پرواز ناتمام/ ببینید مردم ایران را/ چرا غافلگير شديم؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي موضوع ممنوع الخروجی چهره‌های برجسته ورزشی و هنری ایران و برخی از اعضای خانواده‌های آنها ، تسریع در تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه ، پیشروی قیمت خودرو پا به پای نرخ ارز در بازار ، طغیان مجدد کرونا در چین ، رونمایی از 37 فیلم احتمالی جشنواره فجر، طرح «دارویار» و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ مراسم وداع با 400 شهید گمنام دفاع مقدس در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي موضوع ممنوع الخروجی چهره‌های برجسته ورزشی و هنری ایران و برخی از اعضای خانواده‌های آنها ، تسریع در تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه ، پیشروی قیمت خودرو پا به پای نرخ ارز در بازار ، طغیان مجدد کرونا در چین ، رونمایی از 37 فیلم احتمالی جشنواره فجر، طرح «دارویار» و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

پرواز ناتمام

روزنامه آرمان امروز: ممنوع الخروجی چهره‌های برجسته ورزشی و هنری ایران و برخی از اعضای خانواده‌های آنها در پی بروز ناآرامی‌های چندماه اخیر، تصمیمی است که از سوی نهادهای قضایی به طور رسمی تایید شده اما خیلی از آنها قبل از برخورد ضابط قضایی هنگام خروج از مرز هوایی، از وجود چنین تصمیمی درمورد خود اظهار بی‌اطلاعی کردند و در واقع غافلگیر شدند. حالا این سریال به خانواده علی دایی رسیده است که مانع خروجشان از ایران شده‌اند.به‌گزارش برخی رسانه، در پی ممانعت نسبت به خروج همسر و دختر علی دایی از کشور، پیگیری‌ها حاکی از آن است خبرهایی به نام مقامات قضائی منتشر شد که  البته پس از انتشار این خبر، مقامات دستگاه قضا آن را تکذیب کردند. علی دایی در مصاحبه‌ای که از او منتشر شده است گفت: همان طور که من پس از سفر ترکیه در فرودگاه امام(ره) متوجه ممنوع‌الورودی خودم شدم و گذرنامه‌ام ضبط شد، اگر همسرم مشکل ممنوع‌الخروجی داشت، پلیس کنترل گذرنامه فرودگاه پاسپورتش را ضبط و اجازه سوار شدن به هواپیما و خروج از مرز هوایی را به او نمی‌دادند. این چهره محبوب ایرانی در ادامه می‌گوید: همان طور که من پس از سفر ترکیه در فرودگاه امام(ره) متوجه ممنوع‌الورود بودن خودم شدم و گذرنامه‌ام ضبط شد، اگر همسرم مشکل ممنوع‌الخروجی داشت، پلیس کنترل گذرنامه فرودگاه گذرنامه‌اش را ضبط و اجازه سوار شدن به هواپیما و خروج از مرز هوایی را به او نمی‌دادند. این هم کذب محض و دروغی است که عنوان کرده‌اند. بلیت‌های همسر و دخترم موجود است و مردم می‌توانند تاریخ صدور و تاریخ رفت و برگشت آنها را ببینند. اصلا و ابدا چنین موضوعی صحت ندارد. این که همسر بنده ممنوع‌الخروج بوده و باید پیش از اقدام به سفر این مطلب را اطلاع می‌داده کذب محض است. نه برای من نه برای همسرم تا امروز از قوه‌قضائیه ابلاغ یا SMS با این مضمون که ممنوع‌الخروج هستیم، نیامده است. همسرم طبق تمام قوانین جمهوری‌اسلامی برای سفر به خارج از کشور اقدام کرد و مثل همه مردم پشت باجه کنترل گذرنامه پلیس ایران در فرودگاه ایستاد و پس از تأیید مجوز خروجی قانونی اقدام به سوار شدن به هواپیما کرد.

 

