بازی جدی می‌شود/ اغتشاش به توان آر‌پی‌جی/ ورشکستگی کوه طلا

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي قیمت‌گذاری ارز دولتی ، پیامدهای اقتصادی قرارداد چین با کشورهای عربی ، راه حل‌های مقطعی و کوتاه مدت برای برطرف کردن آلودگی هوا ، ورود شناورهای بدون‌سرنشین ارتش رژیم‌صهیونیستی به آب‌های خلیج‌فارس، ورشکستگی شرکت مخابرات و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ قهرمانی آرژانتین در فینال بیست و دومین دوره رقابت‌های فوتبال جام جهانی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي قیمت‌گذاری ارز دولتی ، پیامدهای اقتصادی قرارداد چین با کشورهای عربی ، راه حل‌های مقطعی و کوتاه مدت برای برطرف کردن آلودگی هوا ، ورود شناورهای بدون‌سرنشین ارتش رژیم‌صهیونیستی به آب‌های خلیج‌فارس، ورشکستگی شرکت مخابرات و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

سومین قهرمانی آرژانتین با درخشش «مسی» رقم خورد

روزنامه کيهان:دیدار فینال بیست و دومین دوره رقابت‌های فوتبال جام جهانی از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه دیروز بین تیم‌های فرانسه و آرژانتین در ورزشگاه لوسیل دوحه قطر آغاز شد که ۱۲۰ دقیقه این دیدار با تساوی ۳ به ۳ به پایان رسید.در ضربات پنالتی اما آرژانتین موفق‌تر عمل کرد و با برتری ۴ بر ۲ و در مجموع ۷ بر ۵ برابر فرانسه به پیروزی رسید و جام قهرمانی را بالای سر برد. این سومین قهرمانی آرژانتین در اداوار مختلف جام جهانی است.دو تیم در شرایطی گام در فینال گذاشتند که پیش از این دو‌بار عنوان قهرمانی جام جهانی را به خود اختصاص داده بودند و با پیروزی در این دیدار می‌توانستند در قهرمانی هت تریک کنند.لیونل مسی با حضور در این دیدار از رکورد لوتار ماتئوس عبور کرد و به تنها بازیکنی تبدیل شد که ۲۶ بازی در جام جهانی انجام داده است. این آخرین جام جهانی مسی خواهد بود. فوق‌ستاره آرژانتینی در مصاحبه اخیر خود این موضوع را تایید کرده است.یاران مسی این دیدار را هجومی شروع کردند و با پرس از بالا به دنبال رسیدن به گل زودهنگام بودند. آنها با این روش اجازه بازی‌‌سازی به فرانسه را هم ندادند و به گونه‌ای حریف را تحت فشار قرار دادند که نفس خروس‌ها در همان دقایق ابتدایی بند آمد و نتوانستند نفس بکشند. در دقیقه ۲۱ این دیدار امباپه درون محوطه جریمه دی ماریا را سرنگون کرد تا یک ضربه پنالتی برای آرژانتین اعلام شود. این ضربه را مسی در دقیقه ۲۳ به گل اول بازی تبدیل کرد تا راه راه پوشان آمریکای جنوبی تیم برتر میدان شوند. در حالی که فرانسوی‌ها در تلاش بودند تا گل خورده را جبران کنند، لیونل مسی بازهم پایه گذار یک حمله شد و این بار توپ ارسالی برای دی ماریا درون محوطه جریمه فرصت باز کردن دروازه را در اختیار این بازیکن قرار داد تا ضربه دقیق او به گل دوم آرژانتین در دقیقه ۳۶ تبدیل شود. دشان که بازی را از دست رفته دیده بود و دروازه تیمش دو بار باز شده بود، دست به تعویض زد و در دقیقه ۴۱ دمبله و اولیویه ژیرو را از زمین بیرون کشید.

