بیانیه تروئیکا درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام

سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک در پی برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی امریکا در نابودی توافق سال ۹۴، ادعای نقض برجام از سوی ایران را تکرار و نسبت به تبعات پیشرفت‌های اتمی کشورمان هشدار دادند

به گزارش شهروند آنلاین؛نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه لندن منتشر شد با چشم‌ پوشی از خروج یکجانبه‌ ایالات متحده از برجام تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ادعا کردند: ایران به مدت سه سال و نیم تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض کرده است و همچنان به گسترش برنامه هسته ای خود درحالی که تعهدات خود را به میزان قابل توجهی کاهش، ادامه می دهد

این بیانیه با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در اجرای برجام که تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است می‌افزاید: ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای این اقدامات، که خطرات مرتبط با اشاعه تسلیحات اتمی را به همراه دارد، ندارد. امروز، برنامه هسته ای ایران هرگز به این اندازه پیشرفته نبوده است.

بیانیه یادشده به گام‌های اخیر ایران برای تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد اشاره و با نادیده گرفتن اطلاع رسانی‌های تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  ادعا کرده است: این امر به طور ویژه نگران‌کننده است زیرا ایران توانایی آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی بخش مهمی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورده است و این امر تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را برای آژانس دشوارتر می‌کند.

تروئیکا با چشم‌پوشی از زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه امنیت بین‌المللی و نظام منع گسترش سلاح‌های اتمی نامیده و با توسل به تاکتیک مقصر نمایی، ایران را عامل تعلل در روند مذاکرات وین و عدم دستیابی به توافق نهایی معرفی کردند. آن‌ها با تکرار ادعاهای ساختگی پادمانی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مدعی شدند که ایران ملزم به همکاری با آژانس اتمی برای حل و فصل مسائل ادعایی باقی‌مانده است.
ایران پس از امضای برجام در سال 1394 با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت.
اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.
دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.
ایران حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین با هدف حفظ توافق برجام نشان داد اما تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.
گفت‌وگوها پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.
قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم‌های سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.
جمهوری اسلامی ایران هم تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگوی تلفنی با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد.

در بخش دیگری از بیانیه تروئیکا به تکرار ادعای بی‌اساس درباره توان نظامی ایران اشاره شده است. در بیانیه یادشده ادعا شده است: ایران به انجام فعالیت های موشکی بالستیک که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد ناسازگار است، ادامه می دهد؛ از جمله با آزمایش وسایل پرتاب فضایی، که از فناوری قابل استفاده برای توسعه موشک های بالستیک دوربرد و برد قاره پیما استفاده می کند.

این بیانیه ادعایی می‌افزاید: اشاعه تسلیحات ایران تهدیدی واقعی و قابل توجه برای منطقه و کل جامعه بین المللی است. ما شدیداً فعالیت بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که تمام فعالیت‌ها و اشاعه موشک‌های بالستیک مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و سایر قطعنامه‌های شورای امنیت را متوقف کند.

در بیانیه تروئیکا همچنین به ادعای مشارکت ایران و روسیه در جنگ اوکراین اشاره شده که بارها ازسوی مقامات کشورمان رد شده است. این بیانیه ادعایی می‌افزاید: از ماه اوت، ایران صدها پهپاد را به روسیه منتقل کرده که از آنها برای کشتن غیرنظامیان و هدف قرار دادن زیرساخت‌ها استفاده کرده است. ما به شدت چنین انتقالاتی را که ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، محکوم می کنیم. حملات بی رویه علیه جمعیت های غیرنظامی و زیرساخت ها جنایت جنگی است. ما به شدت به ایران نسبت به ارسال تسلیحات بیشتر به روسیه، به‌ویژه هرگونه موشک بالستیک کوتاه‌برد، که تشدید شدید تنش را ایجاد می‌کند، هشدار می‌دهیم. ما دبیرکل سازمان ملل متحد را تشویق می‌کنیم که هرگونه شواهدی مبنی بر انتقال اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری یا خدمات مرتبط مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را بررسی و گزارش دهد.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، تصریح کرد: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.
وی با بیان اینکه سیاست تهران، متناقض نیست و قویا برای قراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می کنیم، خاطر نشان ساخت: اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری های متنوع از جمله دفاعی هستند. درگذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده ایم و همچنان دریافت می کنیم و امکاناتی را به روسیه می دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین ندادیم.
تروئیکا در بخش پایانی بیانیه پر تناقض و مردود خود ادعا کرد: ما مصمم هستیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، باید از حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین خودداری و باید از تکثیر سلاح‌های متعارف برای بازیگران دولتی و غیردولتی در خاورمیانه جلوگیری کند.
سه کشور اروپایی با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران مدعی شدند: چنین فعالیت‌هایی در کنار سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز توسط ایران، تنها منجر به انزوای بیشتر ایران از جامعه بین‌المللی خواهد شد./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.