مگر اینترنت کُند است؟/ حکم لازم/ ثم ‌ماذا؟!/خروس‌های بحران‌زده

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي موضوع گفتگوهای مربوط به برجام ، حذف ايران از معادلات منطقه‌اي ، کشورهای عربی خواهان آغاز فصل جدیدی از مناسبات دوجانبه با تهران ، سرعت کند اینترنت به خاطر فیلترشکن ، بارش برف و باران دراغلب نقاط تمام کشور، بحران در فرانسه و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ دلار 39هزار تومانی و سکه 20میلیون تومانی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي موضوع گفتگوهای مربوط به برجام ، حذف ايران از معادلات منطقه‌اي ، کشورهای عربی خواهان آغاز فصل جدیدی از مناسبات دوجانبه با تهران ، سرعت کند اینترنت به خاطر فیلترشکن ، بارش برف و باران دراغلب نقاط تمام کشور، بحران در فرانسه و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

پینگ پنگ برجام

روزنامه اطلاعات:یک‌بار دیگر موضوع گفتگوهای مربوط به برجام در صدر اخبار، گزارش‌ها و تفسیرها قرار گرفته است. در چند روز گذشته برخی رویدادها و گفته‌ها از سوی مسئولین در ایران، همچنین دیدار وزیر خارجه ایران با «جوزپ بورل» و «انریکه مورا» مسئولین اروپایی در گفتگوهای برجام، شرایط مسکوت مانده گفتگوهای برجامی را شکست. بار دیگر «توپ پینگ پنگ» دوطرف میز برجام به حرکت آمده است. اگرچه با رصد دوگزارش خبری، یکی در داخل کشور و دیگری در رسانه‌های خبری غرب تفاوت‌هایی را در مورد این موضوع شاهدیم، لیکن با سنجش خبری آنها می‌توان برداشت کرد که بن‌بست در گفتگوهای دوطرف با انتشار اخبار از چهارشنبه هفته گذشته و سفر تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و متعاقب آن گفتگوی وزیر خارجه ایران با «جوزپ بورل» شکسته شد، اما همچنان تردید برای از سرگیری رسمی گفتگوهای برجام دیده می‌شود.فضای خبری درباره از سرگیری مذاکره یا ادامه مسکوت ماندن آن را یکی از روزنامه‌های صبح تهران چنین اطلاع‌رسانی کرده است:«از چهارشنبه هفته گذشته و با مطرح شدن سفر تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران از زبان محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و به دنبالش حضور این هیئت در روز یکشنبه هفته گذشته و پس از آن سخنان روز دوشنبه سیدکمال خرازی، وزیر امور خارجه اسبق و رئیس فعلی شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلای ایران، در سومین مجمع و گفت‌وگوی تهران و همچنین مواضع حسین امیرعبداللهیان درباره آمادگی برای از سرگیری مذاکرات و احیای برجام و مهم‌تر از همه دیدارهای روز سه‌شنبه امیرعبداللهیان و باقری کنی با جوزپ بورل و انریکه مورا بر سر شرایط کنونی گفت‌وگوهای هسته‌ای عملا با واکنش‌های مثبت در رسانه‌های داخل مواجه شد و از آن به مثابه «پالس مثبت تهران برای آغاز گفت‌گوها» و مهم‌تر از آن «پررنگ شدن امیدها برای احیای برجام» برداشت شد. به ویژه آنکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم در پایان سفر خود به اردن و حضور در اجلاس بغداد۲ در جمع خبرنگاران گفت: «برداشت ما این است که طرف‌های مختلف در حال بازگشت به واقع‌بینی هستند و ما نیز اعلام کردیم چنانچه خطوط قرمز ما رعایت شود.

 

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا؛دوباره عمان واسطه شد

روزنامه آرمان امروز: وزير امور خارجه ايران در خصوص آخرين وضعيت مذاکرات برجامي گفت، ‏در ديدار با آقاي بورل در مورد برداشتن گام هاي نهايي توافق، موافق بوديم. حسين امير عبداللهيان وزير امور خارجه ايران در توييتي با اشاره به ديدار چند روز پيش خود با «جوزف بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اردن در حاشيه نشست بغداد 2 نوشت، ‏در ديدار با آقاي بورل در مورد برداشتن گام هاي نهايي توافق، موافق بوديم. پنجره توافق از سوي ايران باز است اما نه براي هميشه و علاوه بر اين بر راه حل سياسي در اوکراين نيز تاکيد کردم.پس از اين اظهارنظر بود که نماينده آمريکا در امور ايران در اظهاراتي تاکيد کرد که موضوع افراد دوتابعيتي زنداني در ايران يک اولويت‌ جدي براي واشنگتن است.رابرت مالي، نماينده ويژه دولت آمريکا در امور ايران در گفت‌ و گو با راديو آزاد اروپا درباره موضوع افراد دوتابعيتي ايراني آمريکايي که در ايران در بازداشت به سر مي‌ برند، آن را يک مساله بسيار مهم در روابط کشورش با ايران توصيف کرد و در اظهاراتي خواستار آزادي آن ها شد.وي افزود: ما به گفت ‌و گوي غيرمستقيم با ايران درباره اين موضوع که يک اولويت بسيار جدي براي ماست، ادامه داده‌ ايم تا بتوانيم آمريکايي‌ هايي را که برخي از آن ها سال ‌هاست به‌ طور ناعادلانه در ايران زنداني هستند به خانه بازگردانيم.