 

سونامی افزایش نقدینگی در راه است

روزنامه آرمان امروز:‌ روز گذشته نشست خبري رئيس کل بانک مرکزي با رسانه ها برگزار شد . در واقع پس از اوج گيري نرخ ارز و اظهار نظرات مختلفي که پيرامون دلايل افزايش قيمت ارز و اقدامات متولي پولي و مالي کشور مطرح مي شد . اين براي چندمين بار است که صالح آباي با حضور در مقابل رسانه ها به ارائه عملکرد خود پرداخته است .  اگرچه بازهم رئيس کل بانک مرکزي بر غير واقعي بدن نرخ ارز و تعديل ان از سوي بازار ساز و همچنين کاهش نرخ تورم به کمتر از 30 درصد از سال اينده خبر داد که تحقق آن باز هم با اما و اگرهاي زيادي همراه است .البته صالح ابادي در پاسخ به ارمان امروز نيز از تمايل اين بانک براي رشد نرخ سود سپرده بانکي به عنوان ابزاري براي کنترل تورم خبر داد که متاسفانه تاکنون مورد موافقت شوراي پول و اعتبار قرار نگرفته است.بر اساس اين گزارش در اين نشست رئيس کل بانک مرکزي در خصوص برنامه هاي خود براي کاهش ناترزاي بانک ها که قرار است با تزريق 35 هزار ميليارد تومان سرمايه بانک ها را تقويت کند در پاسخ به اينکه اين منابع قرار است از چه طريقي تامين شود و با توجه به افزايش 18 درصدي بدهي بانک ها به بانک مرکزي ايا اين روند باعث رشد نقدينگي و تورم نخواهد شد و در اين صورت بهتر نيست نرخ سود سپرده با افزايش مواجه شود به «آرمان امروز» گفت: در سل هاي اخير بالغ بر 90 کشور براي کاهش اثرات تورمي نرخ سود سپرده خود را تغيير داده به گونه ايکه روسيه از 9 درصد به 20 درصد و آمريکا اين نرخ را از 0.5 به 4 درصد رسانده است.

 

چین پشت ایران را خالی کرده است

روزنامه آرمان ملی: اتاق بازرگانی ایران به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن به پیامدهای اقتصادی قرارداد چین با کشورهای عربی پرداخته است. در این گزارش به مهم‌ترین چالش‌های این قرارداد برای اقتصاد ایران اشاره شده است. به همین دلیل امروز افکار عمومی جامعه با این سوالات مواجه هستند که هدف چین از سرمایه‌گذاری در کشورهای عربی چیست؟ آیا چین به دلیل تحریم‌ها و وضعیت داخلی ایران از بازار ایران ناامید شده است؟ قرارداد چین و عربستان و کشورهای عربی چه پیامدهای اقتصادی برای ایران خواهد داشت؟ «آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان گفت‌وگو کرده است. آرمان معتقد است: « آنچه در رسانه‌های گروهی در ایران درباره قرارداد چین و عربستان انعکاس پیدا کرد با اغراق و بزرگ نمایی همراه بود. براساس اخباری که در این زمینه منتشر شده است قرارداد بین عربستان و چین در حدود29 میلیارد دلار است و از سوی دیگر چین قراردادی60 میلیاردی برای خرید گاز مایع از قطر امضا کرده است. هنوز مشخص نیست مدت زمان این قرارداد چه مدت است و طرفین چه تعهداتی به هم داده‌اند. این در حالی است که شرکت‌های آمریکایی گاز مایع قطر را پیش خرید کرده‌اند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که مدت این قرارداد20 ساله باشد و در چنین شرایطی رقم این قرارداد زیاد بالا و قابل توجه نیست. رقم قرارداد چین و عربستان نیز29 میلیارد دلار است که برای عربستان رقم زیادی نیست. شاید این رقم برای ایران در شرایط کنونی قابل توجه باشد، اما برای کشوری مانند عربستان رقم بالایی به شمار نمی‌رود.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 

