تعطیلات میلیون‌دلاری خارجی‌ها در ایران!

مرور پرونده 10 بازیکنی که مثل لوکادیا ناگهان غیب‌شان زد

رفتن لوکادیا از ایران بهانه‌ای شد تا به سراغ بررسی پیشینه 10 بازیکن خارجی برویم که در طول این‌ سال‌ها تیم‌های ایرانی را به بهانه‌های مختلف ترک و سپس با شکایت به دادگاه عالی ورزش (CAS) مطالبات خود را بدون انجام تعهدات‌شان وصول کردند.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، درست دو روز پیش از برگزاری شهرآورد تهران که حساس‌ترین دیدار فصل در لیگ برتر ایران است، یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی تیم پرسپولیس، ایران را به مقصد کشورش ترک کرد تا آب سردی باشد بر پیکر هواداران پرسپولیس که پیش از این نیز در طول ادوار برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران، شاهد چنین رفتارهایی از دیگر بازیکنان خارجی خود بوده‌اند.

اما این اتفاق فقط مربوط به باشگاه پرسپولیس نیست و در طول سال‌های گذشته، باشگاه‌های بزرگی مثل استقلال و تراکتور نیز دائما با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‌اند. به همین دلیل به سراغ بررسی پیشینه 10 بازیکن خارجی تاریخ لیگ برتر رفتیم که به دلایل گوناگون در طول فصل، باشگاه ایرانی خود را ترک و دستمزد نجومی‌شان را نیز پس از طرح شکایت به فیفا، دریافت کردند.

رافائل؛ رفت و 6 امتیاز از پرسپولیس گرفت

پرسپولیس در اسفندماه سال 86 به دلیل پرداخت نکردن بدهی معوقه رافائل نیجریه‌ای با  حکم کسر 6 امتیاز حسابی نقره‌داغ شد. هر چند در پایان آن فصل، پرسپولیس با تک‌گل سپهر حیدری در دقیقه 96 در دیدار با سپاهان موفق به کسب عنوان قهرمانی در لیگ هفتم شد، اما کسر 6 امتیاز در آن زمان پرسپولیسی‌ها را تا آستانه از دست دادن قهرمانی پیش برد. سرخپوشان در آن زمان موفق به تسویه بدهی این بازیکن نشدند و با شکایت رافائل به فیفا، توسط این ارگان با جریمه سنگین کسر 6 امتیاز مواجه شدند. اما نکته اینجاست که در نهایت هیچ‌کدام از مدیران پرسپولیس این کم‌کاری را گردن نگرفتند تا قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفتم تا دقایق پایانی این لیگ به تعویق بیفتد.

بودوروف؛ کرونا و دلتنگی برای بلغارستان

نیکلای بودوروف، بازیکن بلغارستانی استقلال، که در نیم‌فصل لیگ هجدهم به این تیم پیوست، طی دو ماهی که در ایران بود فرصت بازی کردن برای استقلال پیدا نکرد و به راحتی به دلیل پرداخت نشدن به موقع قسط اول مطالباتش ایران را ترک کرد. او سپس به دلیل شیوع کرونا در ایران، هرگز به استقلال بازنگشت و با شکایت به فیفا خواهان دریافت کل مبلغ قراردادش شد.

فیفا با بررسی پرونده، باشگاه استقلال را به پرداخت نزدیک به ۱۴۰ هزار دلار محکوم کرد. مسئولان استقلال دفاعیات خود را در قبال این بازیکن ارائه کردند، اما مورد پذیرش قرار نگرفت و موظف شدند ظرف مدت یک ماه در سال 99، این مبلغ را به بازیکن بلغارستانی تقدیم کنند تا با جریمه‌های سنگین‌تر مواجه نشوند.