 

حمله شب یلدایی به رفیق!

روزنامه آرمان ملي: دعواي اختلاف اصولگرايان پاياني ندارد، اصولگرا عليه اصولگرا موضع مي‌گيرد، اصولگرا، اصولگراي ديگر را حذف مي‌‌کند و حالا يک رسانه اصولگرا به برنامه‌هاي صدا و سيما حمله مي‌کند. آن هم چه حمله‌اي! حمله به بهانه شب يلدا و به شرط چاقوي شب چله! به نظر مي‌رسد امسال صدا و سيما سعي داشت برنامه‌هاي متنوعي را به بهانه آن شب طولاني از شبکه‌هاي مختلف پخش کند تا بتواند لختي هم شده آرامش را به خانه‌هاي مردم هديه دهد. از اين منظر درکنار مهران رجبي که اين روزها همه شبکه‌هاي صدا وسيما را در مي‌نوردد؛ مهران غفوريان، طهماسبي و هاشمي، عليرضا مسعودي، شهاب عباسي، سياوش مفيدي، امير غفارمنش علي طولابي، حامد نيسي، اصغر سمسار‌زاده، منوچهر آذري، عباس محبي و داوود منفرد و پورعرب را دعوت کرد تا در برنامه‌هاي توام با نگاه جدي و طنز اوقات خوبي و شب يلداي بهتري را براي مردم رقم بزند. هرچند صدا و سيما احتمالا نتوانسته آنگونه که بايد و شايد در اين شب بر مخاطبين خود بيفزايد اما با اين وجود روزنامه اصولگراي جوان به برنامه‌هاي شب يلداي صدا و سيما حمله کرده است تا جايي که در گزارشي آورده: «صحنه شب يلداي تلويزيون امسال با حضور پررنگ چند کمدين به عنوان مجري و مهمانان برنامه‌ها همراه با خانواده بازيگران سپري شد، انگار همه چيز در تلويزيون قرار است بر خلاف وعده و وعيد‌ها همچنان با سلبريتي‌زدگي افراطي گره بخورد، حتي در شبي که مي‌شد در آن فرهنگ غني ايراني را با تفال به حافظ و دورهمي‌هاي خانوادگي همراه با طعم شعر و فرهنگ به سرانجام رساند.» «در ميان چهره‌هاي هنري که در شب يلدا به تلويزيون دعوت شدند، افرادي هم حضور دارند که در هفته‌هاي اخير همراه با ناآرامي‌ها، مطالبي را در شبکه‌هاي اجتماعي خود منتشر کردند که در راستاي وحدت ملي نبوده‌ است، اما اين افراد به راحتي به تلويزيون راه پيدا مي‌کنند و در برنامه تلويزيوني شب يلدا به عنوان مهمان حضور پيدا مي‌کنند. امير غفار‌منش جزو اين دسته است.»

 

پروژه حذف ايران

روزنامه اعتماد:پايان اجلاس هفته گذشته كنفرانس بغداد ۲ در اردن، يك غافلگيري تازه براي ايران داشت. امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه در مسير بازگشت از اين كنفرانس، در مصاحبه‌اي كه با روزنامه النهار داشت، از پروژه منطقه‌اي با پشتيباني فرانسه پرده برداشت كه به صورت خلاصه به معناي حذف ايران از معادلات منطقه‌اي است. رييس‌جمهور فرانسه مصاحبه خود را با اين جمله آغاز مي‌كند: «متقاعد شده‌ام كه نمي‌توانيم براي مشكلات لبنان، عراق و سوريه راه‌حلي پيدا كنيم مگر در چارچوب كاهش نفوذ منطقه‌اي ايران.» او همچنين از برگزاري يك نشست در حاشيه كنفرانس بدون حضور مقام‌هاي ايران و تركيه خبر داده است كه در آن در مورد پروژه‌هاي انتقال گاز، آب و برق به عراق براي كاهش وابستگي بغداد به تهران گفت‌وگو شده است. البته اين تنها اظهارنظر مكرون در مورد ايران بعد از كنفرانس نبود، خبرنگار خبرگزاري فرانسه به نقل از مكرون نوشته است «از ابتدا باور داشتم كه مسائل لبنان، سوريه و فراتر از آن تنها در چارچوب گفت‌وگويي كه ايران در آن حضور داشته‌باشد، قابل حل است.» اظهارات اخير امانوئل مكرون، يك نقطه‌عطف تازه در رويكرد منطقه‌اي دولت‌هاي غربي محسوب مي‌شود. دولت‌هاي غربي تا پيش از اين اصرار داشتند كه بحران‌هاي منطقه در غالب مشاركت منطقه‌اي و ميانجي‌گري دولت‌هاي غربي ميان ايران و كشورهاي منطقه حل‌وفصل شود، حالا به نظر مي‌رسد كه به جاي تشويق براي گفت‌وگو به سمت گام‌هاي عملي روي آورده‌اند تا نقش ايران را در معادلات منطقه‌اي از گذشته كمرنگ‌تر كنند.

