پیش‌بینی یورونیوز از تحولات جهان در سال ۲۰۲۳

تارنمای «یورو نیوز» پیش‌بینی خود از تحولات جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی را با احتمال ادامه جنگ اوکراین، تداوم بحران‌های اقتصادی، مهاجرت و آب‌وهوا و نیز چالش‌های انتخاباتی برای بسیاری از کشورهای جهان ترسیم کرده است.

به گزارش شهروند آنلاین، تارنمای یورو نیوز نوشت: بازگرداندن صلح به قاره اروپا، کمک به بهبود وضعیت اقتصادی کشورها، تضمین منابع انرژی کافی و مقرون به صرفه از جمله اهداف اصلی پیش روی اروپا در سال جدید میلادی را تشکیل می‌دهد که لازم است کشورهای این قاره بر اختلافات خود برای کمک به ثبات اقتصادی و رفاه شهروندان خود، فائق آیند. سال ۲۰۲۳ میلادی سوالات فراوانی را با خود به همراه دارد که باید به آنها پاسخ داد.

جنگ، انرژی، تغییرات آب و هوایی و بحران های اقتصادی

این رسانه افزود: غیر ممکن است که بتوانیم پایان جنگ اوکراین را پیش‌بینی کنیم، اما کی‌یف و مسکو در درگیری تمام عیار و دوجانبه‌ای گرفتار شده‌اند که با توجه به تبعات اقتصادی و اجتماعی آن برای جهان، هزینه سنگینی را برای همه طرف‌های درگیر داشته است. برای رسیدن به صلح، دیپلماسی نیاز هست.

تبعات اقتصادی جنگ اوکراین به اندازه تبعات سیاسی آن در اولویت و چالش برانگیز است.

قیمت بی‌سابقه انرژی، تورم لجام گسیخته، کمبود مواد خام، افزایش سطوح بدهی‌ها و هزینه‌های وام‌گیری بر فعالیت‌های تجاری تاثیر گذاشته و قدرت خرید خانوارها را تضعیف کرده است. چنین چالش‌هایی به اقدام سریع برای حفاظت از ثبات اقتصادی نیاز دارد.

بانک مرکزی اروپا (ECB) در اکتبر گذشته بار دیگر نرخ بهره را افزایش داد و اعلام کرد که افزایش‌های بعدی برای مقابله با تورم در پیش است.

کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا درباره رکود قریب‌الوقوع در منطقه یورو هشدار داده است. با توجه به این مشکلات اکنون بیش از هر زمان دیگری به اقدامات هماهنگ برای تضمین توان خرید انرژی، حفاظت از ثبات اقتصادی و خانوارهای آسیب‌پذیر و حفظ پایداری سرمایه‌های عمومی نیاز هست.

مقابله با بحران آب و هوایی همچنان اولویت اصلی در سال ۲۰۲۳

یورونیوز نوشت: در اجلاس آب و هوایی COP۱۵ در شهر مونترال کانادا، توافقی تاریخی در زمینه برداشتن گام‌های جدی برای معکوس کردن روند تخریب طبیعت حاصل شد. در این طرح افزایش کمک به کشورهای در حال توسعه پیش بینی شده است.

اگر اروپا تمایل دارد روند تخریب محیط زیست در جهان را به عقب برگردانده و به ایجاد شغل و رفاه کمک کند، چنین کمکی اولین گام است.

مهاجران همچنان از جنگ و فقر فرار می‌کنند. سیاست مهاجرتی اروپا دولت‌های این قاره را دچار تفرقه و اختلاف کرده است. بروکسل طرحی را برای هماهنگی بهتر درواکنش اروپا به بحران مهاجرت ارائه داده است.

۲۰۲۳؛ سال انتخابات برای بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا

در این سال انتظار می رود چندین انتخابات برگزار شود که از جمله آن در کشور یونان است.

فصل انتخابات در یونان از ماه‌های قبل در سال ۲۰۲۲ آغاز شده است و رهبران سیاسی در این کشور بحث های جنجالی را به راه انداخته اند و برای جلب آرای رای‌دهندگان در انتخابات پارلمانی آینده خود را به هر دری می‌زنند.

اوکراین

سایه جنگ در اوکراین هر گونه پیش‌بینی درباره نتیجه انتخابات پارلمانی پاییز آینده در اوکراین را دشوار کرده و حتی نمی‌توان گفت آیا این انتخابات اصلا برگزار خواهد شد یا خیر.