کوین کنستانت؛ یک دقیقه هم بازی نکرد و رفت

کوین کنستانت، بازیکن گینه‌ای سابق تیم فوتبال میلان ایتالیا، در فصل هجدهم لیگ برتر با قراردادی دو ساله و با سر و صدای فراوان به  تراکتور پیوست، ولی خیلی زود و بدون حتی یک دقیقه بازی، به دلیل مشکل قلبی و قبول نشدن در تست‌های پزشکی ایفمارک از جمع تراکتوری‌ها جدا شد. اما باشگاه تراکتور در اتفاقی عجیب پیش از انجام تست‌های پزشکی با این بازیکن قرارداد بسته بود و به همین دلیل، کنستانت پس از فسخ قراردادش از سوی باشگاه تراکتور، به فیفا شکایت کرد و باشگاه تبریزی به پرداخت 820 هزار دلار محکوم شد.پس از این اتفاق، باشگاه تراکتور این پرونده را به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) برد، اما در نهایت خبر رسید که دادگاه CAS محکومیت باشگاه تراکتور به پرداخت 820 هزار دلار به‌علاوه 5 درصد سود سالیانه را تایید کرده است. در مجموع مبلغ جریمه تراکتور در این پرونده با هزینه دادرسی 880 هزار دلار بود و مطابق این رأی، باشگاه تبریزی موظف به پرداخت این مبلغ شد.

آنتونی استوکس؛ اول تراکتور، بعد پرسپولیس

آنتونی استوکس ستاره ایرلندی بود که اول به تراکتور پیوست. او در چند هفته‌ای که برای تراکتور بازی کرد عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، اما ناگهان غیبش زد و بعد با شکایت از باشگاه تبریزی مبلغی هنگفت غرامت گرفت. این بازیکن پرحاشیه با موارد غیراخلاقی فراوان، در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم و با امضای قرارداد محمدحسن انصاری‌فرد به پرسپولیس پیوست. پس از مدتی حضور در این تیم به دوبی رفت و سپس دیگر هرگز به ایران بازنگشت و با طرح شکایت در فیفا، خواستار دریافت باقیمانده قراردادش شد. این در حالی است که انصاری‌فرد 160 هزار دلار به او به‌عنوان پیش‌پرداخت داده بود. با این حال، دادگاه فیفا پرسپولیس را محکوم کرد و سرخ‌پوشان پرونده را به دادگاه عالی ورزش بردند، ولی در نهایت با حکم نهایی، پرسپولیس محکوم به پرداخت 86 هزار دلار دیگر به این بازیکن شد که رضا درویش، مدیر عامل پرسپولیس، نیز این حکم را تایید کرد. استوکس در طول حضورش در ایران فقط 19 دقیقه در دربی برابر استقلال بازی کرد و یک بازی نیز در لیگ قهرمانان آسیا در برابر الشارجه انجام داد.

رادوشویچ ؛ هدیه به دروازه‌بان محبوب

بوژیدار رادوشویچ، دروازه‌بان کروات پیشین تیم فوتبال پرسپولیس، آذرماه سال گذشته و پس از اختلاف با مدیران باشگاه و برخلاف نظر یحیی گل‌محمدی،  ایران را ترک و سپس از پرسپولیس به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش به فیفا شکایت کرد و خواستار دریافت تمام مبلغ قرارداد سه‌ساله خود با سرخپوشان شد. فدراسیون بین‌المللی فوتبال نیز طی حکمی از باشگاه پرسپولیس خواست تا دفاعیات خود درباره این پرونده را ارائه کند، اما با حکم کمیته انضباطی فیفا که سرانجام به دست باشگاه پرسپولیس رسید، این باشگاه به پرداخت ۸۶۶ هزار یورو (به علاوه پنج درصد سود سالیانه) به دروازه‌بان کروات سابق خود محکوم شده است.

کوین فورچونه؛ گران‌ترین بازیکن تاریخ قهر کرد

کوین فورچونه، مهاجم فرانسوی، که در فصل نوزدهم با عنوان «گران‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر» به تیم تراکتور پیوست، پس از حضور چندماهه در جمع سرخپوشان تبریزی، در تعطیلات سال نو میلادی در سال 98 به کشورش رفت و دیگر حاضر به بازگشت به ایران نشد.این بازیکن پس از جدایی از تیم تراکتور، برای دریافت مطالبات خود به فیفا شکایت کرد و در نهایت با حکم کمیته انضباطی فیفا در مردادماه سال گذشته، باشگاه تراکتور تبریز به پرداخت یک میلیون و 100 هزار دلار محکوم شد.پس از این اتفاق، باشگاه تراکتور این پرونده را به دادگاه عالی ورزش (CAS) برد، اما مانند اکثر پرونده‌های دیگر فوتبال ایران در فیفا، باشگاه ایرانی محکوم به پرداخت مبلغ تعیین‌شده از سوی فیفا به کوین فورچونه شد.