 

پایتخت‌های عربی در صف گفت‌وگو

روزنامه ایران: نشست «بغداد 2» که هفته گذشته با حضور شماری از مهم‌ترین بازیگران منطقه از جمله ایران، عربستان، مصر و عراق به میزبانی «اردن» برگزار شد، نشان داد تحولات منطقه‌ای که به نظر می‌رسید در روند جدیدی قرار گرفته، با نشانه‌های سازنده‌تری مبنی بر ایجاد همکاری‌های درون منطقه‌ای همراه شده است؛ نشانه‌هایی که محصول تفاسیر مختلف از گزاره‌هایی مشترک ذیل تغییر سیاست‌های سیال جهانی و منطقه‌ای است. سوای روند مذاکرات دوجانبه تهران و ریاض که با میانجیگری بغداد، دو طرف را در آستانه بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک قرار داده، نخست وزیر عراق در خلال برگزاری نشست اخیر در امان، از ابراز تمایل مصر برای آغاز مذاکرات دوجانبه با ایران خبر داده است. این مهم را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته در گفت‌وگویی مورد تأیید قرار داد. او از پیشنهاد نخست وزیر عراق در این نشست مبنی بر آغاز گفت‎وگوهای تهران و قاهره در سطوح امنیتی و سیاسی خبر داد و اعلام کرد که ایران از این پیشنهاد استقبال کرده است. این را باید در کنار استقبال ویژه‌ ملک عبدالله، پادشان اردن از وزیر امور خارجه ایران در جریان نشست «بغداد2 »گذاشت که در فرامتن خود نشان می‌داد اردن نیز در کنار دیگر کشورهای عربی خواهان آغاز فصل جدیدی از مناسبات دوجانبه با تهران است؛ مسأله‌ای که به صراحت از سوی ملک عبدالله در دیدار با امیرعبداللهیان (که حامل پیام آیت‌الله رئیسی بود) نیز طرح شد.

 

ترکش‌های کاهش ارزش پول ملی

روزنامه تجارت: حفظ ارزش پول ملی همواره یکی از شعارهایی بوده است که دولت‌ها در ایران به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود مطرح کرده‌اند. دولت سیزدهم هم از این قاعده مستثنی نبوده و از ابتدا نزدیکان این دولت اعلام کردند که ریال ایران را تبدیل به قوی‌ترین پول منطقه خواهند کرد. به گزارش «تجارت»،روندی که برای ارزش پول ملی طی یک دهه گذشته اتفاق افتاده روندی نزولی بوده است. قیمت دلار از سال 1392 تا سال 1400 رشد بیش از 700 درصدی را ثبت کرد. اما همین روند در دولت سیزدهم نیز با روند شتابنده‌تری ادامه پیدا کرده است. به طوری که قیمت دلار از 25 هزار و 500 تومان در ابتدای این دولت در حال حاضر در آستانه 40 هزار تومان قرار گرفته است. رشدی که در 15 ماهه اول یک دولت بی‌سابقه بوده است. این اتفاق یعنی کاهش ارزش پول ملی بیش از هر عاملی معیشت مردم را تضعیف کرده و روز به روز قدرت خرید آن‌ها را تضعیف کرده است. همین عامل باعث شده است که تقاضای برای ارز در بازار افزایش پیدا کند چرا که مردم از طریق خرید دلار به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های‌شان هستند. طبیعتا در شرایطی که عرضه ارز جوابگوی تقاضا نباشد و درآمدهای ارزی دولت هم در شرایط مطلوب نباشد، احتمال کسری بودجه و افزایش انتظارات تورمی نیز محتمل است. درحالی‌که در همین مدت ارزش پول ملی افت شدیدی را ثبت کرده، طی این مدت چاپ پول بدون پشتوانه تیشه به ریشه اقتصاد این کشور زده است. این اتفاق باعث شده است که ایران تبدیل به کشوری ارزان برای خارجی‌ها شود و در مقابل هزینه سفر یک ایرانی به کشورهای دیگر به شدت افزایش پیدا کند.

