یار مهربان میهمان یلدای 20 روستای گیلان

جمعیت هلال‌احمر استان گیلان با راه‌اندازی پویش کتاب یلدایی و چراغ 20 کتابخانه روستایی را روشن می‌کند

به‌واسطه ماموریت‌های امدادی که جمعیت هلال‌احمر انجام می‌دهد و همواره در خط‌مقدم امدادرسانی به حادثه‌دیدگان بلایای طبیعی قراردارد، عادت کرده‌ایم هرجا یکی از چادرهای سفید این جمعیت را دیدیم گمان کنیم داوطلبان مشغول جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای کمک به زلزله‌زده‌ها یا سیل‌زده‌ها هستند.

فاطمه عسگری‌نیا_شهروندآنلاین؛ چند روزی است که در استان گیلان و بالغ بر 20 شهرستان کوچک‌وبزرگش وقتی مردم چادرهای هلال‌احمر را در نقاط مختلف شهرها دیدند همین ذهنیت را داشتند اما دیری نپایید که متوجه شدند این بار چادرهای هلال قراراست قصه دیگری را برایشان روایت کند. قصه همدلی با بچه‌های روستایی مناطق محروم، آن هم در شب یلدا . چادرهایی که به‌جای جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زده‌ها و سیل‌زده‌ها به محل جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی مردم تبدیل شده بودند تا کتابخانه‌های روستایی را در دل خانه‌های هلال تجهیز و در شب یلدا لبخند را میهمان اهالی این روستاها کنند. آن هم در قالب پویشی فرهنگی بنام کتاب یلدایی. ترویج فرهنگ کتابخوانی، آن‌هم با کمک ظرفیت داوطلبان جوان جمعیت هلال‌احمر، فکربکری بود که به ذهن مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه گیلان خطور کرد تا گیلان اولین استانی باشد که فعالیت‌های داوطلبانه درحوزه ترویج فرهنگ کتاب‌وکتابخوانی را اجرا می‌کند. ایده‌ای که بعد از اخذ مجوزهای لازم با کمک هلال‌احمری‌های پای کار استان گیلان اجرایی شد و حالا کلی نتیجه مثبت در پی داشته است. صحبت از  حجت‌الاسلام ‌والمسلمین امیرچهری است. کسی که معتقد است ریشه تمام مشکلات اجتماعی و فرهنگی ما سرانه پایین مطالعه و ناآگاهی مردم از خیلی مسائل پیرامون‌شان است. به‌خاطر همین قراراست لشکری از کتابخوان‌های حرفه‌ای را در گیلان آماده کند، می‌گوید:«‌در پی تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر ضرورت موضوع کتاب و ترویج کتابخوانی و دغدغه‌های نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر دراین باره کمیته تخصصی کتاب و کتابخوانی را در شورای فرهنگیجمعیت هلال‌احمر استان با عضویت مدیران ستادی، معاونان و داوطلبان نخبه تشکیل دادیم. بعد از تشکیل این کمیته و هم‌اندیشی‌های اولیه، طرح‌های ابتکاری جالبی از دل این کمیته متولد شد که ازجمله آن می‌توان به تاسیس کتابخانه‌های روستایی در خانه‌های هلال اشاره کرد. به همین بهانه پویش کتاب یلدایی را راه‌اندازی کردیم و مقرر شد با اطلاع‌رسانی در شهر از مردم دعوت کنیم کتاب‌های خوانده شده خود را به چادرهای هلال‌احمر تحویل دهند تا قبل از شب یلدا این کتاب‌ها را به 20 خانه هلال شناسایی‌شده در نقاط محروم استان ارسال و کتابخانه‌های روستایی را راه‌اندازی کنیم.»

پویش کتاب یلدایی در 20 شهرستان

چادرها در 20 نقطه از استان گیلان برپا و نیروهای داوطلب در آنها مستقر شدند. مردم یکی‌یکی به پویش پیوستند، حتی هنرمندان و ورزشکاران استان هم به میدانآمدند:«استقبال از این طرح خیلی زیاد بود به حدی که خیلی از هنرمندان استانی ما اعلام کردند حاضرند در قالب این پویش سفیر هلال‌احمر برای جمع‌آوری کتاب و اهدا به مناطق روستایی محروم شوند.»

گیلان، مهد خانه‌های هلال، ظرفیتی که برای ترویج فرهنگ کتاب‌وکتابخوانی حالا مورد توجه اعضای باشگاه کتابخوانان هلال‌احمر گیلان قرار گرفته است. به گفته حجت‌الاسلام‌ والمسلمین چهری این خانه‌های هلال گنج‌هایی هستند که در مناطق محروم و غیرمحروم استان امروز به امیدی برای ترویج فعالیت‌های فرهنگی تبدیل شده‌اند و ما با خود عهد بسته‌ایم که تا یک‌سال آینده در 50 خانه هلال استان گیلان 50 کتابخانه کوچک مجهز کنیم.»

البته فعالیت‌های فرهنگیآنها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به همین‌جا خلاصه نمی‌شود. او که یکی از فعالان فرهنگی جوان و باذوق است علاوه بر این پویش کتاب یلدایی قرار است یک جشنواره کتابی جذاب برای جوان‌های استانش برگزار کند:«این جشنواره بعد از ایام فاطمیه تحت‌عنوان جشنواره کتاب هلال درخشان برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند درقالب سه محور در این جشنواره شرکت کنند. در محور اول که تحت‌عنوان با من بخوان است با ساخت کلیپ دو دقیقه‌ای می‌توانند به معرفی کتاب موردنظرشان بپردازند، در محور دوم می‌توانند در خلاصه‌نویسی کتابی که شورایکمیته تخصصی معرفی می‌کند و در محور سوم در مسابقه کتابخوانی شرکت کنند، اما نکته جذاب این جشنواره جایزه‌هایآن است که طی تعامل با خیرین قرار است به برگزیدگان این جشنواره 10میلیون تومان هدیه ارائه شود.»

