اپوزیسیون فراری!/ جواد خیابانی «این‌کاره» نبود/ آقایان، به کجا چنین شتابان؟!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تازه ترین تصمیم ضد حقوق بشری طالبان افغانستان برای ممانعت از تحصیل دختران و زنان افغان در مراکز دانشگاهی ، قرار گرفتن تولید نفت ایران در کانال روزانه ٣ میلیون بشکه ، سخنان مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، بعد از اتمام کار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ گفته های وزیر امور خارجه کشورمان در مورد اینکه آماده‌ایم گام‌های نهایی رسیدن به توافق در برجام را برداریم در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تازه ترین تصمیم ضد حقوق بشری طالبان افغانستان برای ممانعت از تحصیل دختران و زنان افغان در مراکز دانشگاهی ، قرار گرفتن تولید نفت ایران در کانال روزانه ٣ میلیون بشکه ، سخنان مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، بعد از اتمام کار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ، کوچ سالانه 65 هزار ایرانی از کشور، وضعيت كل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانك‌ها و موسسات اعتباري ميزان سپرده‌ها و تسهيلات بانكي تا پايان شهريور ماه 1401 و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

  

نفت در اوج

روزنامه همشهری:جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم می‌گوید: تولید نفت ایران در کانال روزانه ٣ میلیون بشکه نفت قرار گرفت و ظرفیت تولید نفت سبک با ابتکار همکاران شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت روزانه ٢٠٠ هزار بشکه افزایش یافته است.او در عین حال افزود: طرح تصفیه گازوئیل پالایشگاه نفت اصفهان با ظرفیت ١۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو‌۵ راه‌اندازی شده است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. با بهره‌برداری از این واحد در پالایشگاه اصفهان ۵٠ درصد گازوئیل مصرفی به‌صورت یورو ۵ تولید خواهد شد. به‌گفته وزیر نفت، هم‌اکنون نفت سبک ایران مشتریان خوبی دارد.این گفته سکاندار صنعت نفت و گاز در شرایطی بیان شده که یک روز قبل از آن احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم از فروش یک میلیون بشکه نفت در روز طی 2ماه گذشته خبر داد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد میزان تولید و صادرات نفت ایران در حال اوج‌گیری است. نگرانی جدی اما این است که با اعلام این دو خبر آن هم در آستانه نهایی شدن سند بودجه سال آینده، در برآورد درآمدهای نفتی بیش‌نمایی صورت گیرد که چنین اتفاقی درنهایت به کسری بودجه دولت می‌انجامد.مهم این است که واقع‌بینی در اعلام میزان تولید و صادرات نفت حاکم شود تا دست‌کم لایحه بودجه با کسری کمتری بسته شود. افزون بر این اگر میزان صادرات نفت ایران افزایش یابد، مهم این است که بودجه براساس قیمت هر بشکه چند دلاری تنظیم و تصویب می‌شود. به یقین گزارش رسمی وزارت نفت باید مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

 

خشم جهان از منع تحصیل دختران افغانستان در دانشگاه

روزنامه اطلاعات: تازه ترین تصمیم ضد حقوق بشری طالبان افغانستان برای ممانعت از تحصیل دختران و زنان افغان در مراکز دانشگاهی، خشم مقامات کشورها و سازمان های بین المللی را برانگیخت و محکومیت شدید آنها را در پی داشت؛ تصمیمی متحجرانه از سوی رهبران این گروه افراطی و تندرو که بلافاصله با استقرار نیروها و شبه نظامیان طالبان در دانشگاه های این کشور و جلوگیری آنها از ورود دختران به این مراکز عملی شد.بر اساس گزارش ها، وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان در افغانستان اعلام کرد: دانشجویان دختر تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به دانشگاه‌های این کشور را نخواهند داشت. در نامه‌ای که با امضای «ندا محمد ندیم»، وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان خطاب به تمامی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان ارسال شد، آمده است: به اطلاع همه شما می‌رساند که دستور توقف تحصیل دختران و زنان در دانشگاه ها را تا اطلاع ثانوی سریعاً اجرا کنید.به گفته منابع، ساعاتی بعد، نیروهای طالبان نیز با استقرار در ورودی دانشگاه ها و موئسسات آموزش عالی این کشور، مانع از ورود دختران و زنان دانشجو به داخل دانشگاه ها شدند. این منابع، ویدیوهایی از برخی ولایات افغانستان از جمله «تخار» منتشر کردند که نشان می‌دهد دختران دانشجو برای این که اجازه ورود به دانشگاه نیافتند، پشت درب دانشگاه‌ها گریه می‌کنند. در همین حال،اساتید دانشگاه‌های افغانستان در اعتراض به اقدام طالبان در جلوگیری از آموزش دختران در دانشگاه‌ها، استعفا دادند.

