لطفا بازی‌های فوتبال زنان را پخش زنده کنید

چرا استقلال و پرسپولیس در بخش زنان تیم‌داری نمی‌کنند؟

آزمون: سازمان لیگ باشگاه‌هارا ملزم به تیم داری در بخش زنان کند، برای پخش زنده فوتبال زنان چه مانعی وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، در تازه‌ترین رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال زنان، تیم ملی ایران با دو پله صعود در رتبه شصت‌وهشتم جهان قرار گرفت، این صعود دلیلی نداشت جز کسب اولین پیروزی تاریخ تیم ملی زنان ایران در برابر یک تیم اروپایی، کسب یک پیروزی و یک تساوی در برابر بلاروس در دیدار تدارکاتی با این تیم که در ورزشگاه آرارات تهران برگزار شد، دوباره توجه‌ها را نسبت به تیم ملی فوتبال زنان ایران جلب کرد تا به این بهانه گفت‌وگویی را با مریم آزمون، سرمربی تیم ملی زنان ایران ترتیب بدهیم.

*خانم آزمون، از لیگ برتر شروع کنیم، عصر جمعه هفته آخر نیم‌فصل نخست لیگ برتر فوتبال زنان به اتمام رسید، روند برگزاری لیگ را چطور دیدید؟

فکر می‌کنم لیگ برتر در سال جاری، به مراتب پویاتر و جذاب‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود، در سال گذشته به دلیل برگزاری اردوهای تیم ملی، لیگ، فرسایشی شده بود و تمام تیم‌ها نسبت به این موضوع معترض بودند، علاوه بر اعتراض تیم‌ها، این موضوع روی عدم استقبال اسپانسرها نیز تاثیر مستقیم گذاشته بود، اما امسال با تعامل خوبی که با خانم گلاره ناظمی، مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر داشتیم، صبر می‌کنیم تا لیگ به اتمام برسد و بعد با اطمینان‌خاطر بهتری به سراغ برنامه‌های خود برای آماده‌سازی تیم ملی زنان در راه مسابقات مقدماتی المپیک که فروردین ماه برگزار خواهد شد، خواهیم رفت. از نطر فنی هم احساس می‌کنم که لیگ امسال به مراتب بهتر از سالیان گذشته است و تیم‌ها رقابت نزدیک‌تری با یکدیگر دارند.

*در لیگ امسال، تیم سیرجان به دلیل تفاصل گل بهتر نسبت به خاتون در صدر جدول قرار گرفته، نظرتان در خصوص رقابت دو تیم کرمانی و همچنین سپاهان در بالای جدول چیست؟

همانطور که گفتید، دو تیم کرمانی شانه‌به‌شانه یکدیگر برای قهرمانی در تلاش هستند و این رقابت باعث جذابیت لیگ شده است، همینطور رقابت سپاهان، ملوان، ایلام و سایر تیم‌ها در میانه جدول نیز سبب زیباتر شدن لیگ شده است. فکر می‌کنم یکی دیگر از دلایل زیبایی لیگ امسال، استفاده از بازیکنان جوان باشد. من سعی کردم که همواره در تیم ملی از بازیکنان جوان بهره بگیرم و با این اتفاق، می‌بینیم که همان بازیکنان در حال حاضر نقش بسیار کلیدی در تیم خود ایفا می‌کنند. برای مثال محدثه زلفی، بازیکن پیکان البرز را می‌بینید که 17 سال سن دارد اما ستاره تیم پیکان است، این بازیکن در اردوهای ملی حضور دارد و می‌توانید تفاوت سطح فنی او را با دیگر بازیکنان مقایسه کنید که بعد از اردوهای ملی چقدر پیشرفت داشته است. با تمام این اوصاف من فکر می‌کنم که در دور برگشت، لیگ به مراتب جذاب‌تری را شاهد خواهیم بود و به آینده مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان در سال‌های آتی نیز بسیار خوش‌بینم.

