وضعیت معاملات نرخ ارز در سامانه نیما

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۲.۱ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است که این میزان سال گذشته در همین مدت ۱۹.۶ میلیارد دلار بود که نشان از افزایش ۶۴ درصدی عرضه ارز در سامانه نیماست.

به گزارش شهروند آنلاین،علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سيما گفت: معاملات نرخ ارز در سامانه نیما از اردیبهشت ۹۷ تا آذر ۱۴۰۱ حاکی از آن است که بیشترین نوسان ارز نیمایی در سال ۱۳۹۷ است و از ابتدای سال ۹۷ تا آبان ۹۹ روند نرخ ارز نیمایی افزایشی بوده است. در اوایل دولت سیزدهم نرخ ارز نیمایی ۲۳ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۲۸ هزار تومان رسیده است.

صالح آبادي تصريح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۲.۱ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است که این میزان سال گذشته در همین مدت ۱۹.۶ میلیارد دلار بود که نشان از افزایش ۶۴ درصدی عرضه ارز در سامانه نیماست. این نشان می‌دهد که وضعیت ارزی کشور نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بوده است.

او افزود: همچنین سال گذشته در مجموع ۳۷.۵ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفت، که این میزان در مدت مشابه امسال به ۴۶.۵ میلیارد دلار رسیده است، که حاکی از رشد ۲۶ درصدی تامین ارز است؛ یعنی ۲۶ درصد بهتر تامین ارز کرده ایم، زیرا وصولی‌ها بهتر شده است و ۱۰ میلیارد دلار تامین ارز بیشتر شده است.

رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: همچنین در زمینه تامین ارز کالا‌ها اقداماتی را انجام داده‌ایم که بر این اساس تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو که در گذشته ۳۰ روز به طول می‌انجامید ۴۸ ساعته انجام می‌شود و در مورد سایر کالا‌ها نیز از ۳۰ روز به ۲۰ روز کاهش یافته است. همچنین در نظر داریم کالا‌هایی را که در گذشته در بازار رسمی تامین ارز نمی‌شدند به این بازار بیاوریم چراکه به اندازه کافی ارز در اختیار داریم.

او افزود: سقف حواله جات ارزی از ۵ به ۳۰ میلیون دلار و همچنین سقف تسهیلات ارزی کالا‌های اساسی از ۲۰ به ۶۰ میلیون دلار افزايش پيدا کرده است که از دیگر اقدامات بانک مرکزی است.

رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: بدون برجام توانستیم ۱.۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده را به مرحله وصول و استفاده برسانیم و وصولی‌های ما بهتر از گذشته شده و دست ما باز است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.