پزشكان حاملان مدرنيته ايراني

روزنامه اعتماد:اهالي علوم انساني، روشنفكران و پژوهشگران علوم اجتماعي و علم سياست و فلسفه در ايران، در كندوكاو تحولات ذهني و فرهنگي و همچنين اجتماعي گسترده سراغ هم‌مسلكان خود مي‌روند، يعني براي نشان دادن تغييرات در زمينه‌هاي مذكور، پيش و بيش از هر چيز، آثار و نوشته‌هاي روشنفكران، اهل فلسفه و نظر و متفكران را مدنظر قرار مي‌دهند و مي‌كوشند نشان دهند كه ايشان چه ايده‌ها و انديشه‌هايي را طرح كرده‌اند و چه مباحث تازه‌اي را پديد آورده‌اند و اين افكار چگونه در ساير عرصه‌هاي فرهنگي و اجتماعي تاثيرگذاشته است. بر اين اساس معمولا اين قشر از اجتماع، يعني اهل قلم و نظر به عنوان حاملان مفاهيم و انديشه‌هاي نو تلقي مي‌شوند. واقعيت اما آن است كه نقش ساير كنشگران اجتماعي همچون مهندسان و پزشكان و صنعتگران و تاجرها و صد البته دانشمندان و پژوهشگران در علوم غيرانساني مثل علوم پايه يعني فيزيك و رياضي و شيمي و زيست‌شناسي در تغيير و تحولات اجتماعي و فرهنگي و ورود شيوه‌ها و انديشه‌هاي نو و جاگير شدن آنها در متن زندگي روزمره جامعه، اگر از نقش روشنفكران و نظريه‌پردازان بيشتر نباشد، قطعا كمتر نيست. مهندسي و پزشكي و صنعت جديد يا دانش و معرفت نو، خواه در رياضيات باشد يا فيزيك يا زيست‌شناسي، نوع نگرش جامعه به انسان و جهان و اصولا هستي را دگرگون مي‌سازد. گاليله و نيوتن در وهله اول فيلسوف يا نظريه‌پرداز علوم اجتماعي و سياسي نيستند، دانشمنداني‌اند كه با روش‌هاي تجربي و حدس و گمان و آزمون و خطا، كوشيدند توضيحي مستدل و روشمند درباره مشاهدات خود از جهان و مناسبات ميان اشيا پيدا كنند.

 

اغتشاش به توان آر‌پی‌جی

روزنامه وطن امروز: روز گذشته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد در شصت‌ویکمین طرح رعد پلیس، یک دوش‌پرتاب تکاوری از خانواده آرپی‌جی‌ها کشف شد. سردار حسین رحیمی در حاشیه شصت‌ویکمین نمایشگاه طرح رعد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این مرحله از طرح رعد ۱۷۰ پاتوق سارقان، مالخران و اراذل و اوباش منهدم و ۲۱۵ حکم قضایی به اجرا گذاشته شد. وی در ادامه با اشاره به دستگیری ۹۰۹ نفر از سارقان در این مرحله از طرح رعد، گفت: در این مرحله از طرح ۲ هزار و ۶۴۲ فقره سرقت کشف و در مجموع هزار و ۲۶۸ پرونده سرقت بسته شد. فرمانده انتظامی تهران با بیان اینکه در این طرح ۲۷ گروه و باند سارقان شناسایی و منهدم شدند، اظهار کرد: همچنین ۲۸۹ دستگاه خودرو و موتوسیکلت در این مرحله از طرح رعد کشف شد. وی با بیان اینکه ارزش اموال مکشوفه ۴۰ میلیارد تومان است، گفت: در کنار طرح رعد، طرح برخورد با حاملان و استفاده‌کنندگان از سلاح سرد نیز در تهران به اجرا گذاشته شد که در این راستا ۳۰۰ قبضه سلاح سرد از مجرمان کشف شد. سردار رحیمی با بیان اینکه همزمان با طرح رعد، طرح مبارزه با مالخران هم به اجرا گذاشته می‌شود و همراه سارقان، مالخران آنها هم دستگیر می‌شوند، بیان کرد: در طرح اخیر رعد ۵۵ قبضه سلاح جنگی و شکاری و همچنین یک قبضه سلاح دوش‌پرتاب نیز کشف شده است. وی در ادامه با اشاره به اقدامات پلیس طی روزهای گذشته برای آرام نگه داشتن فضای بازار ارز، گفت: بنا به درخواست بانک مرکزی و کمیسیونی که تشکیل شده بود، پلیس برای دستگیری سوداگران ارز تلاش مضاعفی داشت که در این راستا ۱۰۰ نفر از دلالان دستگیر شدند. رئیس پلیس تهران ادامه داد: این افراد علاوه بر اینکه دلال بودند، اقدام به انجام معاملات فردایی و کاغذی در اتوبوس یا مینی‌بوس هم می‌کردند که معاملات این افراد تأثیر مستقیمی بر افزایش قیمت دلار داشته است.