 

همه آلودگی‌های روزگار شما!

روزنامه جوان:برف نو آمد. دوستی پیغام داد-به کنایه- تو که اشعار شاملو را از بری، «برف شاملو» را در روزنامه بنویس! منظورش این قطعه از شعر برف شاملو بود: «برف نو، برف نو، سلام، سلام! بنشین، خوش نشسته‌ای بر بام! پاکی آوردی‌ای امید سپید/ همه آلودگی است این ایام»! گفتم اتفاقاً به چشم من هم، همه آلودگی می‌آید! آنگاه از آلودگی‌های ایام برای او نوشتم.نوشتم زمانه آلوده‌ای است. خواسته یا ناخواسته داشتند شهره‌های خوشگذران و کاهلان و منبلان را می‌چیدند جلوی طلبه‌هایی رنجور سختی‌کشیده!نوشتم بد زمانه آلوده‌ای است. همین یک سال پیش بود که گفتند طلبه‌ای نخبه را یک شب پس از آنکه دوستانش او را به دنبال تهیه غذا از باقیمانده‌های غذای دیگران دیده‌اند، از دست داده‌ایم. حتی گفتنش هم که چگونه، آسان نیست! اسمش هست، آدرسش هست، اما این طبقه خبرهاشان برای کسی اهمیت ندارد. می‌دانی او چه زمانی از گرسنگی و فقر، زندگی‌اش پایان یافت؟ همان زمانی که صداوسیمای ما شهره‌های شهر را در هر جشن و مراسمی به تلویزیون می‌آورد و یک کسی از همان قماش را هم به نام مجری مقابل او می‌نشاند تا برای سرگرمی مردم از او بپرسند که قرمه‌سبزی دوست داری یا کشک‌و‌بادمجان! در ازای چه؟ چندصد میلیون ناقابل! چندصد میلیون بگیر و بیا بگو چی دوست داری و چه احساسی داری و چه‌جوری خوش می‌گذرانی!گفتم و نوشتم که واقعاً زمانه آلوده‌ای است که با برف هم پاک نمی‌شود. یک روحانی ساده‌پوش و ساده‌زیست، تفریحش چیست؟ رفتن در روستا و تعمیر طویله و جاده و خانه پیرزنان روستایی. تفریح شهره شهر ما چیست؟ «دیده به بد دیدن آلودن!»، با پول مالیات آن پیرزن روستایی و از سهم بیت‌المال، به کانادا و ترکیه و فرانسه رفتن و جنس برند خریدن!

 

حباب بزرگ در بازار ارز مردم فریب نرخ‌سازی‌ها را نخورند

روزنامه کيهان: از قدیم الایام معروف است که هر سربالایی یک سرازیری دارد. شاید این جمله یا ضرب‌المثل مشهور را بتوان مصداق این روزهای بازار سکه و ارز دانست. دلار 39هزار تومانی و سکه 20میلیون تومانی با کدام منطق؟ آیا واقعا این نرخها برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟آیا کسانی که مردم را در این نرخها تشویق به خریدن سکه و ارز می‌کنند خیرخواه جیب آنها هستند؟ آیا طبق استدلالات اقتصادی‌، رسم‌های تکنیکالی و حتی تجربه‌های ادواری بازار ارز همچنان صعودی باقی می‌ماند؟  واقعیت این است که اولا وضعیت ارزی کشور هم به گفته مسئولان و فعالان بازار ارز و هم به اعتبار آمارهای معاملاتی سامانه نیما مطلوب است. در همین باره رئیس‌کل بانک مرکزی هفته پیش با اعلام اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳۲.۱ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است، گفت:سال گذشته در همین مدت ۱۹.۶ میلیارد دلار بود که نشان از افزایش ۶۴ درصدی عرضه ارز در سامانه نیماست. گفتنی است بیش از دوسوم تقاضای ارز در این سامانه پاسخ می‌گیرد که این روزها نرخ دلار در آن زیر 29هزار تومان است. صالح‌آبادی همچنین با بیان اینکه تخصیص ارز کالاهای اساسی از ۳۰ روز به ۴۸ ساعت کاهش پیدا کرده است، گفت: کالاهای دیگری هم که در بازار رسمی تامین نمی‌شد در آینده نزدیک تامین خواهد شد. سقف تسهیلات ارزی برای کالاهای اساسی را از ۲۰ به ۶۰ میلیون دلار افزایش دادیم. عرضه ارز صادرکننده و دریافت ارز توسط واردکننده به صورت مستقیم را در هفته‌های آینده فراهم خواهیم کرد.  وی افزود: بدون برجام بسیاری از مطالبات ارزی را وصول کردیم و وضعیت ارزی کشور بسیار بهتر از سال قبل است و حتما جهش‌های نرخ ارز تعدیل خواهد شد. علاوه‌ براین احمد لواسانی از اعضای کانون صرافان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد در حال حاضر وضعیت ارزی بانک مرکزی مطلوب است و هر لحظه ممکن است با ورود بازارساز به بازار ارز، قیمت‌ها شکسته شده و رو به پایین حرکت کند. وی ادامه داد: بازار ارز در شرایط فعلی، کاملا حباب دارد و مردم برای ورود به این بازار با دقت بیشتری رفتار کنند، هر لحظه ممکن است قیمت ارز ریزشی شود و مردمی که در این قیمت‌ها، ارز خریده‌اند به شدت متضرر شوند. وی تاکید کرد: مداخله ارزی بانک مرکزی در بازار ارز می‌تواند موجب کاهش شدید قیمت‌ها در بازار شود و افرادی که در این قیمت‌ها اقدام به خرید کرده‌اند، قطعا با زیان همراه خواهند شد.

