اجرای کشوری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از دی ۱۴۰۱

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با همکاری معاونت بهداشت و دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت از اول دی سال ۱۴۰۱ خبر داد

به گزارش شهروند آنلاین؛حسن واعظی در اجلاس معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: این برنامه در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در حال اجراست و از سال ۱۴۰۲ در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه عملیاتی پزشک خانواده و نظام ارجاع منطبق با طرح عدالت و تعالی درمان و برنامه ششم توسعه تدوین شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اظهار داشت: جهت اجرای برنامه، استانداردها، شیوه‌نامه‌ها، راهنماهای بالینی، راهنماهای تجویز درمان و دستورالعمل نظام ارجاع الکترونیک (نوبت دهی الکترونیک) تدوین شده است.

واعظی افزود: در راستای ارائه نقشه نظام ارجاع بر اساس سطح بندی خدمات سلامت، نسخه ۰۲ دستورالعمل پزشک خانواده بر اساس اصول و ضوابط سطح بندی و نیز نظام ارجاع در سطح ۲ و ۳ در سطح کشور، مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد مراکز ارائه دهنده خدمات سرپایی در حوزه دولتی است. همچنین ۸۰۰ کلینیک و درمانگاه دانشگاهی در سطح استان‌های در حال ارائه خدمات هستند که در حال ساماندهی آن‌ها برای نطام ارجاع هستیم.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درباره اقدامات مورد انتظار از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: تشکیل ستاد اجرایی و کارگروه نظام ارجاع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سطح استان و شهرستان‌ها، ارزیابی ظرفیت ها و بررسی وضعیت موجود زیرساخت‌های برنامه در سطوح دو و سه، ساماندهی مراکز درمانی سرپایی در بخش دولتی از جمله سامانه‌های نوبت‌دهی، ارائه خدمات و بازخورد، تدوین و ارایه نظام و نقشه ارجاع منطبق با نظام سطح بندی خدمات سلامت در همه سطوح استان با هماهنگی معاونت بهداشتی دانشگاه‌ها، از جمله این انتظارات است.

وی ادامه داد: همچنین برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع استقرار نوبت‌دهی الکترونیک بین همه سطوح و مدیریت نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه، پیگیری اتصال سامانه‌های موجود و داده‌های پاراکلینیک سطوح یک و دو و سه (نظارت بر ثبت اطلاعات داشبورد نظام ارجاع)، نظارت بر نحوه اجرای برنامه و کمیت و کیفیت بازخورد بیماران ارجاعی از سطح یک توسط مراکز سطح دوم و سوم تحت پوشش دانشگاه باید صورت گیرد./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.