باران هم هوا را نشست

روزنامه آرمان ملي: باران آمد، برف هم آمد اما نه تاثيري بر منابع و مخازن آب داشت و نه تاثيري در رفع آلودگي هوا. بر اساس داده‌هاي شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، با وجود بارندگي‌هاي اخير، کيفيت هواي پايتخت در اکثر مناطق در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس، قرار گرفت و ميانگين غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون عدد 121 و 122را نشان دادند. بر اساس شاخص کيفيت هوا (AQI)، زماني که شاخص عددي بين 101 تا 150 را نشان دهد، کيفيت هوا در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس، است. هرچند که گفته شد هواي تهران از ساعت13 روز يکشنبه (4دي) ناسالم بوده اما گويا از ساعت 4 بامداد روز گذشته با رسيدن به عدد 97 بنا به آنچه مسئولين مي‌گويند، مطلوب شد و گويا همين‌طور در مرز مطلوب و نامطلوب در نوسان بوده. مرکز پايش آلودگي هواي محيط زيست استان تهران هم اطلاعيه‌اي صادر کرد و گفت؛ با پايان يافتن موج برف و باران در استان تهران، هواي اين استان در روز چهارشنبه آلوده خواهد بود. و دوباره توصيه‌ها شروع شد که چه گروه‌هاي سني از خانه بيرون نروند چه فعاليت‌هايي در فضاي باز صورت نگيرد و از کدام ماسک‌ها بهتر است استفاده شود و… معمولا وقتي هوا آلوده مي‌شود، مقامات مسئول رسيدگي به وضعيت و کيفيت هوا در نهايت دست به دامان بارندگي مي‌شوند و همان‌طور که آمار و اطلاعات و کيفيت ملموس نشان مي‌دهند، بارندگي‌هاي اخير تاثيري بر کاهش آلودگي هوا نداشته‌اند. مسئولين در تمام سال‌هاي گذشته چه کاري بايد انجام مي‌دادند و بر کدام زير ساخت‌هاي بنيادين متمرکز مي‌شدند که مشکلي را نه سطحي و موقت بلکه دائمي رفع کنند؟مجيد فراهاني، عضو سابق شوراي شهر تهران در پنجمين دوره آن، پيشتر و اوج روزهاي آلودگي هواي تهران، انتقاداتي را به سياست‌هاي مسئولين شهري مطرح کرده و گفته بود بر اساس قانون هواي پاک، همه دستگاه‌هايي که در بحران آلودگي هوا نامشان ذکر مي‌شود، زير مجموعه و در واقع تحت راهبري و فرماندهي شهرداري هستند و اين در حالي بود که عليرضا زاکاني، شهردار تهران در چندين مرتبه گفته بود که 23 دستگاه مسئولند و شهرداري هم يکي از آنهاست .

 

پیغام مذاکره بعد از ناکامی در ناامنی

روزنامه ایران:مراسم وداع با ۲۰۰ شهید گمنام دفاع مقدس روز گذشته همزمان با سالروز شهادت ام‌الائمه حضرت فاطمه(س) در پایتخت برگزار شد. رئیس جمهور در ابتدای این مراسم که با حضور باشکوه مردم تهران در مقابل دانشگاه تهران و از ساعت 8 صبح ششم دی آغاز شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: اگرچه شناخت شخصیت فاطمه اطهر(س) کاری بسیار سخت است، اما سیره ایشان به‌عنوان الگویی برای بشریت پیش روی ما قرار دارد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شناخت سیره فاطمه زهرا(س)، قول او، فعل او و زندگی او برای ما قابل دستیابی است، افزود: یکی از ویژگی‌های ایشان صدق بود و صدیق کسی است که تمام زندگی او صدق باشد و گفتار و کردارش یکدیگر را تصدیق کند. همین صداقت او بود که به شهادت ختم می‌شود.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیسی با بیان اینکه فاطمه اطهر(س) یک شخصیت بزرگ و تحولگرا در تاریخ است، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در مدینه یک تحول تمدنی ایجاد کرد. پیامبر جامعه‌ای بنا کرد که زیربنای آن توحید، اخلاق، معنویت و عقلانیت بود و همه شئون اجتماعی آن مبتنی بر یک اصولی قرار داشت که بشریت را به سوی مکارم اخلاق سوق می‌داد. رئیس جمهور با بیان اینکه پیامبر(ص) به‌دنبال تربیت انسان‌هایی مثل ابوذر، سلمان، مقداد و انسان‌هایی بود که تمام وجودشان احساس مسئولیت باشد و در پرتو خداخواهی، دگرخواه باشند، تصریح کرد: فاطمه زهرا(س) دید که پس از رحلت پیامبر(ص) همه زحمات ایشان در حال از بین رفتن است و کسانی که به‌دنبال قومیت‌گرایی، نفسانیات، تفرعن و خودخواهی بودند، می‌خواهند با شعارهایی جامعه را دچار انحراف کنند.

 

اهرم مالیاتی برای مهار سفته‌بازی

روزنامه تجارت: در روزهای گذشته وزیر اقتصاد از رئیس مجلس درخواست کرد که در تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه تسریع شود. یکی از انتقادات نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی و برخی مسئولان، بلاتکلیفی حدود یک ساله قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که با وجود تصویب کلیات این طرح در سال گذشته، هنوز جزییات آن در صحن بررسی نشده است. به گزارش «تجارت»، این قانون بعد از گذشت یک سال از زمان تصویب کلیات آن هنوز بلاتکلیف مانده است.احسان خاندوزی در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، خواهان تسریع در تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه شد و کاهش انگیزه‌های سوداگری در بازارهای طلا و ارز، خودرو و ملک را از جمله تاثیرات اجرای این قانون اعلام کرد. در حال حاضر پرسشی که مطرح است این است که قانون مالیات بر عایده‌ای سرمایه چه آثاری می‌تواند به دنبال داشته باشد؟ در این رابطه وزیر اقتصاد به سازمان امور مالیاتی دستور داده است تا مقدمات اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را آماده کند تا پس از تصویب در مجلس اجرای قانون زمان بر نشود.به اعتقاد کارشناسان تعیین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند تاثیر مهمی بر رفتار مالیاتی و سرمایه‎گذاری افراد بگذارد؛ برای مثال اگر نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بالاتر یا کمتر از نرخ مالیات بر بهره بانکی یا سود توزیعی سهام باشد، فعالان اقتصادی به منظور اجتناب مالیاتی، سبد دارایی خود را تغییر می‌دهند.

