آخرین خبر از احیای دریاچه ارومیه

رئیس هیاات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد: طبق اعلام ستاد احیای دریاچه ۱۰۰ درصد اعتبارات احیاء محقق شده است.

به گزارش شهروند آنلاین، روح‌الله متفکرآزاد در نشست اعضای هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه با مسئولان استان گفت: سد کانی سیب به لحاظ فناوری در دنیا مثال‌زدنی است و در این رابطه از دست‌اندرکاران حاضر در قرارگاه خاتم‌الانبیاء و همچنین زحمات استانی و ملی قدردانی می‌کنیم.

او ادامه داد: مرحله نخست تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه با ظرفیت ۳۰۰ میلیون مترمکعب تا دهه فجر امسال افتتاح می‌شود و این یک قدم رو به جلو برای احیا است ولی باید قدم‌های بعدی تا احیای کامل محکم برداشته شود.

متفکر آزاد افزود: احداث ۳۶ کیلومتر تونل در عمق ۱۵۰ متری زمین، یک شاهکار مهندسی و علمی است که قابل تحسین است و با آنکه دولت مشکلات مالی و اقتصادی دارد ولی در موضوع احیای دریاچه ارومیه به دلیل اهمیتش، صددرصد اعتبارات را تخصیص داده و این جای قدردانی دارد.

او اظهار کرد: موضوع احیای دریاچه ارومیه نه تنها برای نمایندگان منطقه، بلکه برای تمامی نمایندگان موضوعیت دارد و به عنوان نمادی از یک اراده ملی در حوزه زیست‌محیطی و همچنین نمادی از پیشرفت‌های حکمرانی جامعه ما تلقی می‌شود.

نماینده مردم تبریز؛ آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه را به عنوان یکی از ابزار‌های نظارتی مجلس در مورد دریاچه فعال کردند که اساس این موضوع برای مچ‌گیری نیست و شرایط را فراهم می‌کند تا از ابزار نظارتی پیشرفته مجلس برای فهم درست نحوه مواجهه با یک پدیده زیستی استفاده و به فرآیند احیا و بهبود شرایط دریاچه کمک کنیم.

متفکرآزاد با بیان گلایه‌ جدی در حوزه کشاورزی و وظایف محوله به جهاد کشاورزی متذکر شد: به نظر می‌رسد هرقدر که در حوزه سازه‌ای در راستای احیای دریاچه ارومیه کار می‌شود،از طرف حوزه کشاورزی در حال خراب کردن هستیم، البته این بحث مربوط به الان نیست، بلکه در طول این مدت توجه جدی به حوزه بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی اعمال نشده است.

ذاکری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در این جلسه با بیان اینکه دولت سیزدهم برای احیا وجلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه اقدامات مناسبی را برنامه‌ریزی و آغاز کرده است تصریح کرد: طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز از اقدامات موثر در این باره است.

حجت الاسلام میر تاج الدینی عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو به ۲۷ راهکار برای حل بحران دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود:برای احیای دریاچه ارومیه مشارکت مردم و تامین اعتبار نیاز است و باید به زودی اعتبارات جدیدی برای احیای دریاچه ارومیه در نظرگرفته شود.

علیزاده عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه و نماینده مردم دامغان با تاکید بر اینکه برخی مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال‌های نخست در نجات دریاچه بسیار موثر بوده است گفت:باید در برخی مصوبات قدیمی برای تداوم حیات دریاچه بازنگری شود.

اوسطی عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه و نماینده مردم قروه با اعلام اینکه در این بازدید مشخص شد که آذربایجان شرقی به بیشتر تعهدات خود در زمینه احیای دریاچه ارومیه عمل کرده است ادامه داد: باید در ساختار ستاد احیا به آذربایجان شرقی میدان عملی بیشتر داده شود.

راستی نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه و نماینده مردم شبستر هم گفت: تا بهمن ماه، فاز اول تونل انتقال کانی سیب به دریاچه با انتقال سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب افتتاح می‌شود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.