 

اپوزیسیون فـراری!

روزنامه ایران: مهاجر خبرنگار اصلاح‌طلب فراری و سردبیر انجمن روزنامه‌نگاران جوان و عضو مرکزی کمیته سازمان به‌اصطلاح مدافعان آزادی مطبوعات ایران و عضو شورای عالی ادوار دفتر تحکیم وحدت بوده است. او اکنون از سازمان دهندگان فعالیت‌های افراطی فمینیستی زنان است و با گرفتن ژست‌های حقوق بشری و حمایت از حقوق زنان برای خود منبع درآمدی بدست آورده است. او با همین مضمون برای براندازی نرم اقدام به برپایی کارگاه‌های آموزشی برای اقشار مختلف در ایران نموده است. فریبا داوودی مهاجر در بسیاری از سایت‌های ضد انقلاب مانند روز، گویانیوز و‌ گذار وابسته به سازمان سیا مطلب نوشته است و با بسیاری از مؤسسات و بنیادهای امریکایی ارتباط دارد. از او مقالاتی در نشریات و رسانه‌های زنجیره‌ای و ضد انقلاب داخل و خارج کشور چون روزآنلاین، اعتماد، یاس ‌نو و گویانیوز منتشر شده است. وی، فروردین ماه ۸۶ به دلیل حضور در آشوب‌های خیابانی به ۴ سال زندان محکوم شد. داوودی‌ مهاجر پس از خروج از کشور به اصل خود بازگشت و در برنامه ماهواره‌ای پارازیت کشف حجاب کرد. در جریان آشوب اخیر، طی گفت‌و‌گوها با محوریت زن و حقوق زنان با شبکه‌های فارسی زبان خارج به ایجاد مطالبه حذف جمهوری اسلامی پرداخته است.مصی علی‌نژاد:با نام اصلی معصومه علـــــی‌نــــژاد قــمــــی، روزنامــه‌نــــگار فـــراری خارج از ایران که سال‌ها در روزنامه‌های اصلاح‌طلب خبرنگاری می‌کرد. او خبرنگاری را از سال ۱۳۷۸ با روزنامه‌ «همبستگی» آغاز کرد و از نویسندگان روزنامه اعتماد ملی بود. از علی‌نژاد در روزنامه‌های «شرق»، «بهار»، «وقایع اتفاقیه»، «هم‌میهن» نیز نوشته‌هایی منتشر شده است. او خبرنگار پارلمانی خبرگزاری «ایلنا» در مجلس ششم بود که به‌دلیل بی‌احترامی به قوانین و سرقت اسناد اداری محرمانه، از مجلس هفتم اخراج شد و همین سابقه علی‌نژاد را طعمه خوبی برای سرویس جاسوسی انگلیس قرار داد تا از وی یک جاسوس تربیت کنند و از همان زمان بود که وی به دام 6 MI افتاد.

