سعودی‌ها چگونه از اینترنت برای سرکوب استفاده می‌کنند؟

سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی هشدار دادند اقدامات سرکوبگرانه نظام عربستان سعودی علیه آزادی بیان و اندیشه در این کشور نقض صریح معیار‌ها و تعهدات بین‌المللی حقوق بشر است.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از تلويزيون العالم، عربستان سعودی ضمن اعمال نظارت شدید بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، از قوانین مبارزه با تروریسم و جرائم الکترونیکی به عنوان ابزاری برای سرکوب آزادی بیان و اندیشه استفاده می‌کند.

گزارش‌های حقوق بشری بین المللی هشدار دادند عربستان سعودی از جمله کشور‌هایی است که برای سرکوب آزادی‌ها، نظارت شدیدی بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اعمال می‌کند.

مقامات این کشور از قوانین مبارزه با تروریسم و جرائم الکترونیکی به عنوان ابزاری برای سرکوب مخالفان بهره می‌گیرند.

گزارش‌های حقوق بشری بین‌المللی هشدار دادند عربستان سعودی از جمله کشور‌هایی است که به شیوه‌های مختلف از جمله فیلتر کردن یا مجازات زندان و جریمه مالی برای سرکوب مخالفان نظارت شدیدی بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

مرکز بین‌المللی عدالت و حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تعداد زیادی از اندیشمندان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و علما و حقوقدانان در زندان‌های نظام عربستان سعودی بازداشت شده‌اند. این مرکز اعلام کرد اخیرا یک دادگاه در این کشور سلمی شهاب یکی از فعالان عربستانی را به اتهام کمک به عوامل اخلال در نظم عمومی و انتشار خبر‌های کذب از طریق توئیتر، به ۳۴ سال حبس محکوم کرد که طولانی‌ترین حکم صادره علیه فعالان حقوق بشر به شمار می‌رود.

سازمان آمریکایی‌های حامی دموکراسی و حقوق بشر نیز با صدور گزارشی اعلام کرد سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش بازداشت‌های سرکوبگرانه در عربستان علیه شهروندان و فعالان بوده است که بر اساس اتهامات مربوط به آزادی بیان و اندیشه به زندان افتاده‌اند. علاوه بر این مقامات عربستان سعودی از قوانین مبارزه با تروریسم و جرائم الکترونیکی به عنوان ابزاری برای سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشر و گرفتن انتقام از آنها بهره‌برداری می‌کنند و سازمان فریدم هاوس نیز در شاخص سالانه خود درباره آزادی‌ها به این مساله اشاره کرده است.

طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر که برخی از آنها تابعیت دیگر کشور‌ها را دارند بازداشت شده و به حبس و پرداخت جریمه مالی و ممنوعیت از سفر محکوم شده‌اند. این احکام صرفا به سبب انتشار توئیت یا انتشار کامنت برای توئیت‌های دیگران یا بازنشر توئیت‌ها علیه آنها صادر شده است. سلمی شهاب و نوره بن سعید القحطانی و سعد ابراهیم و مهدی المرزوقی و… از جمله این افراد به شمار می‌روند.

سازمان آمریکایی‌های حامی دموکراسی و حقوق بشر اعلام کرد اقدامات سرکوبگرانه نظام عربستان سعودی علیه آزادی بیان و اندیشه در این کشور نقض صریح معیار‌ها و تعهدات بین‌المللی حقوق بشر و نظام کیفری عربستان سعودی است و احکام صادره بر اساس قوانین سرکوبگرانه مبارزه با تروریسم و جرائم الکترونیکی صادر شده‌اند که هر دو شامل موادی هستند که حقوقی مثل آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز را جرم می‌داند./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.