دوشنبهها با کتاب در پایگاههای امدادی

او و دیگر دوستان هلال‌احمری‌اش عزم‌شان را جزم کرده‌اند برای کتابخوان کردن تمامی جوان‌های استان گیلان و می‌خواهند همانطور که در تاسیس خانه‌های هلال رتبه اول را کسب کردند حالا در کتابخوانی هلال هم روی سکوی اول بایستند. به‌خاطر همین ترویج کتاب در پایگاه‌های امدادیهلال‌احمر را هم فراموش نکرده‌اند:«دوشنبه‌ها با کتاب در پایگاه‌های امدادی برگزار می‌شود به این شکل که هر هفته معاونت آموزشی، کتابی با موضوع امداد به داوطلبان معرفی می‌کند. امدادگران در دورهمی‌های  کتابخوانی خود را برای توان‌افزایی عملی که پنجشنبه‌ها از مطالب همین کتاب تهیه می‌شود،آماده ‌می‌کنند. شرکت‌کننده‌ها در این برنامهگواهینامه حضور در دورهمی کتابخوانی امدادی دریافت می‌کنند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین چهری می‌گوید در طرح دیگری هم 16 امام جماعت 16 شعبه هلال‌احمر هم در طرح ترویج کتابخوانی ما مشارکت دارند:«‌هرهفته یک کتاب توسط ائمه جماعت به نمازگزاران معرفی می‌شود. بعد از مدتی نمازگزاران با معرفی کتاب‌های خوانده‌شده خود این چرخه را به‌دست می‌گیرند.»

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه گیلان در ادامه با اشاره به جلسات کتابخوانی و نقد و بررسی کتاب‌ها با حضور نویسندگان و داوطلبان هلال‌احمری می‌گوید:«در این طرح هم هر هفته داوطلبان هلال‌احمری در یکی از کتابخانه‌های استان با حضور استادان نویسنده دورهم جمع می‌شوند و ضمن کتابخوانی با حضور نویسنده همان کتاب به نقدوبررسی کتاب‌هایآنها می‌پردازند. این کار ضمن ایجاد انگیزه بین جوان‌ها این فرصت را می‌دهد که دقیق‌تر به مطالب کتاب توجه کنند.»

او حالا امیدهای زیادی برای ترویج فرهنگ کتاب‌وکتابخوانی در استان دارد و آرزو دارد روزی شاهد برگزاری جشنواره ملی کتابخوانی هلال در کشور باشیم.

باشگاه کتابخوان‌های هلال گیلان

همه این فعالیت‌هایی که به آنها اشاره کردیم قبل از هر چیزی زیرسقف باشگاه کتابخوان‌های گیلان شکل گرفته است. باشگاهی که حالا اعضایش همه از میان داوطلبان هلال‌احمری علاقمند به کتاب، قرار است تحولی شگرف در عرصه کتاب‌وکتابخوانی در کشور ایجاد کنند. حدیث افلاکییکی از این داوطلبان است. او که خودش از کتابخوان‌های حرفه‌ای است، می‌گوید خوشحالم که با عضویت در این باشگاه فرصتی را پیدا‌می‌کنم که در حوزه موردعلاقه‌ام به صورت داوطلبانه فعالیت کنم. او دوست دارد با حضور در مناطق روستایی دورافتاده و محروم حتی برای کودکان روستایی کتاب بخواند و آنها را با دنیای قصه‌ها آشنا کند.

محمدحسین انصاف‌دوست دبیر باشگاه کتابخوان‌های گیلان هم یکی دیگر از این جوان‌های عاشق کتاب‌وکتابخوانی است که همه وقت‌وانرژی خود را صرف پویش کتاب یلداییمی‌کند و می‌گوید بهترین هدیه‌ای که می‌تواند شب یلدا به کودکان داده شود همین کتاب است.

درست است تنها دو ماه از عمر باشگاه کتابخوان‌های استان گیلان می‌گذرد اما 25 نفر از  داوطلبان جوان و نوجوان هلال‌احمری این استان حالا عضو این باشگاه هستند و تلاش می‌کنند گوی‌سبقت کتابخوانی را از هم بربایند. انصاف‌دوست می‌گوید:«نشست‌های کتابخوانی بسیاری در این باشگاه برگزار می‌شود و بچه‌ها بعد از مطالعه کتاب‌ها در یک دورهمی دوستانه برداشت‌های خود از مطالب کتاب‌ها را به اشتراک می‌گذارند.»

به گفته او مسأله کتاب‌وکتابخوانی از دغدغه‌های مهم کشور است آن‌هم در شرایطی که سرانه مطالعه بسیار پایین است:«در جمعیت هلال‌احمر ما ظرفیت خوبی از جوان‌ها داریم که می‌توانیم این فرهنگ را ترویج دهیم. کاری که شاید تا به امروز مورد غفلت قرار گرفته است و به خوبی می‌تواند در سراسر کشور اجرا شود. ما حتی می‌توانیم از ظرفیت خیرین برای تجهیز کتابخانه‌های روستایی استفاده کنیم و به این وسیله کتاب‌های ارزشمندی را به روستاها ببریم.»

در سایه فعالیت باشگاه کتابخوان‌های هلال‌احمر استان گیلان حالا 26 پایگاه امدادی این استان مجهز به قفسه‌های کتاب شده‌اند و امدادگران در ساعتی که در این پایگاه‌ها حاضرند می‌توانند از این ظرفیت ایجادشده استفاده کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. احمد تهرانی می‌گوید

    چه کار قشنگی واقعا جای این کارها خالیه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.