 

ایران آماده امضای برجام

روزنامه جمهوری اسلامی:وزیر امور خارجه کشورمان گفت: چنانچه خطوط قرمز ایران رعایت شود، آماده‌ایم گام‌های نهایی رسیدن به توافق در برجام را برداریم.حسین امیرعبداللهیان دیروز در بازگشت از اردن با اشاره به دیدار خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد برجام اضافه کرد: برداشت ما این است که طرف‌های مختلف برجام درحال بازگشت به واقع بینی هستند و ما نیز اعلام کردیم چنانچه خطوط قرمز ما رعایت شود، آمادگی داریم گام‌های نهایی رسیدن به توافق را برداریم.وی افزود:در دو تا سه ماه گذشته طرف آمریکایی در اظهاراتی ریاکارانه، اقداماتی داشت که با حرف‌های آنها همخوانی نداشت. آمریکا مرتبا ترجیح خود برای گام نهایی بازگشت همه طرف‌ها به توافق در وین را اعلام اما در رسانه‌ها ریاکارانه رفتار می‌کرد.امیرعبداللهیان افزود: در این جلسه درباره همه این مسائل صحبت شد و تاکید کردیم اگر ادعای آمریکایی‌ها برای پیگیری دیپلماتیک درست باشد نمی‌توانند به شیوه‌ای دیگر در رسانه‌ها به دنبال امتیازگیری باشند.همزمان،یک دیپلمات ارشد روس امتناع آمریکا از مذاکرات احیای برجام را غیر مسئولانه توصیف کرد.”میخائیل اولیانوف” نماینده دائم روسیه در وین در یک کنفرانس خبری به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه برجام در دستور کار این کشور نیست و درحال حاضر در اولویت برنامه‌های دولت قرار ندارد، واکنش نشان داد.وی گفت که باتوجه به امتناع ایالات متحده از ادامه مذاکرات بر سر احیای برجام خطر تشدید اوضاع افزایش می‌یابد.اولیانوف در ادامه این رویکرد آمریکا را غیر مسئولانه توصیف و تصریح کرد: اگر مذاکرات به شکلی مثبت تکمیل نشود در آن صورت خطر تشدید اوضاع به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت که می‌تواند منجر به بروز یک فاجعه شود.این دیپلمات روس همچنین در واکنش به ویدئوی جو بایدن رئیس‌جمهور ‌آمریکا که در آن تایید می‌کند برجام مرده است، توئیتی منتشر کرد و نوشت: اگر این درست باشد، بسیاری از طرف‌ها ممکن است دچار مشکل شوند – ایران، آمریکا، اسرائیل، امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین عدم اشاعه هسته‌ای. برجام ضروری است، درحالی‌که بایدن در ویدئویی که به تازگی منتشر شده، مذاکرات ایران را مرده اعلام می‌کند.

 

جواد خیابانی «این‌کاره» نبود

روزنامه شرق:مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، بعد از اتمام کار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی بالاخره در تلویزیون حاضر شد تا پاسخ‌گوی ابهامات موجود درباره تیم ملی باشد. تاج که پیش‌از‌این هم نشان داده بود علاقه‌ای ندارد به غیر از تلویزیون با جایی مصاحبه کند، این بار برنامه موردعلاقه‌اش برای گفت‌وگو را هم تعیین کرد تا شاید فضای به‌مراتب آرام‌تری را تجربه کند. او پیش‌تر با حضور در برنامه شبکه سه روبه‌روی میثاقی نشست و با کلی متلک، به مجری برنامه فهماند که هنوز راه زیادی برای تبدیل‌شدن به عادل فردوسی‌پور دارد. می‌شد با توجه به بحث شکل‌گرفته در آن برهه، متوجه نیش و کنایه‌های مهدی تاج شد که مجری را در سطحی نمی‌بیند که بخواهد وارد چالش با او شود؛ اما این اتفاق به شکل بدتر و واضح‌تری دوباره در تلویزیون رخ داد. این بار رئیس فدراسیون فوتبال ایران به‌جای شبکه سه به شبکه ورزش رفت تا روبه‌روی جواد خیابانی و مجری جوان دیگری بنشیند و پاسخ‌گوی سؤالات آنها باشد. فارغ از مباحث شکل‌گرفته در این گفت‌وگو که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانست قانع‌کننده باشد، ادبیات عجیب‌و‌غریب مهدی تاج که شدت طلبکاری‌اش بیش از هر زمان دیگری نمود داشت هم برجسته بود؛ ادبیات نه‌چندان حرفه‌ای تاج در پاسخ به سؤالات و تأکید بر بی‌دانشی مجریان یا حداقل مسلط‌نبودن آنها به بحث، به قدر کافی خبرساز شد. نتیجه این شد که مخاطب، شاید طبق چیزی که انتظار می‌رفت، از صحبت‌های مهدی تاج قانع نشد و او با قیافه یک فرد فاتح استودیوی شبکه ورزش را ترک کرد. موضوعی که بعد از این گفت‌وگو به شکل عجیبی مخابره شده، این است که تلویزیون قرار است چند بار دیگر برابر مهدی تاج شکست بخورد؟ مردی که برای پاسخ‌گویی خوانده می‌شود، ولی در قامت یک پرسشگر سربلند، صحنه را ترک می‌کند. واقعیت این است که در همه دیالوگ‌های ردوبدل‌شده در این گفت‌وگوی تلویزیونی تنها چیزی که مشخص بود، این است که جواد خیابانی «این‌کاره» نبود. او خیلی زود وارد جنگ روانی مهدی تاج شد و بعضا با استرس‌های مشهود، نمی‌توانست پاسخی را که درخور است، بدهد و بشنود.

