وضعیت دریاچه ارومیه؛احیا یا اغما؟

در انتشار آمار جدید از نگین آبی آذربایجان، هم‌اکنون، وسعت دریاچه ارومیه ۹۳۸.۱۰ کیلومتر مربع است.

به گزارش شهروند آنلاین، بر اساس آمار وبسایت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در روز ۳ دی‌ماه، تراز دریاچه ارومیه با ۴۹ سانتی‌متر کاهش در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ۱۲۷۰.۱۴ رسیده که در مقایسه با ابتدای سال آبی ((مهر۱۴۰۱)) نیز تنها یک سانتی‌متر افزایش داشته با این حال با میانگین بلندمدت ۴.۲۹ متر فاصله دارد.

همچنین وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با پارسال با ۱۱۳۹.۹۶ کیلومتر مربع کاهش و در مقایسه با یک مهرماه (ابتدای سال آبی) ۱۷ کیلومترمربع افزایش به ۹۳۸.۱۰ کیلومتر مربع رسیده که این وسعت با میانگین بلندمدت ۳۷۲۹.۵۸ کیلومتر فاصله دارد.

حجم آب نگین آبی آذربایجان‌غربی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱.۴۱ میلیاردمترمکعب کاهش و در مقایسه با ابتدای سال آبی ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش، به ۱.۲۶ میلیاردمترمکعب رسیده است.

همچنین براساس این آمارها، حجم آب دریاچه ارومیه در مقایسه با ۱۷.۲۸ میلیارد مترمکعب در زمان اکولوژیک، بیش از ۱۵.۷۰ میلیارد مترمکعب /حدود ۹۴درصد/ کمتر شده است.

در آمارهای ثبت شده ۳۱ سال اخیر (از سال ۱۳۷۰) تاکنون، تراز ۱۲۷۰.۰۵ در روز بیست و هفتم آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ بدترین تراز ثبت شده است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.