هرویه میلیچ؛ هنوز پرونده باز است

هرویه میلیچ، مدافع کروات آبی‌ها، که بعد از ترک ایران دیگر برنگشت، برای دریافت مطالباتش از این باشگاه به فیفا شکایت کرد و توانست حکمی 600 هزار دلاری علیه آبی‌های پایتخت دریافت کند. بعد از شکایت متقابل باشگاه استقلال به دادگاه عالی (CAS)، سرانجام رأی نهایی اعلام و باشگاه استقلال موظف به پرداخت این مبلغ به این بازیکن شد. بر اساس احکام صادر شده، استقلال 30 روز زمان داشت تا مطالبات میلیچ را از زمان صدور حکم پرداخت کند که این اتفاق نیفتاد و همین موضوع سبب بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی استقلال در فصل جاری شد.

لی اروین؛ درخشید و بهانه گرفت

مهاجم اسکاتلندی تراکتوری‌ها که پس از ترک ایران در فصل هجدهم به قصد مرخصی، حاضر به بازگشت و پوشیدن دوباره پیراهن تراکتور نشد، پس از شکایت به فیفا در اسفند سال 98، توانست مانند سایر پرونده‌های تراکتور، این باشگاه تبریزی را محکوم به پرداخت 175 هزار دلار کند و تراکتور ملزم به پرداخت این مبلغ به اروین شد.

ویلیام میمبلا؛ این پرویی تراکتور را نقره‌داغ کرد

ویلیام میمبلا، هافبک پرویی تیم فوتبال تراکتور تبریز در فصل نوزدهم که از محبوبیت بالایی نیز در بین هواداران تراکتور برخوردار بود، بعد از دو مصدومیت شدید و ابتلا به کرونا، در حالی که ساکت الهامی خواستار ادامه همکاری با او بود، ایران را ترک کرد و با یک باشگاه پرویی به توافق رسید. او پس از جدایی از جمع سرخپوشان تبریزی برای دریافت مطالبات خود به فیفا شکایت کرد و این بازیکن نیز موفق شد باشگاه تراکتور را به پرداخت 146 هزار دلار محکوم کند.

آنتونی گولج؛ تعطیلات سه‌هفته‌ای در ایران

آنتونی گولج، مدافع استرالیایی پرسپولیس، در لیگ شانزدهم به این تیم پیوست و در اتفاقی عجیب بعد از هفته سوم با خروج از ایران از باشگاه شکایت کرد. این بازیکن با طرح شکایتی مبنی بر قصور باشگاه در پرداخت پیش‌قرارداد، از پرسپولیس به دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت و از تعهد خود برای بازگشت به ایران چشم‌پوشی کرد. درست رسیدگی نکردن مدیران باشگاه در آن مقطع، در نهایت باعث پیروزی این بازیکن در رأی دادگاه شد و باشگاه مجبور شد تمام مطالبات این بازیکن را که حتی یک دقیقه هم در ترکیب تیم به میدان نرفته بود، پرداخت کند.

دور باطل؛ قراردادهایی که محکم نیست

با یک بررسی کوتاه درباره پرونده‌های شکست‌خورده باشگاه‌های ایرانی در دادگاه عالی فیفا که منجر به پرداخت مبالغ هنگفت به بازیکنان خارجی شده، به راحتی مشخص است که این رویکرد سال‌هاست ادامه دارد و مدیران تیم‌های مطرح ایرانی نمی‌خواهند از اشتباهات گذشته‌ خود درس بگیرند. چیزی که واضح است، این مشکلات مربوط به عقد قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی است که حرفه‌ای نبودن قراردادها، این اجازه را به آنها می‌دهد که به راحتی و با استناد به بندهایی از قراردادشان ایران را ترک کنند. باید دید که بالاخره باشگاه‌های بزرگ ایرانی برای حل مشکلات حقوقی در عقد قرارداد با بازیکنان خارجی اقدامی خواهند کرد یا این دور باطل همچنان ادامه خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.