 

مگر اینترنت کُند است؟

روزنامه خراسان: وزیر ارتباطات معتقد است که «بخشی از سرعت کند اینترنت به خاطر فیلترشکن است، وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده است.» قطعا آقای وزیر، بر اساس آمار دقیقی که در اختیار دارند و گزارش‌هایی که به ایشان ارسال می‌شود، اعلام کرده‌اند که سرعت اینترنت افزایش یافته است و ما نیز کلامشان را نفی نمی‌کنیم.  اما وقتی به آن‌چه مردم درباره سرعت اینترنت می‌گویند و همچنین به نتایج نظرسنجی‌ها و آمار بین‌المللی مراجعه می‌کنیم،  برآوردها به گونه‌ای دیگر و متفاوت با حرف آقای وزیر است. مردم و آمارهای بین المللی چه می گویند؟ هرچند وزیر ارتباطات معتقد است، شرایط اینترنت بهتر شده است،اما دیدگاه‌ها و آمارهای دیگری نیز وجود دارد که آن را با هم مرور می‌کنیم: یک: پایگاه بین‌المللی سرعت‌سنجی «اسپید تست» (speed test) که معیار سنجش آن بر اساس اینترنت داخلی کشورها و نه اتصال به اینترنت بین‌الملل است، 27 آذر در اعلام پیمایش ماهانه خود آورد: جدیدترین داده‌های سایت اسپیدتست نشان می‌دهد که در بازه زمانی ماه نوامبر (از ۱۰ آبان تا ۱۰ آذر ماه)، در فهرست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل در جهان جایگاه ایران با دو پله سقوط در رتبه ۴۸ قرار گرفته است. میانه سرعت اینترنت ثابت ایران نیز در این بازه زمانی۶۲/۱۱مگابیت برثانیه بوده و جایگاه آن در رده‌بندی جهانی با سه پله سقوط به ۱۴۴ نزول یافته است. دو:  29 آذر، رسانه آخرین خبر در یک نظرسنجی در کانال تلگرامی و اینستاگرام خود، از مخاطبانش خواست نظرشان را درباره سرعت اینترنت نسبت به یک هفته قبل‌تر بیان کنند. نتیجه این نظرسنجی که 60 هزار نفر در آن شرکت کردند، حاکی از این بود که 65 درصد شرکت‌کنندگان معتقد بودند سرعت اینترنت نسبت به هفته قبل‌تر بدتر شده و فقط 7 درصد معتقد بودند که سرعت اینترنت بهتر شده است.

 