 

ببینید مردم ایران را

روزنامه جوان: روز گذشته مراسم تشییع گمنامانی بود که نام آن‌ها در تاریخ جاودانه شده است. شهدایی که اگرچه نامی از آن‌ها در میان نبود، اما برای کسی که در راه خدا و اهل بیت علیهم‌السلام جان می‌بازد، چه باک که به تأسی از فاطمه زهرا (س) گمنام تشییع شود. آن‌ها به تعبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی «شمع محفل بشریتند». یعنی نه تنها شاهدان زنده و جاودانه تاریخند که راه را برای گمراهان روشن می‌کنند. امسال روز تشییع شهدای گمنام – که همه ساله در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا برگزار می‌شود- پیام ویژه‌ای داشت. این روز، روز دعوت شهدا بود. شهدا دیروز نه میهمان مردم، که میزبان آن‌ها بودند. پیام آنها، اما دعوت به ولایت، دعوت به وحدت و برائت از فتنه بود؛ فتنه‌ای که قریب به سه ماه است با تدارک همه‌جانبه دشمنان شناخته شده ایران اسلامی در قالب جنگ احزاب، بر کشور تحمیل شده است. وآفرین بر این ملت قدرشناس، که به این دعوت لبیک گفتند و با حضور میلیونی خود در سراسر کشور، بار دیگر با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند و پیمان بستند که این راه را با قدرت و قوت پیش خواهند برد. اجتماع میلیونی مردم ایران، بار دیگر فضاسازی‌های رسانه‌های دروغ پرداز و مواجب بگیر دشمن را رسوا کرد. آن‌ها بدون شک این حضور میلیونی را دیده اند، اما سانسور می‌کنند، در حالی که از دیدن واقعیت گریزی نیست.    همزمان با سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س)، پیکر‌های مطهر ۴۰۰ شهید گمنام دفاع مقدس روز گذشته با حضور ملت قدرشناس ایران اسلامی در سراسر کشور تشییع و به خاک سپرده شد. این شهدا مربوط به عملیات‌های «بدر»، «رمضان»، «کربلای۵»، «کربلای ۶»، «والفجر یک»، «بیت‌المقدس» و تک دشمن در سال ۱۳۶۷ در مناطق «شرق دجله»، «شرق بصره»، «شلمچه» و «سومار» هستند. این مراسم در تهران نیز با تشییع پیکر ۲۰۰ شهید گمنام از مقابل در دانشگاه تهران برگزار شد که سخنران ویژه این مراسم رئیس‌جمهور بود. در بخشی از مراسم بیرق‌های عزای حضرت فاطمه زهرا (س) و پرچم‌های متبرک حرمین شریفین، سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و پرچم کشورمان در میان مردم به اهتزاز درآمد.

 

سراب ارزانی با خودروی وارداتی؟

روزنامه خراسان : قیمت خودرو پا به پای نرخ ارز در بازار در حال پیشروی است و تازه ترین گزارش ها از رشد تا 14 درصدی نرخ ها در بازار طی یک هفته اخیر خبر می دهند. از سوی دیگر با آغاز واردات خودروها، شواهد حاکی از قیمت زیاد خودروهای خارجی است. هر چند مسئولان وزارت صمت وعده داده اند که در نیمه نخست سال آینده و با پیشرفت روند واردات خودرو، باید شاهد کاهش قیمت ها بود. به گزارش خراسان، با ورود خودرو به بورس کالا و نیز تدابیر دیگر صورت گرفته توسط خودروسازان، شاهد روند رو به رشد تولید و عرضه خودرو هستیم، اما جهش نرخ ارز در هفته های اخیر، همچنان بهبود وضعیت قیمت خودرو در بازار آزاد را با چالش مواجه کرده است. گزارش خبرگزاری مهر آخرین وضعیت قیمت خودروها در حدود یک هفته اخیر را به صورت جدول نشان می دهد. طبق این جدول، تنها در بازه زمانی 27 آذر تا 6 دی، قیمت خودرو در بازار تا بیش از 14 درصد رشد داشته است. تاثیر تاکنون مبهم واردات بر بازار خودرو در این حال، نگاه ها در بازار خودرو به واردات خودرو نیز دوخته شده است. بعد از 4 سال قرار است قفل واردات شکسته شود و آن طور که گفته می شود، قرار است تا پایان سال 100 هزار خودرو وارد کشور شود. این رقم هر چند تنها یک پنجم کسری سالانه بازار خودرو را پاسخ می دهد، اما به طور بالقوه می تواند به تغییر فضای بازار خودرو کمک کند. به تازگی نیز اولین محموله از خودروها  وارد شدند. خودروهایی از برند کیا که بنا بر گزارش روزنامه ایران، سفارش کشور هند است. با این حال به نظر می رسد این خودروها در گام اول آن چنان که گفته می شد، اقتصادی از آب در نمی آیند. وزارت صمت تاکید کرده که سهم واردکننده تنها 15 درصد سود خواهد بود، اما  گزارش روزنامه ایران حاکی از آن است که قیمت این خودروهای جدید بین 800 میلیون تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان است و این به منزله تعرفه بیش از 90 درصدی آن هاست.  البته باز معلوم نیست به واسطه کمبود خودرو در بازار یا علاقه برخی خریداران به خودروهای خارجی، این ارقام در بورس کالا تا چه حد افزایش خواهد یافت.

