10 میلیون ایرانی در پیچ‌وخم صدور کارت هویتی

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از صدور بیش از ۲ میلیون کارت ملی هوشمند تولید داخل خبر ‌می‌دهد

بیش از 10 میلیون ایرانی بعد از گذشت یک‌و‌نیم تا دو سال از ثبت نام، هنور منتظر دریافت کارت‌های جدید هویتی بوده و با دردسرهای متعدد در امور روزمره خود مواجه‌اند.در این میان سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از تسریع در روند تحویل کارت‌های ملی هوشمند با تولید کارت های داخلی خبر می‌دهد.

صدور کارت هوشمند ملی،کلید ورود به دولت الکترونیک در راستای توسعه اجتماعی عنوان شده که قرار‌است موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها و کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم شود. پروسه‌ای که از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و بر اساس هدف گذاری‌ها قرار بود این کارت تا پایان سال ۱۳۹۷ برای تمام واجدان شرایط صادر شود.اما این فرآیند مهم در عمل، طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت.

شروع دردسرها با تامین نشدن بدنه کارت از خارج

در حالی که روند کار در ابتدا خوب بود و مردم با ثبت‌نام حضوری، چند هفته یا نهایتا یک ماه بعد کارت های جدید هویتی‌شان را دریافت می‌کردند،با این حال با تامین نشدن بدنه کارت از خارج  ازکشور با کیفیت و ویژگی‌های خاص امنیتی،گام اساسی توسعه اجتماعی کشور به بن‌بست خورد.

“صبور باشید من تیرماه ۹۶ ثبت نام کردم بعد از سالها انتظار سال شهریور ۹۹ کارت هوشمند ملی به دستم رسید و بالاخره هویت پیدا کردم.”این جمله ها را یکی از میلیون‌ها ایرانی متقاضی دریافت کارت هوشمند ملی به شهروند می‌گوید.

در حال حاضر بسیاری از متقاضیان با گذشت نزدیک به دو سال از تکمیل مراحل ثبت‌نام، موفق به دریافت این کارت نشده‌اند. این سوال حالا موجه است؛ چرا چندین بار مسئولان سازمان ثبت احوال در رسانه‌ها از مردم می‌خواستند که هرچه زودتر برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کنند در حالی که این انتظارها برای دریافت کارت هوشمند ملی طولانی شده و در زمان مقرر پاسخوگی متقاضیان نیستند.

58 میلیون نفر متقاضی کارت هوشمند ملی

سیف‌الله ابوترابی در تشریح روند تحویل کارت های ملی هوشمند می‌گوید:” از ابتدای صدور کارت ملی هوشمند تاکنون ۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نسبت به تکمیل ثبت نام برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کرده‌اند و ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت ملی هوشمند برای ایرانیان واجد شرایط صادر و به آنها تحویل داده شده است.” در این میان تکلیف 10 میلیون نفری که هنوز کارت‌های هویتی خود را دریافت نکرده‌اند چه می‌شود؟

“صبور باشید من تیرماه ۹۶ ثبت نام کردم بعد از سالها انتظار سال شهریور ۹۹ کارت هوشمند ملی به دستم رسید و بالاخره هویت پیدا کردم.”این جمله ها را یکی از میلیون‌ها ایرانی متقاضی دریافت کارت هوشمند ملی به شهروند می‌گوید

در کشور ۶۲ میلیون نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند و هر ساله یک تا یک و نیم میلیون نفر هم به این تعداد اضافه می‌شود.

توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و همچنین کاهش مراجعه مستقیم مردم به ادارات دولتی و سهولت و سرعت انجام کار در فضای مجازی از ویژگی‌های کارت هوشمند ملی است.

این کارت کارکردهای مختلفی دارد و صدور و در دسترس بودن آن می‌تواند به روند دولت الکترونیک کمک کند؛ اما به نظر می‌رسد با تدابیر اندیشیده شده در خصوص صدور این کارت و روند ثبت نام و انتظارهای طولانی دردسرهایی را برای متقاضیان ایجاد کرده‌است.

گفتند تحریم شدیم، کارت نمی‌فرستند!