لهستان

انتخابات پارلمانی در لهستان نیز در پاییز ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود افزایش انفجاری تورم، قیمت بالای انرژی و نحوه مدیریت بحران‌ها از سوی دولت لهستان در انتخاب رای‌دهندگان تاثیر داشته باشد.

اسپانیا

سال ۲۰۲۳ همچنین از نظر سیاسی برای اسپانیا چالش برانگیز خواهد بود. آیا پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا در قدرت باقی خواهد ماند یا حزب مردم (بزرگترین حزب لیبرال و محافظه کار) در انتخابات پیروز می‌شود؟

پاسخ این پرسش‌ها به رای‌دهندگان اسپانیایی بستگی دارد که دسامبر ۲۰۲۳ در پای صندوق‌های رای حضور می‌یابند.

۲۰۲۳؛ سال وقوع رویدادهای مهم سیاسی و اقتصادی

سال پیش رو همچنین مملو از رویدادهای مهم سیاسی و فرهنگی بسیاری است؛ از جمله در اول ژانویه که منطقه یورو از بیستمین عضو خود، کرواسی، استقبال می کند. همزمان، زاگرب نیز به منطقه شنگن می‌پیوندد.

در سطح جهان، برزیل در این روز شاهد روی کار آمدن رسمی لولا داسیلوا است که در انتخابات سال ۲۰۲۲ با اختلاف اندک از ژائیر بولسونارو پیشی گرفت. داسیلوا با چالش ایجاد وحدت در کشور بدون برخورداری از اکثریت در کنگره مواجه است.

مجمع جهانی اقتصاد بین ۱۶ تا ۲۰ ژانویه (۲۶ تا ۳۰ دی) به شهر داووس، سوئیس بازمی‌گردد. این مجمع به دنبال آن است تا بستری را برای گفت‌وگو بین سیاستمداران، رهبران تجاری و جامعه مدنی با هدف رسیدگی به چالش‌های پیش روی جهان فراهم کند.

فرانسه و آلمان شصتمین سالگرد پیمان الیزه را در ۲۲ ژانویه جشن می‌گیرند؛ پیمانی که اساس مشارکت دو کشور پس از جنگ جهانی دوم را بنا نهاد.

با این حال، روابط بین پاریس و برلین به تازگی به ویژه در خصوص مسائل مربوط به انرژی و مسائل دفاعی تیره شده است، که ممکن است دیدار برنامه‌ریزی شده بین امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت) ۲۰۲۳ همچنین آغاز دوره جدیدی برای سلطنت انگلستان خواهد بود، زیرا پادشاه چارلز سوم در کلیسای وست مینستر تاج‌گذاری خواهد کرد.

به گفته مقامات کاخ باکینگهام، مراسم تاج‌گذاری با توجه به بحران اقتصادی فعلی بدون تشریفات و ساده خواهد بود، اما نگاهی به آینده نشان می‌دهد که او مسیر پرپیچ وخمی در پیش خواهد داشت. همچنین مراسم تاج‌گذاری مشابه اما نسبتا کوچکتری برای ملکه جدید و همسر چارلز برگزار خواهد شد.

۱۹ مه (29 اردیبهشت) همچنین اجلاس بعدی گروه هفت در شهر هیروشیمای ژاپن برگزار خواهد شد.

با توجه به جنگ اوکراین و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال استفاده از سلاح‌های هسته ای در این جنگ، فومیو کیشیندا نخست وزیر ژاپن احساس کرده این شهر- که به دلیل حملات هسته‌‌ای مخرب شهرت یافته- گزینه نمادینی برای ارسال پیام صلح و بحث درباره خلع تسلیحات هسته‌ای خواهد بود.

ترکیه

آنکارا در هجدهم ژوئن (28 خرداد) با یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات تاریخ خود روبه‌رو است و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی این کشور اعلام کرده بود که بار دیگر نامزد انتخابات خواهد شد.

هند

سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور/مهر) اجلاس سران گروه ۲۰ به ریاست هند آغاز خواهد شد. این اجلاس تحت عنوان «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» برگزار و انرژی و امنیت غذایی در صدر دستور کار مذاکرات خواهد بود.

ابوظبی میزبان اجلاس آب و هوایی سال ۲۰۲۳

پس از برگزاری اجلاس ناامید کننده COP۲۷، این بار امارات متحده عربی از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر (9 تا 21 آذر) ۲۰۲۳ میلادی میزبان اجلاس COP۲۸ خواهد بود. ابوظبی به دنبال آن است که نقش مهمی در مبارزه با گرمایش جهانی ایفا کند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.