 

قیمت‌سازی فضای مجازی برای دلار‌ در روز تعطیلی صرافی‌ها!

روزنامه کيهان: در حالی که خرید و فروش ارز در تعطیلات رسمی به دلیل عدم فعالیت بانک‌ها و صرافی‌ها، انجام نمی‌شود، اما کانال‌های غیرقانونی در فضای مجازی با ادعای انجام معاملات نقدی یا فردایی که جرم محسوب می‌شود، قیمت دلار آزاد را بالا می‌برند تا روز آینده را با همین نرخ‌‌های غیرواقعی شروع کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز که مصادف با شهادت حضرت فاطمه‌زهر‌ا(س) بود بانک‌ها و صرافی‌های کشورمان فعالیت نمی‌کردند. از سوی دیگر مبنای نرخ ارز نقدی نیز نرخ بازار متشکل و نرخ درج شده در تابلوی صرافی است که با تعطیلی صرافی‌ها در روز گذشته، قاعدتا قیمت ارز، همان قیمت روز دوشنبه باید باشد. اما رصد فضای مجازی حاکی از آن است که کانال‌های پیام‌رسان قیمت لحظه‌ای دلار، دیروز با وجود تعطیلی صرافی‌ها، قیمت لحظه‌ای دلار را با اعداد بالا اعلام می‌کردند و مدام افزایش می‌دادند و مدعی انجام معاملات نقدی و فردایی در این قیمت‌ها و در روز تعطیل بودند. این کانال‌های پیام‌‌رسان قیمت لحظه‌ای، با نرخ‌سازی غیرواقعی در روزهای تعطیل، قیمت ارز را نسبت به روز قبلش بالا می‌بردند تا در روز آینده هم بتوانند شروع قیمت‌ را با همین نرخ‌های نجومی آغاز کنند و به نوسانات بازار و قیمت‌گذاری کاذب دامن بزنند و سودجویی کنند. فارغ از اینکه طبق قانون، معاملات فردایی ارز که رسما قمار است جرم محسوب می‌شود قیمت‌سازی غیرواقعی برای دلار هم در روز تعطیل آن هم از طریق کانال‌‌های پیام‌رسان نوعی تخلف است که ضرورت دارد نهادهای متولی در این‌باره ورود کرده و با متخلفان ارزی مقابله کنند. تمهیدات مصر برای مقابله با سوداگری در بازار ارز گفتنی است کشورهای مختلف دنیا با تدابیری اجازه سوداگری در بازار ارز را نمی‌دهند و برای متخلفان مجازات سنگینی در نظر می‌گیرند مثلا در مصر، همه کسانی که خارج از بانک‌های مورد تایید یا موسساتی که دارای مجوز هستند، معامله ارزی می‌کنند به حبس سه تا 10 سال و جزای یک تا پنج میلیون پوند محکوم می‌شوند.

 

کرونا بازمی‌گردد

روزنامه وطن امروز:چندی است کرونا در کشور فروکش کرده و آمار مبتلایان و در نتیجه فوتی‌ها در حد پایینی است اما طغیان مجدد کرونا در چین و همزمانی آن با تعطیلات سال نوی میلادی و افزایش سفرهای خارجی، نگرانی‌هایی را درباره شیوع مجدد این ویروس مرگبار در کشور ایجاد کرده است. سویه جدید اُمیکرون به نام XBB خیلی‌ها را در کشورهای اروپایی، آمریکا و شرق آسیا درگیر کرده است که می‌تواند با شیوع گسترده و انتقال آن با توجه به ترددهای جشن سال نوی میلادی به کشور نیز تهدیدکننده باشد. در این باره  سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش احتمال شکل‌گیری موج تازه‌ای از کرونا با زیرسویه‌های جدید امیکرون در زمستان با توجه به روند افزایش مبتلایان به کرونا در جهان خبر داد. پدرام پاک‌آیین گفت: در حالی که ماه گذشته ۱۳ روز  آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشورمان به صفر رسید، آمریکا، فرانسه و آلمان فوتی‌های 3 رقمی را تجربه کردند به طوری که در فاصله ۱۴ تا ۲۰ آذر، آمار مبتلایان به  سویه‌های جدید کرونا به نام‌های BQ1 و BA5 با سهم متفاوت از هر سویه در آمریکا  مجموعا ۵۰ درصد، در ژاپن ۱۳ درصد، در کره‌جنوبی ۱۳ درصد، در فرانسه 5 درصد و در برزیل ۳ درصد نسبت به هفته پیش‌تر از آن افزایش داشت. همچنین در کشورهای افغانستان، آفریقای جنوبی، آذربایجان، آرژانتین و برزیل روند افزایشی آمار مبتلایان به کرونا دیده شده است. وی با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا در کشورهای ایران و هند گفت: در کشورهای ترکیه و روسیه آمار مبتلایان نسبت به هفته‌های گذشته، روند یکسانی داشته و ثابت باقی مانده است. او ادامه داد: معمولا یک ماه پس از شیوع سویه‌های جدید کرونا در اروپا، این سویه‌ها در ایران مشاهده می‌شد اما هنوز سویه جدید BQ7 در ایران مشاهده نشده است.

