ویدیو/ بازگشت جهان به ذغال‌سنگ

استفاده از ذغال‌سنگ برای مقابله با بحران انرژی

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مصرف جهانی ذغال‌سنگ با حدود ۱/۲ درصد افزایش به ۸ میلیارد تن رسیده است. این افزایش مصرف ذغال‌سنگ در زمان نوسانات و عدم اطمینان قابل توجه در بازارهای جهانی انرژی در حال وقوع است.

به گزارش شهروندآنلاین به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی مصرف جهانی ذغال‌سنگ با حدود ۱/۲ درصد افزایش به ۸ میلیارد تن رسیده است. این افزایش مصرف ذغال‌سنگ در زمان نوسانات و عدم اطمینان قابل توجه در بازارهای جهانی انرژی در حال وقوع است.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی جنگ روسیه و اوکراین تجارت ذغال‌سنگ، قیمت و الگوی عرضه و تقاضا آن را تغییر داده است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش زغال سنگ خود نوشت: «بازارهای زغال سنگ در سال ۲۰۲۲ با اختلال در جریان‌های تجارت سنتی، افزایش قیمت‌ها و رشد تقاضا به میزان ۱/۲ درصدی متزلزل شده است. مصرف زغال سنگ به بالاترین سطح تاریخی رسیده و برای اولین‌بار از مرز ۸ میلیارد تن فراتر رفته است.»

این آژانس تاکید کرد که قیمت سوخت‌های فسیلی به ویژه گاز طبیعی در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است که باعث شده مصرف‌کنندگان گاز به گزینه‌هایی نظیر ذغال‌سنگ روی بیاورند.

حالا با افزایش تقاضای زغال سنگ، وضعیت پیچیده‌تر شده است. طبق این گزارش آژانس استفاده از ذغال‌سنگ در تولید برق حدود ۲ درصد افزایش داشته اما به دلیل تولید کمتر فولاد و آهن مصرف آن در صنعت حدود ۱ درصد کاهش داشت.

کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی گفت جهان به اوج مصرف سوخت فسیلی نزدیک شده که انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضای ذغال‌سنگ تا سال ۲۰۲۵ هم افزایش خواهد یافت اما احتمال کاهش رشد یا رکود نیز وجود دارد.

براساس گزارش یورواستات، روسیه در سال ۲۰۲۱ بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی و نفت برای اتحادیه اروپا بوده است. اما صادرات گاز روسیه به دلیل جنگ با اوکراین کاهش یافته و اقتصادهای بزرگ اروپایی را وادار کرده برای تامین منابع سوخت برای ماه‌های سردتر تلاش کنند و به سوخت‌های جایگزین نظیر ذغال‌سنگ روی بیاورند.

گزارش: مهرناز الماسی
منبع:
Euronews

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.