وزیر خارجه آمریکا: معتقدیم دیپلماسی بهترین راه حل در قبال ایران است

وزیر خارجه آمریکا با حمایت از ناآرامی ها در ایران و تکرار ادعاها و اظهارات مداخله جویانه گفت: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه حل در قبال ایران است

به گزارش شهروند آنلاین؛آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن با تکرار ادعاهای دولت بایدن افزود: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه حل است. اما با وجود تلاش هایی که ما و متحدان اروپایی ما انجام دادیم، ایران علاقه مند یا آماده نبوده است تا تصمیمات لازم برای بازگشت به پایبندی را اتخاذ کند.

بلینکن تصریح کرد: ما به اتخاذ روش های مختلف جهت اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه آمریکا که در کنفرانسی خبری در پایان سال میلادی ۲۰۲۲ سخن می گفت، افزود که  عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای در راستای منافع ما است و جو بایدن در این خصوص متعهد است.

بلینکن با بیان اینکه معتقدیم که موثرترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از طریق دیپلماسی  است، گفت که  زمانی که برجام اجرا می شد، کاری  را که برای آن طراحی شده بود، انجام می داد. این توافق برنامه هسته ای ایران را محدود کرد و نه تنها نهادهای بین المللی  بلکه مقامات آمریکایی موثر بودن این توافق و پایبندی ایران به آن را تایید کرده بودند.

وی بار دیگر به اشتباه دولت وقت آمریکا در خروج از برجام اذعان کرد و گفت: بر اساس باور ما، خروج آمریکا از برجام یک اشتباه بود. این واقعیتی است که دولت کنونی آمریکا آن را به ارث برده است .

بلینکن بار دیگر اظهارات مداخله جویانه را تکرار کرد و مدعی شد: جهان بر تحولات داخل ایران متمرکز شده است .

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: ما به شدت نگران تیراندازی مقامات ایرانی به سوی معترضان مسالمت آمیز هستیم. ما شاهد بازداشت های گسترده، دادگاه های ساختگی، اعدام ها و خشونت به عنوان ابزار سرکوب اعتراضات بوده ایم.
بلینکن با بیان اینکه جهان شاهد این تحولات بوده است، افزود: این اقدامات از سوی ایران بدون عواقب نخواهد بود. ما سعی کرده ایم مقامات ایران را تحریم کنیم و دیروز در خصوص نقض حقوق بشر مقامات ایرانی را تحریم کرده ایم ما به صورت فعال سعی کرده ایم امکانات لازم برای برقراری ارتباط میان مردم ایران و جهان را در اختیار آنها قرار دهیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: بنابراین ما به همراه متحدان و شرکای خود  به دنبال پاسخگو کردن مقامات ایران بوده ایم.

بلینکن همچنین با تکرار ادعاهای پهپادی علیه ایران  گفت: ما همچنین بر مساله ارسال پهپاد از ایران به روسیه جهت ادامه خشونت مسکو علیه اوکراین متمرکز بوده ایم .

وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاها گفت که پهپادهای ایرانی برای خاموش کردن چراغ ها، آب و وسایل گرمایشی در اوکراین مورد استفاده قرار می گیرد.

بلینکن با تکرار ادعاها ادامه داد: ما سعی می کنیم در ارسال این پهپادها اختلال ایجاد کنیم و شبکه های مختلف را در این زمینه تحریم کنیم . ما اقدامات ایران در حمایت تسلیحاتی از روسیه را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می دانیم و خواهان تحقیقات در این زمینه هستیم.

به گزارش ایرنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست دوره ای و عادی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام افزود: امروز همانطور که انتظار می رفت، اعضای شورا بار دیگر حمایت خود را از احیای برجام ابراز کردند و اجرای کامل آن به عنوان تنها اقدام عملی خواستار شدند. بدیهی است که برجام تنها با پرداختن به ریشه های اصلی وضعیت فعلی آن، یعنی خروج آمریکا از توافق در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، قابل بازگشت و احیاء است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: فشار، ارعاب و رویارویی راه حل نیست و به جایی نمی رسد. اگر آمریکا واقعاً خواهان احیای برجام است، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. ایران به نوبه خود بر تعهد خود به گفتگو و دیپلماسی تاکید می کند.

وی افزود: ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم، برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول همکاری کنیم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم. اما این امر در صورتی قابل دستیابی است که آمریکا متحده اراده سیاسی واقعی نشان دهد و آماده کار در جهت راه حل رضایت بخش باشد و موافقت کند که به طور کامل به تعهدات خود عمل کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: آمریکا اکنون توپ را در زمین خود دارد. باید نشان دهد که صادق، قابل اعتماد و قادر به اجرای وعده هایش است. اکنون وقت اقدام است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

ایران حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین با هدف حفظ توافق برجام نشان داد اما تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.

گفت‌وگوها پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم‌های سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران هم تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگوی تلفنی با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.