 

کوچ سالانه 65 هزار ایرانی از کشور

روزنامه آرمان ملی: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفته دستکم 65درصد از تور‌های گردشگری به ایران طی حوادث اخیر کشور لغو شده است. علی اصغر شالبافیان، معاون این وزارتخانه، گفته «عباراتی که درباره ایران توسط مسئولان کشورهای غربی به کار برده می‌شود، مطابق با واقعیت کشور نیست. اما به هر ترتیب منجر به لغو تورهای ورودی خصوصا از مبادی کشورهای اروپایی شده است. تاکنون بیش از ۶۵درصد تورهای ورودی به صورت قطعی کنسل شده‌اند.» این آمار نزولی را از زبان جامعه هتلداران ایران هم می‌توانید بشنوید که گفته‌اند اتفاقات اخیر باعث لغو سفر 85 درصد ازگردشگران خارجی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی شده است. شالبافیان گفته «نباید فراموش کرد که ابزاری بهتر از گردشگری برای مقابله با ایران هراسی وجود ندارد.» او همچنین گفته «تعداد مسافران از کشورهای همسایه مانند عراق هم اخیرا کاهش داشته» که البته او دلیل آن را مواردی نظیر آغاز سال تحصیلی عنوان کرده است. اما علاوه بر این خبر که گردشگران به ایران نمی‌آیند، این هم یک خبر دیگر که روزگذشته منتشر شد؛ آمار مهاجرت از ایران افزایش پیدا کرده است. خبر این است؛ ۶۵ هزار نفر در سال؛ آخرین آمار مهاجرت ایرانی‌ها و اینکه؛ کوچ هر ایرانی یعنی خروج ۱۲۰هزار دلار از کشور! گرچه نرخ مهاجرت هنوز به بحرانی‌ترین شرایط خود نرسیده است. اما آمار ۶۵هزار مهاجرت در سال، رکورد تازه‌ای برای ایران ثبت کرده است. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر پدیده مهاجرت، احتمالا ظرف سال‌های آینده نه تنها در بخش متخصص، بلکه در زمینه نیروی کار انسانی با چالش جدی مواجه خواهیم بود. اگر پیش‌تر مهاجرت میان دانشجویان و نخبگان، اپیدمی بود و به دیگری سرایت می‌کرد، حالا از آن حلقه بیرون آمده و به گروه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی رسیده و آن را به پاندمی تبدیل کرده است.

