توصیه‌های امدادگران برای زمستان/ جزئیاتی از طرح «امداد زمستانه»

طرح «امداد زمستانه» امسال با تغییرات قابل توجهی آغاز شد

امداد زمستانه، امداد نوروزی و امداد تابستانه سه ماموریت فصلی جمعیت هلال‌احمر در کشور است. طبق اعلام مرکز کنترل و هماهنگی جمعیت هلال‌احمر ایران، سال گذشته حدود 30 درصد از ماموریت‌های امدادی این جمعیت را امداد زمستانه به خود اختصاص داده است و از این میان هم، 1500 عملیات، تنها برای امدادونجات در برف‌وکولاک رقم خورده است.
طرح زمستانه امدادونجات امسال در حالی آغاز می‌شود که تیم‌های واکنش‌سریع برای استقرار در شعب جمعیت هلال‌احمر آموزش می‌بینند و در صورت نیاز، ظرفیت این امدادگران آموزش‌دیده هم به ظرفیت امداد زمستانه اضافه می‌شود.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ «13 هزار امدادگر، در طرح زمستانه امسال فعالیت می‌کنند.» این را «مهدی ولی‌پور»، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید و به افزایش 18 درصدی توان امدادی کشور نسبت به سال گذشته اشاره می‌کند.

او می‌گوید: «مانند سال‌های گذشته، طرح امداد زمستانه به منظور امدادرسانی در جاده‌های کشور قبل از آغاز فصل زمستان شروع شد. امسال در این طرح 575 پایگاه ثابت فعال هستند. همچنین در 100 گردنه خطرناک شناسایی‌شده در کشور، پست‌های موقت امدادی راه‌اندازی شده است. علاوه بر آن سایر مراکز جمعیت هم در طرح زمستانه فعال هستند. 464 شعبه و دفتر نمایندگی، 305 مرکز پشتیبانی امدادی، 32 مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان، 35 مرکز آنست و 22 مرکز امداد هوایی در این طرح شرکت می‌کنند که در مجموع 1533 مرکز امدادی و پایگاهی را شامل می‌شود.»

هلال‌احمر علاوه بر امدادرسانی در حوادث جاده‌ای برون‌شهری، با شناسایی دلایل بروز اغلب این حوادث، برای کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای هم در تلاش است. هماهنگی با سایر ارگا‌ن‌ها و نهادها برای برطرف کردن مشکلات، بخشی از این اقدامات است.

ولی‌پور می‌گوید: «یکی از معضلات امدادرسانی به افراد درراه‌مانده نبود علائم و نشانه‌های رانندگی در جاده‌ها و تونل‌هاست. همین مسأله باعث می‌شود تا بسیاری از رانندگانی که در راه مانده‌اند، ندانند کجا هستند و بنابراین نتوانند محل دقیق خود را به ما بگویند و این مسأله باعث کندشدن امدادرسانی می‌شود. خاموش بودن روشنایی جاده‌ها از دیگر مشکلاتی است که با سازمان‌ها، ارگان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه مطرح شده است و به زودی حل می‌شود.»

به گفته رئیس سازمان امدادونجات کشور، در این طرح بیش از 3505 خودروی عملیاتی شامل 1063 دستگاه آمبولانس، 1270 خودروی امدادی، 19 اتوبوس امدادی، 456 خودروی نجات، 50 خودروی ویژه عملیات، 11 خودروی فرماندهی عملیات، 480 موتورسیکلت امدادی، 122 موتورلانس و 19 فروند بالگرد شرکت می‌کنند.

 

تیم‌های واکنش‌سریع

امداد زمستانه از 23 آذر آغاز شده و تا 25 اسفند ادامه دارد؛ درست روزی که طرح امداد نوروزی رسما آغاز می‌شود. یکی از تفاوت‌های طرح امداد زمستانه نسبت به سایر طرح‌های فصلی جمعیت هلال‌احمر، این است که علاوه بر عملیات‌های برون‌شهری و جاده‌ای، به روستاهای درگیر برف و بوران هم امدادرسانی انجام می‌شود.

«مرتضی مرادی‌پور»، معاون عملیات سازمان امدادونجات می‌گوید: «با توجه به قانون مدیریت بحران اگر در روستاها هم حوادث ناشی از زمستان را داشته باشیم باید خدماتی را ارائه کنیم. امسال 1533 پایگاه و مرکز عملیاتی ثابت و موقت در طرح زمستانه فعالیت می‌کنند. علاوه بر افرادی که در این پایگاه‌ها شیفت هستند، بیش از 22 هزار نیروی آموزش‌دیده درجه‌بندی‌شده داریم که در صورت نیاز، به ظرفیت طرح اضافه می‌شوند. همچنین 3500 خودرو و تجهیزات لجستیکی سبک‌وسنگین در شبکه امدادی کشور به‌کار گرفته می‌شود.»