 

اشتباه از کجا شروع شد؟

روزنامه جمهوری اسلامی :میان «دولت‌ اسلامی» و «اسلام دولتی» فرق زیادی وجود دارد. دولت اسلامی خادم مردم است ولی اسلام دولتی، توجیه‌گر امیال حکمرانانی است که اراده خود را به نام اسلام بر مردم تحمیل می‌کنند.آنچه امام خمینی تحت عنوان «نظام جمهوری اسلامی» تاسیس کرد، دولت اسلامی بود ولی ما به تدریج «اسلام دولتی» را جایگزین آن کردیم. مردم ایران که در دهه 50 به انقلاب اسلامی روی آوردند و عاشقانه به پیروی از امام خمینی علیه رژیم ستم‌شاهی مبارزه کردند و با فداکاری‌های کم‌نظیرشان موفق به اسقاط آن رژیم فاسد و وابسته و تاسیس نظام مردمی جمهوری اسلامی شدند، خواهان جاری شدن تعالیم اسلام در جامعه بودند. فرمایش امیرالمومنین علیه‌السلام را که خطاب به انسان فرموده است: «لا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللّهُ حُرّاً» مردم ایران ستون فقرات انقلاب اسلامی می‌دانستند و همین یک جمله کافی بود که آزادی آنان از تمام بندها و زنجیرهای بندگی و بردگی را تضمین کند و عدالت و کرامت انسانی آحاد شهروندان را تامین نماید. این، جوهر دولت اسلامی است.برخلاف بعضی افراد که تلاش می‌کنند انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را فاقد دستاورد معرفی کنند و اوضاع نابسامان امروز جامعه را محصول این انقلاب و نظام بدانند و حتی امام خمینی را زیر سوال ببرند، واقعیت اینست که امام خمینی با این انقلاب و تاسیس این نظام، کار بسیار بزرگی انجام داد که در تاریخ ایران بعد از ورود اسلام به این کشور بی‌نظیر است. این افراد و ما باید بجای ناسپاسی نسبت به بنیانگزار نظام جمهوری اسلامی، خودمان را سرزنش کنیم که قدر کار بزرگ او را ندانستیم و با تبدیل کردن «دولت اسلامی» به «اسلام دولتی» زحمات بی‌بدیل آن بزرگمرد را به باد دادیم. اشتباه از همینجا شروع شد و اکنون نیز کسانی که اساس کار امام و همراهی مردم با او برای به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی را زیر سوال می‌برند و تخطئه می‌کنند، مرتکب اشتباه بزرگتری می‌شوند البته اگر قصد و غرض دیگری از قبیل سرپوش گذاشتن بر پرونده خود در تبدیل کردن «دولت اسلامی» به «اسلام دولتی» نداشته باشند.

 

رونمایی از 37 فیلم احتمالی جشنواره فجر

روزنامه فرهیختگان:کمتر از 40 روز به آغاز چهل‌ویکمین روز جشنواره فیلم فجر باقی است. مدیران سینمایی اعلام کردند که 75 فیلم فرم حضور در جشنواره را پر کرده‌اند. هنوز هیچ لیستی به بیرون درز نکرده است اما می‌توان پیش‌بینی کرد که لیست متفاوت و متنوعی از آثار سینمایی را در این رویداد فرهنگی خواهیم داشت. در گزارش پیش رو، لیستی از آثار سینمایی تهیه کردیم که به احتمال زیاد در این جشنواره حاضر می‌شوند. قطعا پروژه‌های سینمایی زیادی در مراحل پیش‌تولید قرار دارند، اما پروژه‌هایی را آوردیم که احتمال حضورشان در جشنواره امسال بیشتر است. بنیاد سینمایی فارابی، سازمان هنری رسانه‌ای اوج و همچنین سازمان سینمایی حوزه هنری از جمله نهادهایی هستند که آثار مهمی را در ادوار گذشته رونمایی کردند. برای همین بخشی از لیست پیش‌رو مربوط به این موسسات سینمایی است. خردادماه امسال، مدیران سازمان هنری رسانه‌ای اوج اعلام کردند که برای امسال، 10 فیلم سینمایی در دست تولید دارد و از این میزان حدود 8 فیلم به جشنواره چهل‌ویکم می‌رسد؛ با این‌حال، بررسی‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد که اوج با 4 فیلم در جشنواره امسال حضور دارد. بنیاد سینمایی فارابی هم اعلام کرده بود که از جشنواره چهل تا رسیدن به جشنواره چهل‌ویکم حدودا 20 فیلم سینمایی را در دستور‌کار خودش داشته است، اما طبق گزارش‌ها، حدود 8 فیلم از این مجموعه سینمایی به جشنواره فجر خواهد رسید. سازمان سینمایی حوزه هنری هم یک فیلم آماده برای رونمایی از جشنواره فیلم فجر دارد.

