نبود اعتبار 10 بالگرد امدادی را زمینگیر کرد/ خبرهای خوب برای داوطلبان: بیمه زنان امدادگر برقرار می‌شود

رئیس جمعیت هلال‌احمر صبح روز شنبه 26 آذرماه طی سفری به استان مازندران، هم از ظرفیت‌های امدادی این استان بازدید کرد و هم در نشست صمیمی با امدادگران و نجاتگران مازنی از تلاش برای پیگیری مطالبات آنها سخن گفت. البته این سفر فرصت خوبی هم بود برای اینکه پیرحسین کولیوند در نشست مشترک با مسئولان استانی و شهرستانی منطقه درباره پروژه‌ها و دغدغه‌های پیش روی جمعیت هلال‌احمر در استان مازندران مذاکراتی را انجام دهند. او در نشست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرصت را مغتنم شمرد و از ضرورت نوسازی ناوگان امدادی هلال‌احمر سخن گفت و افزود در سایه حمایت مجلس و دولت می‌توانیم شاهد تقویت بنیه‌های امدادیپایگاه‌های امدادونجاتهلال‌احمر در محورهای مواصلاتی و نجات بیشتر جان انسان‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ تلاش برای تخصیص اعتباری که بتواند نیازهای جمعیت هلال‌احمر را در بخش لجستیک و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل امدادی تامین کند به جد از سوی رئیس جمعیت هلال‌احمر در اغلب محافل، مجالس و نشست‌ها دنبال می‌شود. موضوعی که در سفر پیرحسین کولیوند به استان مازندران و شهرستان بابل هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هلال‌احمر در نشست مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد. رئیس جمعیت هلال‌احمر در این نشست خبر از زمین گیر شدن 10 بالگرد هلال‌احمر به دلیل عدم‌تخصیص اعتبارات موردنیاز برای اورهال و تعمیر این بالگردها داد و گفت نوسازی و تعمیر این بالگردها نیازمند حمایت دولت و مجلس است.

او در ادامه با بیان اینکه عدم‌تخصیص بودجه کافی، ناوگان خودرویی هلال‌احمر را به فرسودگی کامل رسانده است، تاکید کرد هلال‌احمر برای خدمت به مردم در بزنگاه‌های حوادث، به حمایت دولت و مجلس نیاز دارد:«از سال ۹۰ حتی یک دستگاه خودروی امداد و نجات یا آمبولانس به هلال‌احمر داده نشده و ناوگان خودرویی این جمعیت کاملا فرسوده و مستهلک شده است.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه از ابتدای امسال موضوع خریدآمبولانس و خودروهای امدادونجات را به‌عنوان یک اولویت مهم و اساسی در جمعیت دنبال کرده‌ایم،یادآور شد:«درست است در حال حاضر خرید ۳۰۰ آمبولانس و ۶۰۰ خودروی امدادونجات را شروع کرده‌ایم و توزیع این خودروها با اولویت استان‌های حادثه‌خیز از ابتدای اردیبهشت انجام خواهد شد اما این تعداد خودرو، قطعا پاسخگوی نیاز هلال‌احمر برای امدادرسانی در سطح جاده‌های کشور، حوادث، بلایای طبیعی و غیرطبیعی نیست و ما نیازداریم با توجه به حجم زیاد ماموریت‌های امدادی که در محورهای مواصلاتی داریم، این ناوگان تقویت شود.»به گفته او استان مازندران ازجمله استان‌های پرماموریت است که تقویت زیرساخت‌های آن ازجمله اولویت‌های کاری ما خواهد بود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه با اشاره به  تلاش این جمعیت برای رفع مشکلات معیشت و شغل امدادگران هلال‌احمر،به دغدغه چندساله امدادگران در زمینه دستمزد و حق‌الزحمه آنها اشاره کرد و گفت:«در حالی که امدادگران ما ۲۴۰ ساعت ماهانه کار می‌کنند اما دریافتی آنها یک میلیون و 200 هزار تومان بود. امروز این دریافتی را به ۴ میلیونرسانده‌ایم و یک میلیون هم بابت بیمه امدادگران پرداخت می‌کنیم ولی هیچ ارگانی در این زمینه به هلال‌احمر کمک نکرد. ما برای بهره‌مندی تعداد بیشتری از امدادگران از این مزایا نیازمند تخصیص اعتبارات کافی هستیم.  مجلس باید فکری به حال حقوق امدادگران داوطلب که شبانه‌روز و در تمام حوادث و بحران‌ها در کنار مردم هستند، بکند. این جوانان که همواره در شرایط سخت و طاقت‌فرسا در میدان امداد آماده بوده‌اند نیازمند کمی حمایت و تشویق هستند.»