فردی که برای تغییر نام سیم کارت همراه اول به نمایندگی مربوطه مراجعه کرده از این تاخیر در ارائه کارت هویتی گلایه می‌کند:” با اینکه رسید کارت ملی و شناسنامه همراه داشتم، اما کار من را انجام ندادند و گفتند باید حتما کارت ملی داشته باشم. وقتی پرسیدم مگر رسید همه جا اعتبار ندارد؟ گفتند دفتر مرکزی اپراتور قبول نمی‌کند و دردسرم بیشتر می‌شود. باید صبر کنی تا کارتت بیاید.”

بیش از ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نوبت صدور کارت هوشمند ملی هستند و برخی از این افراد حتی نزدیک به دو سال است که مراحل پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند

کسانی هم هستند که به اصطلاح دست روی دست نگذاشته و حضوری برای پیگیری چرایی عدم صدور کارت مراجعه کرده اند:” رفتم دفتر پیشخوان، گفتند کارت‌ها باید از سوئیس بیاید، چون تحریم شدیم ، کارت نمی‌فرستند.من می‌گویم کارت ملی ما، باید از یک کشور دیگر بیاید؟ تازه کلی هم ادعا داریم.”

از این دست گلایه ها در طول دو سال گذشته کم نبوده‌است؛ از دانشجویی که برای کارهای فارغ التحصیلی به کارت ملی جدید نیاز دارد تا کسی که اسم شناسنامه‌ای اش را عوض‌کرده و معلوم نیست چقدر باید برای کارت ملی هوشمند صبر کند تا نام جدیدش ثبت شود.

موتور تولید کارت ملی داخلی به راه افتاده

” خوشبختانه کارت ملی هوشمند تولید داخل، مشابه نمونه خارجی است و همه نکات ایمنی و فنی در تولید آن رعایت شده و  چاپخانه دولتی متولی تولید آن است.” این خبر امیدوارانه را ابوترابی،سخنگوی سازمان ثبت احوال امروز  7 آبان 99 می دهد:” از اسفند سال ۱۳۹۶ با مشکل تامین بدنه کارت مواجه شده‌ایم و از آغاز سال ۱۳۹۷ با شرکت‌های متولی که چاپخانه دولتی متولی تامین و تولید آن است، وارد مذاکره شدیم و تلاش‌ها آغاز و قرار شد که بدنه کارت ایرانی مشابه خارجی باشد، آزمایشات طولانی انجام شد و در آغاز نیمه اول سال ۱۳۹۸ شاهد تولید نمونه داخلی بودیم.”

کارت ملی هوشمند تولید داخل، مشابه نمونه خارجی است و همه نکات ایمنی و فنی در تولید آن رعایت شده و  چاپخانه دولتی متولی تولید آن است

ظرفیت فعلی تولید 2و نیم میلیون کارت در ماه

با توجه به تولید کارت های تولید داخل سرعت بیشتری برای تحویل کارت ها مدنظر ما است لذا تقاضای ما از چاپخانه دولت این است که تعداد بیشتری تولید و تحویل ما شود؛ ظرفیت فعلی تولید ۲.۵ میلیون کارت در ماه است. ابوترابی اضافه می‌کند:” بی تردید هرچه ورود کارت داخلی بیشتر شود این آمادگی در ثبت احوال هست که تا ۲.۵ میلیون کارت ماهانه تحویل داده شود.

بر اساس اظهارات مسئول ثبت احوال کشور در حال حاضر تا حدود ۶۰۰ هزار کارت ماهانه نیز توسط چاپخانه دولت تحویل داده شده و قول داده اند این رقم را به یک میلیون برسانند؛ اما انتظار ما این است که تولید بیشتر شود تا افرادی که در نوبت هستند زودتر کارت خود را تحویل بگیرند و پاسخگوی آنها باشیم.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نوبت صدور کارت هوشمند ملی هستند و برخی از این افراد حتی نزدیک به دو سال است که مراحل پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند اما همچنان منتظر دریافت کارت هستند. کارتی که خود باید تسریع کننده امور باشد، همچنان در پیچ وخم‌های صدور گیر کرده.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.