 

پاسخ وزارت ارتباطات به «اینترنت لاک‌پشتی»

روزنامه همشهری: پیرو انتشار گزارش «اینترنت لاک‌پشتی» در روزنامه همشهری به تاریخ اول دی ماه، وزارت ارتباطات جوابیه‌ای ارسال کرده که عینا و بدون هیچ توضیحی منتشر می‌شود و قضاوت را به مخاطبان محترم واگذار می‌کند. متن جوابیه به این شرح است:در مقدمه این گزارش نویسنده با عنوان این مطلب که «درحالی‌که وزیر ارتباطات با وجود گلایه‌های مردم، اختلالات اینترنت را رد می‌کند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با رد مشکلات امنیتی، علت کندی را کم‌کاری وزارت ارتباطات می‌داند» تلاش کرده است که اینگونه در ذهن مخاطب القا کند که اولا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقابل گلایه‌های مردم و مشکلات ناشی از اینترنت بی‌تفاوت بوده و دوما تشخیص شرایط امنیتی و غیرامنیتی جامعه را به این وزارتخانه نسبت دهد. گزارش مذکور در تاریخ اول دی‌ماه منتشر شده است، این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یک روز قبل و در تاریخ 30آذرماه در مصاحبه با خبرنگاران در حیاط دولت اعلام کرد: اختلالاتی در دسترسی به اینترنت وجود داشته که اکنون برطرف شده است(البته پر‌واضح است منظور وزیر محترم درخصوص رفع اختلالات، غیر از محدودیت اینستاگرام و واتساپ و یا کاهش سرعت دسترسی به‌علت استفاده از فیلترشکن بوده است)، لذا روشن است که این وزارتخانه هیچ‌گاه اختلالاتی را که گاهی بنا به علل گوناگون ایجاد شده است، نه‌تنها نفی نکرده بلکه ضمن اطلاع‌رسانی، در مسیر رفع آن قدم برداشته و نتیجه اقدامات را نیز توسط بالاترین مقام وزارتخانه به اطلاع عموم مردم رسانده است. درخصوص شبهه دوم نیز همانطور که می‌دانید مرجع تشخیص شرایط امنیتی/غیر‌امنیتی کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نبوده و نیست و اصولا در این حوزه هیچ ماموریتی ندارد و بر همین اساس در موضع‌گیری‌های خود نیز این ملاحظه را همواره رعایت کرده است. در ادامه رتبه‌بندی ماه اخیر سایت اسپیدتست و تنزل 2پله‌ای ایران در جایگاه اینترنت موبایل در رتبه‌بندی جهانی مورد اشاره قرار گرفته و این آمار به‌عنوان اثبات کاهش سرعت اینترنت در کشور قلمداد شده است. این در حالی است که به استناد همین سایت سرعت اینترنت موبایل نسبت به یک سال گذشته ۳۴پله بهبود پیدا کرده است. البته وضعیت رتبه‌بندی کشورها در این پایگاه بین‌المللی تنها تابعی از وضعیت شبکه اینترنت آن کشور نبوده و میزان تغییرات سایر کشورها نیز بر این رتبه‌بندی مؤثر است. به‌عنوان نمونه، در خردادماه سال‌جاری کشورمان با میانه سرعت 26.1مگابیت بر ثانیه در جایگاه هفتاد‌ویکم قرار داشته و در ماه بعدی (تیرماه) میانه سرعت اینترنت همراه کشور به 27.17مگابیت بر ثانیه افزایش یافته، اما در مقابل رتبه کشور یک پله کاهش یافته و به رتبه72 رسیده است؛

 