حکم لازم

روزنامه وطن امروز: در جریان اغتشاشات و ناامنی‌های اخیر که از سوی جریان تروریستی آشوب ایجاد شده بود، اوباش اغتشاشگر بیش از 100 نفر از نیروهای مدافع امنیت از قبیل نیروهای انتظامی، بسیجی، پاسدار و ماموران امنیتی را به شهادت رساندند. اوباش تروریست در حالی نیروهای تامین‌کننده امنیت جامعه را مظلومانه به شهادت می‌رساندند که این نیروها هیچ اسلحه گرمی در اختیار نداشتند. در یکی از این موارد، فردی به نام محمد قبادلو شهریور ماه سال جاری در روزهای ابتدایی اغتشاشات، اقدام به زیرگرفتن گروهی از ماموران پلیس کرده بود که در آن جنایت یکی از نیروهای پلیس(شهید کرم‌پور) به شهادت رسید. پس از شناسایی و بازداشت قبادلو، هفتم آبان‌ماه امسال، محاکمه او در دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد. بر اساس کیفرخواستی که آن زمان صادر شد، محمد قبادلو فرزند محمدعلی به افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ که اقدام وی منجر به شهادت استوار فرید کرم‌پورحسنوند و مجروح شدن ۵ مامور پلیس شده است، متهم شد. در آن جلسه محاکمه، نماینده دادستان با حضور در جایگاه ضمن قرائت کیفرخواست متهم محمد قبادلو گفت: متهم توسط یک دستگاه پیکان سفیدرنگ با حمله به مأموران موتورسوار انتظامی که برای حفظ امنیت در حال اجرای مأموریت خود بودند، ضمن زیر گرفتن آنها باعث شهادت استوار فرید کرم‌پورحسنوند و مجروح شدن تعدادی از افسران انتظامی شد. طبق نظریه پزشکی قانونی، شهید کرم‌پور به‌دلیل ضربه شدید وارده به سر و له‌شدگی بافت مغز دچار خونریزی و همین موضوع علت شهادت وی بوده است. به‌رغم تلاش جریان رسانه‌ای آشوب و خانواده قبادلو برای بی‌گناه جلوه دادن فرزندشان، محمد قبادلو در جلسه رسیدگی دادگاه در حضور قاضی و مستشاران، صراحتاً اقدام مجرمانه خود را پذیرفت و حتی در ادامه اعلام کرد اگر۱۰ مامور دیگر هم بیایند آنها را نیز زیر خواهم گرفت. او در مسیر انتقال به محل وقوع جنایت برای بازسازی صحنه جرم نیز در ماشین اعلام کرده بود اصلا پشیمان نیست و اگر باز هم به عقب برگردد این جنایت را تکرار می‌کند. با پایان محاکمه قبادلو و اعترافات صریح او نسبت به جنایتی که مرتکب شده بود، دادگاه انقلاب اسلامی با محارب دانستن قبادلو، حکم به قصاص و اعدام او داد. روز گذشته اما خبری در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد مبنی بر اینکه فرجام‌خواهی قبادلو به همراه یکی دیگر از اغتشاشگران برای تجدیدنظر در حکم صادره از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شده است ولی ساعاتی پس از انتشار این خبر، روابط عمومی دیوان عالی کشور با انتشار اصلاحیه‌ای، خبر اولیه را به این شرح اصلاح کرد:  در پی انتشار خبر، اصلاحیه‌ای با عنوان رد فرجام‌خواهی محمد قبادلو صادر شد.

 

ثم ‌ماذا؟!

روزنامه فرهیختگان:اکنون که دود ناشی از آتش زدن چند سطل آشغال فرونشسته طراحان پشت‌پرده آشوب واضح‌تر می‌توانند واقعیت خیابان‌های ایران را درک کنند. اروپانشینان کاخ الیزه و باکینگهام که با دمیدن در آتش جنگ اوکراین شعله کینه‌توزی با همسایه شمالی خود را برافروخته‌اند، اکنون خود را برای تامین آتش گرمابخش زمستان در مضیقه احساس کرده و از پشت پنجره‌های چند لایه درزگیری‌شده کشیده شدن موج اعتراضات به خیابان‌های پاریس، لندن و برلین را نظاره می‌کنند. اعتراضاتی که ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان درمورد سرکوب آن می‌گوید: «اصلا پذیرفتنی نیست که زندگی مردم با تظاهرات اقلیتی خودخواه مختل شود؛ امروز با فرماندهان پلیس ملاقات کردم تا به آنها بگویم که از حمایت کامل من برای سرکوب اعتراضات غیرقانونی برخوردارند.» این اظهارات درحالی صورت گرفت که نخست وزیر بریتانیا درمورد برخورد با معترضان در ایران ابراز نگرانی کرده بود. به‌هرحال به‌نظر می‌رسد سرمای هوا باعث‌ شده اروپانشینان بالاخره درد ضربه‌ای را که به‌خود وارد کرده‌اند، حس کنند و به‌دنبال مسکنی برای فرونشاندن درد آن تمام دنیا را جست‌وجو کنند و دست آخر نیز سر از بازار بغداد دربیاورند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که تا پیش از این حمایت حداکثری از آشوب‌های ایران را در دستور کار قرار داده بود، بعد از آنکه اعتراف کرد گزینه بهتری جز برجام وجود ندارد در کنفرانس بغداد 2 که در امان برگزار می‌شد، حضور یافت و به‌همراه انریکه مورا، معاون خود با امیر عبداللهیان و علی باقری به گفت‌وگو نشست. بورل بعد از این دیدار در توئیتی نوشت: «توافق کردیم برجام را براساس مذاکرات وین احیا کنیم.» این اظهارات که کاملا برخلاف ادعای سه‌ماه پیش مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی‌بر به بن‌بست خوردن مذاکرات وین است، موجی از ناامیدی را درمیان براندازان حامی تحریم ملت ایران به‌وجود آورده است. رفتار سینوسی دولتمردان غربی در مواجهه با آشوب‌های ایران این پیام را به اپوزیسیون خارج‌نشین می‌دهد که آنها کارکردی بیش از یک اهرم فشار در دست طرف های غربی نداشته و حال که اعتراضات فروکش کرده و میز مذاکرات با تهران قرار است برقرار شود، براندازان نیز به حاشیه رانده می‌شوند.

