ویدیو/ داستان کریسمس به روایت مسیحیان

بسیاری از مسیحیان جهان روز ۲۵ دسامبر را به عنوان روز کریسمس، روز تولد حضرت عیسی مسیح، جشن می‌گیرند. به گمانم اغلب ما سریال حضرت مریم را دیده و روایات قرانی از تولد عیسی مسیح را شنیده و خوانده‌ایم. اما روایات مسیحی در مورد تولد پیامبرشان چه می‌گویند؟

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ بسیاری از مسیحیان جهان روز ۲۵ دسامبر را به عنوان روز کریسمس، روز تولد حضرت عیسی مسیح، جشن می‌گیرند. به گمانم اغلب ما سریال حضرت مریم را دیده و روایات قرانی از تولد عیسی مسیح را شنیده و خوانده‌ایم. اما روایات مسیحی در مورد تولد پیامبرشان چه می‌گویند؟

به روایت مسیحیان نسب حضرت مریم به حضرت داوود پیامبر می رسید و در شهر ناصریه در فلسطین امروزی متولد شد. مادر او حنا دختر خاله الیصابات، همسر زکریای پیغمبر و پدرش عمران از اقوام حضرت زکریا بود. طبق روایات مسیحی زمانی که بشارت تولد عیسی مسیح به حضرت مریم داده شد، او با شخصی به نام یوسف نجار، شاگرد زکریا، نامزد بود.

روز ۲۵ مارس که مقارن با اعتدال بهاری و به عید بشارت معروف است، جبرئیل بر مریم ظاهر شده و مژده تولد عیسی مسیح را به او می‌دهد. از آنجا که تاریخ دقیق تولد حضرت مسیح معلوم نیست بعدها ۹ ماه پس از این تاریخ یعنی ۲۵ دسامبر که تقریبا مقارن با اعتدال زمستانی است به عنوان روز کریسمس اعلام شد.

اما از آنجا که تقویم کنونی مسیحیان تقویم گرگوری است و با تقویم قبلی آنها یعنی تقویم ژولین تفاوت روز دارد امروزه مسیحیت شرقی نظیر ارتدوکس‌ها روز ۷ ژانویه که مصادف با ۲۵ دسامبر در تقویم جدید است را به عنوان روز کریسمس جشن می‌گیرند. ارامنه نیز روز ۶ ژانویه را کریسمس می‌دانند.

اما پس از آنکه بشارت تولد مسیح به مریم داده می‌شود جبرئیل به خواب یوسف نجار آمده و از او می‌خواهد که از مریم و عیسی مسیح محافظت کند‌. یوسف نیز مریم باردار را از ناصریه خارج کرده و به سمت بیت‌ لحم می‌رود. پس از رسیدن به بیت لحم چون تمام مهمانخانه‌های شهر پر بود مجبور می‌شوند در آغلی استراحت کنند و در همین آغل است که عیسی مسیح متولد می‌شود.

روی تپه‌ای در نزدیکی آغل جبرئیل بر چندین چوپان ظاهر شده و به آنها خبر تولد عیسی مسیح را می‌دهد و از آنها می‌خواهد که به نوزاد ادای احترام کنند.

آنها نیز به آغل رفته و پس از ادای احترام به عیسی مسیح به مریم و یوسف می‌گویند که جبرئیل به آنها گفته است که عیسی مسیح نجات‌بخش بشریت خواهد بود.

در مشرق زمین نیز سه مغ زرتشتی با مشاهده ستاره‌ای درخشان که نشانه تولد مسیح بود راهی بیت‌المقدس می‌شوند و از هرود، والی آن منطقه، درباره تولد مسیح سوال می‌کنند. هرود آنها را برای یافتن عیسی مسیح و احترام به او به بیت لحم می‌فرستد اما در حقیقت نقشه کشتن عیسی مسیح نوزاد را دارد.

سه مغ سرانجام به آغل رسیده و برای نوزاد تازه متولد شده هدیه می‌برند.

این سه مغ در رویا جبرئیل را می‌بینند که به آنها هشدار می‌دهد که جای عیسی مسیحی را اعلام نکنند، چون هرود دستور داده که تمام کودکان پسر زیر دوسال را در بیت لحم بکشند.

یوسف نجار نیز رویایی مشابه سه مغ دیده و همراه مریم و عیسی مسیح از بیت لحم خارج شده و آنها را به مصر برده و سپس دوباره به ناصریه برمی‌گرداند. و اینگونه بود که عیسی مسیحی در ناصریه بزرگ شده، از گزند هرود در امان مانده و به یکی از بزرگترین پیامبران جهان تبدیل شد.

اما آداب جشن گرفتن کریسمس به شکل امروزی آن از کتاب سرود کریسمس نوشته چارلز دیکنز وارد فرهنگ مردم شده و به تمام نقاط جهان سفر کرد. ستاره‌ای که امروز بالای کاج کریسمس برای تزیین استفاده می‌شود نمادی از ستاره بیت لحم است که مژه تولد مسیح را می‌داد.

در این روز جشن گرفتن در کنار خانواده، رد و بدل کردن هدایا، پخت غذاها و شیرینی‌های مخصوص کریسمس و شرکت در مراسم مذهبی مخصوص در کلیساها مرسوم است.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی
تدوینگر: عسل اصفهانی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.