 

جامعه باز؛ ترجیح سخن بر شمشیر

روزنامه آرمان امروز:یکی از مفاهیم سیاسی مهم و برجسته که در یک جامعه باز مورد توجه ویژه قرار می گیرد، «آزادی» است؛ زیرا آزادی از یکسو برای امکان نقد که از ارکان معرفتی چنین جامعه ای است، ضرورت دارد و از سوی دیگر عنصری پایه ای برای حصول بسیاری دیگر از اهداف و آرزوهای سیاسی محسوب می شود، همچنین آزادی را باید شاخص اصلی برای یک جامعه باز در نظر گرفت. زیرا آزادی یک مسئولیت انسانی و اخلاقی است و آزادی خواهی فراتر از آن است که عاملی برای تحقق وعده ها باشد، «پوپر» مهمترین دشمن آزادی را، جزم اندیشی و مطلق انگاری است، او در کتاب «جامعه باز و دشمنان آن» بین نقد و آزادی ارتباط برقرار می کند و می گوید: «سنت خردگرایی حکم می‌کند که با حربه سخن به جنگ برویم، نه با شمشیر، در این صورت ذاتاً پذیرای تعدد و تنوع خواهیم بود و در غیر این صورت، داشتن اهداف اجتماعی یکپارچه، به بهای مرگ آزادی – هم آزادی اندیشه و آزادی طلب حقیقت – تمام می شود و مرگ آزادی به معنای مرگ عقلانیت و شرف آدمی است» (پوپر، 1396 : 10310-10311)، او با تأکید بر «آزادی اندیشه» اظهار می دارد: «یک راه بیشتر وجود ندارد و آن راه ورود به جامعه باز است و بس، باید راهمان را به درون مجهولات، شبهات و ناایمنی ها ادامه دهیم و از هر چه در دایره عقل می گنجد، استفاده کنیم تا به بهترین وجه، هم برای حصول امنیت برنامه بریزیم و هم برای آزادی (همان: 419) و بدانیم که گرانقدرترین شکل آزادی، آزادی فکری است» (همان: 318)؛ «پوپر» پس از اشاره به آزادی فکر و اندیشه به عنوان گرانقدرترین شکل آزادی، تأکید می‌کند: «بحث انتقادی، اساس اندیشه فردی است و در نتیجه، سرانجام به این واقعیت خواهیم رسید که آزادی اندیشه، بدون آزادی های سیاسی غیرممکن است؛ پس، آزادی سیاسی، پیش شرط کاربرد آزادانه و کامل عقل انسان است» (پوپر، 1384 : 128) او با اشاره به اینکه جامعه باز، جامعه ای است براساس خرد و باور به انسان دوستی، تأکید دارد، که چنین جامعه ای، قاعدتاً سبک و نوع خاصی از سیاست و نظام حکومتی را باید داشته باشد و آن دموکراسی، آزادی، مساوات طلبی و مهندسی اجتماعی تدریجی به قصد حذف هرگونه درد و رنج بشری است (لسناف، 1385 : 189).

 

آقایان، به کجا چنین شتابان؟!