 

بی تدبیری در «آلودگی هوا»

روزنامه جمهوری اسلامی:طی چند دهه اخیر که کشور درگیر آلودگی هوا شده، متاسفانه شاهد راه حل‌هایی مقطعی و کوتاه مدت برای برطرف کردن این معضل بزرگ و جدی هستیم که با بی‌تدبیری و سوء مدیریت مسئولان، سلامت همه افراد جامعه را تهدید می‌کند و عامل مرگ خاموش سالانه هزاران نفر است.برای مقابله با آلودگی هوا و سایر مسائل زیست محیطی دستگاه‌های مختلف وظایف سنگینی بر عهده دارند، اما متاسفانه کم کاری دستگاه‌ها و نبود اراده محکم برای مقابله با این معضل زیست محیطی سبب شده تا هر ساله در فصول سرد سال با این پدیده مواجه شویم.از صنعت خودروسازی گرفته که در کیفی سازی خودروها دارای مسئولیت می‌باشد تا سایر صنایع برای مقابله با این پدیده دارای وظایفی بوده که متاسفانه انجام نمی‌دهند. ازسوی دیگر سازمان محیط‌زیست نیز در این زمینه کم کاری داشته و آنطور که باید از دستگاه‌ها مطالبه گری ندارد. به عبارت دیگر عدم انجام اقدام به موقع سبب می‌شود تا در فصول سرد سال این معضل مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کند.اکثر مجموعه‌ها به وظایف خود در این حوزه عمل نمی‌کنند، به عنوان مثال در برخی استانهای صنعتی استفاده از مازوت یکی از عوامل اصلی آلایندگی به شمار می‌رود، اما جلوی آن نیز گرفته نمی‌شود. یکی از عوامل آلایندگی در شهر تهران وجود کارگاه‌ها و صنایع است اما اقدام جدی برای انتقال آن‌ها به خارج از شهر نیز صورت نمی‌گیرد.آمریکا و رژیم صهیونیستی در آب‌های خلیج‌فارس به دنبال چه منافعی هستند؟

 

