقابله با چالش‌های پیش روی جامعه بین‌المللی امروز است. با این وجود، چندجانبه گرایی واقعی باید بر اساس رویکرد فراگیری به جای طرد، همکاری به جای تقابل و حاکمیت قانون به جای حاکمیت قدرت باشد.

رایزن نمایندگی ایران تصریح کرد: اجرای موثر حقوق بین الملل و پایبندی دقیق به اهداف و اصول سازمان ملل دو رکن اصلی چندجانبه گرایی است. با این حال، امروزه جامعه بین‌المللی در اجرای قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل با استانداردهای دوگانه مواجه است.

آمریکا قطعنامه سیاسی لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را روز چهارشنبه  ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ / ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) که این کمیسیون زیر مجموعه آن است، مطرح  کرد که  با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند.

آمریکا و متحدان غربی اش یعنی اعضای اتحادیه اروپا و کانادا و کشورهای آرژانتین و شیلی، کلمبیا، گواتمالا، پرو و پاناما به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل رای مثبت دادند و کشورهایی چون مکزیک، تایلند و تونس رای ممتنع دادند.

نمایش ضدایرانی آمریکا به بهانه حمایت از زنان ایرانی و همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار شد که دولت جو بایدن و متحدان غربی آن، به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی همزمان با آغاز حوادث اخیر در ایران، با دخالت در امور داخلی تهران و همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران، از این ناآرامی ها پشتیبانی  کرده اند و اکنون با خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، بدعتی خطرناک را در سازمان ملل برای کشورهای غیرهمسو با خود پایه گذاری کرد.

نشست شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در مقر سازمان ملل در نیویورک به ریاست خانم “لاشزارا اسووا ” ( Lachezara Stoeva ) رئیس شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) سفیر و نماینده بلغارستان در سازمان ملل برگزار شد که ابتدا پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی آمریکا یعنی قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴ با عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای باقی دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» ذیل دستورکار ۱۹(a) پیشرفت زنان در اکوسوک از سوی سفیر و نماینده آمریکا ارائه شد و سپس کشورها و همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند. پس از پایان سخنرانی ها، درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای گیری شد.

تصمیم گیری درباره این پیش نویس به نظر ۵۴ عضو اکوسوک بستگی داشت و نیازی به رای مثبت اکثریت اعضا نبود بلکه برای تصویب این پیش نویس یا هر پیشنهاد دیگری در این نشست، فقط کافی است تعداد آرای موافقان بیشتر از مخالفان باشد. رای ممتنع کشورها به منزله عدم حضور در نشست است.

کمیسیون مقام زن، نهادی زیرمجموعه اکوسوک است که از سال ۱۹۴۶ تلاش می‌کند در حوزه چالش‌ها و مشکلات زنان، راهگشا باشد و جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخاباتی شفاف و دموکراتیک و با حمایت گروه آسیا و اقیانوسیه و با رای اکثریت اعضای اکوسوک به عضویت آن درآمده است.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (Economic and Social Council) موسوم به اکوسوک(ECOSOC) یکی از شش رکن اصلی سازمان ملل بوده و مسئولیت رسیدگی به امور اجتماعی، اقتصادی و امور مرتبط با کارگزاریهای تخصصی سازمان ملل را برعهده دارد.

اکوسوک در حال حاضر دارای ۵۴ عضو است و آخرین بار جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی به مدت سه سال به عضویت آن انتخاب شده بود که دوره اش سال گذشته به پایان رسید.

کمیسیون مقام زن سازمان ملل نیز ۴۵ عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران براساس رای اکثریت اعضای اکوسوک یعنی ۴۳ رای از ۵۴ رای اعضای این نهاد، از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ به عضویت این کمیسیون درآمده است.

بحث پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را نخستین بار بصورت رسمی، کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا بیان کرد که پیش از آن، با “نازنین بنیادی” یکی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و حامی افزایش تحریم ها علیه ملت ایران و چهره بزک شده به اصطلاح فعال حقوق بشری مطرح کرد.

کامالا هریس معاون بایدن، دوم نوامبر ۲۰۲۲ /۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱ همزمان با نشست غیررسمی (آریا فرمولا) و ضد ایرانی سازمان ملل درباره حوادث اخیر ایران، در بیانیه ای قصد واشنگتن را برای همکاری با شرکا به منظور حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام کرد.

پیش از آن، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار نامه ای سرگشاده از سوی برخی زنان شناخته شده در آمریکا همچون هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا و میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین این کشور، خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شده‌ بودند./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.