روزنامه کيهان: الف-‌ این روزها، بار دیگر سخن از مذاکرات هسته‌ای به میان آمده است و مسئولان محترم کشورمان برای از‌سر‌گیری مذاکرات متوقف شده وین با گروه کشورهای ۱+۵ (بخوانید گروه مشترک آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان‌) اعلام آمادگی کرده‌اند. درباره علت توقف مذاکرات وین، پیشنهادات باج‌خواهانه آمریکا و اروپا و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران و این که قرار است مذاکرات از کجا آغاز شود و هر یک از دو سوی مذاکره روی کدام خواسته‌ها اصرار دارند و‌… گفتنی‌هایي هست که به بعد موکول می‌کنیم و در این مختصر فقط به چند گزاره خبری اشاره می‌کنیم و از دست‌اندرکاران محترم مذاکرات هسته‌ای کشورمان پاسخ این سؤال را انتظار داریم که با توجه به گزاره‌های خبری یاد شده، از مذاکرات پیش‌روی چه دستاوردی را انتظار می‌کشید؟! بخوانید! ۱- ساعتی قبل از نوشتن این وجیزه، وزارت امور خارجه آمریکا به بهانه شب یلدا بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بر تعهد دولت آمریکا در حمایت همه‌جانبه از آشوبگران تاکید کرد! ۲- اول آذر ماه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: «‌در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای احیای برجام وجود ندارد و توجه جامعه جهانی به اعتراضات شجاعانه زنان و جوانان ایران معطوف است. ما از این حرکت با تمام توان حمایت می‌کنیم‌»! ۳- جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس روز ۲۶ آذرماه با تاکید بر ضرورت حمایت از اغتشاشات در ایران و به عنوان فقط یکی از این‌گونه حمایت‌ها، نوشت: «‌در 3 ماه اخیر ما ۳۰۰ شخصیت و نهاد جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم قرار داده‌ایم»! ۴- ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز 26 آذر ماه با اعلام دوباره حمایت واشنگتن از اغتشاشات در ایران گفت:«به صراحت گفته‌ایم که در حال حاضر روی برجام متمرکز نیستیم‌»! ۵- روز ۲۶ آذر ماه فرانسیسکا اوبرمایر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «‌در حال‌حاضر هیچ نقطه شروعی برای از سرگیری مذاکرات برجام با ایران وجود ندارد‌»! ۶- امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه علی‌رغم پروتکل‌های دیپلماتیک که بر حفظ‌ پرستیژ و جایگاه ریاست جمهوری تاکید دارند، با یک مشت از اراذل دم‌دستی ضدانقلاب ملاقات می‌کند و بر حمایت از اغتشاشگران اصرار می‌ورزد!

 

چند گرفتی از بن‌سلمان که بگویی سینماگران ما فساد جنسی دارند؟!

روزنامه جوان:حمید فرخ‌نژاد برگ جدیدی است که در قمار اپوزیسیون آشوبگر به دست آنان افتاده است، و چه برگ زرد از شاخه‌سقوط‌کرده‌ای! و چقدر جای دلسوزی دارند فریب‌خوردگان این آشوب که از آنانی که یکی، یکی به امریکا فرار می‌کنند، انتظارات براندازی و تغییر دارند! فرخ‌نژاد معلوم نیست این‌بار خودش را در قبال چه رقمی به رسانه اره‌برقی فروخته است تا در توهینی آشکار به سینماگران ایرانی آنان را گرفتار فساد جنسی معرفی کند. واضح است که سینماگران هم مثل ورزشکاران و پزشکان و بازاریان و هر قشر و صنف دیگری، زیست خوب و بد دارند، اما در کشوری با سابقه فرهنگی و دینی ایران، اقشار و اصناف عموماً زندگی اخلاقی و اصولی و ستودنی دارند. حالا فرخ‌نژاد حرف مجری رسانه اره‌برقی را که می‌گوید: «من می‌دونم، تو هم می‌دونی که بسیاری از هنرمندان ما مشروب می‌خوردند، برخی‌ها روابط جنسی خارج از ازدواج دارند و چقدر فکر می‌کنی چنین آتو‌هایی ازشون دارند…» بلافاصله قطع می‌کند و می‌گوید: «خب هست! مطمئنم هست!»درواقع مجری می‌خواهد با ادعای شرب‌خمر و روابط جنسی خارج از ازدواج، دلیلی برای سکوت و همراهی‌نکردن فرهیختگان جامعه هنری و فرهنگی ایران با آشوب بتراشد، و فرخ‌نژاد که باید از همکاران خود در صنف سینما دفاع کند، برعکس، این ادعای توهین‌آمیز را تأیید می‌کند! البته از او که وطن‌فروش و انسان‌فروش درجه یکی است تا آنجا که می‌گوید «می‌خواهم ۸۰ میلیون ایرانی نباشد، اگر خم به ابروی پسرم بیاید» دور از انتظار نبود که همکارفروش و صنف‌فروش هم بشود، اما آخر به چه قیمتی؟! چه مزه‌ای دارد پول بن‌سلمان قاتل خاشقچی و قاتل ده‌ها هزار کودک یمنی و ده‌ها هزار جوان عراقی و سوری و شهدای ایرانی دفع داعش که این‌چنین ناانسان‌هایی به این ارزانی خود را به آن می‌فروشند؟به این بخش از پرسش و پاسخ مجری با فرخ‌نژاد که با دقت از روی نوار پیاده شده توجه کنید تا عمق فهم و شعور و سواد وطن فروشی که حالا می‌خواهد پدر اپوزیسیون باشد، معلوم شود. حقاً که خوب به هم می‌آیند این پدران و فرزندان! مجری: «انتقادی که از شما هست اینه که چرا وقتی در ایران بودی، این‌قدر رسا حرف نمی‌زدی، اما حالا که از ایران خارج شدی…» فرخ‌نژاد: «خیلی جالبه. آره، اینا، اینا درواقع… من… نزدیک دو ماه ممنوع‌الخروج بودم اونجا… خب اینا چرا، چرا، … بعد اینا… من میگم… این بحث تخریبی‌یه… که چنان…. درواقع… تو رو.. خب اونا که به سؤال تو جواب…. آقا من اصلاً هرآنچه شما بگویی… من بدتر از اون چیزی که… چه ربطی به سؤالم داره….»