او در ادامه با بیان اینکه امیدواریم نیروهایی خدمتگزار، کاردان و از جنس گام دوم انقلاب تربیت کنیم و به جامعه تحویل دهیم، اظهار داشت:«کادر هلال‌احمر شرایط خیلی سختی داشته‌ است که امیدواریم این شرایط با حمایت مجلس و دولت، بهبود پیدا کند.»

مرکز پشتیبانی امدادی غرب مازندران راه‌اندازیمی‌شود

سعادتی، نماینده بابل هم  در این نشست با بیان اینکه نمایندگان مجلس مصمم به حل مسائل کلان هلال‌احمر هستند، گفت: «هلال‌احمر در  هنگام بروز حوادث در تمام فصول و همیشه به داد مردم می‌رسد.»

به گفته او  هلال‌احمر در بروز هر نوع حادثه‌ای اعم از سیل، زلزله، برف‌وکولاک و… همیشهیاری‌رسان مردم بوده اما جایگاه این جمعیت به‌درستی تعریف نشده و باید این جایگاه با کمک دولت و مجلس ارتقا یابد:«ما در همه فصول شاهد تلاش و حضور همیشگی نیروهای امدادی هستیم که روند استخدام‌شان مشخص نیست و آنها را در بلاتکلیفی بدی قرار داده است. تعیین‌تکلیف نیروهای هلال‌احمر که چندین سال است روی زمین مانده، بایدحل‌وفصل شود.»

او با بیان اینکه نمایندگان مجلس مصمم هستند مسائل کلان هلال‌احمر را حل‌وفصل کنند، تاکید کرد:«در ایام عید بابل ۲۲ میلیون ورودی مسافر دارد و هلال‌احمر هم باید به آنها خدمات بدهد. لازم است که برای ترمیم وضعیت خدمات‌رسانی به این شهرستان نگاهی کلان‌تر بشود.»

 

هلالاحمر از بودجه دولتی برخوردار نیست

علی کریمی فیروزجایی، نماینده بابل و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه هلال‌احمر از بودجه‌های دولتی محروم است و کمک خیرین هم پاسخگوی نیاز و حجم زیاد ماموریت‌های این نهاد امدادی نیست، ادامه داد:«‌هلال‌احمر آنچنان که باید از بودجه دولتی برخوردار نیست و کمک‌های خیرین هم جوابگوی نیازهای این جمعیت برای خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان نیست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در یک اتحادوهمدلی برای بهره‌مندی این نهاد از اعتبارات بیشتر و تقویت زیرساخت‌های آن تلاش کنند.»

او با اشاره به جایگاه جغرافیایی استان مازندران ادامه داد:«مقرر شده ساختمان جمعیت هلال‌احمر بابل به مرکز پشتیبانی امدادی غرب مازندران تبدیل شود.»

فخاری مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران هم در این نشست با بیان اینکه دومین سفر رئیس جمعیت هلال‌احمر به استان را به فال نیک می‌گیریم، افزود: «مازندران حادثه‌خیزترین استان کشور است و ما توانسته‌ایم در مدیریت امدادونجات عملکرد موفقی داشته باشیم. ارزش خدمات هلال‌احمر در بابل بسیارقابل‌توجه بوده و این ارزش را در رضایت مردم از خدمات هلال‌احمر شاهد هستیم.»

