فرداشب؛مهمانی ماه و مشتری در بزم ناهید و عطارد

علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند شامگاه پنجشنبه هشتم دی ماه جاری، ۲ پدیده همنشینی سیاره‌های ناهید و عطارد و مقارنه ماه و مشتری را در آسمان شب تماشا کنند.

به گزارش شهروند آنلاین، مُقارنه یا همنشینی در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم آسمانی با همدیگر از منظر زمین می‌گویند به گونه‌ای که در کنار هم دیده شوند.

کارشناس و مدرس مرکز نجوم ادیب اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شامگاه فردا در هفته دوم دی ماه ۲ پدیده نجومی مقارنه سیاره‌های زهره (ناهید) و عطارد و همچنین ماه و سیاره مشتری را می‌توان با چشمان غیر مسلح در آسمان شب رصد کرد.

حسام لطفی افزود: فردا شب با نگاه به سمت جنوب آسمان می‌توان سیاره پُر نور مشتری را در پایین ماه دید و در سمت غرب آسمان، ۲ جرم نورانی و مقارنه زهره و عطارد قابل رویت است.

این کارشناس نجوم ادامه داد: در سمت غرب آسمان، سیاره‌ای که بالاتر و کم‌نور است، عطارد و سیاره پرنور و پایینتر،زهره است.

او با بیان اینکه رصد این ۲ پدیده از زمان غروب آفتاب امکانپذیر است، گفت: زمان غروب عطارد و زهره حدود ساعت ۱۸ و ۲۰ دقیقه و غروب مقارنه ماه و مشتری حدود ساعت ۲۴ شب است.

لطفی تاکید کرد: برای رصد و تماشای هر چه بهتر این پدیده‌ها، لازم است که افق غربی آسمان باز باشد یعنی ساختمان یا شیء دیگری جلوی دید را نگیرد و آلودگی نوری نباشد.

این کارشناس نجوم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مقارنه ماه و مشتری در ارتفاع بالاتر صورت می گیرد و سیاره مشتری، پرنور است، تماشای این پدیده زیبایی خود را دارد.

او اضافه کرد: اگر ابر و آلایندگی در آسمان نباشد بهتر می‌توان پدیده‌های نجومی مانند مقارنه را مشاهده کرد البته فردا شب با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و احتمال آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند اصفهان ممکن است رویت مقارنه زهره و عطارد کمی سخت باشد.

او با بیان اینکه زهره (ناهید) و مشتری از سیاره‌های پرنور هستند، گفت: در طول سال چند بار همنشینی ماه و مشتری اتفاق می‌افتد و این اجرام آسمانی در همنشینی، کمتر از پنج درجه باهم فاصله زاویه‌ای دارند.

به گفته او در هنگام مقارنه اگر از فضا به سیاره‌های منظومه شمسی نگاه شود، ماه، مشتری و زمین در یک راستا قرار دارند و از دید ناظر زمینی، ماه و مشتری نزدیک به هم دیده می‌شوند.

مُشتَری (هُرمُز) بزرگ‌ترین سیاره در منظومهٔ خورشیدی و از نظر دوری از خورشید، پنجمین سیاره پس از عطارد، زهره، زمین و مریخ است.

تیر یا عُطارِد نزدیک‌ترین سیاره و زهره یا ناهید، دومین سیارهٔ نزدیک به خورشید در منظومهٔ شمسی است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.