 

روز آرام برفی

روزنامه همشهری:اگرچه هواشناسی اعلام کرده بود که شنبه، بارش برف و باران اغلب نقاط تمام کشور را در برمی‌گیرد، اما شاید کمتر پایتخت‌نشینی تصور می‌کرد، تهران اینگونه سفیدپوش شود و اینگونه زیبایی زمستانی خود را به رخ بکشد.به گزارش همشهری، ساعت 7 و نیم صبح دیروز بارش برف در تهران به‌ویژه نقاط شمالی شهر آغاز شد و بسیاری از کوچه‌های مناطق یک، 2، 3 و 5 در کمتر از یک‌ساعت، رخت سفید بر تن کردند. در این بین، برخی اگر چه عنوان کردند که درپی بارش‌ها معابر اصلی پایتخت قفل شده‌اند، اما رصدهای ترافیکی و آنچه بازدیدهای میدانی خبرنگاران شهری همشهری نشان می‌داد، دیروز ترافیک تهران، شرایط غیرعادی نداشت. با این حال یکی از شهروندان در تماس با همشهری گفت: «مسیری را که از مقدس اردبیلی تا چهارراه استخر و خیابان اتحاد باید در 45دقیقه طی می‌کردم، حدود 2ساعت و 15دقیقه زمان برد. حدود ساعت 10و نیم صبح در برخی محدوده‌ها مثل بزرگراه مدرس تا چهارراه جهان‌کودک مجبور شدم پیاده بروم و خیلی از خودروها به‌خاطر اینکه درست شن‌پاشی انجام نشده بود، سُر می‌خوردند و این، ترافیک درست می‌کرد.» او البته گفت که ساعت 13همین مسیر را برگشته و حدود 45دقیقه در مسیر بوده است. شهروندی دیگر اما اعلام کرد که ساعت 11دیروز، محدوده بزرگراه ارتش تا درکه را با تاکسی اینترنتی طی کرده و در مسیر، ترافیک روان و عادی بوده است.از حدود 2ماه پیش، مانورهای برف‌روبی و تکمیل تجهیزات زمستانی ایستگاه‌های برف‌روبی در مناطق 22گانه تهران آغاز شد. از سوی دیگر با هماهنگی معاونت خدمات شهری و سازمان‌های پسماند و فضای سبز شهرداری، بیش از 10هزار نیروی خدماتی و کارگری آماده شدند تا درصورت پیش‌بینی بارش برف و باران یا رخداد سیلاب، آمادگی لازم را داشته باشند. مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در همین ارتباط گفت: «امسال در نزدیک به 3هزار نقطه در سطح شهر تهران از جمله معابر بزرگراهی و معابری که تردد برای شهروندان سخت‌تر است، مخازن شن و نمک تعبیه شده و دسترسی محلی نیز در این زمینه ایجاد شده است.» علیرضا جعفری با بیان اینکه در کل معابر شهر با توجه به درجه‌بندی یک، 2 و 3 خدمات‌رسانی به شهروندان انجام می‌شود، افزود: «این خدمات‌رسانی براساس اولویت معابر بزرگراهی، معابر درجه یک و درجه دو و سپس در محلات و کوچه‌ها حتی معابر بن‌بست و فرعی نیز انجام می‌شود. درصورت بارش برف به‌ترتیب اولویت در تمام معابر رسیدگی و شن و نمک توزیع خواهد شد.» او اعلام کرد که اگر مردم نیاز به استفاده از کیسه‌های شن و نمک برای تردد خودروهای خود در برخی معابر داشته باشند می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

 