هراس آمریکا از دکترین دریایی‌سپاه

روزنامه جام جم:روز جمعه پایگاه اینترنتی عبری‌زبان اسرائیل دیفنس اعلام کرد: شناورهای بدون‌سرنشین ارتش رژیم‌صهیونیستی وارد آب‌های خلیج‌فارس شده است. این اقدام در چارچوب رزمایش آمریکا در‌خصوص بررسی هماهنگی میان شناورهای بدون‌سرنشین تولید شده توسط ۱۷ شرکت در سراسر جهان انجام شد و طبق اعلام این پایگاه خبری، «شناورهای رژیم صهیونیستی در پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین پهلو گرفته و برای این منظور از آب‌های خلیج‌فارس عبور کرده‌اند.»البته پیش از این هم اعلام شده بود که قرار است پایگاه اطلاعاتی و سایبری رژیم صهیونیستی در امارات تاسیس شود و این رژیم بنا دارد به همراه کشورهای بحرین، امارات و مغرب طرحی موسوم به «گنبد آهنین سایبری» راه‌اندازی کند اما چرا رژیم صهیونیستی وارد خلیج‌فارس شد؟  امیر پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش دراین باره می‌گوید نتانیاهو یک استراتژی را جهت مهار ایران تعریف کرد و مدعی شد باید همواره یک شعله آتش کنار ایران روشن باشد تا جمهوری اسلامی را به خودش درگیر کند؛ زمانی این شعله آتش افغانستان بود و زمانی دیگر عراق و حالا هم آذربایجان است. رژیم‌صهیونیستی علاوه بر حضور اخیر خود در مرزهای دریایی کشورمان، پایگاه‌های مختلف خود در اقلیم شمال عراق و جمهوری آذربایجان را ایجاد کرده بود و از آنجا توطئه‌های فراوانی علیه کشورمان انجام می‌داد. همان پایگاه‌هایی که بارها محل توطئه‌های فراوانی مانند ترور دانشمندان هسته‌ای، پرواز پهپادهای صهیونیستی بر فراز تاسیسات هسته‌ای اصفهان و عملیات‌های جاسوسی را علیه کشورمان انجام داده است.از سوی دیگر هدف اصلی توسعه حضور و نفوذ راهبردی رژیم‌صهیونیستی در خلیج‌فارس، تقابل با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است چرا که رژیم صهیونیستی به لحاظ توسعه سرزمینی شکست خورده و در داخل خود پیرامون مناطق حساس، شهرهای بزرگ و مهم صنعتی و شهرهای بزرگ و پرجمعیت دیوار کشیده است، بنابراین آمریکا به‌دنبال تشکیل یک جبهه متحد میان کشورهای جنوب خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی و خود است، این یعنی آمریکا می‌خواهد یک مثلث عبری ـ عربی ـ غربی را توسعه دهد و آن را تحکیم کند.

 

اقتصاد غرب آسیا؛ چین ۴ آمریکا  یک

روزنامه فرهیختگان: وجود منابع عظیم انرژی در منطقه خلیج‌فارس باعث‌شده یک رقابت بین چین و آمریکا به‌عنوان دو ابرقدرت اقتصادی شکل بگیرد. آمارها نشان می‌دهد درحالی‌که آمریکایی‌ها با اقتصادی‌تر شدن استخراج نفت شیل روابط تجاری خود را که عمدتا بر پایه نفت بود کاهش دهند، اما در همین مدت چینی‌ها برای رفع نیاز خود به انرژی که همراه با رشد فزاینده اقتصادی در دهه‌های اخیر بوده، جای آمریکایی‌ها در منطقه را گرفته‌اند. بر این اساس، طی یک‌دهه اخیر چینی‌ها مانند اغلب قدرت‌های صنعتی برای تضمین رشد اقتصادی خود و تضمین نیاز قابل‌توجه به منابع انرژی، به خلیج‌فارس به‌دلیل داشتن منابع عظیم انرژی توجهی ویژه نشان داده‌اند. آنها سعی دارد بتوانند جای پایی در جهت دسترسی مطمئن و مداوم به انرژی داشته باشد و انرژی خود را از طریق منابع خلیج‌فارس تامین کند. بنابراین چین درتلاش است روابط و همکاری‌های خود را با کشورهای منطقه توسعه دهد و شرکای نفتی مطمئنی را در بازار نفت خلیج‌فارس برای خود دست‌وپا کند. کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند با تحولات رخ‌داده در عرصه تجارت خارجی، آنچه برای چین حائز اهمیت بوده، امنیت عرضه انرژی است. از این منظر، چین سعی می‌کند راهی برای دسترسی مستمر و مطمئن به انرژی داشته باشد و امنیت انرژی خود را با منابع خلیج‌فارس تامین کند. اما اینکه استراتژی‌های متفاوت این دو کشور آمریکا و چین چه تاثیری بر خلیج‌فارس خواهد گذاشت، سوالی است که نیازمند پاسخ‌های آینده نگرانه است. با این حساب، بدون درک تحولات جدید، نمی‌توان به تحلیل رفتار دو کشور چین و آمریکا در منطقه پرداخت. برخی کارشناسان معتقدند ایران باید به‌لحاظ سیاستگذاری پاسخ مناسبی به این تحولات داشته باشد و جایگاه خود را در مناسبات جدید تعریف کند. از این رهگذر می‌توان رفتارهای اخیر چینی‌ها و وارد شدن آنها به بیانیه‌های سیاسی و امنیتی در منطقه را نیز تحلیل کرد.