فیلترینگ، تورم و آینده فرزندان

روزنامه شرق:در نظرسنجی‌ای که اخیرا در یکی از پلتفرم‌های جست‌وجوی شغل انجام شده است، 77 درصد شاغلان تمایل زیادی به مهاجرت دارند. نوسان قیمت ارز، تورم و دغدغه آینده فرزندان از اصلی‌ترین عوامل تمایل به مهاجرت است. همچنین بر اساس برآوردها، مهاجرت هر یک از این افراد، به 30 درصد از سازمان‌ها هزینه‌ای بیش از صد میلیون تومان تحمیل می‌کند. دیجاتو بر اساس آماری که از جاب‌ویژن دریافت کرده، تحلیلی ارائه داده است. مهاجرت کارکنان در بخش‌های مختلف کسب‌و‌کار اگرچه موضوع تازه‌ای نیست، اما با گذشت زمان روندی صعودی در تمایل به مهاجرت افراد شکل گرفته است. این امر تأثیر بسزایی روی سازمان‌های دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی دارد و آنها را با مشکل نیروی انسانی متخصص و کارا مواجه کرده است.برای آگاهی از وضعیت پدیده مهاجرت در سازمان‌های کشور، پیمایشی با همکاری مشترک رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف و جاب‌ویژن در اردیبهشت 1401 صورت گرفته است که در ادامه مهم‌ترین بخش نتایج آن را مرور می‌کنیم.در این پیمایش بیش از شش هزار نفر از فعالان در کسب‌وکارهای کشور شرکت کرده‌اند که 46 درصد آنان زن و 54 درصد مرد بوده‌اند. 69 درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی ساکن تهران بوده و بخش اعظمی از آنها سابقه کاری بیش از 10 سال دارند. وضعیت شرکت‌کنندگان به تفکیک تحصیلات نیز نشان می‌دهد 85 درصد آنها دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری هستند.با توجه به وضعیت فعلی کشور، فیلترینگ، افزایش نرخ ارز، احتمالا این آمارها در‌ حال حاضر دستخوش تغییرات بسیاری شده است. با این وجود مرور آن مخصوصا برای مدیران تصمیم‌گیر در کشور لازم به‌نظر می‌رسد؛ چراکه بر اساس آمارهای گزارش مهاجرت جاب‌ویژن، 30 درصد از مدیران اعلام کرده‌اند جایگزینی فردی که در اثر مهاجرت از سازمان جدا شده است، هزینه‌ای بیش از صد میلیون تومان به مجموعه تحمیل می‌کند.  هزینه‌های تحمیل‌شده به سازمان بر اثر مهاجرت و جدا‌شدن افراد از سازمان شامل موارد متعددی همچون، خروج دانش ضمنی کارکنان، تغییر در برنامه‌های توسعه محصول، هزینه آموزش و جایگزینی نیروی جدید می‌شود.

 

چرا غافلگير شديم؟

روزنامه اعتماد:برادرش گفته بود «ما غريبيم در اين شهر»؛ اين جمله را مهسا اميني هنگامي كه توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود، گفته بود. دختري ۲۲ ساله از سقز، شهري از استان محروم كردستان، احتمالا يكي از غريبه‌ترين و بي‌قدرت‌ترين آدم‌ها در پايتخت ايران باشد. مرگ او اما در هنگام بازداشت ماشه يكي از بزرگ‌ترين‌ اعتراضات در شهرهاي ايران را كشيد. اگر طيفي از قدرت در ايران بكشيم، احتمالا مهسا اميني در انتهاي طيف و در كنار كم‌قدرت‌ترين افراد اين سرزمين قرار گيرد. در آن سوي طيف و در ميان پرقدرت‌ترين آدم‌ها مي‌توان از حجت‌الاسلام سيد احمد علم‌الهدي، امام جمعه مشهد نام برد كه كمتر خطبه‌اش در نماز جمعه اين شهر، از توجه افكار عمومي دور مي‌ماند. مهسا اميني و سيد احمد علم‌الهدي اگرچه در طيف قدرت در ايران، در دو سر طيف و در دورترين نقاط از هم قرار دارند، اما در يك اتهام مشترك هستند؛ ايجاد ناآرامي‌ در ايران.  آقاي علم‌الهدي به‌خصوص از سوي اصلاح‌طلبان و مسوولان دولت دوازدهم متهم است كه براي ايجاد اعتراضات خياباني برنامه‌ريزي كرده است. بسياري سخنان او را در ايجاد اعتراضات گسترده دي‌ماه سال ۱۳۹۶ موثر دانسته‌اند. در آن اعتراضات كه امروز در آستانه پنجمين سالگردش هستيم، نزديك ۷۰ تا ۸۰ شهر كشور درگير اعتراضات شد.  از جمله آن‌طوركه خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي نقل كرده، او قبل از اعتراضات دي‌ماه ۹۶ پشت تريبون نماز جمعه گفته بود: «اگر بنا شد سطح گراني برود بالا و در عين‌ حال مردم زندگي‌شان تامين نشود، مردم حق‌ دارند مطالبه كنند و بخواهند عزيزان مسوول ما به مطالبات مردم توجه كنند كه كارد به استخوان‌شان نرسد تا وسط خيابان فرياد بزنند.» به نوشته همين منبع «با گسترش اعتراضات دي‌ماه 96 نيز برخي فعالان سياسي، برنامه‌ريزي اين اعتراضات را متعلق به اتاق فكرهاي مخالفان حسن روحاني در مشهد دانستند.

 