نسل‌های محکوم به صد سال تنهایی

روزنامه شرق:مارکز می‌گوید یک بار چیزی مانع از راحت نوشتنش شده و با کمی دقت به اطرافش درمی‌یابد که همسرش فراموش کرده گل رز در گلدان روی میزش بگذارد. مارکز می‌گوید گل رز همیشگی‌ام را خواستم، آوردند و دوباره همه چیز خوب شد. اینکه گل رز در گلدان روی میز مارکز گذارده شود یا نشود قاعدتا نمی‌بایست تأثیری در نوشتن مارکز بگذارد اما تأثیر می‌گذارد، تا بدان حد که همه چیز به روال عادی برمی‌گردد. این مسئله به‌ویژه در جهانی اهمیت پیدا می‌کند که در آن همه چیز در هاله‌ای از راز و رمز و باورهای جادویی شکل‌گرفته ساخته و پرداخته می‌شود که برمبنای آن هر نشانه می‌تواند واجد معنا و تعبیری متفاوت باشد.«صد سال تنهایی» مشهورترین رمان مارکز، زندگی چندین نسل از خانواده یکی از اهالی آمریکای جنوبی است که محکوم به تنهایی‌اند. خوزه آرکادیو و اورسولا، نسل اول خانواده‌اند. آنها به‌رغم قرابت خونی صاحب فرزندانی می‌شوند که هرکدام سرنوشتی عجیب‌وغریب پیدا می‌کنند. فرزندان نسل اول خوزه آرکادیو، آدورلیانو و آمارانتو نام دارند که نام‌هایشان در نسل‌های بعدی «تکرار» می‌شود. اولین فرزند نسل اول، خوزه آرکادیو همان کسی است که روستای «موکوندو» را بنا می‌گذارد. روستا منزوی و بکر است و خوزه می‌کوشد تا به خاطر دوستی با کولی‌ای به نام «مکلیادس» ارتباطی با بیرون برقرار کند تا گشایشی در دهکده به وجود آورد. در حقیقت کولی پل ارتباط با جهان بیرون می‌شود. خوزه در طول داستان چند بار می‌میرد و زنده می‌شود، تا سرانجام در تنهایی و در حالی می‌میرد که خودش را به درختی بسته و در خیالات خود با دشمن فرضی‌اش به گفت‌وگو می‌نشیند. اما داستان از صحنه اعدام سرهنگ آئورلیانو، دومین فرزند خوزه آرکادیو و اورسولا – مادر اسطوره‌ای همه که بیش از صد سال عمر می‌کند- شروع می‌شود. سرهنگ در برابر جوخه اعدام خاطراتی از گذشته را به یاد می‌آورد. او در تنهایی شکوهمندش به گذشته‌های دور، خیلی دور، به زمان‌هایی می‌رود که جهان تازه آغاز شده بود و چیزها حتی اسم نداشتند و تنها با اشاره شناخته می‌شدند.

 

خروس‌های بحران‌زده

روزنامه جام‌جم :زمانی که صحبت از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه به میان می‌آید یک کشور توسعه‌یافته در ذهن کشورهای خاورمیانه نقش می‌بندد اما در این گزارش قصد داریم به فرانسه بدون روتوش بپردازیم. اگر انگلیس در سر اروپا جا خوش کرده، فرانسه قلب آن است. این قلب مدتی است با اختلالات ریتمی کند و با دردسر می‌تپد. فرانسه پنج جمهوری را برای گذار از بحران‌های مختلف که آن را به یک کشور بیمار تبدیل کرده‌اند، از سر گذرانده و حالا در آستانه ورود به «جمهوری ششم» با بحران مشروعیت دولت مستقر دست به گریبان است. این در حالی است که فرانسه با تلفات بیش از ۱۰۰هزار نفری از پنجه خونین کرونا فرار کرد اما این بار در پیش پای بحران اقتصادی خود زانو زده‌است.اوضاع بحران فرانسه را با این آمارها باید دریافت: نرخ تورم عمومی کالاها و خدمات از ۲.۸درصد در ابتدای سال به ۶.۲درصد رسیده‌است در شرایطی که نرخ تورم مواد غذایی به مراتب بالاتر از سطح تورم عمومی است. اگر تورم عمومی از ابتدای سال تا انتهای سال بیش از دو برابر شده، نرخ تورم مواد غذایی بیش از هشت برابر قد کشیده و از ۱.۴درصد به ۱۲.۲درصد رسیده‌است.  این در شرایطی است که تراز تجاری فرانسه از ابتدای سال در حال کاهش است. مقایسه شاخص تراز تجاری در ابتدای سال و پایان سال نشان می‌دهد که این کشور در ابتدای سال ۲۰۲۲، با تراز تجاری مثبت ۱۶ سرگرم بود اما در انتهای سال و با کاهش نسبت صادرات به واردات، شاخص تراز به مثبت ۱۲ واحد رسیده‌است. فرانسه در زمینه تولید هم حال و روز خوبی ندارد.  «شاخص مدیران خرید» که بیانگر سطح قدرت خرید بنگاه‌های اقتصادی است، نشان می‌دهد که سطح قدرت نمایی اقتصادی بنگاه‌ها در حال کاهش است. در ابتدای سال ۲۰۲۲ فعالیت بنگاه‌های فرانسوی نشانگر شاخص ۵۵ واحدی بود اما در انتهای سال به حدود ۴۹ واحد رسیده‌است؛ به عبارت دیگر قدرت خرید بنگاه‌ها برای تامین ذخایر انبار، تامین مواد مورد نیاز در خطوط تولید و… ۶واحد کاهش یافته‌است.  کاهش شاخص مدیران خرید، خود را در رشد کلی اقتصاد و البته در تراز تجاری نشان می‌دهد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.