*پیش از فصل شنیده می‌شد که استقلال و پرسپولیس می‌خواهند به فوتبال زنان ورود کنند اما این اتفاق در این فصل رخ نداد. فکر می‌کنید حضور تیم‌های بزرگ در فوتبال زنان چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

از گذشته تاکنون تیم‌های بزرگی مثل ملوان و سپاهان در فوتبال زنان نیز تیم‌داری می‌کردند، شما دیدید که امسال پیکان نیز به حوزه زنان ورود داشت و این اتفاق بسیار خوبی است. چیزی که می‌دانم این بود که؛ در گذشته قرار بود قانونی وضع شود که تیم‌های آقایان، مبلغی از قرارداد بازیکنان‌شان را به تیم‌داری در حوزه زنان اختصاص دهند، اگر این اتفاق عملی شود و سازمان لیگ، باشگاه‌ها را ملزم به انجام این کار کند با همین مبلغ هر باشگاه می‌تواند چند تیم فوتبال زنان در رده‌های مختلف را اداره کند و قطعا تاثیر بسیار خوبی در حوزه فوتبال زنان خواهد داشت. عملی شدن این قانون، می‌تواند موجب رشد فوتبال زنان در کشورمان شود، امیدوارم که سازمان لیگ این قانون را هرچه سریع‌تر وضع کند تا باشگاه‌ها ملزم به رعایت این قانون شوند.

*مدت‌هاست که بحث پخش زنده فوتبال زنان مطرح است، اقدامی که قطعا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در حرفه‌ای‌تر شدن فوتبال زنان داشته باشد، در این خصوص چه نظری دارید؟

باید بگویم که تیم‌های ملی و باشگاهی ما در رده‌های سنی مختلف برای انجام مسابقات بین‌المللی به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند و آن مسابقات از کشورهای دیگر ضبط‌وپخش می‌شود، به همین دلیل می‌گویم که مراجع ذی‌صلاح باید نگاه ویژه‌تری به این موضوع داشته باشند. چراکه فکر نمی‌کنم در این خصوص مانعی وجود داشته باشد. اگر این مسابقات چه در رده‌ ملی و چه در سطح باشگاهی، پخش زنده داشته باشند، فوتبال زنان نیز با اقبال بیشتر اسپانسرها مواجه خواهد شد و دلایل بسیار دیگری نیز برای این اتفاق وجود دارد. تیم‌ها می‌توانند آنالیز بهتری از یکدیگر داشته باشند. انگیزه بازیکنان در مسابقات دوچندان خواهد شد، داوری‌ها پیشرفت خواهد کرد، ما در تیم ملی می‌توانیم نظارت بیشتروبهتری بر عملکرد بازیکنان و تیم‌ها داشته باشیم و دلایل بسیار دیگری که می‌تواند تاثیر مستقیم بر عملکرد فوتبال زنان داشته باشد. برای شما مثالی می‌زنم؛ ما موفق شدیم بلاروس را که یک تیم اروپایی هست شکست دهیم اما آیا کسی این موفقیت را دید؟ خیر. به دلیل اینکه مسابقات ما از پوشش زنده برخوردار نیست و موفقیت‌هایمان نیز به همین دلیل دیده نمی‌شود.

*به سراغ تیم ملی برویم، آیا آماده حضور در مسابقات مقدماتی المپیک پاریس هستید؟

من سعی می‌کنم تا جایی که می‌شود مسابقات مهم را از نزدیک تماشا کنم و بازیکنان مدنظر خودم را که اکثرا بازیکنان جوان هستند برای حضور در اردوهای آتی دعوت و آماده کنم، در حال حاضر نیز منتظریم که لیگ به اتمام برسد و بعد از آن با خیال آسوده اردوهای خود را برای حضور قدرتمند در بازی‌های مقدماتی المپیک آغاز کنیم، برای مسابقات کافا سعی کردم بازیکنان بسیار جوانی را به اردوی تیم ملی دعوت کنم و آنها را به نوعی محک بزنم. سبک بازی تیم‌های من همواره بازی روی زمین بوده است و اصلا تمایل به زیرتوپ زدن ندارم، به همین دلیل تمام سعی خودمان را می‌کنیم که با بازیکنان جوان در همین خصوص کار کنیم. البته این را هم باید ذکر کنم که به حضور بازیکنان باتجربه هم در ترکیب تیم ملی نیاز داریم. بازیکنان باتجربه معمولا گره‌گشای مسابقات مهم هستند و در لحظات مهم و حساس تاثیر خود را روی مسابقه می‌گذارند، برای مثال ملیکا متولی، مدافع باتجربه تیم ما در دیدار برابر بلاروس بود که با حضور به‌موقع در محوطه جریمه موفق به گلزنی به این تیم با یک ضربه سر بسیار زیبا شد و ما با همین گل موفق شدیم که اولین پیروزی تاریخ تیم ملی زنان ایران را در برابر یک تیم اروپایی کسب کنیم.

*حرف خاصی باقی مانده است؟

از مسئولان و شما رسانه‌ها درخواست می‌کنم که توجه بیشتری نسبت به ورزش زنان به‌ویژه فوتبال داشته باشید. بعد، از مردم کشورم می‌خواهم که به فوتبال زنان نیز نگاه جدی‌تری داشته باشند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.