 

ورشکستگی کوه طلا

روزنامه شرق‌: مدیرعامل کنونی شرکت مخابرات دو سال قبل زمانی که این مسئولیت را بر عهده گرفت، در اظهاراتش شرکت مخابرات را به کوه طلا تشبیه کرد، اما حالا شاهد ورشکستگی (یا القای ورشکستگی) این کوه طلا به روایت وزیر ارتباطات هستیم.شرکت مخابرات ایران بر اساس قانون سیاست‌های اجرائی اصل 44 که در جهت توسعه عدالت اقتصادی ابلاغ شده، از سال 88 به بخش خصوصی واگذار شده است. طبق همان قانون، این واگذاری با طی مراحل زیر از طریق سازمان خصوصی‌سازی و برگزاری مزایده در بورس انجام شده است.ـ در گام اول فراینده واگذاری، شرکت مخابرات ایران از شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام تغییر ماهیت داده و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت معنوی به‌عنوان شرکت سهامی عام برابر ماده (1) اساسنامه شرکت، به ثبت رسیده است. در ماده (2) اساسنامه، موضوع فعالیت شرکت شامل تلفن ثابت، سیار (همراه) و انتقال داده است. در اساسنامه به‌ثبت‌رسیده، شبکه تلفن همراه بخشی از دارایی یک کل واحد به نام شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) است.ـ در گام دوم، از سوی وزارت ارتباطات فقط یک پروانه بهره‌برداری به شماره1100/100 برای فعالیت شرکت مخابرات صادر شده است؛ یعنی پروانه بهره‌برداری فقط برای یک شرکت ثبت‌شده به شماره 325082 موضوعیت دارد و در بند 1 ماده 5 آن پروانه اعتبار پروانه فقط در قالب «یک شرکت ثبت‌شده» تأکید شده است.

 

بازی جدی می‌شود

روزنامه همشهری:محسن شکاری 15سال جدال‌های خانوادگی خاندان میشیما را در بازی رایانه‌ای تیکن (taken) دنبال کرده بود و به قول خودش حتی وسط معرکه اعتراضات خیابانی نتوانست خود را از آثار ذهنی و روانی جدال‌های خشن این شخصیت‌های مجازی رها کند. شکاری تنها معترضی نیست که عنوان کرده تحت‌تأثیر بازی‌های خشونت‌بار رایانه‌ای به اقدامات مجرمانه دست زده است. به‌گفته مقامات امنیتی کشور، بسیاری از نوجوانان و جوانانی که در اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر کشور شرکت داشتند، بعد از دستگیری «شبیه‌سازی‌ بازی‌های رایانه‌ای» را به‌عنوان یکی از دلایل رفتارهای هنجارشکنانه خود مطرح کرده‌اند.نسل‌های مختلف خانواده میشیما در حال جنگ و جدالی دائمی و پایان‌ناپذیر با یکدیگر بودند که تحت‌تأثیر شیطان آغاز شده بود و ادامه پیدا می‌کرد، اما نه «کازویا میشیما»، نه پدرش و نه نسل‌های بعد از او در این نبردها نمی‌مردند. فقط می‌جنگیدند، تا سر حد مرگ زخمی می‌شدند و دوباره به زندگی برمی‌گشتند. محسن شکاری در نقش کازویا بارها مرگ را تجربه کرده بود، اما به قول خودش هیچ‌وقت نمرده بود. او در اعترافاتش گفته است: «مرگو جلوی چشم‌هایم دیدم، ولی هیچ‌وقت واقعی نمردم. همیشه دوست داشتم بمیرم ببینم چی می‌شود تهش. شاید دوباره برگردم به بازی…» حتی وقتی با چاقو به مأمور امنیت خیابان ستارخان ضربه می‌زد تصور می‌کرد در مرحله‌ای از بازی تیکن (taken) قرار دارد. او گفته است: «وقتی آن لحظه چاقو را کشیدم حس ترس با من بود. ترسی که هیچ‌وقت نداشتم و تا به حال تجربه نکرده بودم. انگار یک بعد دیگر در جهان دیگر به رویم باز شد. انگار رفتم مرحله بعد. یکی به من گفته بود مربع را بزن که من حرکت را بزنم.» نامیرایی شخصیت‌های بازی تیکن که به خواست و تصمیم طراحان و سازندگان این بازی اکشن اتفاق افتاده، باعث شده بود شکاری موضوع مرگ و زندگی در دنیای واقعی را هم بازی بداند. او گفته است: «توی بازی‌ها خیلی نمی‌میرند. خیلی زخمی  و بیهوش می‌شوند.»