امسال تیم‌های واکنش‌سریع شعب شهرستان‌ها هم به تیم‌های واکنش‌سریع هر استان اضافه شده و در صورت نیاز، به جمع گروه‌های امدادی می‌پیوندند. البته آموزش و آماده‌سازی این تیم‌ها به‌صورت تخصصی در حال انجام است. مرادی‌پور می‌گوید: «امسال علاوه بر 32 تیم واکنش‌سریع در 32 استان کشور، قرار شده تا 450 تیم واکنش‌سریع در شهرستان‌ها، مراکز استان‌ها و شهرهای کلان هم داشته باشیم. این تیم‌ها در حال آموزش هستند.»

 

سهلانگاری کوچک، حادثه بزرگ

سال گذشته بیش از 30 هزار مورد خدمات امدادی و عملیاتی توسط هلال‌احمر ارائه شده است. به گفته معاون عملیات سازمان امدادونجات، حدود یک‌سوم از این ماموریت‌ها مربوط به طرح زمستانه بوده.

مرادی‌پور می‌گوید: «سال گذشته بیش از 9500 ماموریت زمستانه در هلال‌احمر انجام شده است. همچنین بد نیست بدانیم در بین ماموریت‌های امدادی، بیش از 1500 عملیات، مربوط به امدادرسانی در حوادث ناشی از شرایط جوی و برف و کولاک بوده است. بیش از 340 هزار نفر زمستان سال گذشته از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند.»

از دیگر تفاوت‌های امداد زمستانه امسال، استفاده بیشتر از ظرفیت زنان امدادگر آموزش‌دیده در ماموریت‌هاست. به گفته مرادی‌پور امسال نسبت به سال گذشته، با افزایش 50 درصدی استفاده از ظرفیت زنان امدادگر روبه‌رو هستیم.

او می‌گوید: «در سال‌های گذشته نسبت حضور زنان به مردان در عملیات‌های امدادی 30 به 70 بوده است. با توجه به تاکید رئیس جمعیت به استفاده بیشتر از ظرفیت زنان، امسال شاهد رشد 50 درصدی حضور زنان در پایگاه‌ها و مراکز امدادی هستیم. برای حضور زنان در پایگاه‌های امدادی باید شرایطی فراهم شود که در صورت این اتفاق، استفاده از این ظرفیت بیشتر هم می‌شود.»

او شهروندان را به رعایت توصیه‌ها و هشدارهای هواشناسی و اداره راه دعوت می‌کند و می‌گوید: «تکنولوژی‌هایی که مدام به‌روز می‌شوند، فرصت خوبی برای همه ما به‌وجود آورده‌اند تا خود و عزیزان‌مان را از خطر دور کنیم. استفاده از این امکانات می‌تواند اطلاعات دقیقی درباره وضعیت آب‌وهوا، شرایط جوی و ترافیکی و … به ما بدهد.»

همچنین درباره سهل‌انگاری‌های شایعی که سال‌هاست تلفات می‌گیرد، می‌گوید: «گاهی حادثه‌ای بزرگ و دردناک را بی‌توجهی کوچکی رقم می‌زند؛ نداشتن زنجیرچرخ در جاده‌ای برفی، به همراه نداشتن سوخت کافی، نداشتن لوازم ایمنی و لباس گرم و … می‌تواند تا حد زیادی این خطرات را کم کند و در صورت وقوع حادثه و گرفتار شدن در برف‌وسرما، از ما مراقبت کنند.»

او همچنین از شهروندان می‌خواهد در صورت بروز هر مشکل و حادثه‌ای، با شماره 12، ندای امداد تماس بگیرند.

 

توصیه‌هایی برای زمستان

طبق اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات، بیشترین حوادث زمستانه کشور مربوط به گرفتار شدن خودروها و همچنین مسافران در برف‌وسرماست؛ افرادی که بدون توجه به هشدارهای راهداری و هواشناسی، آمادگی لازم برای سفر را نداشته و غافلگیر شده‌اند.

مهم‌ترین نکته برای کم شدن این حوادث در زمستان توجه به این هشدارهاست. استفاده از زنجیرچرخ، خودداری از سفرهای غیرضروری در هنگام بارش برف‌وکولاک و رانندگی ایمن در جاده‌های لغزنده تنها تعدادی از توصیه‌هایی است که هلال‌احمر به مسافران زمستانی شهرهای مختلف کشور می‌کند.

لازم است که مسافران حداقل برای یک وعده، غذا و آب کافی در خودرو به همراه داشته باشند تا در صورت گرفتار شدن در برف و ترافیک و …، بتوانند از آن استفاده کنند. به همراه داشتن سوخت کافی هم توصیه مهمی است چراکه ممکن است در ترافیک، برف‌وبوران و سرما گرفتار شوند و دسترسی به سوخت کافی برای آنها میسر نباشد. استفاده از بخاری و گرمایش خودرو دلیل دیگری برای اهمیت همراه داشتن سوخت کافی است.

در دسترس داشتن پتو و لباس مناسب در مسیرهای پربرف به مسافران درراه‌مانده کمک می‌کند تا از سرمازدگی در امان باشند. مسافران لازم است قبل از عزیمت به هر شهری، از قبل شرایط آب‌وهوایی مقصد و همچنین مسیر را بررسی کنند و در صورت نیاز، زمان سفر خود را تغییر دهند.

// انتهای پیام

کوهرنگ در انتظار پایان کوچ

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.