فقط امشب برادر نیستیم

آرژانتین- فرانسه در فینال جام جهانی؛ مسی جام می‌برد یا امباپه؟

مهم‌ترین دیدار جام جهانی قطر امشب (یکشنبه) در لوسیل شهر دوحه میان آرژانتین و فرانسه برگزار می‌شود تا پرونده این تورنمنت هم بسته شود.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، فقط چند ساعت تا رقص جام قهرمانی دنیا روی دست یک تیم باقی مانده است؛ بعد از مسابقه‌ای که از ساعت 18:30 یکشنبه میان آرژانتین و فرانسه برگزار شود، یک تیم جشن قهرمانی می‌گیرد و تیم دیگر با آه و افسوس و مدال نقره‌ای قطر را ترک خواهد کرد. آرژانتین و فرانسه به عنوان دو تیم قدرتمند تورنمنت به دیدار اختتامیه رسیده‌اند و بعید است هیچ کدام از آنها به سادگی در این مسابقه حساس وا بدهند.

آرژانتین؛ یک مسی، یک رویا

آلبی‌سلسته یک رویای چندین ساله در سر دارد، چه بهتر که این رویا با آخرین افتخار فوتبالی لیونل مسی همراه باشد. ستاره آرژانتینی‌ها همه افتخارات دنیای فوتبال را در کلکسیون خود دارد؛ او فقط یک جام جهانی می‌خواهد تا با خیالی آسوده از دنیای فوتبال ملی خداحافظی کند. لیونل بعد از بازی با مراکش خبر تلخ را به هوادارانش اعلام کرد، اینکه یکشنبه‌شب بعد از فینال جام جهانی با هر نتیجه‌ای برای همیشه از تیم ملی آرژانتین خداحافظی خواهد کرد. همین است که انگیزه مسی برای رساندن آرژانتین به جام را بیشتر و بیشتر کرده است.

تیمی که در اولین بازی جام با یک شکست غیرمنتظره مقابل عربستان طرفدارانش را نگران کرده بود، با اتحاد روز به روز بهتر شد و با اراده‌ای قوی به سمت افتخار بزرگ گام برداشت. آخرین باری که آرژانتین جام قهرمانی را بالا سر برده مربوط به 36 سال قبل است. جامی که با درخشش مارادونای کبیر به دست آمد. حالا کل آرژانتین و تمام صدها میلیون طرفدار این تیم در سراسر جهان آرزو می‌کنند این طلسم 40 ساله نشود و رویای قهرمانی با مسی محقق شود. بالا رفتن جام روی دستان مسی یک رویای زیبا برای آنهاست و به همین دلیل برایش از جان مایه خواهند گذاشت.

البته که لیونل تنها وارث جامی که برایش خیز برداشته‌، نیست. او همبازیان و هم‌سنگرهایی دارد که کمک‌های خوبی برای پیشرفتش محسوب می‌شوند. دی‌ماریا، آلوارز، مک‌الیستر، فرناندز و … همه برای رساندن آقای ابرستاره به رویای بزرگ یکدل و باروحیه هستند. آرژانتین امشب متحدتر از همیشه برای چسباندن جام به دستان مسی و اسکالونی جان خواهد کند.

فرانسه؛ ما کم نمی‌آوریم!

روزی که جام شروع شد، انگار همه آوارهای دنیا روی سر دیدیه دشان ریخته بود. فقط چند روز تا چند ساعت مانده به اولین رقابت، اخبار بد درباره مصدومیت ستاره‌ها یکی پس از دیگری به اردوی خروس‌ها رسید. بعد از پوگبا و کانته و … آخری از همه تلخ‌تر بود. اینکه کریم بنزما جام را از دست داده است. مصدومان در طول مسابقات بیشتر شدند اما این، چیزی از عزم فرانسوی‌ها کم نکرد. حتی تلخی شکست در آخرین بازی دور گروهی مقابل تونس هم چیزی نبود که برای آنها ماندگار باشد. قهرمان دوره قبل عزمش را جزم کرده بود برای آنکه دومین جام جهانی متوالی را هم تصاحب کند. آنها حالا در فینال هستند، در نزدیک‌ترین حالت ممکن به جامی که 4 سال پیش روی دست تا پاریس برده‌ بودند. این جام برایشان حس و حال خوبی دارد و برای همین مثل تمام روزهای اقامت در دوحه نمی‌خواهند کم بیاورند؛ حتی حالا که آنفلوآنزای شتری به اردوی آنها زده و مشخص نیست چند نفرشان بتوانند در بازی فینال حاضر باشند.

اگر مسی برای آرژانتین بازی می‌کند، فرانسه هم کم ندارد ستاره‌هایی که هر کدام‌شان بتوانند به تنهایی بار یک تیم را بردارند. امباپه که سرشناس‌ترین آنهاست قطعا جام قهرمانی دنیا را به کفش طلا (جایزه آقای گلی) ترجیح می‌دهد. مردی که با خنده‌های دوست‌داشتنی‌اش در روزهای گذشته محبوب‌تر هم شده، بعد از کنار زدن مراکش، شگفتی‌ساز رقابت‌ها در نیمه‌نهایی، با در آغوش گرفتن اشرف حکیمی هم‌بازی خود در PSG بار دیگر چهره ویژه‌ای از خود نشان داد و اگر قرار باشد یک نفر امشب جادوی مسی را بی‌پاسخ نگذارد، او قطعا کیلین امباپه است.

