تحصیل، کار، آزادی!

اعتراضات افغانستان در پی اعلام ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در دانشگاه

وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام کرد که دانشجویان دختر تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به دانشگاه‌های این کشور را نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ در نامه‌ای که به امضای ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان، خطاب به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی صادر شد، آمده است: به اطلاع همه شما می‌رساند که دستور توقف تحصیل اناث را تا اطلاع ثانوی سریعا اجرا کنید.
این تصمیم که پس از نشست دولت طالبان اعلام شد، ضربه‌ای تازه به حقوق دختران و زنان تحت حاکمیت طالبان محسوب می‌شود.
ممنوعیت اخیر تحصیلات عالی، کمتر از سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که هزاران دختر و زن در سراسر افغانستان در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کردند و بسیاری از آن‌ها آرزو داشتند تدریس، و پزشکی را به‌عنوان شغل آینده انتخاب کنند.
بیشتر دختران نوجوان در افغانستان پیش‌تر از تحصیلات دبیرستانی تعلیق شده‌اند و پذیرش دانشگاه نیز برایشان به‌شدت محدود شده بود.
طالبان در ماه اردیبهشت، طی تصمیمی ناگهانی و با چرخشی قابل توجه، صبح همان روزی که قرار بود دبیرستان‌های دخترانه بازگشایی شوند، مانع از بازگشت دختران به مدارس متوسطه شدند.
چندین مقام طالبان می‌گویند که ممنوعیت دختران از تحصیل در مقطع متوسطه موقتی است، اما در مقاطع مختلف دلایل و بهانه‌های زیادی برای این تعطیلی برمی‌شمارند، از کمبود بودجه گرفته تا زمان موردنیاز برای بازسازی برنامه‌های درسی مطابق با آنچه آن را اسلامی می‌دانند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.