وزیر بهداشت از جذب 30‌هزار نیروی جدید خبر داد

واکسن ایرانی کرونا شاید اوایل ‌سال آینده روانه بازار شود

تست انسانی واکسن کرونای ایرانی هفته آینده انجام می‌شود. این واکسن که طی هفته‌های گذشته همه مراحل حیوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته و حالا آن ‌طور که نمکی، وزیر بهداشت، می‌گوید در صورت ادامه همین روند تا اوایل ‌سال آینده تولید و ساخت این واکسن به صورت گسترده آغاز می‌شود.

شهروند آنلاین: واکسن ایرانی کرونا شاید اوایل ‌سال آینده روانه بازار شود . این خبر خوش نمکی در حالی اعلام شد که تعداد قربانیان کووید-19 به رقم بی‌سابقه 415 رسیده است. کرونا همچنان می‌تازد و تنها راه مقابله با آن در این روزهای سیاه فقط پیشگیری است.

به گفته سعید نمکی کار ساخت واکسن ایرانی کرونا در سه مورد از حدود ۱۲ موردی که بر روی آنها کار می‌شد به نتیجه خوبی رسیده است و از هفته‌های آینده وارد فاز انسانی می‌شود.

وزیر بهداشت می‌گوید: «امیدواریم تا اوایل ‌سال آینده و شاید هم زودتر بتوانیم خبر خوش ساخت واکسن را بدهیم. مراحل اعلام و ثبت در سازمان بهداشت جهانی نیز در حال انجام است. ما پا به پای بزرگ‌ترین تولیدکنندکان واکسن کووید-۱۹ گام برمی‌داریم.»

افزایش تست‌های روزانه

وزیر بهداشت درباره برنامه بیماریابی وسیع برای مهار و قطع زنجیره انتقال این بیماری از افزایش چشمگیر تعداد تست‌ها در سطح کشور خبر داد و در این‌باره گفت: «تست‌ها را از روزی ۲۵‌هزار تست به بیش از ۴۰‌هزار تست افزایش می‌دهیم.»

او ادامه داد: «در حال واردات سه‌ میلیون تست‌های رپید یا سریع از کره ‌جنوبی هستیم، این تست‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جواب می‌دهد و نیاز به دستگاه ندارد. البته کار ساخت داخلی این نوع تست نیز خوشبختانه تمام شده است و آنها را نیز به بازار خواهیم آورد تا روزی ۱۰۰‌هزار تست را به‌ عنوان موفق‌ترین روش در تشخیص زودرس انجام دهیم.»

آن‌ طور که نمکی می‌گوید ردیابی افراد مبتلا به کرونا تحت شبکه انجام می‌شود تا موارد مثبت شناسایی‌شده نتوانند با جابه‌جایی دیگران را مبتلا کنند. این کار دریک ماه آینده موارد ابتلا و مرگ‌ومیر را به‌شدت کاهش می‌دهد.

نمکی درباره قیمت تمام‌شده کیت‌های تشخیصی هم توضیح داد:  «روزهای اول مجبور بودیم کیت PCR را وارد کنیم و هر کیت برای ما حدود 12 دلار هزینه داشت. در حال ‌حاضر انجام هر تست حداقل 250‌هزار تومان هزینه دارد و انجام روزانه 25‌هزار تست، حدود 6‌میلیارد و 250‌میلیون تومان برای کشور هزینه دربر دارد. این در حالی است که در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار داریم.»

نیم‌میلیارد یورو به وزارت بهداشت پرداخت شده

نمکی که در حاشیه نشست مشترک با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود، در پاسخ به پرسشی درباره مطالبات وزارت بهداشت و ماجرای یک‌میلیارد یوروی تخصیص‌یافته از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به حوزه بهداشت و درمان هم گفت: «طبق دستور رئیس‌جمهوری قرار بود تا فردا با ما تسویه شود اما فقط حدود ۵۰‌درصد از یک‌میلیارد یورو را دریافت کرده‌ایم.»

او در این‌باره توضیح داد: «روزی که به وزارت بهداشت آمدم، معوقات کارانه پرستاران حدود 18 تا 24 ماه بود که آن را به‌ طور متوسط به حدود 8 ماه رساندیم و نیروهای بهداشتی و درمانی در این ایام سختی‌های زیادی را تحمل کردند و از محل یک‌میلیارد یورویی که مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا موافقت کردند و رئیس‌جمهوری نیز دستور داده که تا هشتم آبان 99 با ما تسویه کنند اما تا امروز حدود 50‌درصد از آن را دریافت کرده‌ایم و می‌دانیم که امسال سخت‌ترین‌ سال اقتصادی دولت‌ها در بعد از انقلاب اسلامی است.»

وزیر بهداشت در صحبت‌هایش به برنامه این وزارتخانه برای جذب نیرو هم اشاره کرد: «اولویت استخدام و جذب نیرو با نیروهای شرکتی و قراردادی است. مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند که باید نیروی مورد نیاز وزارت بهداشت استخدام شود. علاوه بر 22‌هزار نیرویی که استخدام می‌کنیم، به دنبال مجوز استخدام 30‌هزار نفر دیگر هستیم.»

ایران جای تست واکسن‌های ساخته شده نیست

نمکی همچنین در واکنش به برخی اظهارات و اخبار غیررسمی مبنی بر اینکه مردم ایران در قالب یک برنامه بین‌المللی به منظور تست داروهای کرونا به موش آزمایشگاهی تبدیل شده‌اند هم گفت: «مطالعه‌‌ای توسط سازمان جهانی بهداشت ساماندهی شده بود که داروهایی مانند «رمدسیویر» و «فاویپراویر» در بیماران بستری کووید-19 تأثیر دارد یا خیر و جمهوری‌اسلامی ایران به‌ عنوان کشوری فعال و با مشارکت بالا در این مطالعه حضور دارد و به جهان پاسخ به روز دادیم که برداشت ما و کمیته علمی ایران از تأثیر این دارو در بیمارستان‌ها چگونه بوده است.»

او اضافه کرد: «به ما می‌‌گویند که واکسنی که در چین یا فلان کشور ساخته شده بر روی مردم ایران نیز تست شود که گفتیم ما موش آزمایشگاهی نیستیم. اگر چین و سایر کشورهای سازنده واکسن با ایران قرارداد بستند که این فاز را در مقدمه فاز تولید بعدی قبول داریم، اجازه واکسیناسیون آن را در کشور می‌‌دهیم و یک قرارداد سه‌جانبه در مورد مطالعه اولیه، تولید و توزیع واکسن در کشور را قبول داریم چون موش آزمایشگاهی هیچ کشوری نیستیم و غرور ملی ما اجازه چنین کاری را نمی‌‌دهد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.