ژیرو، گریزمان، تئو هرناندز و بقیه هم برای موفقیت تیم‌شان کم نمی‌گذارند. در فرانسه همه پشت هم ایستاده‌اند تا یک جام دیگر به پاریس برده شود. طرفداران خروس‌ها احساسات آرژانتینی‌ها را کمتر در وجود خود دارند، ولی همین غلبه بر فضای احساسی می‌تواند به سودشان در فینال باشد. پس آنها مقابل آرژانتین و مسی و بقیه ستاره‌هایش به راحتی کوتاه نمی‌آیند.

داور نحس برای آرژانتین؛ خاطره‌بازی ممنوع!

فیفا تیم داوری فینال جام جهانی 2022 بین فرانسه و آرژانتین را معرفی کرد و مشخص شد شیمون مارسینیاک به همراه دو کمک هموطنش از لهستان، این دیدار را قضاوت خواهند کرد. آرژانتینی‌ها مشکلی با قضاوت مارسینیاک ندارند، اما آنچه آنها را نگران کرده است، دیدن نام توماش لیتسکیه‌ویچ، کمک دوم این دیدار است. او پسر میکال لیتسکیه‌ویچ است که در فینال جام جهانی 1990 بین آرژانتین و آلمان، کمک دوم بازی بود.

در آن دیدار که در ورزشگاه المپیک رم برگزار شد، آرژانتینی‌ها با یک گل شکست خوردند. تک‌گل بازی هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید؛ پنالتی‌ای جنجال‌برانگیز که آرژانتینی‌ها اعتراض زیادی به آن داشتند. البته این خطای پنالتی در سمتی بود که به کمک اول نزدیک بود و میکال لیتسکیه‌ویچ نمی‌توانست تاثیری در تصمیم ادگاردو کودِسال، داور مکزیکی بازی، داشته باشد. میکال که در یورو 1988، المپیک سئول 1988 و همین‌طور جام جهانی 1994 هم پرچم زد، از سال 1999 ریاست فدراسیون فوتبال لهستان را برعهده دارد.

غایبان فینال چه کسانی‌اند؟

دو آرژانتینی پس از دریافت دومین کارت زرد خود در مقابل هلند مجبور به تماشای بازی نیمه‌نهایی از سکوها شدند، اما مارکوس آکونا و گونزالو مونتیل بار دیگر در اختیار اسکالونی قرار گرفته‌اند. مصدومیت بزرگ برای آرژانتین درباره آلخاندرو گومز است که با پیچ‌خوردگی مچ پا مواجه شده و در بهترین حالت در فینال از روی نیمکت بازی را تماشا خواهد کند. البته که بازگشت مسی از مصدومیت جزیی خیال آلبی‌سلسته را راحت کرده است.

در اردوی فرانسه کوناته هنوز مصدومیتش برطرف نشده و به نظر می‌رسد در این شرایط اوپامکانو در خط دفاعی بازی کند. کومان هم تمرین روز پنجشنبه را از دست داد و بعید است به ترکیب برسد. از سوی دیگر، تئو هرناندز که مقابل مراکش چند ضربه به زانویش خورد، مشکلی ندارد و بعید است از ترکیب اصلی دور بماند. با این حال هنوز اسامی دقیقی درباره مبتلایان به آنفلوآنزای شتری در اردوی فرانسه به بیرون انتشار پیدا نکرده و ممکن است برخی بازیکنان به همین دلیل غایب باشند.

دشان و اسکالونی قبل از فینال چه گفتند؟

عصر روز شنبه لیونل اسکالونی و دیدیه دشان، سرمربی‌های آرژانتین و فرانسه در نشست خبری این بازی حضور یافتند و به گفت‌وگو با خبرنگاران پرداختند.

دشان درباره بازی با آرژانتین گفت: «ویروس آنفلوآنزای شتری، شرایطی است که در آن گرفتار شده‌ایم و باید خودمان را وفق دهیم. هر کاری می‌کنیم تا در بهترین فرم در میدان و برابر آرژانتین حاضر شویم. آرژانتین هم با مشکلاتی روبه‌رو بود و به خصوص در اولین بازی پس از شکست برابر عربستان وارد بحران شد. نه نگرانم و نه استرس دارم. بهترین راه آماده شدن برای بازی فینال جام جهانی حفظ آرامش است. این مهم‌ترین بازی ممکن است و بازی خاصی برای همه خواهد بود. فضای خاصی هم بر این بازی حاکم است و می دانم آرژانتینی‌ها و بسیاری از فوتبال‌دوستان از جمله برخی فرانسوی‌ها دوست دارند به خاطر مسی آرژانتین قهرمان شود ولی گفتم که نگران نیستم.»

لیونل اسکالونی، سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین هم درباره مسابقه با فرانسه تاکید کرد: «فرانسه تیم بزرگی است و فقط امباپه نیست. این لحظات زیبایی برای لذت بردن است. ما بهترین طرفداران را داریم. فوتبال برای مردم آرژانتین چیزی فراتر از یک ورزش است. اینکه مردم در این جام جهانی خوشحال بوده‌اند، فوق‌العاده است. من تصمیم خودم را برای این دیدار گرفته‌ام، ولی الان نمی‌توانم درباره تاکتیک و نفرات‌مان صحبت کنم. امیدوارم بتوانیم جام را ببریم تا همه چیز برای ما و لیونل مسی عالی شود.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.