 

70 درصد سپرده‌ها متعلق به 1 درصد جامعه؟

روزنامه اعتماد:بر اساس گزارش بانك مركزي از وضعيت كل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانك‌ها و موسسات اعتباري ميزان سپرده‌ها و تسهيلات بانكي تا پايان شهريور ماه 1401 نسبت به سال گذشته معادل ۳۵.۶ و ۳۴.۴ درصد افزايش يافته است. در پايان شهريور ماه سال جاري، مانده كل سپرده‌ها به رقم ۶۳۴۹.۱ هزار ميليارد تومان رسيده است كه نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال گذشته معادل ۳۵.۶ و ۱۴.۸ درصد افزايش را نشان مي‌دهد. همچنين، بالاترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۳۷۶.۵ هزار ميليارد تومان و كمترين مبلغ مربوط به استان كهگيلويه و بويراحمد معادل ۱۷.۷ هزار ميليارد تومان است. علاوه بر اين، مانده كل تسهيلات در اين زمان ۴۶۴۲.۵ هزار ميليارد تومان است كه نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال گذشته معادل ۳۴.۴ و ۱۲.۱ درصد افزايش داشته است. طبق اين گزارش، بيشترين مبلغ تسهيلات نيز مربوط به استان تهران با مانده ۲۷۷۰.۲ هزار ميليارد تومان و كمترين مبلغ مربوط به استان كهگيلويه و بويراحمد معادل ۱۷.۶ هزار ميليارد تومان است. اما چه ميزان از اين سپرده‌ها مدت‌دار است و اين سپرده‌هاي غيرديداري در دست چند درصد از سپرده گذاران است؟74 درصد سپرده‌ها مربوط  به يك درصد از سپرده‌گذاران ؟ عباس شاكري، رييس سابق دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه در نشستي كه در فرهنگستان علوم برگزار شده بود گفته است؛ 85 درصد از نقدينگي مربوط به سپرده‌هاي پس‌انداز مدت‌دار است و 74 درصد از اين سپرده‌ها مربوط به يك درصد از سپرده‌گذاران مي‌شود. البته پيش از اين ادعا و در سال 1395 نيز غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرده بود كه 80 درصد سپرده‌هاي بانكي متعلق به 2 درصد است، اين اظهارنظر هم هيچ‌گاه از سوي مقامات بانك مركزي شفاف‌سازي نشد و پاسخي هم به آن داده نشد. ضمن آنكه در داده‌هاي صورت‌مالي بانك‌ها نيز مشخص نشده كه چه تعداد از سپرده‌گذاران چه مقدار سپرده دارند و شايد اگر تفكيكي صورت گيرد، مي‌توان ارزيابي روشن‌تري داشت كه چه ميزان از سپرده‌ها در دست چه تعداد از سپرده‌گذاران است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.