 

رقابت سیاسی و غیبت احزاب

روزنامه اطلاعات:فرصت و زمان را همیشه ارج نهاده‌اند و به راستی چه حکمتی در فکر و تجربه نیاکان نهفته بود که به تمثیل و اندرز می‌گفتند: «وقت طلاست». در ایده‌‌های انتزاعی و اعتزالی صوفیان و فلاسفه هم، هنگام و ایام و اغتنام از فرصت و ابن‌الوقت بودن، از جمله صفات نیک و حتی فضایل به شمار می‌‌رفته و این مصرع را همگان شنیده‌اند که مولانا فرمود: صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق…در زمانه‌ای که ما به سر می‌بریم، این اندرز و در واقع، این حکمت خالده را باید به خط زر نبشت، و آن را سرمه چشم و آویزه گوش کرد. اگر تاکنون کسانی بدون توجه به «موج سنگین گذر زمان»، قدر این سرمایه گرانقدر را ندانسته و آن را تباه و زایل کرده‌اند، دیگر فرصت تضییع ندارند. در امثال و حکم، و طریقت‌های زبانی ما، هنگامه و زمان یا وقتی که از دست می‌رود، چون جانی است که از کف می‌دهیم، به همین دلیل به آن «وقت‌کُشی» یا «کشتن وقت» می‌گویند. آنچه که ما در سال‌‌های اخیر از دست داده‌ایم، تنها سرمایه‌های عینی نیست؛ همانند صنعت و تولید و مهاجرت نخبگان و ارز و توریسم و تجارت و … که جملگی مایه حسرت و نمونه‌های از دست رفتن فرصت بوده است. اگر به اندازه ضرر و زیانی که از این جهت متحمل شده‌ایم، می‌توانستیم تجربه و عبرت بیندوزیم، باز هم بهره‌ای می‌داشتیم و از اثر و ثمرش سود می‌بردیم. اما نشانه‌های زیادی نمی‌بینیم که فرصت‌جویی و کوشیدن برای جبران کمبودها، جایگزین ضعف و سستی پیشین شده باشد! فهرست کمبودها و مشکلات به تنهایی نیاز به مقاله‌ای جداگانه و مفصل دارد. لذا در اینجا فقط به یک موضوع می‌پردازیم که حاصل غفلتی بزرگ بوده و نتایج زیانباری داشته است.بخشی از مشکلات کنونی عالم سیاست و مدیریت کلان در کشور ما، بی‌توجهی به رقابت سیاسی و در نتیجه کاهش رغبت نخبگان به رقابت و نشاط سیاسی است. نبود احزاب قدرتمند و صاحب ایده و محبوب در میان مردم، در طی سالیان دراز، عرصه‌های نخبگی و شوق سیاسی را فقیر ساخته است. کار به جایی رسیده که تشکل‌های سیاسی برآمده از ساختارهای دولتی نیز، به جای رقابت و بحث و جدل در سپهر افکار عمومی، تنها درگیر تبلیغات سطحی هستند و غالباً در کوششی بی‌ثمر در هفته‌‌های نزدیک به انتخابات ظهور و بروز می‌کنند و در نتیجه، این اندیشه در میان مردم به وجود می‌آید که نظر و نظارت و منظور عموم، چندان منزلتی در میان مسئولان و تصمیم‌گیران ندارد.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.