اینجا فقط کی‌روش مهم است!

شعار ثبات روی نیمکت تیم‌های ملی فقط درباره بزرگسالان صدق می‌کند

ابهام جامعه‌ فوتبال در خصوص رویکرد فدراسیون فوتبال: آیا اولویت فدراسیون در حفظ مربیان، فقط درباره کارلوس کی‌روش صدق می‌کند یا این رویکرد در مواجهه با سایر مربیان نیز کاربرد دارد؟

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، چندی پیش، محمدمهدی نبی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال، با حضور در برنامه‌ «ورزشگاه» از تمایل فدراسیون برای حفظ کی‌روش خبر داد و تأکید کرد که «ثبات مربیان» در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار دارد. دوشنبه شب هم مهدی تاج با حضور در یک برنامه تلویزیونی، ضمن تأیید صحبت‌های نایب رئیس اول فدراسیون، از چند گزینه به عنوان کاندیدای اصلی هدایت تیم ملی نام برد که نام کارلوس کی‌روش نیز در میان این اسامی دیده می‌شد. به‌جز نقدهایی که جامعه‌ فوتبال و اصحاب رسانه درباره عملکرد تیم ملی و کارلوس کی‌روش در جام جهانی قطر داشته و دارند، رویکرد متفاوت فدراسیون در مواجهه با مربیان مختلف نیز برای آنها مورد سوال است. پرسش آنها این است که آیا این ثبات فقط برای کارلوس کی‌روش صدق می‌کند یا فدراسیون در مواجهه با سایر مربیان نیز این عملکرد را از خود نشان داده است؟

برای حفظ مربی قهرمان آسیا، به ثبات اعتقاد نداشتید؟

برای پاسخ به این سوال به چهار سال قبل رجوع می‌کنیم؛ زمانی که در سال 2018 تیم ملی فوتسال زنان ایران با هدایت شهرزاد مظفر برای دومین دوره‌ متوالی موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا شده بود. اتفاقا در آن سال نیز مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران در ساختمان فدراسیون، واقع در خیابان سئول مشغول به کار بود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید فدراسیون در آن دوره با مربی موفقی مثل شهرزاد مظفر قرارداد شش‌ماهه و سه‌ماهه امضا می‌کرد و بعد از قهرمانی ایران در آن مسابقات، به علت تعلل در تمدید قرارداد این مربی باتجربه و بادانش، مظفر توسط فدراسیون فوتبال کویت اصطلاحا «هایجک» شد و به عنوان بنیان‌گذار و مربی تیم ملی فوتسال زنان کویت به این کشور رفت. طی این مدت و در دورانی که مدیران دیگری در فدراسیون فوتبال بودند، اتفاقات مشابه بسیاری رخ می‌داد، اما در این گزارش قصد داریم فقط به رویکرد فدراسیون آقای تاج درباره «ثبات» مربیان بپردازیم.

قرارداد سه‌ماهه با سرمربی تیم ملی زنان

زمان را برای مدت چهار سال جلوتر می‌بریم. احتمالا برای شما جالب باشد که بدانید همین یک ماه پیش، فدراسیون با سرمربی تیم ملی فوتبال زنان، مریم آزمون، قرارداد سه‌ماهه ثبت کرد. مربی‌ای که اتفاقا همین چند هفته پیش برای اولین‌بار در تاریخ فوتبال زنان ایران، موفق به شکست یک تیم اروپایی شد. شاگردان آزمون 21 آبان ماه موفق شدند در دیداری تدارکاتی از سد بلاروس بگذرند و 3 روز بعد در دیدار دوم با همین تیم به تساوی یک بر یک دست یافتند، اما مریم آزمون 3 روز پیش در حاشیه برگزاری اردوی انتخابی گفت که قراردادش در آستانه اتمام است و اگر فدراسیون مایل به همکاری با او باشد، در خدمت تیم ملی خواهد بود. این در حالی است که تیم ملی فوتبال زنان ایران حدود سه ماه دیگر، مسابقات حساس مقدماتی المپیک پاریس را پیش رو خواهد داشت و مطمئن نبودن یک مربی از سرنوشت خود در سه ماه آینده واقعا عجیب است؛ آن هم در شرایطی که به گفته‌ نایب رییس فدراسیون اولویت فدراسیون تمدید با مربیان و حفظ ثبات است.

این دو تیم ملی اصلا سرمربی ندارند!

از سوی دیگر، تیم ملی فوتسال زنان و تیم ملی امید ایران اصلا سرمربی ندارند که حالا این سرمربی‌ها بخواهند ثبات داشته باشند یا خیر! تیم ملی فوتسال زنان ماه‌هاست بدون سرمربی به حال خود رها شده و اتفاقا در ماه‌های آتی، مسابقات مهم جام ملت‌های فوتسال زنان در آسیا را پیش رو خواهد داشت؛ مسابقاتی که تیم ملی ایران مدافع عنوان قهرمانی آن است و ستاره‌های ایرانی به دنبال هت‌تریک قهرمانی بعد از کسب این عنوان در سال‌های 2016 و 2018 هستند.

تیم ملی امید نیز در حالی تا چند ماه دیگر مسابقات مهم مقدماتی المپیک را در پیش خواهد داشت که قرارداد مهدی مهدوی‌کیا، سرمربی این تیم در شهریور ماه سال جاری به اتمام رسیده و این تیم هم در طی این ماه‌ها نه اردویی برپا کرده است و نه مشخص است که با کدام کادرفنی آماده حضور در این تورنمنت مهم خواهد شد.

عبدی و مرفاوی در اسفندماه خداحافظی می‌کنند؟

اما این بی‌ثباتی مختص بخش زنان در فدراسیون فوتبال نیست. حسین عبدی و صمد مرفاوی، سرمربیان تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان ایران هستند که به‌زودی در مسابقات جام ملت‌های آسیا به مصاف حریفان خود خواهند رفت، اما بر اساس رویه فدراسیون، قرارداد این مربیان نیز برای مدت یک سال شمسی اعتبار دارد و با توجه به عقد قرارداد این مربیان در فروردین ماه سال جاری، ادامه همکاری در سال آینده منوط به قرارداد جدید است و این در حالی است که در تمام دنیا قرارداد مربیان در رده‌های پایه به مدت طولانی‌تری به ثبت می‌رسد تا این مربیان فرصت تعلیم و انجام کارهای زیرساختی را در رده‌های پایین‌تر و برای تربیت نسل‌های بعدی تیم ملی بزرگسالان داشته باشند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.