کدام خانواده‌ها تسهیلات بلاعوض مسکن می‌گیرند؟

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: خانواده‌های دارای ۲ یا چند معلول اگر در روستا یا شهر زمین داشته باشند می‌توانند از تسهیلات بلاعوض ساخت خانه بهره‌مند شوند.

به گزارش شهروند آنلاین،علی محمد قادری روز یکشنبه در سفر به شهرستان رفسنجان و در نشست با مسئولان این شهرستان افزود: این خانواده‌ها باید در روستا یا شهر زمین داشته باشند که در روستا به این مددجویان ۱۵۰ میلیون تومان و در شهر ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض از سوی سازمان بهزیستی اعطا می‌شود.

افزایش ۵۰ درصدی حق پرستاری معلولان چند جانبی

او همچنین تصریح کرد: بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت، حق پرستاری برای افراد ضایعه نخاعی، بسترگرا و معلولیت چند جانبی تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: حق پرستاری معلولیت جسمی و حرکتی و چند جانبی به حساب این معلولان واریز می‌شود تا بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

او خاطرنشان کرد: همچنین افراد معلولی که نیاز به ویلچر داشته باشند سازمان بهزیستی به آنان کمک خواهد کرد.

تامین هزینه ۵۰ درصد جهیزیه مددجویان بهزیستی

قادری بیان کرد: با توجه به قانون حمایت از خانواده‌ها باید زمینه ازدواج آسان را فراهم کنیم لذا با کمک خیران، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تأمین جهیزیه برای مددجویان بهزیستی صورت می‌گیرد که آمادگی داریم برای مددجویان زیرپوشش این سازمان تا ۵۰ درصد هزینه تامین جهیزیه را اعطا کنیم.

ساخت گرمخانه برعهده شهرداری است

او با اشاره به نبود گرمخانه برای کارتن‌خواب‌ها و معتادین متجاهر در رفسنجان گفت: احداث گرمخانه برعهده شهرداری است و سازمان بهزیستی فقط مجوز صادر می‌کند و بر عملکرد احداث این مکان نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد؛ لذا شهرداری رفسنجان درخواست لازم را ارئه دهد تا پیگیری و مجوز صادر شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: درباره موضوع اعتیاد نیز بیش از یک سال است که در تلاش هستیم این قانون را جا بیندازیم که وظیفه نهادها در ماده ۱۶ (معتادین متجاهر) از این به بعد بر عهده بهزیستی نخواهد بود و بر عهده شهرداری است؛ شهرداری رفسنجان باید تکلیف خود را انجام دهد و این ماده را اجرا کند که با ارائه درخواست، بررسی‌ها انجام و مجوز را صادر می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه اداره کردن موارد مربوط به ماده ۱۶ باید توسط بخش خصوصی و شهرداری انجام شود افزود: ما فقط مجوز مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ را صادر می‌کنیم و اجرا و اداره آن بر عهده شهرداری است؛ البته طبق قاعده باید برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها گرمخانه توسط شهرداری احداث شود پس اینجا شهرداری به وظیفه خود باید عمل و گرمخانه ایجاد کند.

قادری تصریح کرد: اگر فرد متجاهر دستگیر شود و دستگاه قضا به تجاهر وی رسیدگی و اثبات کرد او را به ماده ۱۶ ارجاع می‌دهد؛ اگر فرد کارت در حال درمان دارد، باید در کمپ‌ها بستری شود ولی اگر فرد چند بار دستگیر و پرتکراری تجاهر را دارد به ماده ۴۲ ارجاع داده می‌شود که شرایط اجباری برای فرد متجاهر ایجاد می‌شود تا کمتر به چرخه اعتیاد برگردند.

او تاکید کرد: آمار معتادان، تکان‌دهنده است لذا صیانت مهم است؛ کمیته امداد و مراکز فنی و حرفه‌ای مهم است تا برای آنان بعد از ترک شغل ایجاد کنند تا به آغوش گرم خانواده بازگردند.

شرکت‌های مولد آلودگی باید حق جوار پرداخت کنند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: شرکت‌هایی که آلودگی و شیوه مزاحمت و دردمندی‌ها را ایجاد می‌کنند شرعا باید حق جوار را پرداخت و مسئولان نیز باید رسما به این شرکت‌ها و دستگاه‌های ایجادکننده آلودگی مراجعه و آنها را نسبت به پرداخت حق جوار مستلزم کنند.

او افزود: موج مراجعات مردمی به اداره‌ها و نهادهای کمیته امداد، دفاتر نمایندگان مجلس، بهزیستی و غیره به خاطر مشکلاتی است که برای آنان ایجاد شده؛ اگر شرکت‌های مولد آلودگی پرداخت حق جوار را سرلوحه قرار دهند بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود.

قادری تاکید کرد: از طریق پرداخت حق جوار که بهزیستی هم در آن سهم دارد، می‌توانیم بهتر به ساماندهی مددجویان بپردازیم.

او تصریح کرد: سازمان بهزیستی مجموعه گسترده از وظایف در راستای رسیدگی به اقشار آسیب پذیر را دارد اما کمک خیران و دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش خصوصی باید پای کار بیایند تا مشکلات جامعه حل شود.

شهرستان رفسنجان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان واقع شده است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.