مخاطرات فقر

روزنامه اطلاعات:اوج گیری تورم در هفته‌های اخیر که با تغییرات غریب و عجیب در اعلام قیمت ارز و سکه و خودرو ـ و تا حدی مسکن ـ رخ داده است، اذهان عمومی را نه تنها دچار آشفتگی کرده، بلکه هراس از آینده و ناامیدی در گذران زندگی روزمره را برای طبقات کم درآمد، روزمزدها و حقوق بگیران سبب شده است. شوک‌های پیاپی به قیمت‌ها، اکنون دیگر از سد آن کالاهایی که حکم سرمایه ساکن اما سودآور و پر بازده را ایفا می‌نمود، عبور کرده، حالا به برنج و سیب زمینی و دارو هم رحم نمی‌کند‎.مردمان دهک‌های پایین با توقع اندک، و اقلیت پیشه ور و تولید کننده و بخش خدمات، با نگرانی درباب آیندة سرمایه‌هایشان، برای بقا می‌جنگند. ‏نمی‌خواهم فقط گلایه‌ها را بیان کنم اما برای هزارمین بار باید به ربط وثیق میان سیاست و اقتصاد، روابط خارجی و بازرگانی، و تورم و ارزش پول ملی اشاره کنم. در هنگامه‌ای که رابطه نظام بانکی با شبکه بین المللی دچار اختلال، و نزدیک به قطع شدن است، کدام برنامة انبساطی یا انقباضی در اقتصاد ملی و معیشت بومی جواب می‌دهد؟‎چگونه می‌نوان تورم را مهار کرد و رونقی به بازار داد و سر و سامان به داد و ستدها بخشید؟ چگونه می‌توان بودجه را تنظیم کرد و به برنامه‌ها و اهداف توسعه وفادار بود؟‎ ‎به نظرم دولت و نمایندگان و نقش آفرینان که مسئولیت‌های کلیدی را بر عهده دارند، دیگر نباید مهلکه‌هایی همچون توطئه بین‌المللی یا پرونده دولت روحانی را بهانه مشکلات و درماندگیهای کنونی قرار دهند‎.این توجیهات، افزون بر شعارهای ناراست و غیر واقعی که مردم را نادیده می‌گیرد و خشم و هوش آنان را در هیچ محاسبه‌ای وارد نمی‌کند، امروز نظام تصمیم‌سازی و اجرای مملکت ما را با چالشی جدی مواجه کرده است و ملت را نیز در عارضه‌های این تلقی بیمار و عملکرد بی نتیجه شریک ساخته است. فرصت‌های سابق و کنونی دیگر مطرح نیست، بلکه مشکلات اولیه برای ادامه زندگی است که مردم را درگیر و نگران ساخته و روح و روان جامعه را تخریب می‌کند‎.‎بدانید که پیشگیری، آینده نگری و برنامه ریزی برای توسعه، در اورژانس به کار نمی‌آید. مدت‌هاست که زمان تصمیمات سخت رسیده اما نه از جراحی بزرگ خبر داریم و نه از درمانهای ناگزیر که مرهم بر درد فقیران و بی پناهان بگذارد‎.‎

 

دارو، بلاتکلیف میان ثبات و گرانی

روزنامه جام جم:طرح «دارویار» که از سوی وزارت بهداشت مطرح شده بود، با هزار اما و اگر در حالی آغاز شد که نمایندگان با یک شرط مهم با اجرایی‌شدن آن موافقت کردند. شرط این بود که قیمت دارو از رقم‌های تعیین‌شده در شهریور۱۴۰۰ بالاتر نرود. با این شرط طرح اجرایی شد اما برخلاف شرط‌‌وشروطی که وزارت بهداشت به آن اشاره کرده بود قیمت دارو افزایش سرسام‌آوری یافت و سیر صعودی پیدا کرد. حالا ماجرا رنگ‌وبوی دیگری به خود گرفته و ایروان مسعودی‌اصل، بازرس بهداشت‌ودرمان سازمان بازرسی کل کشور در یک برنامه تلویزیونی به موضوع قیمت‌ دارو اشاره کرده و توضیح داده که در لایحه بودجه۱۴۰۲دولت پیشنهاد داده بازگشت قیمت دارو به شهریور۱۴۰۰ منتفی شود. ماجرا این است که حذف این بند می‌تواند در افزایش قیمت دارو تاثیر مستقیم گذاشته و در زمانی که با موج کمبود دارو روبه‌رو هستیم شرایط را برای بیماران سخت‌تر کند. اینها در حالی قابل‌پیش‌بینی است که معاونت دارویی سازمان غذا و دارو پیش از این از موج جدید کمبود دارو در بهمن‌ماه پرده برداشته بود.کمبود دارو آن‌قدر واضح و روشن است که نیاز به توضیح ندارد. این  کمبود حتی به داروهایی مانند سرم و آنتی‌بیوتیک رسیده و با وجود وعده‌هایی که بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت شاهد بودیم اما هنوز گرهی از مشکل این بخش باز نشده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وزارت بهداشت با شتابزدگی این طرح را اجرایی کرده و با عدم اجرای حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو باعث کمبود دارویی در حوزه‌های مختلف شده است، زیرا وقتی وزارت بهداشت تصمیم به اجرای آن داشت باید برنامه‌ریزی کافی را برای اختصاص بودجه مناسب به شرکت‌های دارویی در نظر می‌گرفت و از آنجا که این برنامه‌ریزی‌ها صورت نگرفته با افزایش قیمت دارو روبه‌رو شده‌ایم. اما با وجود این، محمدعلی محسنی‌بندپی به جام‌جم توضیح می‌دهد که هنوز این ماجرا در صحن علنی مجلس مطرح نشده و قطعا اعضای کمیسیون بهداشت مجلس با آن مخالفت خواهند کرد. او توضیح می‌دهد با وجود شرطی که مجلس برای اجرای قانون با طرح دارویار گذاشته بود اما عملا قیمت‌ها از شهریور ۱۴۰۰ خارج شد و به‌شدت افزایش پیدا کرد. درواقع دولت خلف‌وعده کرد و نتوانست به تعهداتی که داده بود، پایبند باشد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.