مشکل بیمه بانوان امدادگر برطرف شده است

پیرحسین کولیوند در ادامه سفر یک روزه خود به استان مازندران و شهرستان بابل همراه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جمع امدادگران و نجاتگران این شهرستان حاضر شد تا در گپ‌وگفتی صمیمی به بررسی مسائل‌ومشکلات پیش روی این نیروهای جوان بپردازند.

جوانان امدادگر چه بانوان چه آقایان همه با هم در این نشست فرصتی را پیدا کردند تا از دغدغه‌هایشان بگویند. بلاتکلیفی بیمه بانوان امدادگر یکی از موضوعاتی بود که مکرر از سوی این قشر مطرح شد و رئیس جمعیت هلال‌احمر در پاسخ بانوان امدادگر گفت: «بانوان امدادگر نگران بیمه خود نباشند، این مشکل حل شده است و به‌زودی بیمه زنان امدادگر هم برقرار می‌شود. خبر خوبی که شادی مضاعفی را در بین این جمع ایجاد کرد و روزنه‌های امید را در میان آنها زنده کرد.»

برگزاری این نشست آن هم با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرصت خوبی بود برای اینکه نمایندگان از نزدیک پای درد دل امدادگران جوان و امیدوار فعال در جمعیت هلال‌احمر بنشینند. دغدغه‌هایی که بارهاوبارها از زبان رئیس جمعیت هلال‌احمر گوشزد شده بود اما شنیدن این دغدغه‌ها از زبان خود امدادگران حال‌وهوای دیگری داشت.

مهدی سعادتی، نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی در این نشست مشترک با تقدیر از خدمات جهادگونه امدادگران جمعیت هلال‌احمر در پایگاه‌های امدادی اظهار داشت:«ما باید ارزش کار جهادی و داوطلبانه را بدانیم و قدردان آن باشیم. در حال حاضر  حدود ۶۰ هزار امدادگر و نجاتگر در کشور فعال هستند که آمار بالایی به حساب می‌آید‌. هلال‌احمر ۶۰۰ پایگاه امدادی هم در سطح کشور دارد ولی باید این تعداد با توجه به گستردگی و تنوع حوادث، به ۳ هزار پایگاه برسد.»

او در بخش دیگرصحبت‌های خود به کمبودهای لجستیکی هلال‌احمر و سخت شدن کار امدادگران در سایه این مشکلات اشاره کرد و گفت:«هلال احمر باید ‌بیش از ۴۶۰۰ خودرویسبک‌وسنگین امدادی داشته باشد که حتی ۵۰ درصد از این خودروها هم در اختیارهلال‌احمر نیست.»

به گفته او هلال‌احمر برای به‌روزرسانی ناوگان و انبارهای امدادی خود، به بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و  این مبلغ باید در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.

مجلس پیگیر استخدام داوطلبان هلال‌احمر است

رئیس فراکسیون هلال‌احمر مجلس نیز در دیدار با امدادگران هلال‌احمر بابل از پیگیری برای حل مشکل استخدام داوطلبان هلال‌احمر خبر داد و گفت:«امیدواریم بتوانیم در مجلس مطالبات به‌حق داوطلبان هلال‌احمر را پیگیری کنیم.»

او معتقد است هلال‌احمر به خودی خود یک دولت کوچک است و نمونه تمام وزارتخانه‌ها را در آن می‌بینیم. ۷۰ عضو فراکسیون هلال‌احمر، خود را موظف به پیگیری مطالبات هلال‌احمری‌هامی‌دانند.

باقرزاده با بیان اینکه در همه حوزه‌ها شاهد جهش‌های خوبی در هلال‌احمربوده‌ایم، ادامه داد: «هر بودجه‌ای که به هلال‌احمر اختصاص یابد، سرمایه‌گذاری است؛ نه هزینه.»

او تاکید کرد: «در تلاش هستیم که موضوع استخدام داوطلبان هلال‌احمر را به سرانجام برسانیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.